Vilken typ av skivtvätt?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Vilken typ av skivtvätt?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-22 20:22

Efter mitt återinträde i vinylträsket har rengöring blivit intressant. Mina skivor ser rena ut men det knastrar mer än jag kan minnas. Det kan bero på att jag kör med annan skivspelare än tidigare men ändå. Är det ultraljudtvätt eller de andra typ Moth, Pro-Ject m.fl. man ska satsa på?

Användarvisningsbild
Maccis

Re: Vilken typ av skivtvätt?

Inläggav Maccis » 2017-01-22 21:28

Vill du så kan du få låna min och testa......
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-01-23 02:12

Jag har själv en gammal beprövad VPI HW-17f.
Modellen har funnits i över 25 år.
Det viktigaste är att vacuumsugen fungerar väl och suger skivan riktigt ren och torr, men en enklare billigare maskin där man doserar rengöringsvätskan och hanterar rengöringsborstarna för hand kan ge väl så bra resultat, fast en del är olidligt högljudda.
Drivverket bör dock kunna rotera skivan åt båda hållen.
Sådana tvättar rår även på rejält smutsiga loppisfynd, så de nästan alltid blir knasterfria.
Två av mina bekanta har de svindyra ultraljudstvättarna från Audio Desk och det är bara att kapitulera.
Även om man tvättar en skiva flera gånger med vilken annan tvätt som helst blir den ännu tystare efter en omgång i Audio Desk och det gäller också helt nya skivor. Dock rår den inte på riktigt smutsiga skivor, de bör förtvättas i en enklare skivtvätt först.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-23 06:50

Det var en restaurator av Bang & Olufsen prylar som fick in mig på spåret och han gör en ultraljudslösning, http://www.cleanervinyl.com/

Michael Fremer jämför lite olika system här, https://www.youtube.com/watch?v=xAIpIh2Dq24

Pro-Ject, https://www.youtube.com/watch?v=uRwFGqEn3QI
Okki Nokki, https://www.youtube.com/watch?v=zkZcExP6-bI

Den rätt billiga polska, http://audiorevita.pl/

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2017-01-23 14:53

Ja VPI som jag fick med skivspelaren från Japan lät som en dammsugare på högsta effekt, men var bra att göra loppisfynden spelbara.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-23 16:11

lennartj skrev:Sådana tvättar rår även på rejält smutsiga loppisfynd, så de nästan alltid blir knasterfria.

Oj! Jag trodde att merparten av knastret kom från slitage. Varför jag trodde det vet jag inte... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2017-01-23 16:39

Jag har en (snart klar) hemmabyggd ultraljudstvätt. Den torde göra rejält rent, för repor som inte synts tidigare gör det efter tvätt.
Det är ju ett litet aber när det gäller loppisfynd. I övrigt är jag mycket nöjd med den.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-01-23 20:45

PerStromgren skrev:
lennartj skrev:Sådana tvättar rår även på rejält smutsiga loppisfynd, så de nästan alltid blir knasterfria.

Oj! Jag trodde att merparten av knastret kom från slitage. Varför jag trodde det vet jag inte... :oops:

Slitage brukar orsaka distorsion och det räddar ingen skivtvätt, men nålslipningar som van den Hul och liknande kan ofta spela av skivor som slitits av en vanlig rund nål med betydligt lägre distorsion än om man fortsätter att spela med rund nål med samma diameter.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-01-23 22:02

RogerGustavsson skrev:Efter mitt återinträde i vinylträsket har rengöring blivit intressant. Mina skivor ser rena ut men det knastrar mer än jag kan minnas. Det kan bero på att jag kör med annan skivspelare än tidigare men ändå. Är det ultraljudtvätt eller de andra typ Moth, Pro-Ject m.fl. man ska satsa på?

https://www.youtube.com/watch?v=NFx30t4eggU

Fungerar bra och kostar nästan inget.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-24 09:09

Rent intuitivt känns ultraljudsrengörningen mera rätt även om det finns risk att man penetrerar för hårt. Att först påföra en del rengöringsvätska och sedan suga upp låter som en rätt svår uppgift. Att uppsugningen ska ligga an mot skivan känns tveksamt, som att man trycker tillbaka lite rester i spåren. Någon som jämfört? På youtube hade någon bilder tagna i mikroskop och det tydliggör en del men de flesta visar bara hur maskinerna fungerar inte hur väl de verkligen rengör. I vilket fall går det åt en hel del tid. De där ultraljudstvättarna med flera skivor i stöten verkar vara lite tveksamma då bara de yttersta skivornas sidor som vetter åt behållarens sidor får mera behandling än resten. Man kan se detta 36 minuter in i denna video, https://www.youtube.com/watch?v=yc_wPp9qdTg
Senast redigerad av RogerGustavsson 2017-01-24 09:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2017-01-24 09:18

Jut för att få ett större avstånd mellan skivorna bad jag om 2cm tjocklek på distanserna. Jag får i 7 skivor i bredd, och har inte märkt att det är skillnad beroende på var de har varit placerade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-24 09:29

Du hann visst svara innan jag fick till video-länken ovan. Det ser ut som det blir mindre påverkan mellan skivorna. Du menar att det inte märks?

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2017-01-24 11:27

Nja, jag märker det inte. Det är mycket möjligt att nån annan gör det.
Å andra sidan kör jag alltid minst en halvtimme, så det kan ju vara att tiden minskar skillnaden, om det finns någon.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-24 12:14

En halvtimme! Någon påtalade att det kan ge skador på plasten. Den dyra tyska maskinen Audio Desk Gläss Vinyl Cleaner kör väl på ca 5 minuter? https://www.youtube.com/watch?v=ee2SfwffiIM

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-01-24 14:28

RogerGustavsson skrev:Rent intuitivt känns ultraljudsrengörningen mera rätt även om det finns risk att man penetrerar för hårt. Att först påföra en del rengöringsvätska och sedan suga upp låter som en rätt svår uppgift. Att uppsugningen ska ligga an mot skivan känns tveksamt, som att man trycker tillbaka lite rester i spåren. Någon som jämfört? På youtube hade någon bilder tagna i mikroskop och det tydliggör en del men de flesta visar bara hur maskinerna fungerar inte hur väl de verkligen rengör. I vilket fall går det åt en hel del tid. De där ultraljudstvättarna med flera skivor i stöten verkar vara lite tveksamma då bara de yttersta skivornas sidor som vetter åt behållarens sidor får mera behandling än resten. Man kan se detta 36 minuter in i denna video, https://www.youtube.com/watch?v=yc_wPp9qdTg

Om du använder en Loricraft motsvarande så har du inte problemet med att något ligger an när vätskan sugs upp. Ev smuts som finns i en borste kan repa skivan särskilt om den snurrar runt när skivan börjar bli torr. En spets som suger upp vätskan fungerar bättre. Ett utmaning är att hårt sittande smuts kan behöva flera tvättar.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2017-01-24 17:04

Mitt åbäke finns nu att beskåda/klaga i diy-tråden, för den som så önskar.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2017-01-24 18:07

RogerGustavsson skrev:En halvtimme! Någon påtalade att det kan ge skador på plasten. Den dyra tyska maskinen Audio Desk Gläss Vinyl Cleaner kör väl på ca 5 minuter? https://www.youtube.com/watch?v=ee2SfwffiIM

Kuzma säger 20 minuter.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-01-24 22:02

RogerGustavsson skrev:En halvtimme! Någon påtalade att det kan ge skador på plasten. Den dyra tyska maskinen Audio Desk Gläss Vinyl Cleaner kör väl på ca 5 minuter? https://www.youtube.com/watch?v=ee2SfwffiIM

Default är 6 minuter för hela tvättcykeln inklusive torkning, men i den länkade videon ovan nämns i förbigående att man kan ändra tiden. Jag har för mig att man kan öka i 3-minutersintervall, men tror att om skivan inte blir ren med en normal tvättcykel är ultraljud inte rätt metod. Då kan diskborste och Yes vid diskbänken rent av vara en mildare metod, och mycket snabbare dessutom. Skölj i rikligt med rinnande kranvatten för att inte kontaminera ultraljudsvättens vattenbad med en massa Yes och kör en slutlig 6 minuters i ultraljudstvätten.
(VPI, OkkiNokki m. fl. brukar också bita på gammalt intorkat klet.)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2017-01-24 23:49

lennartj skrev:

Default är 6 minuter för hela tvättcykeln inklusive torkning, men i den länkade videon ovan nämns i förbigående att man kan ändra tiden. Jag har för mig att man kan öka i 3-minutersintervall, men tror att om skivan inte blir ren med en normal tvättcykel är ultraljud inte rätt metod. Då kan diskborste och Yes vid diskbänken rent av vara en mildare metod, och mycket snabbare dessutom. Skölj i rikligt med rinnande kranvatten för att inte kontaminera ultraljudsvättens vattenbad med en massa Yes och kör en slutlig 6 minuters i ultraljudstvätten.

Beror det inte bara på vilken rengöringsvätska som används till respektive maskin?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-01-25 00:39

HenrikTornquist skrev:Beror det inte bara på vilken rengöringsvätska som används till respektive maskin?

Visst har rengöringsvätskans innehåll betydelse för förmågan att lösa upp diverse gammalt klet.
Gläss-maskinens roterande, lätta, lurviga pinnar räcker inte alls till när det är mekanisk bearbetning t.ex. med borste som behövs för att kletet ska släppa med några få tag.
Vet någon vad risken för skivan kan vara om man kör i timtal med med ultraljud, för att det är fel metod?
Kan vinylen bli porös så att spårväggarna blir ömtåliga?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-01-25 05:23

Någon som testat göra en DIY ultrasonic tvätt?
Går ju att få tag på relativt billiga ultrasonic cleaners nu https://www.amazon.co.uk/gp/offer-listing/B01M691CXQ/ref=dp_olp_new?ie=UTF8&condition=new

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-25 08:24

music4ever skrev:Någon som testat göra en DIY ultrasonic tvätt?
Går ju att få tag på relativt billiga ultrasonic cleaners nu https://www.amazon.co.uk/gp/offer-listing/B01M691CXQ/ref=dp_olp_new?ie=UTF8&condition=new

Har du missat? viewtopic.php?f=3&t=64642

lennartj skrev:Default är 6 minuter för hela tvättcykeln inklusive torkning, men i den länkade videon ovan nämns i förbigående att man kan ändra tiden. Jag har för mig att man kan öka i 3-minutersintervall, men tror att om skivan inte blir ren med en normal tvättcykel är ultraljud inte rätt metod. Då kan diskborste och Yes vid diskbänken rent av vara en mildare metod, och mycket snabbare dessutom. Skölj i rikligt med rinnande kranvatten för att inte kontaminera ultraljudsvättens vattenbad med en massa Yes och kör en slutlig 6 minuters i ultraljudstvätten.

Det är tillverkaren som anger 5 minuter, http://www.audiodesksysteme.de/en/vinyl-cleaner-pro

Riktigt skitiga vinyler har jag inte och köper heller inga begagnade. Diskning har man testat någon gång för väldigt länge sedan. Tyckte då att skivorna blev uppladdade men det kanske inte berodde på diskningen?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-01-25 11:06

Det är möjligt att Gläss har"trimmat" den senaste versionen av sin skivtvätt.
Mina erfarenheter gäller den äldre versionen som kostade ca. 20.000 SEK till 2015.
Det är mycket möjligt att vinylen lättare blir statiskt uppladdad efter grovrengöring med diskmedel om man inte gör något mer, men jag rekommenderade ju en normal 5-6 minuters-omgång som avslutning om man har en Gläss och den minskar statisk uppladdning.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-03-09 23:50

Efter har funderat länge på DIY så fick jag tips i en Facebook-grupp om en polack som säljer DIY ultrasonic cleaners på ebay för rimliga priser.
Så idag fick jag hem hans senaste skapelse. Med frakt så blev det 3500kr, så för en lat person som jag, så var det värt det istället för att bygga själv.
Det är lite sent att testa den nu ifall den låter väldigt mycket, så ska testa den imorgon.
En bild på min
cleaner.jpg
cleaner.jpg (216.29 KiB) Visad 5881 gånger

Han har lagt upp en video på den.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2017-03-10 01:43

Den ser bättre ut än hans förra modell, men den var å andra sidan ganska mycket billigare. Hur hög effekt är den på?

Återgå till Köpråd