Trasig högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Milsten

Trasig högtalare?

Inläggav Milsten » 2017-01-27 10:23

Hej
Har fått problem....
Har köpt en begagnad Hegel H300 och har lyckats spela sönder (?) mina Dali Mentor LCR högtalare.
Spelar inte högt men bastonerna skapar ett "skallrande" ljud. Kör max 40-50.
Inte helt säker på när detta uppstod, om det är innan eller efter Hegel inköpet!

Har kontakterat om högtalarkablarna (metervara Hifiklubben 75:- metern)

Prövade och köra högtalarna på min gamla Denon 2313 med enbart connect och Spotify premium med samma problem, fast mindre tydligt eftersom basen är så mycket "mindre"....
Hade även högtalarna delade på 80 ett bra tag när jag körde Denon så det kan ju förklara att jag inte riktigt "hört" det tydligt tidigare.....

Vad jag förstått så ska det vara svårt att spela sönder högtalare med för stark stärkare, men kan det vara nån defekt på den? När jag köpte den så testades den med ett par Dyno Audio Focus 160 utan något som helst problem (trögdrivna, visst).
Nya element kostar 1750:- styck. Har ingen lust och spela sönder dem igen....
Nya högtalare är inte riktigt läge för just nu, visst finns det en önskelista på golvare....
Högtalarna är från 2012 och har gått försiktigt men en del timmar, även vid tv-tittande!!

Konen flexar och gör inte något missljud när den trycks bakåt och fjädrar tillbaka. Ingen expert vet inte riktigt hur stum/svampig den ska kännas vid fjädring..... inga synliga skador

Kör:
Hegel H300
Hegel HD20
Dali mentor LCR, (vill uppgradera men inte just nu)
Sonos Connect
Rel R528se
Audioquest Coax Cinnamon (nya)
Audioquest Red River XLR (DAC till stärkaren)

Det som va så kul med musiken igen ett tag....
Några tips?

Doofus

Re: Trasig högtalare?

Inläggav Doofus » 2017-01-27 10:37

Jag har varit med om liknande, vid samma symptom så var det bara kablarna som går från terminalen på baksidan av elementet till talspolen inuti elementet. Har du plockat loss elementet och kikat ?

Edit: Glömde fråga, gäller det alla högtalare eller endast ett element ?

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Milsten

Inläggav Milsten » 2017-01-27 11:44

Hej

Kikade på dem, lossade och satte tillbaka kablarna, inget korrigerat osv.
Vet inte riktigt vad jag ska titta efter...
Det gäller båda högtalarna!

Känns som själva upphägningen på den ena är lite "torrare" än den andra.
Den "klickade" lite när jag tryck ner konen. Det gör inte den andra. Men båda spelar med missljud!

Släpade fram en blu-ray spelare och kör cd. De knastrar/spricker när det blir bas och lite volym....
Kör jag lägre så fixar de det. Slår de i botten eller skrapar i, typ om de är pyttelite snea?
Senast redigerad av Milsten 2017-01-27 12:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2017-01-27 11:47

Växla också anslutning. Dvs ta höger högtalare och koppla till vänster utgång och vice versa. Om missljudet finns kvar i samma högtalare är det där problemet ligger. Flyttas det till den andra högtalaren är det förstärkaren som är problemet. Det kan naturligtvis vara även dålig kontakt i någon kabelanslutning.

Edit: Ser nu att det gäller båda högtalarna. Då hjälper det ju inte att växla. Testa högtalarna med annan förstärkare och testa förstärkaren med andra högtalare för att ta reda på var problemet ligger.
Senast redigerad av STDI 2017-01-27 11:49, redigerad totalt 1 gång.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-27 11:47

använd en multimeter och kolla talspolens resistans.
Då kan du se om den är bränd.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Milsten

Inläggav Milsten » 2017-01-27 12:07

Perfector skrev:använd en multimeter och kolla talspolens resistans.

Får ta o köpa en...
Hur mäter jag då?
OBS behöver basic info.
Typ stereo på och så vidare!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-27 12:16

Milsten skrev:

Får ta o köpa en...
Hur mäter jag då?
OBS behöver basic info.

Sätt den på Ohm och kolla om den håller sig inom min. 6.4 Ohm för ett 8 Ohms element och 3.2 Ohm för ett 4 Ohms element
Du får alltså mäta elementet löst så inget annat påverkar resultatet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-27 12:17

Milsten skrev:

Får ta o köpa en...
Hur mäter jag då?
OBS behöver basic info.

En multimeter är alltid bra att ha! Gå in på närmaste Kjell&Company eller Clas Ohlsson och fråga efter en i prisklassen 300-500 så undviker du förmodligen de riktigt dåliga. Ställ den på ohm-mätning och koppla mätsladdarna till högtalarelementet när det är bortkopplad från annat. Då ska du kunna läsa åtminstone 3 ohm. Om det är under det har du troligen en bränd högtalarspole.

Kanske kan denna lilla film visa?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-27 12:22

Tack Per för klargörandet.
Mycket mer beskrivande än det jag skrev.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-27 12:26

Perfector skrev:Tack Per för klargörandet.
Mycket mer beskrivande än det jag skrev.

Vi skrev nog samtidigt, men du hann litet före! Nu tror jag nog att Milsten fixar detta.
... tycker jag!

Per

Milsten

Inläggav Milsten » 2017-01-27 12:38

Kanon!
Tack för all hjälp!

Om jag sen vill kolla förstärkaren. Kan jag göra det när jag ändå är på g?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-27 12:42

Milsten skrev:Kanon!
Tack för all hjälp!

Lite utanför min kunskap, men det kommer nog nå'n som gärna berättar det.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-27 12:55

Milsten skrev:Kanon!
Tack för all hjälp!

Det kan vara rätt besvärligt, dock litet beroende på vad du vill kolla. Ett enkelt test kan vara att trycka i ett par hörlurar och lyssna efter allmän distorsion. Vill du göra något mer avancerat krävs ofta ett oscilloskop och vana vid att använda det.

Vad är det för fel du misstänker? Eller pratar vi allmän hälsokontroll?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2017-01-27 13:41

Det kan även vara så att den högtalaren inte klarar av att spela så mycket bas och att elementet helt enkelt bottnar och slår i magneten vid den volymen du spelar på. Jag har varit med om det några gånger, huruvida det är möjligt beror på hur elementet är konstruerat, och just Mentor LCR skulle jag misstänka har denna egenheten då den spelar väldigt "stort" för sin storlek och det lilla baselementet får jobba mycket för att leverera. Du skulle helt enkelt kunna ha för små högtalare för den volym du vill spela på :-)
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-01-27 14:48

Milsten skrev:Vad jag förstått så ska det vara svårt att spela sönder högtalare med för stark stärkare,

Kan vara ganska lätt om du kör på fet bas på hög nivå. Risken är då stor att talspole-bobinen (den cylindriska strukturen som talspoletråden är lindad på) slår i mot magnetsystemets bakre del (bakre polstycket). Har man otur så stukas då denna bobin vilket resulterar i att den senare skrapar mot magnetsystemets delar, även på lägre nivå.

Så om det är ett skrapande/rasslande ljud även då du sänker nivån så kan det vara kört.

Om det är ett mer distinkt knackade ljud vid hög nivå, som förvinner direkt då du sänker nivån bara lite, då kan elementen vara ok men att du helt enkelt pressar dom så mycket att dom slår i bakre polstycket.

Vissa element med taskig precision i monteringen kan ge de problem du beskriver. Det känns inte sannolikt om du har problem med båda högtalarna, men testa iaf. att lägga högtalarna på sidan samt ställa dom upp-och-ner. Om ljudet försvinner under denna manöver så kan du lossa på elementen och vrida dom till det läget där missljudet försvann.

Återgå till Generellt om hifi