DIY surrar till Inogrottan

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker

DIY surrar till Inogrottan

Inläggav Belker » 2017-01-20 09:21

Funderar på att bygga surroundhögtalare till Grottan. Vad är det som gäller nuförtiden? Mupps? Är inte jättekräsen på bioljud, men de bör integrera rimligt väl med Ino. Tänker mig front och ev. rear ambiens, minst två per sida och två till fyra bak. Rummet är litet, så jag inbillar mig att fler är bättre? Är det idé att bygga eller ska jag behöva ringa Ingvar och slakta spargrisen?

Användarvisningsbild
Stranne

Re: DIY surrar till Inogrottan

Inläggav Stranne » 2017-01-20 22:52

Ring Ingvar och slakta grisen. Annars kommer du sitta och fundera på hur det skulle låta med Ino runtom, tills du tar dit förnuft till fånga och tjackar the real stuff...
Vad har du för frontsystem?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-01-21 02:30

*följer*
Är också sugen på att fixa minst fyra lådor bak konfigurerade som två kanaler... dvs högohmigt..ish

Har funderat på ett beggat canton movie-kit på blocket... och slänga subben för att använda satelliterna. De är på 8 ohm/st - ok men inte optimalt - har inte hittat mätningar på dem. Kan ju hitta från 1000 spänn om man har tur. Låter bra gör de också

Eller Mirage omnisat nano... fast de har nog för dållia specar och är svåra att hitta, har inte lyssnat på dem heller. Har bara lyssnat på omnisat som lät bra, men det kan man ju inte gå på... rätt olika på alla sätt.

Jag är inte övertygad om att Bakkanaler måste vara klangmatchade..... även om det är feelgood

I mitt fall kommer jag aldrig få optimal placering, så klangmatchning är helt och hållet sekundärt (undantaget är om man lyssnar på flerkanalsljud från ex vis sacd, fast då måste den vara mixad med bra stöd till bakkanalerna för att det skall märkas. Själv äger jag EN sådan skiva, var några år sedan jag lyssnade på den...)

De flesta mixar av konserter med flerkanalsljud låter säkert ok även om bakkanalerna inte är klangmatchade/samma serie/märke.

Film?
Kanske, men tveksamt?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-01-27 16:09

Belker skrev:Funderar på att bygga surroundhögtalare till Grottan. Vad är det som gäller nuförtiden? Mupps? Är inte jättekräsen på bioljud, men de bör integrera rimligt väl med Ino. Tänker mig front och ev. rear ambiens, minst två per sida och två till fyra bak. Rummet är litet, så jag inbillar mig att fler är bättre? Är det idé att bygga eller ska jag behöva ringa Ingvar och slakta spargrisen?

ä bara att slänga upp något på väggen Då bakkanalerna endast är diffusa.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-28 18:04

Stranne skrev:Ring Ingvar och slakta grisen. Annars kommer du sitta och fundera på hur det skulle låta med Ino runtom, tills du tar dit förnuft till fånga och tjackar the real stuff...
Vad har du för frontsystem?

Alla är inte idioter.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-01-28 18:58

Ytterligheter här... vad skit som helst å ena sidan - full blown ino å andra. Eftersom jag varken är idiot eller fri från andra utgifter i livet vill jag bygga något. Det ska vara bättre än Infinityjunket jag har idag. Det var gratis och det är ju gott, men det finns ju gränser!

Så, igen. Mupps t.ex. Hur står de sig mot a1?

Sen hittade jag lite grejer i verkstan också. 4 Tangband ( två tum, kanske) från gruppköpet för massa år sen. För få om det ska bli vettigt, men jag kan ju komplettera.
Och så en låda med 20-30 2" märkta HAES 4ohm. Går inte att googla produktnummer, men de verkar vanliga i Porsche på nittiotalet. Man kanske kan göra ett gäng linjekällor och hänga här och där?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-28 19:26

MUPPS som surrar är inte lika bra som a1. Att påstå det vore att gravt ljuga. Men de är klart dugliga för uppgiften. MUPPS har kortare slaglängd och är 4-ohmselement.

Jag skulle säga att 2 MUPPS motsvarar en a1. Eftersom de är lågohmiga tvingas du seriekoppla. Men många klarar sig med en per kanal. Andra väljer 4 per kanal.

2+2+2+2 stycken mupps är väl runt 16-1800:- i elementkostnad. Det är väsentligt mindre än priset för en a1-konfiguration.

Jag tycker om de som gjort varianter av a2. Det är i min värld en rätt klok konstruktion.

Själv går jag mot 4+4+4+4 men med mindre element än både MUPPS och a1.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2017-01-28 19:28, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-28 19:27

Jag byggde ju egna som försökte efterhärma a2 utan jättestor framgång. Men jag fick i alla fall 6 högtalare som duger till surround till ett väldigt rimligt pris plus en massa praktisk kunskap.

Här är lite tankar som vuxit fram genom mätande i olika situationer, läsande i trådar, byggande av surroundhögtalare och en hel del tomt stirrande på bilder av a2:
Problemet med återgivning av två surroundkanaler med två ljudkällor i relativt små rum är ju att endast två ljudkällor har svårt att skapa någonting omslutande plus att ljudbilden lätt kantrar om man flyttar sig det minsta.

Ett alternativ är att använda bipoler, men då får man bara någonting väldigt diffust.

För att få till någonting omslutande behöver fler ljudkällor användas per kanal, lite lagom utspridda. Men, man har då inte tacklat problemet med att ljudbilden kantrar när man kommer för nära någon av ljudkällorna. För att komma runt det behöver nivån direktljud från varje högtalare sjunka ju närmre man sitter den. För att det ska vara möjligt måste högtalarna komma upp en bit över huvudhöjd och stråla ljudet lite uppåt. Detta leder till att man kommer mer och mer off axis ju närmre man sitter högtalaren (förutsatt som sagt att högtalaren strålar lite uppåt, att den sitter över huvudhöjd). En följd av att högtalarens strålar lite uppåt och att man sitter ganska mycket off axis är att takreflexen blir ganska stark relativt direktljudet. För att inte den ska bli dominerande behöver högtalarna placeras på olika höjd och på ett sådant sätt så att direktljudet har ungefär lika lång gångväg för alla högtalare som spelar samma signal, men att takreflexen blir utspridd i tiden.

Det svåra i en sådan här konstruktion är att mycket spridning horisontellt är önskvärt, men att spridningen ska vara väldigt begränsad vertikalt. Dessutom ska spridningen vertikalt helst vara oberoende av frekvens, vilket såklart är omöjligt, men försöka kan man ju alltid. För att få till en nivå som minskar ju mer off axis man går i det området där baselementet är rundstrålande får man utnyttja utsläckningen i väggen. I delningsområdet till diskanten kan fas mellan diskant och bas utnyttjas för att minska spridningen vertikalt. I området där diskanten spelar mer eller mindre ensam får man antagligen utnyttja lådan för hindra diskantljud att nå för långt off axis vertikalt.

En annan svårighet är att få till en bra klang. Det går ju inte att mäta på en fronthögtalare och jämföra med en surroundhögtalare. I surroundhögtalarens fall är det så mycket mer tidiga reflexer som på något sätt ska räknas in i klangen. Dessutom påverkar det klangen att man använder fler källor. Dessutom påverkar ju örats form hur ljud med olika infallsvinklar låter klangmässigt. På tok för komplext egentligen. :?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-01-28 20:07

Vilka fina svat! Nu blev jag lite mer taggad att göra nåt av mina tvåtummare. Kanske 4-4-4-4 med två st i varje? Har minst 30 st visade det sig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-28 21:11

Belker skrev:Vilka fina svat! Nu blev jag lite mer taggad att göra nåt av mina tvåtummare. Kanske 4-4-4-4 med två st i varje? Har minst 30 st visade det sig.

Kan du kolla modellbeteckningen på dem ? :)

Fördelen med de mindre elementen är ju att de faktiskt når bättre upp i diskantregistret.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-01-28 21:17

Tarzan skrev:Det svåra i en sådan här konstruktion är att mycket spridning horisontellt är önskvärt, men att spridningen ska vara väldigt begränsad vertikalt. Dessutom ska spridningen vertikalt helst vara oberoende av frekvens, vilket såklart är omöjligt, men försöka kan man ju alltid.

Varför gör man inte surroundhögtalare som linjekällor? En vertikal array av ljudkällor sprider väl horisontellt? Vad är haken?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-01-28 21:21

MagnusÖstberg skrev:
Kan du kolla modellbeteckningen på dem ? :)

Fördelen med de mindre elementen är ju att de faktiskt når bättre upp i diskantregistret.

Står bara "haes 4ohm 4916120049 548016400675" och det ger ingen vettig träff.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-01-28 22:00

Pröva att kontakta Hade?
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-01-28 22:41

Det skumma är att det inte går att hitta företaget. Lär vara tyskt, men varken haes lautsprecher eller haes gmbh ger någon vettig träff.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-01-29 00:04

http://www.haes-systems.com tror jag det är.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2017-01-29 00:24

Jag kör med tre lådor på vänster, Tre på höger. Två av lådorna på var sida har ja kopplat så att plus går till plus på förstärkaren och minus till minus, men lådan i mitten har jag kopplat plus till minus och minus till plus på förstärkaren.
på bakväggen har jag fyra lådor.På respektive höger och vänster bak har jag kopplat den ena lådan så den är ur fas.
Jag kan tydligt höra vad som är höger, vänster respektive bak men att 6 lådor ligger i fas och 4 ligger ur fas gör att jag får en diffus ljudbild i surrarna vilket jag gillar.
Jag vet att man inte får koppla så enligt experterna men jag gillar det diffusa ljudet från en obestämd punkt istället att ljudet kommer från en bestämd punkt långtupppåväggen. Tittar man på film med sina vänner låter det diffusa ljudet bättre än vad det skulle låta om man satt strax under en högtalare.
Fronthögtalarna har jag placerat ovanför duken eftersom jag har en duk från persienbutiken som saknar perforering. Dessutom går min duk ända ner till golvet och är 2 meter hög och 4,5 meter bred. Ja jag vet den är alldeles för stor om man får tro experterna och så stor duk får man inte ha till en hemmabioprojektor men både jag och minna vänner gillar stora bilder. Projektorn är en vanlig HD- hemmaprojektor. Tror knappast att jag kommer att satsa på en 4k projektor eftersom en vanlig "2K" som klarar av att uppdatera rörliga bilder är skarpare än en 4k projektor som inte klarar av att uppdatera rörliga bilden.
Hemmabiostolarna sålda jag billigt när jag insåg att jag inte skulle kika på film flera gånger i veckan. Bytte ut dessa till 10 st. klubbstolar med extra sittdynor och ryggkuddar varefter jag kompletterade det hela med lösa fotpallar som normalt sitter fast i en låda under stolen. Har dessutom ett minikök och två bäddmadrasser som normalt är uppfällda under bardisken och miniköket. Om gäster vill sova över är det bara att dra fram madrasserna och bädda för gästerna. Ops! Glömde det, bakom ett draperi i ena hörnet finns en duschkabin för gästerna!
Uppskattar att jag slösade bort ca 30 000:- kronor på att bygga en riktig hemmabio innan jag insåg att det var en gubbpub med gästrum jag behövde.
Ps. Bakom bardisken har jag plastmatta på golvet. "heltäckande fluffiga mattor i övrigt på golv väggar och tak, "billigare än scenmolton"" här sitter jag och pysslar med saker som skräpar ner som detaljer till min modelljärnväg.
Ps 2. Hoppas att ingen hemmabioentusiast får hjärnblödning av beskrivningen av min hemmabio. När jag satte igång med mitt hemmabiobygge skulle jag inte kunna tänka mig ett kombinationsrum. Tror att det är med hemmabion, gillestugan och bastun att det bara ska finnas men efter ett halvår är det ingen som har något större intresse av dessa utrymmen.
Så mitt råd köp massor med bra högtalare till surrorna så får du högre mysfaktor i gubbpuben.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-01-29 00:36

Heja Helmut! :D

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-01-29 00:37

UrSv skrev:http://www.haes-systems.com tror jag det är.

Fast de gör ju brandlarm och verkar ha gjort så senaste 40 åren. Verkar inte vara underleverantör till fordonsindustrin eller telecom. Mitt lager kommer från ett projekt på Ericsson för 15 år sen.
http://www.svd.se/ericsson-var-forst-med-paddan#sida-6 obs snyggingen till höger på bild 6!
Tror det är samma element som sitter i Konftels konferenstelefoner.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-29 00:41

Tror kanske att de inte riktigt går djupt nog för att du skal vara nöjd, men det är ju enkelt provat :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-01-30 16:04

Mitt tips är Ino a1 x 6. Det är de mest prisvärda högtalarna jag någonsin har köpt. Delade vid 110Hz och kopplade 3+3 så pallar de med väldigt mycket och låter fantastiskt bra. Jag har också ett litet rum och jag tycker de klarar sig bra även med i32s och i16s där framme. Ligger väl sällan starkare än -10 på förstärkaren (kalibrerad mot ref). Men ner dit klarar dom. Har demat flera scener på "0" också och inte hört missljud, iaf inte när de är delade vid 110Hz. Dom är ett säkert kort om ditt rum inte är allt för stort.

Edit: Om a1 är för dyra så är det nog mupps som gäller men jag har hört dom och de är inte alls lika imponerande, tycker jag.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-01-30 16:50

Nu vet jag inte vad Ino a1 kostar men detta element är nog ganska likvärdigt ljudkvalitémässigt.
8 Ohm dock istället för 15 Ohm så det kan bli lite parallell-seriekoppling om man har många där man med a1 kan köra prallellt upp till ett visst antal.

Bild

https://loudspeakerfreaks.com/Product.a ... ct_ID=7827 764 kr från Holland

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 10f8424g00 1010 kr från Hifikit

https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... nge-8-ohm/ $95 + frakt och ev tull.

http://www.scan-speak-store.dk/da/fuldt ... 24g00.html 980 SEK från Danmark

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-01-30 20:20

hur mycket effekt går i surroundhögtalarna? En del recievers borde väl kunna driva 2 ohm utan problem?
Mvh
Magnus

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-01-31 00:44

avr7000 skrev:Nu vet jag inte vad Ino a1 kostar men detta element är nog ganska likvärdigt ljudkvalitémässigt.
8 Ohm dock istället för 15 Ohm så det kan bli lite parallell-seriekoppling om man har många där man med a1 kan köra prallellt upp till ett visst antal.

[ Bild ]

Stefan

Nu blev ju till och med jag sugen på att slå ihop några lådor :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-31 01:04

Kraniet skrev:hur mycket effekt går i surroundhögtalarna? En del recievers borde väl kunna driva 2 ohm utan problem?
De flesta gillar inte under 4, helst 6!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-31 01:08

avr7000 skrev:Nu vet jag inte vad Ino a1 kostar men detta element är nog ganska likvärdigt ljudkvalitémässigt.

[ Bild ]

Stefan

Det var de jag tänkt använda, när jag tänkte om fick jag 6 stycken över som jag måste hitta på något med...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-01-31 02:13

De låter betydligt bättre än muppselementen i mini OA51 låda (Lillstig jmf med Mupps51).

Jag har några par, ett par till LillStig, ett par som drivers i horn.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-01-31 08:58

@Belker

Ska vi tävla? :wink:

Nä men ärligt talat, jag beställer dessa element nu. Lovar att inte lusa ner din tråd, men det hade varit kul om du också hoppat på :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-01-31 09:48

Lusa på, men jag kastade just handsken i min egen medlemstråd, så den tävlingen mot mig själv kommer ta all energi och hela penningen, är jag rädd! Kommer följa ditt projekt noga, dock!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-31 10:38

avr7000 skrev:De låter betydligt bättre än muppselementen i mini OA51 låda (Lillstig jmf med Mupps51).

Jag har några par, ett par till LillStig, ett par som drivers i horn.

Ja, det var just i samband med det jag skaffade dem :)

LillStig hade gärna fått se dagens ljus i större antal.
Jag saknar dig.

Lennart

Inläggav Lennart » 2017-01-31 11:40

[ Bild ]

Stefan

Behöver detta element något "korrektionsfilter" för att fungera som vägg/tak-surround och vilken nettovolym sluten är lämplig?

/Lennart

Nästa

Återgå till DIY-forum