Hej igen

Efter festen på dansbanan i midsommars så körde vi två fester till. En liten picnic-dans med endast en av de basarna på förra bilden, samt ännu en 12-timmarsfest som blev riktigt lyckad! Mycket härligt folk, bra stämning, kanske 250 besökare som mest(!), lite trevligt ljus och bra ljud! Topparna låter verkligen kanon. Ståendes i sin "2+2"-konfiguration likt i56 har de ganska snäv spridning men genom att ställa dem lite bredare isär och vinklat in dem har det låtit väldigt bra utan att bli ett hål i mitten. Vi har inte testat att ställa dem bredvid varandra för att se hur det låter (bortsett från kamfilter dansandes i sidled då). Vi spelade med de två basarna från midsommar samt två lite mindre "dubbelarton" vilket helt klart lät tillräckligt

Men det är så tråkigt att de flesta (alla?) PA-basar rullar av brant vid 30Hz. En av artisterna som spelade på den senaste festen rattade techno på trummaskiner och en ganska stor modularsynth, vilket lät kanonhäftigt men samtidigt hördes det att det saknades output så fort det började pitchas ner på modularen.
Jag har ju tidigare funderat på om vi ska bygga bashorn, så kallade Gjallarhorn, men efter att elementen slutat tillverkas, era tips kring basreflex-lösningar dök upp och att de äldre basreflexlådorna vi hyrde i somras imponerade trots storlek, började vi titta på basreflexlösningar.
Vi fastnade för en modell kallad "Full Marty Sub" på AVSForum.
311 L stort basreflexkabinett med en 18"-bas monterad mitt på baffeln, 17Hz i avstämning.
Marty Sub FAQ:
http://www.avsforum.com/forum/155-diy-s ... b-faq.html
Svart linje är den aktuella modellen men med ett annat element. Ska dock inte vara speciellt stor skillnad.
Elementen som vi köpt är ett par Dayton Audio Ultimax UM18-22 (2x2 Ohm)
http://www.parts-express.com/dayton-aud ... l--295-518Eftersom det inte gick att beställa dem från Parts-Express för en billig peng och att de samtidigt kostar 5 500 kr/styck på BRL, gjorde att vi sökte oss till Tyskland och till det enda stället i europa som verkade ha dem i lager i stunden, Intechnik.de. För lite mindre svettiga 450 Euro/styck och en bra fraktdeal fick vi hem dem i december. Jag har faktiskt inte sett dem i person själv ännu då de landade hos en i gänget och iom bristen på ett lagerutrymme att ha allt i, men de verkar rejäla

Tror även att det kommer se fränt ut med så stora element utan dammkåpa nedfrästa i en baffel

Så vi hörde av oss till ett snickeri vi är lite bekanta med och fick hjälp med att bygga kabinetten.
Med kabinetten klara för någon vecka sedan löste vi en perfekt lagerlösning där vi inte bara kan förvara våra prylar i, utan även är stor nog för oss att färdigställa högtalarna i. Så under vissa av de kommande helgerna i framtiden målar vi, löser handtag, hjul, anslutningar och elementmontage.
Många frågor kommer dyka upp, men det får vänta i stunden. Jag vill börja med en bild. De blev himla fint byggda måste jag säga!

/Christopher
Solar Sound
PS.Kom på att jag glömde säga i försvar att vi vet att dansmusik väldigt ofta inte går ner till 17Hz och att tanken är att högpassfiltrera basarna, för att sedan vid behov, önskan och möjlighet flytta högpassfiltret från säg 25Hz till 17Hz. Vi vet också att vi inte kommer rigga utefestival för 500 pers och därmed inte behöver kunna spela 150dB i 30 Hz. Vilket verkar vara målet hos alla kommersiella modeller. Så varför inte lite infra på klubb liksom?

"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet