Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Det är musiker och producenter som måste ställa krav. Gör dom det kommer teknikerna automatiskt att sluta med tramset.
EngelholmAudio skrev:Jag tog sjalv upp detta nar jag pratade om en branch- eller intresseorganisation men mottes av av motstand fran i princip alla har pa faktiskt.
Morello skrev:Det är musiker och producenter som måste ställa krav. Gör dom det kommer teknikerna automatiskt att sluta med tramset.
perstromgren skrev:Men det finns väl skivbolag som sätter en ära i att inte tafsa? Jag tänker på BIS, Opus 3, Clarity och liknande. Är det inte bara att köpa från dom, i den mån ens musikintresse finns representerat där?
Att vi på detta sätt inte tvingar Sony BMG och andra kommersiella drakar att kapitulera inser jag, men man kan göra vad man kan.
Kan någon fylla på med en lista över skivbolag som har en vettig policy på detta område?
Det är sant. Problemet är när det är musikerna själva som kräver att saker och ting ska köras över med ångvält "så att det låter som riktiga plattor". Jag har haft band i studion som har gett mig bakläxa på mixarna tre gånger, bara för att det jag gjort inte hade tillräckligt hög RMS. "Det låter så fjösigt när vår låt kommer i iPoden". Och det är ju sant, det gör det faktiskt.

Flera medlemmar såg rött, hade ovanligt svårt att förstå, hängde upp sig på namnet snarare än innehållet. Konstruktivt och entusiasmerande var det i alla fall inte.Naqref™ skrev:EngelholmAudio skrev:Jag tog sjalv upp detta nar jag pratade om en branch- eller intresseorganisation men mottes av av motstand fran i princip alla har pa faktiskt.
Fast det var väl mer om formerna för en dylik organisation och inte om problemen med skivbranschen?Därom tror jag nämligen alla är ense.
Undrar följandeIngOehman skrev:Tycker följande:
1. Det är verkligen inte en branschorganisation som behövs, utan en konsumentorganisation. En sådan finns dessutom redan, LTS. Och ju fler som går med desto större möjlighet till påverkan i positiv riktning för ljudkvaliteten finns det.
2. LTS har arbetat mot bättre ljudkvalitet sedan 50-talet. Mängder av artiklar som adresserar problemen har skrivits, och den första artikeln specifikt om de ljudkvalitetsrelaterade problemen med re-mastring skrevs för 13 år sedan, när problemet började växa och i allt högre grad började drabba även återutgivning av klassisk musik.
Vh, iö
Jag som en del av branschen kan bara tala för mig. Jag tror mig själv skulle kunna driva en bra balans för både-och. För båda måste finnas. Oavsett om jag skulle kalla det bransch- eller intresseorganisation.Martin skrev:Det säger väl sig självt att en branchorganisation kommer att verka för branchens intressen? Det spelar ingen roll vilka mål osv organisationen har utåt. Är det en branchorganisation så kommer alltid branchens intressen att styra annars försvinner organisationen.
hali skrev:Morello skrev:Vet någon vad som hänt med http://www.loudnessrace.net?
http://www.loudnessrace.com/
RogerGustavsson skrev:Nu ligger vi kanske mycket OT här igen men.... För trovärdigheten tycker jag det måste vara tveksamt att sitta på två stolar. Det gäller i andra sammanhang och varför skulle det inte gälla här? Har inget emot den tanke som Pär ger uttryck för men är tveksam till hur det ska realiseras.
IngOehman skrev:Tycker följande:
1. Det är verkligen inte en branschorganisation som behövs, utan en konsumentorganisation. En sådan finns dessutom redan, LTS. Och ju fler som går med desto större möjlighet till påverkan i positiv riktning för ljudkvaliteten finns det.
2. LTS har arbetat mot bättre ljudkvalitet sedan 50-talet. Mängder av artiklar som adresserar problemen har skrivits, och den första artikeln specifikt om de ljudkvalitetsrelaterade problemen med re-mastring skrevs för 13 år sedan, när problemet började växa och i allt högre grad började drabba även återutgivning av klassisk musik.
3. Mastring är ett elände som får de flesta problem med hifi-anläggingar att komma i skymundan. Även om mastringsproblemen inte tycks ha blivit nämnvärt värre de senaste 2 åren (snarare har undantagen från det extremt sönderkomprimerade blivit något fler) är problemet fortfarande oerhört. Oddsen för att ett slumpvis köpt fonogram skall vara oskadat dynamiskt är mycket låga.
4. Fonogram är ett mycket bra ord!Ordet indikerar att det är ett registrerat ljudavtryck, och det är applicerbart på alla typer av sådana. Stenkakor, kompaktkassetter, LP-skivor, CD-skivor, DVD-A... De som klagar på det tycks ha en sak gemensamt: De föreslår ingen synonym.
![]()
5. Kanske skulle faktiskts medlemmar (de med apparatur och kunskap att bedöma saken) kunna göra en lista på specifika inspelningar som inte är illa komprimerade? Eller är det för tekniknördigt? Det viktigaste är ju att man gillar musiken. Kanske vore en varningslista på fonogram med dålig ljudkvalitet relevantare? Vad tycker ni?
Vh, iö
Bill50x skrev:Varför kan inte "branschen" göra slag i saken tillsammans med LTS?
Bill50x skrev:Det ser ut som Adobe Audition - ett mycket bra och kompetent program (tidigare Cool-Edit).
Men, skalan är 46 minuter hoptryckt på en liten yta. All musik ser nästan ut sådär i det perspektivet. Skala upp till någon minutes speltid på samma längd så ser man bättre om det är 0 dB dynamik eller inte....
/ B

E skrev:Moneybrother lät bra tillsammans med Anders Widmarks trio i serien
Album i SVT i höstas. På skiva har jag inte hört honom.
Mayro skrev:RogerGustavsson skrev:Nu ligger vi kanske mycket OT här igen men.... För trovärdigheten tycker jag det måste vara tveksamt att sitta på två stolar. Det gäller i andra sammanhang och varför skulle det inte gälla här? Har inget emot den tanke som Pär ger uttryck för men är tveksam till hur det ska realiseras.
Hmm förlåt mig jag påpekar en liten egenhet i hur denna åsikt ändras då ämnet är annat....
Så ansåg du väl inte almänt sett väl??
Nu va vi där igen och avbranchade Iös verksamhet..![]()
RogerGustavsson skrev:Mayro skrev:RogerGustavsson skrev:Nu ligger vi kanske mycket OT här igen men.... För trovärdigheten tycker jag det måste vara tveksamt att sitta på två stolar. Det gäller i andra sammanhang och varför skulle det inte gälla här? Har inget emot den tanke som Pär ger uttryck för men är tveksam till hur det ska realiseras.
Hmm förlåt mig jag påpekar en liten egenhet i hur denna åsikt ändras då ämnet är annat....
Så ansåg du väl inte almänt sett väl??
Nu va vi där igen och avbranchade Iös verksamhet..![]()
Vet inte riktigt vad du menar. Jag tänkte på Pär som sittandes på två stolar och att ämnet var masteringidotin.
Användare som besöker denna kategori: Mats och 18 gäster