Bubben skrev:Samtliga planer innefattar dock att dessa lådor kommer att kasseras, så reperationsalternativen är inte aktuella längre. Tack ändå för alla förslag, nu har jag lärt mig lite mer om epoxy i alla fall.
Moderator: Redaktörer
Bubben skrev:Samtliga planer innefattar dock att dessa lådor kommer att kasseras, så reperationsalternativen är inte aktuella längre. Tack ändå för alla förslag, nu har jag lärt mig lite mer om epoxy i alla fall.
RSG skrev:Säg det igen när du har utvecklat en epoxiallergi och inte längre kan hantera objekt med epoxi i...
Bubben skrev:Cahlis skrev:Nu var det fråga om att täppa igen en 1mm springa i en högtalare.
Handskar vid applicering och inte slipa för än det är helt genomhärdat. Värre än så är det inte för en sällananvändare.
Det rör sig a om cirka 15 löpmeter 1mm springa fördelat på sex högtalare, förändrar det diskusionen?
philipbtz skrev:Men alltså så där blir det ju typ alltid när man bygger lådor om man inte har CNC. Det är bara att ta fram slipmaskinen och slipa lite. Det där är hur lätt fixat som helst! Strunta i farliga epoxylimmer och sånt trams det är bara att slipa lite och ta vanligt trälim.
Edit: Eller jag kanske missförstod här. Är det alltså en snickare som redan har limmat ihop det så!? Väldigt dåligt i så fall. Om det redan är limmat så måste det göras om.
philipbtz skrev:Wow haha, så de ställen ni sågar era grejer gör det så pass bra att ni inte behöver putsa en mm här och där på något? Har provat lite olika ställen och Bauhaus har särklass den bästa sågen jag stött på. Men även dom har lyckats få det lite fel på några ställen. Inte med mycket men någon mm. Om jag inte var med och kontrollmätte hade det blivit mer. Tycker det är värt att få alla bitar från två skivor MDF istället för att använda typ 8 brädor eller något sånt. Det är inte så jobbigt att slipa ett par kanter någon mm. Inget stort problem tycker jag.
Bubben skrev:Nu har jag i alla fall gett snickaren ett par veckor på sig att upprätta sin heder.
Jag räknar kallt med att det är riktigt bra resultat som kommer tillbaka. Övertro?
Bubben skrev:Nu har jag i alla fall gett snickaren ett par veckor på sig att upprätta sin heder.
Jag räknar kallt med att det är riktigt bra resultat som kommer tillbaka. Övertro?
MagnusÖstberg skrev:Bubben skrev:Nu har jag i alla fall gett snickaren ett par veckor på sig att upprätta sin heder.
Nej, det löser han.
bakerman22 skrev:Jag har aldrig fattat varför inte folk skruvar sina lådor? Varför köra med tvingar?
Om lådorna ska målas hjälpligt och stå bakom en bioduk?
Om man skruvar så har man ju chansen att släppa skruven och göra om om det blir snett.
Dagen efter när limmet har härdat så skruvar man ur skruven och spacklar igen hålen.
Det finns ju säkert annat som ska spacklas på lådorna. "Ändträet" t.ex?
bakerman22 skrev:Jag har aldrig fattat varför inte folk skruvar sina lådor? Varför köra med tvingar?
Om man skruvar så har man ju chansen att släppa skruven och göra om om det blir snett.
Dagen efter när limmet har härdat så skruvar man ur skruven och spacklar igen hålen.
Aerob skrev:bakerman22 skrev:Jag har aldrig fattat varför inte folk skruvar sina lådor? Varför köra med tvingar?
Jag skulle säg att det beror dels på vad man bygger, hur man bygger, men kanske främst beroende på vilka maskiner man har tillgängliga. För mig skulle det ta längre tid att bygga på det sätt som du beskriver, det blir bara merjobb som jag ser det. Har man tänkt igenom hur man ska konstruera sina lådor innan man börjar såga fram materialet, och är metodisk i limprocessen bör missöden likt de Bubben nyss fått erfara inte kunna hända.
Bubben skrev:Bubben skrev:Nu har jag i alla fall gett snickaren ett par veckor på sig att upprätta sin heder.
Det tog liiiite mer än ett par veckor, men nu är jag på banan igen.
Fördelen är att nu börjar det bli varmare väder, så jag kan vara ute och fräsa hålen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster