Vid mixningen, panoreras respektive kanal efter instrumentplaceringen eller på något annat sätt?
Hoppas att någon förstår vad jag menar...
Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Alltså om man tänker sig kanske tre AB-par framför en musikensemble, samspelar då enbart mikrofonerna i respektive par i att ge en korrekt ljudbild, eller stämmer även samspelet paren sinsemellan? Eller blir det liksom ett X/Y-förhållande mellan de olika paren?
Vid mixningen, panoreras respektive kanal efter instrumentplaceringen eller på något annat sätt?
Korrekt mixning mellan flera par kräver nog i det generella fallet löptidsreglering. Hittar du en sån mixer, berätta för mig så jag kan köpa den..
Nagrania skrev:Korrekt mixning mellan flera par kräver nog i det generella fallet löptidsreglering. Hittar du en sån mixer, berätta för mig så jag kan köpa den..
SSL har det och Studer har det å några andra har det också.Allvarligt talat så vill jag minnas att även Yamaha 02 också hade det.
Jo, typ. Men jag antar att resonemanget kan föras för litet andra varianter också, Decca tree etc.?n3mmr skrev:Definiera "A/B-par"!!
det jag tänker mig är 2 rundtagande mikar på 40-60 cm avstånd, placerade på avstånd från musikerna som rimligt väl bibehåller tidsfördröjningsperspektivet vid uppspelning över högtalare.
OK. Får fundera litet på det.För att det ska funka att ha flera såna par i samverkan så krävs det att dom hålls "isär" så att inget par "ser" samma ljudkälla som ett annat av paren utan att det blir en väsentlig nivåskillnad mellan de två paren för en given ljudkälla. Annars får man interferenser, kamfiltereffekter, p g a löptidsskillnader.
Alltså man fördröjer... vilken signal, och vart?Korrekt mixning mellan flera par kräver nog i det generella fallet löptidsreglering.
Jo, det är jag med på. Men då är det tydligt uppdelat i direktljud och ambiensljud. Jag tänkte mer när man vill bredda stereobilden.RogerGustavsson skrev:Fanns en artikel om den kände inspelningsteknikern Bertil Alving i någon svensk audiotidskrift för rätt många år sedan. Där visades en bild där han använde sig av två mikrofonpar i AB-uppställning. Ett "huvudpar" nämre instrumentet (piano vill jag minnas) och ett "ambienspar" längre ut i lokalen. Ambiensparet mixades in lågt, tror det nämndes 30 dB under huvudparet. Mikrofonerna tror jag var Schoeps som huvudpar och Brüel&Kjaer för ambiens. Mixern var från Studer.
Tack!Finns en hemsida med mycket information
RogerGustavsson skrev:Finns en hemsida med mycket information om bl.a. mikrofonteknik:
http://www.sengpielaudio.com
Författaren är ljudtekniker som fått flera utmärkelser för bra inspelningar.
E skrev:RogerGustavsson skrev:Finns en hemsida med mycket information om bl.a. mikrofonteknik:
http://www.sengpielaudio.com
Författaren är ljudtekniker som fått flera utmärkelser för bra inspelningar.
Jisses. Är ni duktiga på tyska?
Mvh E*
Almen skrev:Alltså om man tänker sig kanske tre AB-par framför en musikensemble, samspelar då enbart mikrofonerna i respektive par i att ge en korrekt ljudbild, eller stämmer även samspelet paren sinsemellan? Eller blir det liksom ett X/Y-förhållande mellan de olika paren?
n3mmr skrev:Korrekt mixning mellan flera par kräver nog i det generella fallet löptidsreglering.
Hittar du en sån mixer, berätta för mig så jag kan köpa den..
Jo, det var faktiskt precis vad jag ville veta. Tror jag.ptr skrev:I princip så är det inte 3 AB par man ställer upp, utan ett AB (i mitten) och breddingsmikrofoner till höger och vänster om Huvud-AB-paret. Detta för att få ett bredare stereopanorama om man har en bred ensemble.Almen skrev:Vid mixningen, panoreras respektive kanal efter instrumentplaceringen eller på något annat sätt?
AB-par mixas alltid (som regel) fullt Höger<-->Vänster, breddningsmikrofoner höger <--> vänster i panoramat beroende på var micken är uppställd. Det är bara med stöd-mikrofoner inne i ensemblen eller nära instrument man panorerar i efter instrumentets placering i i stereoperspektivet från huvudparet.Almen skrev:Hoppas att någon förstår vad jag menar...
Jag är inte säker på det...
RogerGustavsson skrev:Är det inte så att ett AB-par i princip är tillräckligt? Det är väl så t.ex. Bertil Alving ofta har jobbat? Inga utav hans inspelningar jag har saknar något i bredd/djup/höjd/tonalt. De låter bara fantastiskt!
Almen skrev:Nä, men jag har hört en del puritanska inspelningar där det stolt deklarerats att "only two Neumanns were used" typ, men det kan ibland låta tunt och odefinierat jämfört med live-ljud, ...
RogerGustavsson skrev:Vad är det som är så brett att du inte täcker upp det med t.ex. ett par mikrofoner i AB eller ett Decca-arrangemang? Fler mikrofoner är ofta till förtret. Jag utgår ifrån att vi talar om ett akustiskt framförande där närmikning inte förekommer. Är man ute något "Karjan-perspektiv" kanske man kan laborera med en skog av mikrofoner men det låter ofta apa.
Almen skrev:Kan det vara så att en omni helt enkelt tar upp annorlunda än en människas öra+hjärna, så att det blir för mycket indirekt ljud, och det är det som gör att man gör klokt i att stötta med litet fler mikrofoner? Om man nu vill att det skall låta som på en bra lyssningsplats, alltså
RogerGustavsson skrev:Det har du säkert helt rätt i ptr. Det går inte vara trogen sitt ideal när omständigheterna runt omkring inte är det vanliga. Sedan är det ganska pressade tidsrammar i många inspelningsprojekt.
Var en gång på Deutsche Grammophon och det ställdes en del frågor kring hur de gjorde sina inspelningar.
Var långt ifrån Alvings finlir kan man säga! Ambitionsnivån är olika, helt klart.
Dessvärre lär Alving ha slutat med inspelning (är det så?) men tidigare var det i varje fall nedmixat till 2 kanaler som var hans grej.
Det fanns en period då det var "fint" eler nästan ett måste med mångkanal och skogar med mikrofoner. Är det mera sansat nu? Har getts ut nya mixar av Karajans "illdåd" och de sägs ha betydligt naturligare ljud.
:D Bandades med AB- eller X/Y-teknik?RogerGustavsson skrev:Fritz Ludwigs "sågtandssnarkningar" som någon bandade under den närmast sömnlösa natten i 4-bäddshytt . Spelades upp under jubel i bussen.
Varför använder du njurar när du kommer närmare? Borde det inte vara tvärtom, att ju längre bak du kommer, desto mer riktade måste mickarna vara?ptr skrev:Om man spelar in tex. en flygel i en bra konsertsal så brukar jag använda två par rundtagande (Omni) mikrofoner, ett AB för huvudljudet och ett Ambienspar för rummet.
Om man jobbar i en studio som är mer dämpad så kommer man kasnke närmare med det första paret och då använder jag gärna ett par njurar, men sätter ändå upp ambiensmickar.
Almen skrev:Varför använder du njurar när du kommer närmare? Borde det inte vara tvärtom, att ju längre bak du kommer, desto mer riktade måste mickarna vara?
ptr skrev:I exemplet jag angav med njurar så bygger det oftast på efterbehandling med artificiell rumsklang och då vill man ha med så lite rum som möjligt i grundljudet. Dessutom är de flesta mickar med njurkarektärestik avseddda att komma närmare ljudkällan.
Det handlar mest om att mina (och de flesta) omnimickar är difusljudsupptagande, vilket betydet att man måste komma en bit ifrånj för att det skall funka.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster