Finns det BRA separata AD omvandlare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Finns det BRA separata AD omvandlare?

Inläggav hifikg » 2017-01-29 19:25

Dagens inkoppling av vinylsvarven gav ett dystert resultat. Det brusar som Avestaforsen redan innan pickupen landar i första spåret. Musiken överröstar en hel del av bruset, men illa låter det. Köpte en sån där billig liten AD-omvandlare (Solisto), jag tror att det är den som lämnat in. Rattar jag om till något annat än 96 kHz brusar det ännu värre. Har testat både med optisk och koax-kabel, gör ingen skillnad. Jo, den optiska kabeln blir helt tyst om den hamnar lite fel. Ljuvligt jämfört med bruset. Måste jag skaffa mig ett försteg med analog in, eller finns det en AD-omvandlare som fungerar? Jag har inga analoga ingångar i mitt "försteg" (DAC-9 från Nuforce). Har en plan B också, men det blir nog inte förrän till hösten.

Kjell erbjuder https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-audio/signalomvandlare/analog-till-digital-omvandlare-p68908?gclid=CPbQ1ZDx59ECFUplGQodz6QEnQ någon som testat den? Misstänkt billig, men det kanske inte är så dyrbara saker?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Finns det BRA separata AD omvandlare?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-29 20:08

Jag har en äldre med fyra kanaler från ESI. Verkar vara lite mera hifi än leksak. Är inte bara ADC utan även DAC.
http://www.esi-audio.com/products/maya44usb/
Använde den när jag digitaliserade etta spår, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... imited.wav

ESI har även flera med två kanaler t.ex. Runt tusenlappen.
http://www.esi-audio.com/products/udj6/
De involverar förstås en dator för att kunna skötas…

Jag har även provat en Pro-Ject Phono Box II USB. Fick bara mono i den digitala domänen, har inte kollat upp varför då även utnivån blev för låg.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-01-29 21:08

Den där från kjelle ser intressant ut.
Hoppas att den är mer driftsäker än ADC-Sollisto.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-29 21:25

NADifierad skrev:Den där från kjelle ser intressant ut.

Min har mest legat bredvid skivspelaren, men hela tiden varit ansluten till ström, det kanske har dödat den? Utsliten kan den knappast vara *s*.

UDJ 6 ovan verkar vara en D/A omvandlare, men jag kanske missförstår något. Pro-jectburken ser intressant ut, men jag blir inte riktigt klok på hur den ska anslutas till min DAC. Men den ersätter ju även mitt RIAA som då kan få vandra vidare. Nu har jag lite att studera.

Tackar :-)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-01-29 21:28

Fan :D . Nu har jag ännu en gång förväxlat DAC med ADC.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-29 21:35

NADifierad skrev:Fan :D . Nu har jag ännu en gång förväxlat DAC med ADC.

Lätt gjort, jag blir förvirrad själv när jag läser ibland. Konstig kedja jag skapat, skivspelare till RIAA till AD till DAC. Börjar bli sugen på ett försteg. Samtidigt tänker jag att en enhet till i ljudkedjan knappast kan göra något bättre. Eller så kan det det. Men fyrahundra spänn på Kjelleprylen är ändå en måttlig insats. Tar nog en sväng redan imorgon.

De andra enheterna verkar ta vägen genom datorn och då ryker mina USB-portar, fast det går förstås att fixa det också, med ännu en liten pryl. Många prylar blir det.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-01-29 22:26

Jag köpte en sån där kjelle-DAC från ebay för ca 50 kr. Iallafall så såg den precis likadan ut. Det tog en 40 dagar eller sådär innan den dök upp, men det var det värt. 8)

Edit:

Jaja, det var en ADC du skulle ha. Sak samma.
Har du ej bråttom så hittar du nog en på ebay ganska snart.
Senast redigerad av Elfsberg 2017-01-29 22:36, redigerad totalt 1 gång.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2017-01-29 22:35

Benchmark ADC1 kunde vi inte detektera i en AD->DA kedja.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-29 22:51

hifikg skrev:
NADifierad skrev:Den där från kjelle ser intressant ut.

Min har mest legat bredvid skivspelaren, men hela tiden varit ansluten till ström, det kanske har dödat den? Utsliten kan den knappast vara *s*.

UDJ 6 ovan verkar vara en D/A omvandlare, men jag kanske missförstår något. Pro-jectburken ser intressant ut, men jag blir inte riktigt klok på hur den ska anslutas till min DAC. Men den ersätter ju även mitt RIAA som då kan få vandra vidare. Nu har jag lite att studera.

Tackar :-)

Fel länk inklistrad av mig, http://www.esi-audio.com/products/u24xl/

Både ESI och Pro-Ject lämnar digitalt ut samtidigt med analog. Digitalt från ESI via TOSLINK tror jag. Pro-Ject har även ett RIAA inbyggt. Digitalt är bara via USB. Den jag har är ersatt av en liknande modell som kostar runt 1500.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-29 23:04

Var köper man ESI?

Hittade hos Thomann

Beställde en från emusic.se
Dubbelt upp mot Kjell & Co´s variant, men något säger mig att det här är mer kvalitet, samtidigt som jag anar fler användningsområden.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2017-01-30 19:41

RME ADI2 har jag kopplat in istället för Tactens inbyggda AD-omvandlare.

Tycker den fungerar över förväntan hitills. Dessutom får man med en DA på köpet :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-30 20:26

Benchmark och RME kanske blir väl dyra i denna applikation? Bättre att köpa ett försteg med analoga ingångar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-30 20:28

David_A skrev:RME ADI2 har jag kopplat in istället för Tactens inbyggda AD-omvandlare.

Tycker den fungerar över förväntan hitills. Dessutom får man med en DA på köpet :)

Då hade du höga förväntningar hoppas jag, med tanke på priset. Fast det är klart, funkar den som DAC också så är det helt okej.
Kollade Pro-versionen iofs

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-30 20:30

RogerGustavsson skrev:Benchmark och RME kanske blir väl dyra i denna applikation? Bättre att köpa ett försteg med analoga ingångar.

Ja, ESI´n får duga så länge. Sen har jag en liten plan inför hösten, men dit är det lååååångt, hoppas jag. En skön vår o en härlig sommar, sen ska en av Sveriges ljudgurus få leverera det som kommer att revolutionera mitt analoga lyssnande :-)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-30 20:43

Det är ju lite knas att förlänga signalvägen med en ADDA-process. Hoppas du får något som gör den överflödig.
Har du kvar Maplenoll-spelaren? Pickup, RIAA-steg?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-30 21:01

RogerGustavsson skrev:Det är ju lite knas att förlänga signalvägen med en ADDA-process. Hoppas du får något som gör den överflödig.
Har du kvar Maplenoll-spelaren? Pickup, RIAA-steg?

Jo, det är en lite knepig kedja, men mitt "försteg" har inga analoga ingångar. Jo Maplenoll spelaren står kvar och fungerar hyfsat, men inte perfekt, behöver mer kärlek, får se om jag ger den det eller byter ut den. Pickupen är en Ortofon MC 30 Super, RIIAT är ett NAD PP2i

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-01-30 22:57

Hur bra AD behöver du eller är beredd att betala för?
Jag har ingen AD, endast DA från Mytek men är övertygad om att det är bra grejor.
Inte minst har denna hyfsade utstyrningsinstrument, ett måste för seriös användning.

Bild
https://mytekdigital.com/brooklyn-adc/
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-30 23:37

Tror den där vore overkill grande de luxe :-)
Den ska bara sitta mellan RIAA och DAC.
Beställde den som nämns ovan, ca 900 spänn
Den lösningen räcker fin-fint till den mer permanenta implementeras efter sommaren, då blir det annat ljud i skällan, eller från källan :-)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-31 14:44

Idag kom den. Döm om min besvikelse när det visar sig vara fel pryl. Alltså, jag fick den jag beställde, men inte funkar den inte. De analoga ingångarna är ju 6,3 mm portar som för hörlurar och, antar jag, mikrofoner o sladdar från instrument. Finns det adaptrar 6,3 mm till RCA? Annars är det kört, om man inte kan löda fast 6,3 mm kontakter istället för phono på sladden från skivspelaren, men det är väl ändå överkurs?

Kjell får rädda mig... https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/6-3-mm/adapter/ljudadapter-rca-till-6-3-mm-mono-p39191
Ser att det står mono, men det kan väl inte spela någon roll när jag ska använda två?

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/6-3-mm/adapter/ljudadapter-rca-till-6-3-mm-stereo-p37117

Finns även i stereo, men jag ska ha en till vänster och en till höger kanal, hur ska jag tänka nu?
Bilagor
0303_ESIAD.jpg
0303_ESIAD.jpg (217.54 KiB) Visad 4445 gånger

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-01-31 14:52

Inga problem alls med sådana adaptrar. Där är mono du skall ha; rca kablarna är i mono.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-31 14:56

AndreasArvidsson skrev:Inga problem alls med sådana adaptrar. Där är mono du skall ha; rca kablarna är i mono.

Slänger mig i bilen direkt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-31 16:04

Lyckat för att bruset har försvunnit helt
Misslyckat för att även musiken försvann
Får forska mer lite senare.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-01-31 16:15

hifikg skrev:Lyckat för att bruset har försvunnit helt
Misslyckat för att även musiken försvann

:lol: :lol: :lol: :lol:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-01-31 16:15

hifikg skrev:Finns även i stereo, men jag ska ha en till vänster och en till höger kanal, hur ska jag tänka nu?

TR = Tip Ring = en kanal obalanserat.
TRS = Tip Ring Sleve = två kanaler/stereo eller en kanal balanserat.

Att köra med TR går bra på de flesta ingångar då "R" dvs. inverterad ingång på den balanserade receivern jordas lokalt.

För att använda adapter på utgångarna (DAC) så bör du kolla med tillverkaren vad dom rekommenderar. Ibland skall den ena av de två aktiva "benen" jordas (helst då i kontakten vid mottagaränden) och ibland skall den lämnas oterminerad.

Att kortsluta till jord kan förstöra utgångssteget alternativt försämra prestanda.

Om utgångarna på apparaten skall drivas med ena benet flytande så måste du använda en TRS där R lämnas oterminerad genom att löda bort eller knipsa av (den förmodade) anslutningstråden inuti själva adapterpluggen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-31 16:19

Piotr skrev:
hifikg skrev:Finns även i stereo, men jag ska ha en till vänster och en till höger kanal, hur ska jag tänka nu?

TR = Tip Ring = en kanal obalanserat.
TRS = Tip Ring Sleve = två kanaler/stereo eller en kanal balanserat.

Att köra med TR går bra på de flesta ingångar då "R" dvs. inverterad ingång på den balanserade receivern jordas lokalt.

För att använda adapter på utgångarna (DAC) så bör du kolla med tillverkaren vad dom rekommenderar. Ibland skall den ena av de två aktiva "benen" jordas (helst då i kontakten vid mottagaränden) och ibland skall den lämnas oterminerad.

Att kortsluta till jord kan förstöra utgångssteget alternativt försämra prestanda.

Om utgångarna på apparaten skall drivas med ena benet flytande så måste du använda en TRS där R lämnas oterminerad genom att löda bort eller knipsa av (den förmodade) anslutningstråden inuti själva adapterpluggen.

Det var ingångarna som var "fel" och som jag löste med adapter, nu får jag in massor av ljud (tror jag) men jag får inte något ut, via koax eller optisk kabel...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-31 16:25

hifikg skrev:Det var ingångarna som var "fel" och som jag löste med adapter, nu får jag in massor av ljud (tror jag) men jag får inte något ut, via koax eller optisk kabel...

Har du anslutit USB-kabeln? Den behövs för strömförsörjning och förmodligen för att kontrollera vad burken gör för något. Den fyrkanaliga burken har ju vanliga RCA på in- och utgångar utöver optiskt eller hörlur.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-01-31 16:38

hifikg skrev:Det var ingångarna som var "fel" och som jag löste med adapter,

Jo det förstod jag, tänkte bara om du vill leka med de analoga utgångarna också.

Du kan ju mata din nya leksak med en analog signal från din vanliga DAC och koppla den nya leksakens analoga utgång till ditt slutsteg. Då får du ett litet hum om hur bra hela AD>DA-loopen är.

Du kan även använda (gratis) mjukvara i din dator för att mäta på en loop (DA>AD) så får du se distortion, brus, frekvenssvarstongångskurva osv.

nu får jag in massor av ljud (tror jag) men jag får inte något ut, via koax eller optisk kabel...

Brukar finnas en kontrollpanel i form av mjukvara till datorn där du ställer in diverse funktioner, aktivera/muta I/O osv.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-31 17:10

Anade att den hade möjligheter. Ska utforska dem. Jo, jag har anslutit den till ström via USB, men inte via dator, det vill jag inte vara tvingad till, men det kanske jag är?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-01-31 17:55

Ja man måste i regel konfigurera apparaten med datorn. Sen finns det vissa som kan startas och köras stand alone efter att man flashar minnet i apparaten. Om det gäller den du har vet jag inte.

Man brukar kunna ställa:
Samplingsfart (44.1kS/s eller 96kS/s tex).
Aktivera eller muta de olika in och utgångarna..
Man kan också välja hur signaler skall routas, det brukar finnas en digital mixer inbyggd.
För de analoga utgångarna kan du välja om det är de analoga ingångarna eller någon av de digitala ingångarna som skall var "källa".

Ligger det inte en installationsskiva i lådan så går det säkert att ladda ner kontrollmjukvara från tillverkarens hemsida.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-31 18:43

Uj uj... det här var mycket det för en liten hjärna som gärna vill lyssna på musik. Jag anslöt den till datorn och då fick jag ljud ut via systemet, men än så länge bara digitalt ljud och det hade jag redan *s*. Ljudet går nu från datorn till boxen och därifrån digitalt till min DAC o sen ut istället för direkt in i DAC´en. Liiiite onödig rundgång, men den presenterar sig på datorn, så den "lever". Nu ska jag bara försöka få tag i det analoga ljudet som kommer från RIAA´t.

Nästa

Återgå till Teknikforum