vem av er som har eller har hört ino

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-18 18:32

Rydberg skrev:Mayro> Hur ligger referensnivån här då enligt dig?

Inte direkt min sak att bedömma i text eller åsikt ens. tyvärr

Jag ville enbart få lite svar. Vilket jag fått.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-01-18 18:34

Sanny_X skrev:Fan vad roligt! Genom att skapa massa "smarta" trådar har du "lurat" folk att avslöja sig.

:lol: :lol: :lol:

Tänkte just detsamma så... PowerPoint!!!
:wink:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-01-18 18:38

Grattis Mayro, dra nu inte för långtgående slutsatser bara av den bild du fått som ju är "vag men tydlig"...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-18 18:48

hahahaha... Fattar inte varför ni har så dåligt självförtroende så ni alltid utgår från sämsta tänkbara.. :lol: :lol:

Lite full i garv blir man åt detta..

oroa er inte grabbar....Jag har ingen agenda varken nu eller senare.. Svaren jag sett osv ger en bild. Den kan ni alla "se" om ni vill o har kunskapen om hur man utläser saker...

Men starta med att sluta sitta i försvarsposition hela tiden. Det är ett rakt tips till er som stöd finns för redan ovan detta inlägg.

Dåligt självförtroende skapar inte direkt en sund känsla samt debattform..

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-01-18 23:24

Mayro skrev:
Denna tråden tillsammans med dom andra har gett mig en vag men tydlig "bild" av hur "man" ser på saker o ting.

Mayro, att du är en så slug rackare. Vad har du fått för bild av forumet?
Har du kommit fram till en "vag men tydlig" analys?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-18 23:34

Sanny_X skrev:
Mayro skrev:
Denna tråden tillsammans med dom andra har gett mig en vag men tydlig "bild" av hur "man" ser på saker o ting.

Mayro, att du är en så slug rackare. Vad har du fått för bild av forumet?
Har du kommit fram till en "vag men tydlig" analys?

Inte slug.. bara rätt underskattad.. :lol:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-01-18 23:59

Underskattad? Tja, nu skrattar jag i alla fall.

Det gjorde jag inte tidigare.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

adagio

Inläggav adagio » 2006-01-19 00:25

I Lindros eller IÖs källare, he he. Det låter lite suspekt.

Kan någon bevisa vad de hört där, eller är det bara under influens av personer som är skickliga på att prata om sin egen ljudfilosofis förträflighet som man tycker att ljudet står över allt annat. Jag har inte varit där och kommer nog inte våga mig dit.
Har hört piP, pi60 på andra ställen och de låter riktigt bra. Dock långt ifrån det bästa som jag hört, enl mina egna subjektiva preferenser, dessutom tilltalar designen (eller avsaknaden av densamma) inte mig det minsta.
Det verkar som om alla som kommer ifrån "källaren" genomgått en metamorfas eller programering, låter lite läskigt. Att förlora sin egen åsikt eller preferens om ljudideal och tala med samma termer som övriga Ino-ägare. Det är som om alla använder exakt samma ord och fraser eller hänvisar till citat av IÖ så fort man står för en annan åsikt.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-01-19 00:46

Jag åkte till IÖ för att se (fårlåt, höra skall det vara) om det kunde vara nått att ha helt förutsättningslöst. Nu är inte jag nån inbiten hifi-nörd (ännu :oops: ) men det som slog mig allra mest av vad jag hörde var att oavsett spelad låt så lät det alldrig illa. Nu menar jag inte att allt som spelades var i min smak eller så, utan det var bara så att man inte grinade illa åt ljudet som precenterades oavsett ljud.

Jag måste säja att just den upplevelsen att kunna lyssna på precis vad som helst oavsett om man gillar musiken eller ej utan att man far illa av vad som precenteras, den upplevelsen har jag alldrig varit med om tidigare. Det måste betyda att det var rent och distorsionsfritt frambringat, och renderade i en beställning för min del.

Hoppas att detta bringade klargöranden i den suspekta hifi-världen. :)

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-19 01:08

adagio skrev:I Lindros eller IÖs källare, he he. Det låter lite suspekt.

Kan någon bevisa vad de hört där, eller är det bara under influens av personer som är skickliga på att prata om sin egen ljudfilosofis förträflighet som man tycker att ljudet står över allt annat. Jag har inte varit där och kommer nog inte våga mig dit.
Har hört piP, pi60 på andra ställen och de låter riktigt bra. Dock långt ifrån det bästa som jag hört, enl mina egna subjektiva preferenser, dessutom tilltalar designen (eller avsaknaden av densamma) inte mig det minsta.
Det verkar som om alla som kommer ifrån "källaren" genomgått en metamorfas eller programering, låter lite läskigt. Att förlora sin egen åsikt eller preferens om ljudideal och tala med samma termer som övriga Ino-ägare. Det är som om alla använder exakt samma ord och fraser eller hänvisar till citat av IÖ så fort man står för en annan åsikt.

jag kan säga att jag är helt oberörd av iös snack...å det låter väldigt bra i källaren...jag har dessutom inte ino nånting förutom 4baselement (resten är scanspeak)

jag sitter nöjd med mina talare...men enda jag skulle kunna tänka mig byta till är pi60s eller större...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-19 02:45

adagio skrev:Det verkar som om alla som kommer ifrån "källaren" genomgått en metamorfas eller programering, låter lite läskigt. Att förlora sin egen åsikt eller preferens om ljudideal och tala med samma termer som övriga Ino-ägare.

Det verkar inte som du talat med Sampix om hans besök, gör det :). Fråga honom om det förekom någon programmering. Jag var där och kan säga att det verkligen inte var något programmering/säljsnack, vi lyssnade på musik/såg på film mest hela tiden.

Vad tror du om hypotesen att det är upplevelsen av en extraordinärt bra produkt som gör att man fastnar? :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-01-19 06:07

Mayro skrev:ni uppvisar klara svagheter i att förstå topic.

Såhär i efterhand tycker jag det här inlägget är rätt kul faktiskt. Tydligen så förstod vi ju bättre än vad du lyckades skriva vad du ville ha svar på :)

Vad jag tycker är allra bäst är att du använder citationstecken precis som Joey i Vänner. "Förlåt" Mayro, ta inte illa upp :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-19 07:41

Mayro, nu vet jag att du inte tycker så bra om att man klipper lite från vad du har sagt... men hur kan du få ihop något samstämmighet av dessa två uttalandena?:

Mayro skrev:Denna tråden tillsammans med dom andra har gett mig en vag men tydlig "bild" av hur "man" ser på saker o ting.

samt

Mayro skrev:Jag har ingen agenda varken nu eller senare..

Personligen tycker jag det första mycket tydligt bevisade en agenda...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2006-01-19 08:00

Haakan_W skrev:jag kan säga att jag är helt oberörd av iös snack...å det låter väldigt bra i källaren...

sure baby

adagio

Inläggav adagio » 2006-01-19 11:44

Jag är inte tveksam till att det förmodligen låter jättebra i hans källare (tycker ändå det är ett lite kul utryck) en högtalare som är konstruerad enl hans principer i ett rum optimerat för dessa högtalare det är klart det låter bra.
Att någon lämnas oberörd av en kunnig och trevlig person efter att ha hört en ovanligt lyckad session anser jag vara rent BS.
IÖ verkar vara både och, men han uppvisar också en agressiv och otrevlig sida när någon ifråga sätter hans resonemang. Jag tror att han kan "sälja" in hela sitt tänk utan att ni märker hur influerade ni är.
Jag ifrågasätter inte hans kunnade utan er insikt i hur pass enkelspåriga erat resonemang har blivit. Med ni menar jag inte några särskilda individer utan den falang av forummedlmmar som resonerar på detta sätt i varierande grad. Alla är säkert trevliga prickar hela högen, jag känner ju dig rydberg, lite i allafall, så det är inget personligt utan bara en åsikt om den enkelspårighet som råder på Faktums PKåsikter. Det är inte högt i tak om man ifrågasätter direkt.
Personangrepp och smädelser, precis som Mayro beskriver, är en del av kulturen på Faktum om någon står för en kontroversiell åsikt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-01-19 11:53

Ah, vi är genomskådade som bluffar allihop. Klarsynt, adagio! Sådan skärpa i kritiken, dessa fräscha åsikter som så tydligt avslöjar hela Faktiskt-falsariet.

Jag antar att det betyder att vi inte kommer att se dig mer här, då? :)

adagio

Inläggav adagio » 2006-01-19 12:29

Almen skrev:Ah, vi är genomskådade som bluffar allihop. Klarsynt, adagio! Sådan skärpa i kritiken, dessa fräscha åsikter som så tydligt avslöjar hela Faktiskt-falsariet.

Jag antar att det betyder att vi inte kommer att se dig mer här, då? :)

Man läser som man vill, jag vill att du läser mitt inlägg igen eftersom du tydligen missuppfattat hela andemeningen.
Återigen denna aggresivitet, usch. "Tyck som majoriteten eller dra!"

Bluffar, inte alls. Jag uppskattar inos högtalare, de är en god musikåtergivare även om de har svårt att "nå fram" till just mig.
Jag tror IÖ är kunnig men framför allt duktig på att framhålla sina teorier, som alla tillverkare står han för sina produkter och tjänar pengar på att folk köper. Ja för förutom elementen kostar inte hans högtalare många kronor i fråga om delningsfilterkomponenter, lådor, internkablage, polskruvar och basreflexrör, han tjänar precis som alla tillverkare pengar på sin produkt. Det är inget fel och ingen bluff oavsett märke på produkten.

Att "falangen" är en samling "bluffar" anser och skriver jag inte bara att den i sin alvarligaste form precis som du står för en auktoritär och förnedrande attityd.
Jag tror att de som läser det här utan att vara en del av denna åsiktsfaschism har lätt att se vad jag menar.

Det finns gradskilnader i "falangen", trist benämning, från de vanliga normala hifinördar vi alla är med olika åsikter till de lite mer hardcore objektivister ofta med goda kunskaper vidare till SA-killarna, hånarna, smädarna.

Att anse sig vara förmer än andra, att göra sig lustig på andras intressen/hobbies och dessutom påstå att ett fåtal utvalda märken och filosofier är de enda rätta är en trist inställning som angränsar till nazism och faschism, dock långt ifrån så alvarligt eftersom detta endast är en hobby.

Om du tror att du inte kommer se mig här mer så tror du fel jag kommer med ojämna mellanrum dyka upp i någon debatt när jag tycker att det behövs lite motvikt eller sympati från den ena eller andra synvinkeln.

adagio

Inläggav adagio » 2006-01-19 12:37

Jag ber om ursäkt vi kan alla förvandlas till SA-killar ibland. Vad jag menade var att det borde finnas en mer nyanserad ton ibland och framför allt inte så fördömmande.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-01-19 12:40

adagio skrev:Jag tror att han kan "sälja" in hela sitt tänk utan att ni märker hur influerade ni är.
Jag ifrågasätter inte hans kunnade utan er insikt i hur pass enkelspåriga erat resonemang har blivit. Med ni menar jag inte några särskilda individer utan den falang av forummedlmmar som resonerar på detta sätt i varierande grad.
...
det är inget personligt utan bara en åsikt om den enkelspårighet som råder på Faktums PKåsikter.
Jag tolkade "ni" som "ni som har varit i IÖ:s källare och tyckte att det var det bästa ni hört". Jag är en av dem. Du skriver att jag tycker det bara för att konstruktören har övertygat mig med säljsnack och kallar mig enkelspårig.

Och du tror att jag bara skall svälja det? Men visst, välkommen till faktiskt.nu.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-01-19 12:45

Du är välkommen adagio att skriva här vad mig anbelangar. Även om jag tycker att dina associationer ter sig främmande för mig. Uppenbarligen väcker IÖs åsikter känslor och det är bara bra att dessa ventileras här. Det var intressant att läsa att du inte skulle våga dig in i hans källare.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-01-19 12:47

Adagio wrote:

Jag är inte tveksam till att det förmodligen låter jättebra i hans källare (tycker ändå det är ett lite kul utryck) en högtalare som är konstruerad enl hans principer i ett rum optimerat för dessa högtalare det är klart det låter bra.
Att någon lämnas oberörd av en kunnig och trevlig person efter att ha hört en ovanligt lyckad session anser jag vara rent BS.
IÖ verkar vara både och, men han uppvisar också en agressiv och otrevlig sida när någon ifråga sätter hans resonemang. Jag tror att han kan "sälja" in hela sitt tänk utan att ni märker hur influerade ni är.
Jag ifrågasätter inte hans kunnade utan er insikt i hur pass enkelspåriga erat resonemang har blivit. Med ni menar jag inte några särskilda individer utan den falang av forummedlmmar som resonerar på detta sätt i varierande grad. Alla är säkert trevliga prickar hela högen, jag känner ju dig rydberg, lite i allafall, så det är inget personligt utan bara en åsikt om den enkelspårighet som råder på Faktums PKåsikter. Det är inte högt i tak om man ifrågasätter direkt.
Personangrepp och smädelser, precis som Mayro beskriver, är en del av kulturen på Faktum om någon står för en kontroversiell åsikt.

Man läser som man vill, jag vill att du läser mitt inlägg igen eftersom du tydligen missuppfattat hela andemeningen.
Återigen denna aggresivitet, usch. "Tyck som majoriteten eller dra!"

Bluffar, inte alls. Jag uppskattar inos högtalare, de är en god musikåtergivare även om de har svårt att "nå fram" till just mig.
Jag tror IÖ är kunnig men framför allt duktig på att framhålla sina teorier, som alla tillverkare står han för sina produkter och tjänar pengar på att folk köper. Ja för förutom elementen kostar inte hans högtalare många kronor i fråga om delningsfilterkomponenter, lådor, internkablage, polskruvar och basreflexrör, han tjänar precis som alla tillverkare pengar på sin produkt. Det är inget fel och ingen bluff oavsett märke på produkten.

Att "falangen" är en samling "bluffar" anser och skriver jag inte bara att den i sin alvarligaste form precis som du står för en auktoritär och förnedrande attityd.
Jag tror att de som läser det här utan att vara en del av denna åsiktsfaschism har lätt att se vad jag menar.

Det finns gradskilnader i "falangen", trist benämning, från de vanliga normala hifinördar vi alla är med olika åsikter till de lite mer hardcore objektivister ofta med goda kunskaper vidare till SA-killarna, hånarna, smädarna.

Att anse sig vara förmer än andra, att göra sig lustig på andras intressen/hobbies och dessutom påstå att ett fåtal utvalda märken och filosofier är de enda rätta är en trist inställning som angränsar till nazism och faschism, dock långt ifrån så alvarligt eftersom detta endast är en hobby.

Om du tror att du inte kommer se mig här mer så tror du fel jag kommer med ojämna mellanrum dyka upp i någon debatt när jag tycker att det behövs lite motvikt eller sympati från den ena eller andra synvinkeln.

Tack Adagio :D Absolut de bästa inlägg som jag någonsin har läst på detta forum.

adagio

Inläggav adagio » 2006-01-19 13:07

OK jag vet att detta forum fokuserar på fakta och mätbara åsikter, inte subjektiva upplevelser. Med en dåres envishet hävdar jag dock att man blir utsatt för subjektiv influens av en auktoritet vilket i viss mån bidrar till en upplevelse. Jag betvivlar inte det väljud som lär finnas i detta utrymme eller där en inohögtalare spelar. Jag tycker dock att det finns många olika högtalare som spelar bra, speciellt i rätt rum, inte nödvändigtvis akustikreglerat. Rätt högtalare i rätt rum.

Jag har talat med många som har varit i IÖs källare och likaså köpt hans högtalare, efteråt har de berättat om hur rätt IÖ har och att om man bara pratar med honom så förstår man hur allting är, han kan så mycket. Detta är ett direkt citat av en pi60s ägare som jag träffat för flera år sedan. Att jag inte vågar var till hälften menat som ett skämt.

Man kan ju alltid vända på argument hit och dit, detta har ju blivit en OT-debatt, jag tror inte Mayro blir så glad på mig om jag fortsätter.

För mig väcker ino/IÖ inga känslor bara nyfikenhet och förundran över den auktoritära och absoluta instälning många av anhängarna har.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-01-19 13:12

De som har hängt med här ett tag kan nämna flera olika högtlare (ej Ino) som IÖ tycker låter bra. Han är inte bara ett objekt, han är ett subjekt också.

adagio

Inläggav adagio » 2006-01-19 13:30

dimitri skrev:De som har hängt med här ett tag kan nämna flera olika högtlare (ej Ino) som IÖ tycker låter bra. Han är inte bara ett objekt, han är ett subjekt också.

Det är mer intressant vad du/ och alla andra tycker än vad som IÖ tycker är bra märken.
Om jag tycker att SF låter bra så vad spelar det för roll vilka övriga märken Franco Serblin tycker är bra? Förstår du hur jag menar?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-19 13:31

adagio skrev:Jag tror att de som läser det här utan att vara en del av denna åsiktsfaschism har lätt att se vad jag menar.

Jag tycker det är trist att man inte längre kan uttrycka sina åsikter här utan att bli placerad i en "fascistoid falang" bara för att ens åsikter råkar vara samma som IÖs.
- Militant slacker

adagio

Inläggav adagio » 2006-01-19 13:36

Jax skrev:
adagio skrev:Jag tror att de som läser det här utan att vara en del av denna åsiktsfaschism har lätt att se vad jag menar.

Jag tycker det är trist att man inte längre kan uttrycka sina åsikter här utan att bli placerad i en "fascistoid falang" bara för att ens åsikter råkar vara samma som IÖs.

Ledsen att du tolkar det så, det var inte meningen, åsiktsfaschismen som jag menar är den likriktning samt fördömandet av andras åsikter och dessutom tendensen att håna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-19 13:37

adagio skrev:
dimitri skrev:De som har hängt med här ett tag kan nämna flera olika högtlare (ej Ino) som IÖ tycker låter bra. Han är inte bara ett objekt, han är ett subjekt också.

Det är mer intressant vad du/ och alla andra tycker än vad som IÖ tycker är bra märken.

Nu har han aldrig uttalat sig om märken, utan enstaka modeller. Vilket är mer seriöst.

Varför är det minst intressant med åsikten från den som vet mest? 8O

Om jag tycker att SF låter bra så vad spelar det för roll vilka övriga märken Franco Serblin tycker är bra? Förstår du hur jag menar?

Känner inte till Franco Serblin... men om han aspirerade på att vara världens mest kunnige inom området så hade det visst spelat roll.
Senast redigerad av Nattlorden 2006-01-19 13:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-19 13:39

adagio skrev:Ledsen att du tolkar det så, det var inte meningen, åsiktsfaschismen som jag menar är den likriktning samt fördömandet av andras åsikter och dessutom tendensen att håna.

Du misstolkar vad folk säger rätt grovt, faktiskt. Du får ta och slappna av och lära dig skillnaden på åsikt och fakta.

Vad det gäller fakta och påstående som ser ut som fakta - då är vi många som är klart strika... enbart för att det skall vara klart och tydligt vad som är vad.

Åsikter som uttrycks som åsikter klagas ALDRIG på. Och det är väl underbart! :-)

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-01-19 13:44

adagio,
jag har berättat i en annan tråd vilket system jag tyckte bäst om.

btw. noterar i ditt svar att du inte vill tillerkänna iö subjektivitet. Men jag vill inte använda dina egna epitet om sådan misunnsamhet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-19 13:44

adagio skrev: åsiktsfaschismen som jag menar är den likriktning samt fördömandet av andras åsikter och dessutom tendensen att håna.

Dina inlägg om "åsiktsfaschism" verkar vara ett fördömande av andras åsikter, med en tendens till hån.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi