Hej
Har fått problem....
Har köpt en begagnad Hegel H300 och har lyckats spela sönder (?) mina Dali Mentor LCR högtalare.
Spelar inte högt men bastonerna skapar ett "skallrande" ljud. Kör max 40-50.
Inte helt säker på när detta uppstod, om det är innan eller efter Hegel inköpet!
Har kontakterat om högtalarkablarna (metervara Hifiklubben 75:- metern)
Prövade och köra högtalarna på min gamla Denon 2313 med enbart connect och Spotify premium med samma problem, fast mindre tydligt eftersom basen är så mycket "mindre"....
Hade även högtalarna delade på 80 ett bra tag när jag körde Denon så det kan ju förklara att jag inte riktigt "hört" det tydligt tidigare.....
Vad jag förstått så ska det vara svårt att spela sönder högtalare med för stark stärkare, men kan det vara nån defekt på den? När jag köpte den så testades den med ett par Dyno Audio Focus 160 utan något som helst problem (trögdrivna, visst).
Nya element kostar 1750:- styck. Har ingen lust och spela sönder dem igen....
Nya högtalare är inte riktigt läge för just nu, visst finns det en önskelista på golvare....
Högtalarna är från 2012 och har gått försiktigt men en del timmar, även vid tv-tittande!!
Konen flexar och gör inte något missljud när den trycks bakåt och fjädrar tillbaka. Ingen expert vet inte riktigt hur stum/svampig den ska kännas vid fjädring..... inga synliga skador
Kör:
Hegel H300
Hegel HD20
Dali mentor LCR, (vill uppgradera men inte just nu)
Sonos Connect
Rel R528se
Audioquest Coax Cinnamon (nya)
Audioquest Red River XLR (DAC till stärkaren)
Det som va så kul med musiken igen ett tag....
Några tips?