Moderator: Redaktörer
dewpo skrev:Men i så fall är kan man ju lika gärna säga att det förflutna är förflutet och att allt återskapande av en förfluten händelse en illusion, Ju bättre vi dokumenterat det förflutna desto bättre illusion kan vi skapa men på vilket sätt skulle inspelningen i sig skilja sig från annan dokumentation? Historien är förfluten men samtidigt närvarande då den ledat fram till nuet. Imorgon är idag endast ett minne. Men Naturens minne är Bra nästan fullständigt bar lite nött av tidens tand. Människors minne är sämre, Men hur som helst. Hur vi tar oss fram till illusionen måste ju kvitta lika och kvalitén på illusionen vara det avgörande! Att den illusion man sen söker göra kan vara att åter uppleva 50'talets Fm sändningar lika gärna som 80'talet Arena Rock är också helt oväsentligt. Jag menar att finns det en lapp där det står vilken studio utrustning som användes vid en inspelning så måste det vara ett lika kvalificerat historiskt av tryck som magnet bandens ljud information som alltid varit Ljudinspelnings utrustningens dokumentation av hädelsens ljud inte det faktiska ljudet eller den faktiska händelsen och kommer så förbli. Men samtidigt som stereon kämpar med att så naturtroget som möjligt åter ge det svunna ögonblicket finns där en verklighet och den verkligheten är att man sitter i sitt vardagsrum och drömmer sig bort. Ljudet som skapas skapas i Nuet det är aldrig en historisk händelse som letat sig genom tid och rum
petersteindl skrev:Med tanke på Svantes inlägg tänkte jag passa på att visa hur det ser ut i den kommande DAC som lilltroll utvecklat enligt gemensamt koncept.
Svante skrev:Ingvar: Det du skriver är riktigt UTOM just vilket synsätt som är bäst. Det finns inget olyckligt med att kalla det filter, eller som att beskriva den digitala anordningen just som ett filter; det är ju vad det är. Jag vet att du gillar sincen, men det finns saker i tidsdomänen som är rätt svåra att förstå, men som är väldigt enkla att förstå i frekvensdomänen. Tex så blir det snorenkelt (nåja) att förstå varför en samplad 20 kHz ton blir rätt rekonstruerad när man lågpassfiltrerar den. Det är inte lätt att illustrera med sincar. Bäst är det att förstå båda (eller är det möjligen "alla tre" om man ser ett interpolationsfilter som en sincadderare?) synsätten. Jag skulle tom rekommendera att man inte ger sig förrän man förstår det i både tids- och frekvensdomänen.
Så, i sak rätt, men pedagogiskt lite för enkelriktat. Alla förstår inte på samma sätt.
Svante skrev:petersteindl skrev:Med tanke på Svantes inlägg tänkte jag passa på att visa hur det ser ut i den kommande DAC som lilltroll utvecklat enligt gemensamt koncept.
Hehe, ja det ser ju bra ut. Jag har ett svagt minne av att jag pratade med Lilltroll om DACar på telefon för några år sedan. Undrar om jag inspirerade honom.
IngOehman skrev:dewpo skrev:Men i så fall är kan man ju lika gärna säga att det förflutna är förflutet och att allt återskapande av en förfluten händelse en illusion, Ju bättre vi dokumenterat det förflutna desto bättre illusion kan vi skapa men på vilket sätt skulle inspelningen i sig skilja sig från annan dokumentation? Historien är förfluten men samtidigt närvarande då den ledat fram till nuet. Imorgon är idag endast ett minne. Men Naturens minne är Bra nästan fullständigt bar lite nött av tidens tand. Människors minne är sämre, Men hur som helst. Hur vi tar oss fram till illusionen måste ju kvitta lika och kvalitén på illusionen vara det avgörande! Att den illusion man sen söker göra kan vara att åter uppleva 50'talets Fm sändningar lika gärna som 80'talet Arena Rock är också helt oväsentligt. Jag menar att finns det en lapp där det står vilken studio utrustning som användes vid en inspelning så måste det vara ett lika kvalificerat historiskt av tryck som magnet bandens ljud information som alltid varit Ljudinspelnings utrustningens dokumentation av hädelsens ljud inte det faktiska ljudet eller den faktiska händelsen och kommer så förbli. Men samtidigt som stereon kämpar med att så naturtroget som möjligt åter ge det svunna ögonblicket finns där en verklighet och den verkligheten är att man sitter i sitt vardagsrum och drömmer sig bort. Ljudet som skapas skapas i Nuet det är aldrig en historisk händelse som letat sig genom tid och rum
Man kan välja att se det på många sätt.
Men om man väljer att språkligt inte kunna skilja ett ljud som styrs helt av originalhändelsen (via kedjans överföringsfunktion) mot ett ljud som är skapat med ledtrådar från en händelse, så kommer man att förlora just den möjligheten.
Jag tycker det är bättre att se till att använda språket således att det går att skilja mellan de tu.
Det finns ju en signifikant skillnad - att den sorts ljudskapande som du talar om använder sig av en hel radda av mer eller mindre godtyckliga beslut (både modellen för ett konserthus, var i konserthuset ljudkällorna skall anses ha befunnit sig och inte minst hur de har spelat och även hur de har strålat, blir gissningar) för att skapa en ny ljudhändelse, som kommer att få okänt släktskap med originalhändelsen, eller rättare sagt okvantiferbart släktskap.
Att spela en gammal 78-varvare (t ex) är något helt annat, där finns i princip bara två komponenter utöver själva musikhändelsen:
1. En överföringsfunktion med linjära och olinjära fel.
2. Störningar.
Jag förenklar förstås. Men min poäng är att det i det senare fallet i många och mycket går att veta vad man förlorat och vad som är oförlorat.
- - -
Det är lite som att jämföra en person som filmar en dag i sitt liv, men en person som sätter upp en pjäs baserat på vad förstnämnda personen skrev i sin dagbok.
Den som tittar på pjäsen vet inget om vad som är sant och vad som inte är det, man kan inte veta om skådespelarna ser ut som originalpersonerna, man kan inte veta i vilken grad dialogen är sann eller ett resultat av en dramaturgs ansträngningar. Och för att hårddra det (vilket måste göras för resonamanget - man vet inte ens om det som står i dagboken är riktigt, eftersom redan det kan vara förvrängt av mänskliga faktorn.
Kamerans förvrängning är något helt annat, eftersom det är en skapligt statisk mojäng utan eget medvetende. Man vet inte vad den INTE visar, men det man ser och hör går att ta ställning till på så vis att man kan bedöma ursprungstroheten ned till ett visst filosofiskt djup (om händelserna t ex är skådespelade så kanske man inte kan se det, men man får se vad som hände, oavsett orsakerna till det).
Vh, iö
petersteindl skrev:Alla som läser detta skall veta att Svante och Lilltroll har starka band sedan deras gemensamma period på KTH där Svante var lärare och Lilltroll elev och efter examen började jobba på KTH under Svantes som var närmaste chef. Ungefär så. . . typ.
IngOehman skrev:Du gör som du vill.
Svante skrev:petersteindl skrev:Alla som läser detta skall veta att Svante och Lilltroll har starka band sedan deras gemensamma period på KTH där Svante var lärare och Lilltroll elev och efter examen började jobba på KTH under Svantes som var närmaste chef. Ungefär så. . . typ.
Nej, chef har jag aldrig varit, men han gick elaken med mig som lärare. Han gjorde senare exjobb hos oss på delningsfilter och blev forskningskollega där han trollade bort oljud så att man kunde frilägga en röst. Fasen vad rolig man låter när man pratar i buller...Sen blev han faktiskt min chef ett tag när jag extraknäckte lite hos honom. Typ.
Vi har inspirerat varann mycket, det var fö Lilltroll som fick mig att skriva Basta!.
petersteindl skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:Alla som läser detta skall veta att Svante och Lilltroll har starka band sedan deras gemensamma period på KTH där Svante var lärare och Lilltroll elev och efter examen började jobba på KTH under Svantes som var närmaste chef. Ungefär så. . . typ.
Nej, chef har jag aldrig varit, men han gick elaken med mig som lärare. Han gjorde senare exjobb hos oss på delningsfilter och blev forskningskollega där han trollade bort oljud så att man kunde frilägga en röst. Fasen vad rolig man låter när man pratar i buller...Sen blev han faktiskt min chef ett tag när jag extraknäckte lite hos honom. Typ.
Vi har inspirerat varann mycket, det var fö Lilltroll som fick mig att skriva Basta!.
Om man försöker överrösta buller dagligen så slits väl rösten en del, eller? Man skriker kanske lite för mycket och går väl upp nåt tonsteg. Filtrerar man bort bullret så börjar man väl närma sig något som låter som Hitlertalkan jag tänka.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Om man försöker överrösta buller dagligen så slits väl rösten en del, eller? Man skriker kanske lite för mycket och går väl upp nåt tonsteg. Filtrerar man bort bullret så börjar man väl närma sig något som låter som Hitlertalkan jag tänka.
IngOehman skrev:Njaee, som ett Hitlertal låter det inte. Inte alls faktiskt. Han Adolf skrek ju för att skapa drama, inte för att omedvetet överrösta något.
IngOehman skrev:Njaee, som ett Hitlertal låter det inte. Inte alls faktiskt. Han Adolf skrek ju för att skapa drama, inte för att omedvetet överrösta något.
IngOehman skrev:Ja precis.
Hans skäl att skrika var inte ett omedvetet sätt att tränga igenom buller, utan ett helt medvetet sätt skapa drama, ja för att övertyga.
Finns talen med marginalanteckningarna bevarade? Det låter ju lite som en myt att han skulle ha formulerat sig just så, och i talen är ju intrycket snarast det motsatta - att koleriskheten ökade när han närmade sig kärnan samtidigt som väl argument knappt innehölls i talen överhuvudtaget. Så är det sant att han antecknat sålunda så vore det kul att se.
Vh, iö
shifts skrev:De här sista posterna är inte jätteintressanta sett ur trådens ursprungliga inriktning. Fortsätt gärna i Öppen diskussion.
IngOehman skrev:Vill bara nämna att det alltid är lätt att stirra sig blind på saker och övervärdera betydelsen av sådant man kan mäta, och glömma bort att ta reda på hur det mätbara relaterar till vad som går att höra.
Exempelvis tror jag de flesta skulle bli förvånade om de fick lyssna på en klassisk flerbitsomvandlare HELT utan det analoga filtrer. Alltså med full trappstegsform, helt obekämpad - HF-skräp av dignitet, rakt ut, och in i anläggningen som sitter efter.
När man vet hur det låter (i en anläggningar av hög kvalitet som kan hantera HF-skräpet utan att skapa nya distorsionsfenomen) så blir man försiktigt tveksam till formuleringar om "osnygga filter" där flanken är lite långsam och lite, lite skräp finns kvar över Fs/2.
Missförstå mig inte, jag tycker det är dumt att så många rekonstruktionspulser har ett eneriinnehåll som sträcker sig liiite för högt upp i frekvens, men det blir lätt så att man i en diskussion där man anmärker på något sådant, får den som läser det att få en TOTALT FELAKTIG bild av hörbarheten.
Vh, iö
Svante skrev:Får jag påpeka då att det osnygga ligger i valet att inte lägga transitionsbandet under fs/2 utan att lägga det halvvägs kring fs/2. Det blir så om man stirrar sig blind på att impulssvaret ska vara en sinc med rippel som motsvarar fs/2. Man behöver lägga ripplet lite långsammare så bryter filtret lite lägre. Det är ren slentrian att inte göra det.
Därför är det osnyggt, även om hörbarheten i de flesta (alla?) fall är noll.
Riktigt bra omsamplare gör det snyggt. Chords två omvandlare som jag har testat gör det också. De flesta DACar gör det inte. Det är ingen stor grej, men nu när allt annat är så nära perfekt så kan man väl fixa till även detta?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Harryup, Majestic-12 [Bot] och 30 gäster