Mastringsproblemet äntligen uppmärksammat av andra än LTS!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-18 20:09

Det är musiker och producenter som måste ställa krav. Gör dom det kommer teknikerna automatiskt att sluta med tramset. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-18 20:43

Morello skrev:Det är musiker och producenter som måste ställa krav. Gör dom det kommer teknikerna automatiskt att sluta med tramset. :)

En del av problemet är att det inte sällan är just musikerna och producenterna som ställer krav på att det skall "låta högt" och annat. Känner till ett antal anekdoter från ljudtekniker där musikern provlyssnat i bilstereon (el. bergsprängaren etc....) och återkommit med "intressanta önskemål". En hel den producenter tycks tro att "starkare ljud" leder till mer uppmärksamhet vid radioavspelning t.ex.

Mvh

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-01-18 21:18

Det ar jattebra att detta tas upp! Hatten av...

Jag tog sjalv upp detta nar jag pratade om en branch- eller intresseorganisation men mottes av av motstand fran i princip alla har pa faktiskt.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-18 21:41

inte av mig Ea... jag hoppade på direkt med stöd direkt både här o på hf.nu.... :D

Så jag är nu en "princip" här :lol:

Bra tråd. skoj att den får rätta intresset nu då Iö skriver i alla fall även om detta kunde skett även tidigare kanske. 8) ..

Mitt stöd har Ea SAMT även Iö om detta leder nån stans .. odelat stöd också..

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-18 21:45

EngelholmAudio skrev:Jag tog sjalv upp detta nar jag pratade om en branch- eller intresseorganisation men mottes av av motstand fran i princip alla har pa faktiskt.

Fast det var väl mer om formerna för en dylik organisation och inte om problemen med skivbranschen? ;) Därom tror jag nämligen alla är ense.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vogel

Inläggav Vogel » 2006-01-18 22:02

Morello skrev:Det är musiker och producenter som måste ställa krav. Gör dom det kommer teknikerna automatiskt att sluta med tramset. :)

Det är sant. Problemet är när det är musikerna själva som kräver att saker och ting ska köras över med ångvält "så att det låter som riktiga plattor". Jag har haft band i studion som har gett mig bakläxa på mixarna tre gånger, bara för att det jag gjort inte hade tillräckligt hög RMS. "Det låter så fjösigt när vår låt kommer i iPoden". Och det är ju sant, det gör det faktiskt.

Ju fler mixar jag gör i min studio, desto mer inser jag att vi här faktiskt är ganska ensamma om att tycka att ett inte så komprimerat ljud låter bra. De flesta är så tillvanda vid det där vakuumförpackade soundet att detta har blivit deras referens för hur det ska låta. Jag upptäcker att jag alltmer sitter med en masteringkompressor på stereobussen, medan jag mixar. På så sätt har jag en chans att i förväg kompensera lite för de saker masteringkompressorn ställer till med, då kan man få till en hygglig punch och ett någorlunda bibehållet spatialt intryck trots att man har en hög RMS. Men det är förstås helt bakvänt att det ska behövas.

Hälsningar
/Henrik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-18 22:24

Vogel,

Visst är det så att många musiker, speciellt popmusiker, är lite hjärntvättade. Jag har försökt att avprogrammera några och det är jättesvårt. :D Har följt en kompis band när dom var i studion. När ljudteknikern sa stopp var spetsfaktorn 6 dB. :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Singular

Inläggav Singular » 2006-01-18 22:56

perstromgren skrev:Men det finns väl skivbolag som sätter en ära i att inte tafsa? Jag tänker på BIS, Opus 3, Clarity och liknande. Är det inte bara att köpa från dom, i den mån ens musikintresse finns representerat där?

Att vi på detta sätt inte tvingar Sony BMG och andra kommersiella drakar att kapitulera inser jag, men man kan göra vad man kan.

Kan någon fylla på med en lista över skivbolag som har en vettig policy på detta område?

http://www.marecordings.com

Tokyobaserad label som gör en del fina inspelningar. Det är en & samma person ("italienfödd jänkare"), Todd Garfinkle, som gör allt på egen hand förutom modifieringarna av mikrofonpreamps, nätdelar & A/D-omvandlare etc. som en japansk vän till honnom håller i.

Tror det är A-B-inspelningar på samtliga produktioner han släppt (ett 60-tal st.) så ni A-B-freakz som vill höra hur Bachs Brandenburgkonserter kan låta, framfört på Luta i italienska bergskapell med "8 sek efterklang i", kan ju spana in detta.

Träffat honnom några gånger i Tokyo & en gång erkände han, med väldigt "små bokstäver", att han faktiskt hade kopplat in en EQ i mastringen och gjort någon ytterst subtil justering på en av de nyare produktionerna.

Ajjabajja.
Improve your number
of loudspeaker boxes | You only need one!

www.singular.se | www.embracingsound.com

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2006-01-19 00:26

Vogel skrev:
Det är sant. Problemet är när det är musikerna själva som kräver att saker och ting ska köras över med ångvält "så att det låter som riktiga plattor". Jag har haft band i studion som har gett mig bakläxa på mixarna tre gånger, bara för att det jag gjort inte hade tillräckligt hög RMS. "Det låter så fjösigt när vår låt kommer i iPoden". Och det är ju sant, det gör det faktiskt.

Precis så är det!

Okunskap och ointresse i kombination med ljudtekniskt usla preferenser (skivor med extremt hög RMS) skulle man kunna säga.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-01-19 14:31

Såg Moneybrother på Circus och tyckte det var en kul kille, undrade förstås hur det skulle låta om man köpte en välgjord CD istället för live-soundet. Sagt och gjort, och så här ser det ut, och det låter dessvärre precis likadant som det ser ut. Skalan räckte inte riktigt till på slutet, ni får väl extrapolera ut till höger om skärmen runt kanten .... 8)

Bild
Senast redigerad av phon 2006-01-19 14:38, redigerad totalt 3 gånger.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-01-19 14:33

Vad är det för program?
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-19 15:14

Det ser ut som Adobe Audition - ett mycket bra och kompetent program (tidigare Cool-Edit).

Men, skalan är 46 minuter hoptryckt på en liten yta. All musik ser nästan ut sådär i det perspektivet. Skala upp till någon minutes speltid på samma längd så ser man bättre om det är 0 dB dynamik eller inte....

/ B

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-19 15:26

46 min?! Nja, 3 min 36 sek är det nog snarare, men visst - det kan
säkert vara lite svårtolkat ändå. Dock står det väl klart att dynamiskt
fina inspelningar - utan ambitionen att delta i volymhysterin - brukar se
ut på ett väldigt annorlunda sätt.

Moneybrother lät bra tillsammans med Anders Widmarks trio i serien
Album i SVT i höstas. På skiva har jag inte hört honom.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-01-19 15:35

Naqref™ skrev:
EngelholmAudio skrev:Jag tog sjalv upp detta nar jag pratade om en branch- eller intresseorganisation men mottes av av motstand fran i princip alla har pa faktiskt.

Fast det var väl mer om formerna för en dylik organisation och inte om problemen med skivbranschen? ;) Därom tror jag nämligen alla är ense.
Flera medlemmar såg rött, hade ovanligt svårt att förstå, hängde upp sig på namnet snarare än innehållet. Konstruktivt och entusiasmerande var det i alla fall inte.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-19 15:36

Fonogram är ett annat ord som är lätt att hänga upp sig på. :wink:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-19 18:06

Tycker följande:

1. Det är verkligen inte en branschorganisation som behövs, utan en konsumentorganisation. En sådan finns dessutom redan, LTS. Och ju fler som går med desto större möjlighet till påverkan i positiv riktning för ljudkvaliteten finns det.

2. LTS har arbetat mot bättre ljudkvalitet sedan 50-talet. Mängder av artiklar som adresserar problemen har skrivits, och den första artikeln specifikt om de ljudkvalitetsrelaterade problemen med re-mastring skrevs för 13 år sedan, när problemet började växa och i allt högre grad började drabba även återutgivning av klassisk musik.

3. Mastring är ett elände som får de flesta problem med hifi-anläggingar att komma i skymundan. Även om mastringsproblemen inte tycks ha blivit nämnvärt värre de senaste 2 åren (snarare har undantagen från det extremt sönderkomprimerade blivit något fler :P ) är problemet fortfarande oerhört. Oddsen för att ett slumpvis köpt fonogram skall vara oskadat dynamiskt är mycket låga.

4. Fonogram är ett mycket bra ord! :P Ordet indikerar att det är ett registrerat ljudavtryck, och det är applicerbart på alla typer av sådana. Stenkakor, kompaktkassetter, LP-skivor, CD-skivor, DVD-A... De som klagar på det tycks ha en sak gemensamt: De föreslår ingen synonym. :?

5. Kanske skulle faktiskts medlemmar (de med apparatur och kunskap att bedöma saken) kunna göra en lista på specifika inspelningar som inte är illa komprimerade? Eller är det för tekniknördigt? Det viktigaste är ju att man gillar musiken. Kanske vore en varningslista på fonogram med dålig ljudkvalitet relevantare? Vad tycker ni?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-01-19 18:28

IngOehman skrev:Tycker följande:

1. Det är verkligen inte en branschorganisation som behövs, utan en konsumentorganisation. En sådan finns dessutom redan, LTS. Och ju fler som går med desto större möjlighet till påverkan i positiv riktning för ljudkvaliteten finns det.

2. LTS har arbetat mot bättre ljudkvalitet sedan 50-talet. Mängder av artiklar som adresserar problemen har skrivits, och den första artikeln specifikt om de ljudkvalitetsrelaterade problemen med re-mastring skrevs för 13 år sedan, när problemet började växa och i allt högre grad började drabba även återutgivning av klassisk musik.
Vh, iö
Undrar följande
1. Hur kan du vara mot en branschorganisation utan att veta något alls om: vem som skall driva den, med vilka medel den skall drivas, mot vilka mål som önskas uppnå, med vilka verktyg man vill nå dit?

Min gamla tråd hittar den nyfikne här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=5972&
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-19 18:39

Det säger väl sig självt att en branchorganisation kommer att verka för branchens intressen? Det spelar ingen roll vilka mål osv organisationen har utåt. Är det en branchorganisation så kommer alltid branchens intressen att styra annars försvinner organisationen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-19 18:46

Jag har också haft invändningar mot uttrycket branschorganisation. Bransch står väl ändå för producentledet? Sådana organisationer antar jag redan finns. Tyvärr ser det ut som flera konsumentorgansiationer gick graven när det inte blev fint nog längre att engagera sig idéellt längre.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-01-19 18:49

Martin skrev:Det säger väl sig självt att en branchorganisation kommer att verka för branchens intressen? Det spelar ingen roll vilka mål osv organisationen har utåt. Är det en branchorganisation så kommer alltid branchens intressen att styra annars försvinner organisationen.
Jag som en del av branschen kan bara tala för mig. Jag tror mig själv skulle kunna driva en bra balans för både-och. För båda måste finnas. Oavsett om jag skulle kalla det bransch- eller intresseorganisation.

Men återigen, Martin, innehållet är viktigare. Jag rekommenderar att du (och Roger och andra som tycker illa om ordet bransch i detta sammanhand) läser min tråd och i synnerhet fokuserar på vilka områden och åtgärder som jag förespråkar.

Jag ändrade dessutom till bransch/intresse för att komma vidare med det viktigaste. Innehållet.

Jag köper ordet intresse. Jag är som sagt mest intresserad av innehållet och ser gärna denna akademiska diskussion avslutad asap.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-19 18:57

Bransch- eller konsumentorganisation spelar inte så stor roll tycker jag. Det viktiga är vilka frågor man driver. I detta fallet är det kampen mot förstörande mastring och det borde ligga i varje seriös hifi-tillverkares intresse med en höjning av ljudkvaliteten på våra fonogram. Med dagens låga kvalité på tex cd finns det knappast någon anledning att köpa lite "finare" utrustning, det låter piss i alla fall.

En branschorganisation kan ha det enklare att driva frågorna eftersom det redan finns resurser i botten. En konsumentorganisation är å ena sidan mer obunden, å andra sidan beroende av ideellt arbete. Sådan brukar dö ut efter ett tag.

Varför kan inte "branschen" göra slag i saken tillsammans med LTS?

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-19 19:04

Nu ligger vi kanske mycket OT här igen men.... För trovärdigheten tycker jag det måste vara tveksamt att sitta på två stolar. Det gäller i andra sammanhang och varför skulle det inte gälla här? Har inget emot den tanke som Pär ger uttryck för men är tveksam till hur det ska realiseras.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-19 19:05

hali skrev:
Morello skrev:Vet någon vad som hänt med http://www.loudnessrace.net?

http://www.loudnessrace.com/

Tack för länken. Men siten har varit borta en tid, men tydligen återuppstått igen.

Jag har i flera år missionerat på olika sätt och diskuterat på en rad olika forum om det här vansinniga decibellracet och då även på "proffsens" egna forum, men jag insåg rätt snart, att det inte gick att få dem till några förändringar, för man skyllde hela tiden på någon annan och själva så var de inte beredda att gå emot någon högre upp i hierarkin, alternativt att det är kunden som vill ha det så här och motiveringen var ofta densamma, "Om inte jag gör som jag blir tillsagd, så gör någon annan det"... :cry:

/Rolle

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-19 19:32

RogerGustavsson skrev:Nu ligger vi kanske mycket OT här igen men.... För trovärdigheten tycker jag det måste vara tveksamt att sitta på två stolar. Det gäller i andra sammanhang och varför skulle det inte gälla här? Har inget emot den tanke som Pär ger uttryck för men är tveksam till hur det ska realiseras.

Hmm förlåt mig jag påpekar en liten egenhet i hur denna åsikt ändras då ämnet är annat....
Så ansåg du väl inte almänt sett väl??

Nu va vi där igen och avbranchade Iös verksamhet.. :lol: :lol:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-01-19 19:35

IngOehman skrev:Tycker följande:

3. Mastring är ett elände som får de flesta problem med hifi-anläggingar att komma i skymundan. Även om mastringsproblemen inte tycks ha blivit nämnvärt värre de senaste 2 åren (snarare har undantagen från det extremt sönderkomprimerade blivit något fler :P ) är problemet fortfarande oerhört. Oddsen för att ett slumpvis köpt fonogram skall vara oskadat dynamiskt är mycket låga.

4. Fonogram är ett mycket bra ord! :P Ordet indikerar att det är ett registrerat ljudavtryck, och det är applicerbart på alla typer av sådana. Stenkakor, kompaktkassetter, LP-skivor, CD-skivor, DVD-A... De som klagar på det tycks ha en sak gemensamt: De föreslår ingen synonym. :?

5. Kanske skulle faktiskts medlemmar (de med apparatur och kunskap att bedöma saken) kunna göra en lista på specifika inspelningar som inte är illa komprimerade? Eller är det för tekniknördigt? Det viktigaste är ju att man gillar musiken. Kanske vore en varningslista på fonogram med dålig ljudkvalitet relevantare? Vad tycker ni?

Vh, iö

I så fall Ingvar får du jaga in "vanliga" Svensson till LTS för det är ju dom branschen lyssnar på. De bryr sig inte om oss vanliga hifinördar. :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-01-19 19:47

Bill50x skrev:Varför kan inte "branschen" göra slag i saken tillsammans med LTS?

Har du inte märkt att "branchen" skiter i betydelselösa organisationer som LTS* och oss fristående gubbar (för tjejerna är få här, har jag märkt) som är lite intresserade av hur musiken/ljudet låter.

Vi lever i en liberal värld och där marknadskrafterna styr kommer populärkulturen att röra sig åt det håll där den största vinsten finns att hämta. Hos oss gubbar (och där räknar jag in er LTSare**) finns inga stora vinster att göra, ergo, behöver man inte ta nån hänsyn till oss..

/ptr

*Hade LTS varit en betydelsefull organisation (annat än för en handful medlemmar), hade detta inte varit ett problem med tanke på hur länge dom värnat om välljud. :twisted:

**Hur många kvinliga medlemmar har ni?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-01-19 20:00

Bill50x skrev:Det ser ut som Adobe Audition - ett mycket bra och kompetent program (tidigare Cool-Edit).

Men, skalan är 46 minuter hoptryckt på en liten yta. All musik ser nästan ut sådär i det perspektivet. Skala upp till någon minutes speltid på samma längd så ser man bättre om det är 0 dB dynamik eller inte....

/ B

Jovisst, det är Adobe Audition. Här är 10 sek av låten, mellan 40 och 50 sek.

Bild

Här är en annan låt som jämförelse, Marillion i en live-tagning från London, låter rätt OK tycker jag.

Bild

E skrev:Moneybrother lät bra tillsammans med Anders Widmarks trio i serien
Album i SVT i höstas. På skiva har jag inte hört honom.

Tyckte det lät bättre live än om skivan, men det är ju många andra intryck också som spelar in. Jag kan kolla några låtar till.

(lite otydligare bilder, var tvungen att hm hm hm :oops: komprimera lite .... dåligt med space på servern .... )
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-19 20:15

Mayro skrev:
RogerGustavsson skrev:Nu ligger vi kanske mycket OT här igen men.... För trovärdigheten tycker jag det måste vara tveksamt att sitta på två stolar. Det gäller i andra sammanhang och varför skulle det inte gälla här? Har inget emot den tanke som Pär ger uttryck för men är tveksam till hur det ska realiseras.

Hmm förlåt mig jag påpekar en liten egenhet i hur denna åsikt ändras då ämnet är annat....

Vet inte riktigt vad du menar. Jag tänkte på Pär som sittandes på två stolar och att ämnet var masteringidotin.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-19 20:32

RogerGustavsson skrev:
Mayro skrev:

Vet inte riktigt vad du menar. Jag tänkte på Pär som sittandes på två stolar och att ämnet var masteringidotin.

och jag tänkte då ju på Iö som sitter på ännu mera stolar än Per gör....Och därför fann jag ditt inlägg MYCKET underligt format just i att du ansåg Per.. Eller EA så "felaktigt" ute...

Så du uppfattar mig helt korekt här..

Faast jag personligen skiter i om Iö eller per eller vår glada kvinnogillande kung gör något. Eller om så Mr sladd är den som tar tag i saken. Jag stödjer mina vänner eller ovänner eller vem som helst om så man sitter på sjutton stolar.

Bara något görs av den eller dom som har kunskapen samt lusten att göra något..

Tro inget annat.. Men man blir ändå tvungen att se Ea´s besvikelse då man så tydligt ser beteendeskillnaden här ni gör mot olika tvåstolssittande säljare...

Båda har nog goda avsikter. Så jag stödjer både Ea samt Iö.. Och anser detta kunde skett ifrån er även tidigare...

Men skit samma.. jag stödjer dom båda.. Eller alla som vet o kan påverka..

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-19 20:52

Gör man det här till elitfråga så kommer ingen av vanliga konsumenter som aldrig varit inne i varken en HIFI butik eller på en HIFI site att totalt nonchalera uppmaningen eftersom dom inte förstått att det är något fel.
Dessutom så kommer ord som fonogram, även om det är helt rätt att peka på att föreningen som varken dom eller någon av deras vänner känner till verka som den är flera hundra år gammal och har fortfarande kvar samma styrelse.
Sorry IÖ, Morello m.fl., men vanligt folk köper inte fonogram. Det finns inga fonogramaffärer. Det heter skivaffärer i folkmun och folk köper skivor, DVD eller CD och/eller laddar ner.
Så om det här skulle gå vägen vilket ju är kul om det gör, och man skulle kunna få plus-redaktionen att kasta nya Kent i soptunnan så måste man vara populistisk.
Däremot tycker jag att ordet bransch inte gör något om det är detsamma som alla som köper nya skivor.
Och motståndaren är producentbranschen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi