Moderator: Redaktörer
NADifierad skrev:Den där från kjelle ser intressant ut.
Hoppas att den är mer driftsäker än ADC-Sollisto.
NADifierad skrev:Fan. Nu har jag ännu en gång förväxlat DAC med ADC.
hifikg skrev:NADifierad skrev:Den där från kjelle ser intressant ut.
Hoppas att den är mer driftsäker än ADC-Sollisto.
Min har mest legat bredvid skivspelaren, men hela tiden varit ansluten till ström, det kanske har dödat den? Utsliten kan den knappast vara *s*.
UDJ 6 ovan verkar vara en D/A omvandlare, men jag kanske missförstår något. Pro-jectburken ser intressant ut, men jag blir inte riktigt klok på hur den ska anslutas till min DAC. Men den ersätter ju även mitt RIAA som då kan få vandra vidare. Nu har jag lite att studera.
Tackar
David_A skrev:RME ADI2 har jag kopplat in istället för Tactens inbyggda AD-omvandlare.
Tycker den fungerar över förväntan hitills. Dessutom får man med en DA på köpet
RogerGustavsson skrev:Benchmark och RME kanske blir väl dyra i denna applikation? Bättre att köpa ett försteg med analoga ingångar.
RogerGustavsson skrev:Det är ju lite knas att förlänga signalvägen med en ADDA-process. Hoppas du får något som gör den överflödig.
Har du kvar Maplenoll-spelaren? Pickup, RIAA-steg?

AndreasArvidsson skrev:Inga problem alls med sådana adaptrar. Där är mono du skall ha; rca kablarna är i mono.
hifikg skrev:Lyckat för att bruset har försvunnit helt
Misslyckat för att även musiken försvann
hifikg skrev:Finns även i stereo, men jag ska ha en till vänster och en till höger kanal, hur ska jag tänka nu?
Piotr skrev:hifikg skrev:Finns även i stereo, men jag ska ha en till vänster och en till höger kanal, hur ska jag tänka nu?
TR = Tip Ring = en kanal obalanserat.
TRS = Tip Ring Sleve = två kanaler/stereo eller en kanal balanserat.
Att köra med TR går bra på de flesta ingångar då "R" dvs. inverterad ingång på den balanserade receivern jordas lokalt.
För att använda adapter på utgångarna (DAC) så bör du kolla med tillverkaren vad dom rekommenderar. Ibland skall den ena av de två aktiva "benen" jordas (helst då i kontakten vid mottagaränden) och ibland skall den lämnas oterminerad.
Att kortsluta till jord kan förstöra utgångssteget alternativt försämra prestanda.
Om utgångarna på apparaten skall drivas med ena benet flytande så måste du använda en TRS där R lämnas oterminerad genom att löda bort eller knipsa av (den förmodade) anslutningstråden inuti själva adapterpluggen.
hifikg skrev:Det var ingångarna som var "fel" och som jag löste med adapter, nu får jag in massor av ljud (tror jag) men jag får inte något ut, via koax eller optisk kabel...
hifikg skrev:Det var ingångarna som var "fel" och som jag löste med adapter,
nu får jag in massor av ljud (tror jag) men jag får inte något ut, via koax eller optisk kabel...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster