Högtalare av murblock.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zeeall

Högtalare av murblock.

Inläggav Zeeall » 2017-01-13 13:39

Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Högtalare av murblock.

Inläggav Perfector » 2017-01-13 13:49

Varför ingen genomgång till blockets övre kavitet när diskanten ändå är en sluten enhet?
Och hur får dom blocket trycktätt så att reflexporten funkar ok?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-01-13 13:52

Portad diskant ser man inte var dag :D

Bild

Sen att den inte är tätad på insidan, ingen isoterm och att terminalen sitter på sidan är ju också spännande.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-01-13 14:05

AndreasArvidsson skrev:Portad diskant ser man inte var dag :D

[ Bild ]

Sen att den inte är tätad på insidan, ingen isoterm och att terminalen sitter på sidan är ju också spännande.

+1 många fel... :D

Henrik

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-13 14:10

[ Bild ]

Murblock är väl inte helt lufttäta? Så man kan kanske hoppa över lite isotermisering och ändå få ett ok q-värde? Men portad diskant... Man får väl anta att de öppnat upp mellan hålrummet uppe och nere.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-01-13 16:25

Men han kör ju med NAD 3020!

Bild
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-01-13 16:26

Tarzan skrev:

[ Bild ]

Men portad diskant... Man får väl anta att de öppnat upp mellan hålrummet uppe och nere.

Ser ju inte ut så.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-01-13 16:30

Tarzan skrev:

[ Bild ]

Murblock är väl inte helt lufttäta? Så man kan kanske hoppa över lite isotermisering och ändå få ett ok q-värde? Men portad diskant... Man får väl anta att de öppnat upp mellan hålrummet uppe och nere.

Nej det är dem inte. Därför som jag anmärkte på att insidan inte var tätad.

På montagebilderna så är det 2 separata kaviteter. Om det är så även på den färdiga modellen vet jag ej.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-13 16:31

Almen skrev:
Tarzan skrev:

[ Bild ]

Men portad diskant... Man får väl anta att de öppnat upp mellan hålrummet uppe och nere.

Ser ju inte ut så.

Nej, inte i den animationen. Men jag hoppas att animationen på ett missvisande sätt skulle illustrera hur enkel konstruktionen var. Animationen hade ju blivit mycket mer omständlig om den hade inkluderat en vinkelslip eller såg av något slag som tog bort biten i mitten av blocket.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-01-14 18:31

http://danielballou.com/#the-projects

Många strängar på luren:

Bild

Modernism by the books:

Bild

Putsade (och målade) murblock för utomhusbruk. :idea:
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-14 19:45

Kanske vill konstruktören åstadkomma någotslags mer eller mindre okontrollerad kardioid utstrålning?
Basreflexröret kanske i själva verket skall betraktas som entrén till en fågelholk? Sedan skruvar man bara loss endera träskivan när det är dags att tömma högtalaren.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-01-14 21:32

Terminalerna på sidan var lite charmigt ändå, men i så fall på olika sidor tycker jag.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-01-14 23:55

Strmbrg skrev:Kanske vill konstruktören åstadkomma någotslags mer eller mindre okontrollerad kardioid utstrålning?
Basreflexröret kanske i själva verket skall betraktas som entrén till en fågelholk? Sedan skruvar man bara loss endera träskivan när det är dags att tömma högtalaren.

Nej, det är ju fåglarna som fixar isotermiseringen. Men för at inte skrämma vettet ur dem så har man dett till att ljudet inte når fågelholksdelen. Det vore ju taskigt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-01-14 23:57

Han är visst "industrial designer". Sådana har högtalarkonstruktörer fått kämpa emot i alla tider.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-01-15 00:36

Svante skrev:
Strmbrg skrev:Kanske vill konstruktören åstadkomma någotslags mer eller mindre okontrollerad kardioid utstrålning?

Nej, det är ju fåglarna som fixar isotermiseringen. Men för at inte skrämma vettet ur dem så har man dett till att ljudet inte når fågelholksdelen. Det vore ju taskigt.

Nej, för fåglarna, dä ä välan boena . . . typ ? 8O
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2017-01-15 01:51

På animeringen så ser det ut som det är en försänkning i bakstycket där de båda kaviteterna förbinds. :)
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-15 01:53

jonasz skrev:På animeringen så ser det ut som det är en försänkning i bakstycket där de båda kaviteterna förbinds. :)

Nu vann du en stor kaka tror jag.
Visst är det en försänkning i bakstycket.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-01-15 02:33

jonasz skrev:På animeringen så ser det ut som det är en försänkning i bakstycket där de båda kaviteterna förbinds. :)

Ah. Det blir då en intern slitsport mellan de två kaviteterna. Såna lådor är knepiga.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2017-01-15 03:16

Svante skrev:

Ah. Det blir då en intern slitsport mellan de två kaviteterna. Såna lådor är knepiga.

Är det verkligen det?

https://vimeo.com/113951626

Bättre kvalitet än GIF-filen ^

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2017-01-15 03:27

Syns om man pausar "vimeon", det är urfräst nästan hela bakstyckets tjocklek, mellan de genomgående pinnskruvarna som som drar ihop baffel och bakstycke.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2017-01-15 03:40

gflar skrev:Syns om man pausar "vimeon", det är urfräst nästan hela bakstyckets tjocklek, mellan de genomgående pinnskruvarna som som drar ihop baffel och bakstycke.

Det har du ju helt rätt i!

Bild

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-15 04:26

Det är väl vid 00:02 som utfräsningen i bakstycket syns tydligt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
t0mas

Inläggav t0mas » 2017-01-15 09:08

petersteindl skrev:Det är väl vid 00:02 som utfräsningen i bakstycket syns tydligt.

Stämmer bra det.
Screenshot_2017-01-15-05-41-52.png
Screenshot_2017-01-15-05-41-52.png (1.96 MiB) Visad 2591 gånger

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-01-15 11:09

Svante skrev:Han är visst "industrial designer". Sådana har högtalarkonstruktörer fått kämpa emot i alla tider.

Den typen av okunniga uttalanden har en industridesigner fått kämpa mot i alla tider. Oväntat att höra dig från dig, Svante, som brukar framstå som en upplyst person.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-15 11:33

Det kan ju även vara sålunda, att urfräsningen syftar till att åstadkomma ett slavelement. Förvisso ett hyfsat högfrekvent sådant. Jag tror att den där högtalaren låter riktigt bra!
Åtminstone för dem som gillar det den hasplar ur sig.

Nä, det där är inte tillräckligt originellt för min inskränkta, men dock smaklösa smak.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-01-15 12:35

Belker skrev:
Svante skrev:Han är visst "industrial designer". Sådana har högtalarkonstruktörer fått kämpa emot i alla tider.

Den typen av okunniga uttalanden har en industridesigner fått kämpa mot i alla tider. Oväntat att höra dig från dig, Svante, som brukar framstå som en upplyst person.

...eller så ligger det något i det, åtminstone rent statistiskt. Jag har mer än en gång hört förstahandsuppgifter från högtalarkonstruktörer som har fått en färdigdesignad alldeles för liten låda att stoppa ett element i, med förväntan om superljud.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-01-15 12:41

Strmbrg skrev:Det kan ju även vara sålunda, att urfräsningen syftar till att åstadkomma ett slavelement. Förvisso ett hyfsat högfrekvent sådant. Jag tror att den där högtalaren låter riktigt bra!
Åtminstone för dem som gillar det den hasplar ur sig.

Nä, det där är inte tillräckligt originellt för min inskränkta, men dock smaklösa smak.

Då skulle den inte ha en port.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2017-01-15 12:48

t0mas skrev:
petersteindl skrev:Det är väl vid 00:02 som utfräsningen i bakstycket syns tydligt.

Stämmer bra det.
Screenshot_2017-01-15-05-41-52.png

D'oh! Hur kunde jag missa det? :lol:

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-01-15 12:49

Svante skrev:
Belker skrev:

...eller så ligger det något i det, åtminstone rent statistiskt. Jag har mer än en gång hört förstahandsuppgifter från högtalarkonstruktörer som har fått en färdigdesignad alldeles för liten låda att stoppa ett element i, med förväntan om superljud.

Om vi leker med den osannorlika tanken att en industridesigner skulle diktera en kritisk konstruktionsparameter, så talar vi inte om produktutveckling i professionell mening. Den typen av krav kommer troligare från produktion, logistik eller rent av kunderna (hemska tanke!).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-15 12:51

Belker skrev:
Svante skrev:
Belker skrev:Den typen av okunniga uttalanden har en industridesigner fått kämpa mot i alla tider. Oväntat att höra dig från dig, Svante, som brukar framstå som en upplyst person.

Om vi leker med den osannorlika tanken att en industridesigner skulle diktera en kritisk konstruktionsparameter, så talar vi inte om produktutveckling i professionell mening. Den typen av krav kommer troligare från produktion, logistik eller rent av kunderna (hemska tanke!).

Eller ekonomerna ;-) Eller marknadsförarna...
Sitter nöjd :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi