Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Vi har enbart ingenjörer som industridesigners och givetvis har dom inget självständigt jobb utan jobbar ihop med alla led för att optimera produkterna för både användare och produktion och alla andra led.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Håller med, men reagerar framförallt på den trista generalisering mot/om industridesigners som gjordes i tråden.
De är människor, de är olika, vissa av dem är väldigt, väldigt bra. De förtjänar att få slippa läsa svepande generaliserande påståenden om att de förstör produkter genom att göra jobbet omöjligt för ingenjörerna. De är ju motsatsen - de gör jobbet till en glädje för ingenjörerna, som får chans att kommunicera hur fysiken styr formen, således att produkten kan bli fenomenal.
JUST de formgivare som går under beteckningen "inddustridesigners" är, enligt min erfarenhet, särskilt bra på, eller bryr sig särskilt mycket om, funktionalism. Form som HJÄLPER produkten att bli bra.
De verkar nästan alltid dessutom förstå att det som är vackert för ögat i hög grad beror på vad hjärnan förstår - former som är tekniskt bra blir liksom vackra av sig själva, samtidigt som de växer i takt med att kunskapen gör det.
Vh, iö
Harryup skrev:IngOehman skrev:Håller med, men reagerar framförallt på den trista generalisering mot/om industridesigners som gjordes i tråden.
De är människor, de är olika, vissa av dem är väldigt, väldigt bra. De förtjänar att få slippa läsa svepande generaliserande påståenden om att de förstör produkter genom att göra jobbet omöjligt för ingenjörerna. De är ju motsatsen - de gör jobbet till en glädje för ingenjörerna, som får chans att kommunicera hur fysiken styr formen, således att produkten kan bli fenomenal.
JUST de formgivare som går under beteckningen "inddustridesigners" är, enligt min erfarenhet, särskilt bra på, eller bryr sig särskilt mycket om, funktionalism. Form som HJÄLPER produkten att bli bra.
De verkar nästan alltid dessutom förstå att det som är vackert för ögat i hög grad beror på vad hjärnan förstår - former som är tekniskt bra blir liksom vackra av sig själva, samtidigt som de växer i takt med att kunskapen gör det.
Vh, iö
Jag skulle inte skilja på industridesigners och ingenjörer eftersom att de designers jag träffat genom åren (≈20år) som jag jobbat i närheten av har alla varit ingenjörer. Förmodligen har alla varit civ.ing också. Däremot är min erfarenhet att de sällan träffar rätt i design direkt utan förståendet för hantering av produkten växer fram under tidens gång. Det negativa som jag har upplevt är att de många gånger låser sig vid en första lösning och har lite svårt att fantisera förutsättningslöst vidare för att optimera produkten utan att ha i bakhuvudet/tycka att de redan har löst allt genom sin första design. De har absolut varit förstående när man haft synpunkter på hur designen påverkas och hanteras av olika grupper användare men på något sätt så ingår inte något total överblick i utbildning ifrån t.ex. KTH. Man utgår ifrån CAD och vill göra det så snyggt det går utifrån ritningen men ifrågasätter sällan direkt om ritningen egentligen är optimerad eller borde justeras för att man skall kunna göra en ännu bättre lösning för användaren. Hos oss tillkommer mera insikter och information under konstruktionens gång vartefter man låter användare kika på en grunka. En egenskap som jag många ggr stött på saknas hos ingenjörer är att man skall kunna ta upp en sak man konstruerat och tänka på den enbart som användare, går den att använda lätt? I bakhuvudet finns ofta att "jag har" konstruerat denna grunka och jag vet att den funkar så nu ändrar vi den inte. Har personligen sänkt flera utföranden på produkter som gått igenom alla "instanser" hos oss då fantasin om hur användare kommer hantera eller missförstå produkterna och brukarnas besvär inte sällan underskattats.
/Harryup
petersteindl skrev:Jag vill bara inflika att industridesign är en utbildningsgren på Konstfack eller motsvarande. Däremot så finns det ytterligare en arbetsuppgift i produktframtagning som inte nämnts och det är mekanikdesign. Det är de som får till produktionsritningar utifrån det material som industridesigners levererar. Vissa industridesignföretag kan leverera mekanikdesigntjänsten utöver industridesign. Ofta är det dock beställarna av designen som har mekanikdesign inhouse. Mekanikdesign är ledet mellan industridesign och produktion. Mekanikdesign ligger inte på Konstfack utan det är på tekniska högskolor, exempelvis på KTH.
Man skall inte förväxla industridesign med mekanikdesign. 2 skilda utbildningar, 2 skilda arbetsuppgifter. Båda är viktiga....
Med vänlig hälsning
Peter
jonasz skrev:Vart köper man dessa cementblock i lämplig storlek? Vore roligt att testa.
IngOehman skrev:Jag känner inte igen någonting av det där överhuvudtaget, från den verklighet jag lever i.
De industridesigners jag arbetat med har oftast utbildat sig på konstfack eller liknande, inte på KTH. Och de har aldrig varit låsta till en urspunglig ide, om något så precis tvärtom. JAG har i förekommande fall blivit förtjust i en ursprunglig ide från dem, som behövt justeras minimalt av tekniska skäl, vilket väldigt ofta (normalt) lett till att en hel drös av nya vägar att gå formmässigt kommer fram!
Så min erfarenhet av industridesigners har varit att deras hjärnor kokat av ideer, och att jag rätt så ofta känt att jag nästan behövt agera broms. Och så tycker jag det skall vara också.
Vh, iö
Harryup skrev:IngOehman skrev:Harryup skrev:
Jag skulle inte skilja på industridesigners och ingenjörer eftersom att de designers jag träffat genom åren (≈20år) som jag jobbat i närheten av har alla varit ingenjörer. Förmodligen har alla varit civ.ing också. Däremot är min erfarenhet att de sällan träffar rätt i design direkt utan förståendet för hantering av produkten växer fram under tidens gång. Det negativa som jag har upplevt är att de många gånger låser sig vid en första lösning och har lite svårt att fantisera förutsättningslöst vidare för att optimera produkten utan att ha i bakhuvudet/tycka att de redan har löst allt genom sin första design. De har absolut varit förstående när man haft synpunkter på hur designen påverkas och hanteras av olika grupper användare men på något sätt så ingår inte något total överblick i utbildning ifrån t.ex. KTH. Man utgår ifrån CAD och vill göra det så snyggt det går utifrån ritningen men ifrågasätter sällan direkt om ritningen egentligen är optimerad eller borde justeras för att man skall kunna göra en ännu bättre lösning för användaren. Hos oss tillkommer mera insikter och information under konstruktionens gång vartefter man låter användare kika på en grunka. En egenskap som jag många ggr stött på saknas hos ingenjörer är att man skall kunna ta upp en sak man konstruerat och tänka på den enbart som användare, går den att använda lätt? I bakhuvudet finns ofta att "jag har" konstruerat denna grunka och jag vet att den funkar så nu ändrar vi den inte. Har personligen sänkt flera utföranden på produkter som gått igenom alla "instanser" hos oss då fantasin om hur användare kommer hantera eller missförstå produkterna och brukarnas besvär inte sällan underskattats.
/Harryup
Jag känner inte igen någonting av det där överhuvudtaget, från den verklighet jag lever i.
De industridesigners jag arbetat med har oftast utbildat sig på konstfack eller liknande, inte på KTH. Och de har aldrig varit låsta till en urspunglig ide, om något så precis tvärtom. JAG har i förekommande fall blivit förtjust i en ursprunglig ide från dem, som behövt justeras minimalt av tekniska skäl, vilket väldigt ofta (normalt) lett till att en hel drös av nya vägar att gå formmässigt kommer fram!
Så min erfarenhet av industridesigners har varit att deras hjärnor kokat av ideer, och att jag rätt så ofta känt att jag nästan behövt agera broms. Och så tycker jag det skall vara också.
Vh, iö
Nu vet jag ju inte om du har varit inblandad i projekt andra än audiogrunkor men de projekt talar om är saker som skall hanteras av läkare och patienter. Så det handlar produkter som hanteras i kanske lite mera obekanta miljöer.
mvh/Harryup
petersteindl skrev:Harryup skrev:IngOehman skrev:Jag känner inte igen någonting av det där överhuvudtaget, från den verklighet jag lever i.
Vh, iö
Nu vet jag ju inte om du har varit inblandad i projekt andra än audiogrunkor men de projekt talar om är saker som skall hanteras av läkare och patienter. Så det handlar produkter som hanteras i kanske lite mera obekanta miljöer.
mvh/Harryup
Är det korrekt citerat så här?
Belker skrev:jonasz skrev:Vart köper man dessa cementblock i lämplig storlek? Vore roligt att testa.
Apapap, försök inte gå on topic nu!
BORIS skrev:petersteindl skrev:Jag vill bara inflika att industridesign är en utbildningsgren på Konstfack eller motsvarande. Däremot så finns det ytterligare en arbetsuppgift i produktframtagning som inte nämnts och det är mekanikdesign. Det är de som får till produktionsritningar utifrån det material som industridesigners levererar. Vissa industridesignföretag kan leverera mekanikdesigntjänsten utöver industridesign. Ofta är det dock beställarna av designen som har mekanikdesign inhouse. Mekanikdesign är ledet mellan industridesign och produktion. Mekanikdesign ligger inte på Konstfack utan det är på tekniska högskolor, exempelvis på KTH.
Man skall inte förväxla industridesign med mekanikdesign. 2 skilda utbildningar, 2 skilda arbetsuppgifter. Båda är viktiga....
Med vänlig hälsning
Peter
Visst är båda viktiga. Det är dock missvisande att placera Industridesign och dess utbildning på konstfack och motsvarande i motsats till tex Mekanikdesign som då placeras på tekniska högskolor. Visst man kan läsa industridesign på Konstfack men man kan läsa på många andra ställen också som tex Lunds Tekniska Högskola och en rad andra universitet och högskolor.
Det finns också utbildningar inom Teknisk Design som är en civilingenjörsutbildning där man blandar naturvetenskap och teknik med design, finns bla på Chalmers och LTH
jonasz skrev:Vart köper man dessa cementblock i lämplig storlek? Vore roligt att testa.
DVD-ai skrev:När murar någon en högtalare nu då ?!
Harryup skrev:IngOehman skrev:Jag känner inte igen någonting av det där överhuvudtaget, från den verklighet jag lever i.
Vh, iö
Nu vet jag ju inte om du har varit inblandad i projekt andra än audiogrunkor men de projekt jag talar om är saker som skall hanteras av läkare och patienter. Så det handlar om produkter som hanteras i kanske lite mera obekanta miljöer.
mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 20 gäster