Basar lite här och där bakom i så fall

Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Det kan bli mycket bra.
Det ger en total frihet från reflexer från väggen bakom högtalarna inom tidsintervallet 0 till cos23 x d/172 där d = avståndet till väggen.
I praktiken kan man börja experimentera meningsfullt med den subjektiva upplevelsen när man får en reflexlucka på över 6 ms. Det vill säga man kan leka med olika grader av reflektivitet från väggen bakom högtalarna. Skapligt dämpad vägg representerar fortfarande den mest ackurata återgivningen, men en viss grad av reflexer blir möjlig utan att det förgrumlar ljudbilden när avståndet till väggen bakom högtalarna är tillräckligt.
Vh, iö
shifts skrev:sprudel: Jag har mina i14 placerade ca 75 cm ut från högtalarväggen (dikt an mot sidoväggarna med dämpning). Tycker att det låter mycket bra, även om dämpning nog kunde vara tjockare på sidoväggarna.
genstruktur skrev:Haha, jag hoppas MR. Sprudel får som han vill!
sprudel skrev:genstruktur skrev:Haha, jag hoppas MR. Sprudel får som han vill!
Puss på dig
Wolfie skrev:Jag hade mina i28 ca. en meter ifrån bakvägg när jag hade min fina hemmabiograf som Ingvar designade.
Saknar den...![]()
Man kanske skulle köpa tillbaka det huset bara för att använda när man är och jobbar här i Karlskoga igen!
Tengil skrev:Mina i28 står aprox 65cm ut från mycket hård och väldämpad bakvägg, i28centern står bakom ljudtransparent duk från Seymore AV ganska nära bakväggen, Ingvar har även ritat mitt rum, och det begagnas MINST 2h varje kväll
Vh Christer
sprudel skrev:Tengil skrev:Mina i28 står aprox 65cm ut från mycket hård och väldämpad bakvägg, i28centern står bakom ljudtransparent duk från Seymore AV ganska nära bakväggen, Ingvar har även ritat mitt rum, och det begagnas MINST 2h varje kväll
Vh Christer
Längtar dit nu, börjar bli tjatigt med renoveringen. Först köket/allrummet o nu vardagsrummet.
Hur mycket dämp har du på bakväggen?
Wolfie skrev:Jag hade mina i28 ca. en meter ifrån bakvägg när jag hade min fina hemmabiograf som Ingvar designade.
Saknar den...![]()
Man kanske skulle köpa tillbaka det huset bara för att använda när man är och jobbar här i Karlskoga igen!
IngOehman skrev:Är det möjligen så att ni (båda två?) menar framväggen när ni skriver bakväggen?Wolfie skrev:Jag hade mina i28 ca. en meter ifrån bakvägg när jag hade min fina hemmabiograf som Ingvar designade.
Saknar den...![]()
Saknar den också! Det var en ljudmässigt fantastisk biograf!
Det enda skumma med den var att väggarna var... Dalaröda!
Vh, iö
sprudel skrev:Nu är det klart!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Vända på rummet alltså.
I32s är inte lika känslig för golvreflexen, är det så?
Tengil skrev:Mina i28 står aprox 65cm ut från mycket hård och väldämpad bakvägg, i28centern står bakom ljudtransparent duk från Seymore AV ganska nära bakväggen, Ingvar har även ritat mitt rum, och det begagnas MINST 2h varje kväll
Vh Christer
IngOehman skrev:Är det möjligen så att ni (båda två?) menar framväggen när ni skriver bakväggen?Wolfie skrev:Jag hade mina i28 ca. en meter ifrån bakvägg när jag hade min fina hemmabiograf som Ingvar designade.
Saknar den...![]()
Saknar den också! Det var en ljudmässigt fantastisk biograf!
Det enda skumma med den var att väggarna var... Dalaröda!
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: bosco och 23 gäster