Moderator: Redaktörer
RMA skrev:Har märkt att det killar i fingrarna när jag kopplar RCA kablar i min anläggning, så någon slags krypströmmar verkar det gå mellan apparaterna.
Har inga problem med brum eller brus dock,ett svagt brus/brum med max volym och Cd spelaren i paus läge (brummet följer volymen) .Vilket verkar helt ok. Vad tror expertisen? Har inte kommit för mig att exprimentera då jag inte störs ljudmässigt.
Har funderat på jordkablar mellan apparaterna kopplade till nätjord, ev skilje transformatorer till varje apparat.
Det enklaste att börja med kanske vore att vända på nätkablarna?
Alla tips tas tacksamt emot.
BosseS skrev:Och då menar du funktionsjordning antar jag.
Det är väl vad man får genom att koppla samman flera apparater med sina signalkablar, ev i kombination med att koppla ihop deras skyddsjord (för funktionsändamål)?
Problemet med pirr uppstår ju vid omkoppling, när man håller i två "ändar".
Men om chassit på en apparat har kontakt med signaljord kan väl variera så det är inte säkert att det hjälper att snöra ihop alla dessa delar i förväg. Bäst är nog att stänga ned apparaterna innan omkoppling, vilket inkluderar att bryta strömmen till ev väggvårtor eftersom även dessa kan ha ett filter som ger en överledning till DC-sidan.
RMA skrev:Om man skulle prova med skiljetrafo, är det nödvändigt att ha en trafo till varje apparat eller räcker det med en trafo till alla?
peterh skrev:Jag menar ( om det var mitt inlägg du avsåg) att koppla samman apparaternas chassien, helst då med att alla har jordade nätkablar och sitter i ett jordat grenuttag. Helst skall detta grenuttag vara anslutet i ett jordat
vägguttag.
Snikvariantern är att dra en grövre tråd mellan chassierna, fastskruvade i passande skruvar.
Att jorda allihop eleminerar också många källor till brum.
Ett problem kan uppstå, om någon av apparaterna är anslutet till centralantenn då måste man skaffa
en "jordisolator" då centralantennens jord inte är kopplad till elnätets jord.
BosseS skrev:peterh skrev:Jag menar ( om det var mitt inlägg du avsåg) att koppla samman apparaternas chassien, helst då med att alla har jordade nätkablar och sitter i ett jordat grenuttag. Helst skall detta grenuttag vara anslutet i ett jordat
vägguttag.
Snikvariantern är att dra en grövre tråd mellan chassierna, fastskruvade i passande skruvar.
Att jorda allihop eleminerar också många källor till brum.
Ett problem kan uppstå, om någon av apparaterna är anslutet till centralantenn då måste man skaffa
en "jordisolator" då centralantennens jord inte är kopplad till elnätets jord.
En lokal jordfri utjämning var precis vad jag också föreslog tidigare, så jag var inte säker på om du menade något annat. Så långt är jag med.
Att även koppla detta mot skyddsjord är jag dock inte helt säker på är bra. Det kan behövas om man har skyddsjordade apparater utanför denna lokalt utjämnade "zon". Annars tror jag det är bättre att lämna denna potentiella störkälla utanför.
Angående läckage i isolertrafo så tittade jag snabbt i standarden som anger en isolationsresistans på 2-5 Mohm, men det är minivärden. Har du siffror på faktiska värden så är jag intresserad. Jag hoppas att det inte handlar om många uA.
Svempa skrev:Jag kanske ska förtydliga att min kommentar gällde själva inkopplingsögonblicket. När man ansluter signalkablar mellan apparater så ska nätsladdarna i vara urkopplade. ....
peterh skrev:Resistans talar om DC . Vad som händer är att AC läcker över, och det läcker mellan två sladdar som ligger intill varandra, t.ex. en 220 nätkabel och en oskärmad signalkabel. En isolationstrafo är många meter sladdar x 2 i en
dosa.
Du har tom elektriska störfält i rummet du befinner dig i.
Jorda i ett jordat uttag , eller i sämsta fall någt annat ( värmeelement t.ex.).
BosseS skrev:peterh skrev:Resistans talar om DC . Vad som händer är att AC läcker över, och det läcker mellan två sladdar som ligger intill varandra, t.ex. en 220 nätkabel och en oskärmad signalkabel. En isolationstrafo är många meter sladdar x 2 i en
dosa.
Du har tom elektriska störfält i rummet du befinner dig i.
Jorda i ett jordat uttag , eller i sämsta fall någt annat ( värmeelement t.ex.).
Då förstår jag vad du pratar om
Jag hade frågan ställd i en annan tråd - är det någon som kan förklara syfte och funktion med den medvetna överledning som finns mellan primär- och sekundärsida i strömförsörjningen som orsakar detta pirr?
BosseS skrev:Den där sträva känslan, eller lätt darr i huden tror jag kommer från kapacitivt kopplad spänning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster