Tips på DIY-bygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Mangan82

Tips på DIY-bygge

Inläggav Mangan82 » 2017-01-31 12:43

Hej,

Jag är sugen på att bygga ett par högtalare (golvare), och undrar nu om man kan få lite tips på färdiga kit att köpa.
Men färdiga kit menar jag ett kit med alla element och delningsfilterskomponenter samt ritning på låta och schema för filter.
Själv lådorna snickrar jag gärna ihop själv.

Har lyssnat på pi60 och älskar dom, ligger dock lite över min tänkta budget som är runt 20 000kr. Vill ha en högtalare som givetvis låter bra men som också levererar ett bra ljudtryck.

Kikat lite på dessa: http://www.troelsgravesen.dk/NEXT4.htm och gillar utseendet, men vet inte hur dom låter.

Skulle uppskatta alla tips jag kan få om vad jag ska köpa och vart jag kan köpa det! :)

Tack på förhand!

//Mangan

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Tips på DIY-bygge

Inläggav Perfector » 2017-01-31 12:45

Välkommen till Faktiskt.
Här kommer du tveklöst att få massor med goda förslag på byggen.
Själv är jag sedan länge ett avslutat byggkapitel, så det blir inga direkta förslag från mig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Doofus

Inläggav Doofus » 2017-01-31 13:45

Hej och välkommen !

Jag tycker http://www.diysoundgroup.com/ har flera roliga projekt på sin sida. Det finns dessutom massor av trådar om dessa högtalare på AVS och Diyaudio´s forumdelar.

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2017-01-31 14:05

Om du har en så generös budget som 20kkr så sök på morellosar här på faktiskt. De är stora men låer väldigt bra.

Mangan82

Inläggav Mangan82 » 2017-01-31 14:19

Kan man köpa Morello-1 som ett kit?

Vart i så fall? Storleken är inget problem för mig :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-01-31 14:30

Om du ändå ska snickra själv så är skillnaden inte så stor på ett kit och en fullständig byggbeskrivning och inköpslista.
Om du tycker det verkar svårt att meka ihop filtret så kan du säkert fråga om hjälp på forumet, det brukar finnas dom som gärna löder lite mot "betalning" i fika eller nån öl.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2017-01-31 14:45

Mangan82 skrev:Kan man köpa Morello-1 som ett kit?

Nästan. Skillnaden består i annat mellanregister och antagligen en del filterjox. Kit o kit du har allt du behöver i morello tråden med filter osv. Frågetecknet är möjligtvis hur det är med ersättningsbasen.

Mangan82

Inläggav Mangan82 » 2017-01-31 14:50

schmutziger skrev:

Nästan. Skillnaden består i annat mellanregister och antagligen en del filterjox. Kit o kit du har allt du behöver i morello tråden med filter osv. Frågetecknet är möjligtvis hur det är med ersättningsbasen.

Med tanke på att det här är mina första högtalare jag bygger själv så är min kunskap ganska begränsad, och jag har svårt att koka ner allt i morello-tråden till en komplett inköpslista.

Det är lite därför jag eftersöker ett kit man kan köpa i sin helhet med undantag för materialet till lådan.

Men det kanske inte finns så många såna kit!?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-01-31 21:01

Finns lite på hifikit också, fast inte så stora kanske...

Troels verkar ha spännande kit också, det du länkade till verkar ambitiöst :)

Troel verkar ju testa en massa kul saker, jag var inne på något av hans kit för länge sedan. Tycker dock de är för dyra för att köpa olyssnade, men det är ju jag det.

Mangan82

Inläggav Mangan82 » 2017-01-31 21:16

Bjorn_ skrev:Finns lite på hifikit också, fast inte så stora kanske...

Troels verkar ha spännande kit också, det du länkade till verkar ambitiöst :)

Troel verkar ju testa en massa kul saker, jag var inne på något av hans kit för länge sedan. Tycker dock de är för dyra för att köpa olyssnade, men det är ju jag det.

Efter noga övervägande så tror jag att jag hoppar dom jag länkade till, räknade ut att prislappen för bara element och delningsfilter skulle landa på ca 27 000kr med frakt samt att lådkonstruktionen kommer
kräva lite mer snickrande än jag är beredd att ge mig in på.

Men jag tycker som du att Troels grejer verkar spännande och tittade vidare och fastnade för dessa istället: http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-NEXT.htm
Lite humanare prislapp på ca 15 000kr inkl frakt, och en betydligt enklare lådkonstruktion.

Någon som vet något om dessa eller spontant har någon tanke om dem när ni ser komponenterna värdena och konstruktionen?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-31 21:29

schmutziger skrev:

Nej, den sista filterjusteringen är inte med.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-01-31 22:07

20 000 kr säger du.
Har du räknat på NEXT4?
Filtret lär dra iväg ordentligt.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-01-31 22:47

jag tror inte de där dyra filterkomponenterna är speciellt nödvändiga. Skulle vara intressant med ett riktigt blindtest.
IÖ som ju har koll på det mesta i högtalarutveckling använder inga dylika komponenter tex..
Mvh
Magnus

Mangan82

Inläggav Mangan82 » 2017-01-31 23:23

Elfsberg skrev:20 000 kr säger du.
Har du räknat på NEXT4?

Ja jag räknade på det och det visade sig att det hela skulle landa på ca 27 000kr inkl frakt.. Och det är en bra bit över min budget.

Men jag har hittat lite andra varianter av Troel som jag tycker ser intressanta ut som ligger runt 15 000kr inkl frakt...

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-31 23:49

Mangan82 skrev:
Elfsberg skrev:20 000 kr säger du.
Har du räknat på NEXT4?

Ja jag räknade på det och det visade sig att det hela skulle landa på ca 27 000kr inkl frakt.. Och det är en bra bit över min budget.

Men jag har hittat lite andra varianter av Troel som jag tycker ser intressanta ut som ligger runt 15 000kr inkl frakt...

Jag skulle lyssnat på tipset att skaffa delningsfilterkomponenterna på annat håll. På Jantzen audios hemsida hävdas det ju att troels är "independent", men av någon anledning väljer han alltid överdrivet dyra komponenter från just jantzen audio till sina filter. Jag gillar inte att se mig själv som en konspirationsteoretiker, men ...

Med såpass många filterkomponenter som troels brukar använda finns det väldigt många hundralappar att spara in genom att köpa billigare komponenter. Skillnaden mellan dyra och billiga kondensatorer verkar ju bara vara toleransen de tillverkas med. Kontrollmäter man och allt mäter som det ska finns ingen anledning att köpa en kondensator som tillverkats med extremt hög precision istället för en annan som också har rätt värde.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-02-01 10:56

Jag har en enklare modell från Troels och den låter bra, stativare dock. Det man ska tänka på med Troels högtalare är att (förutom onödigt dyra kondingar) det är mycket snickarglädje och inga enkla lådor att bygga om man inte har maskiner och lite kunnande. Många olika vinklar och urfräsningar att ta hänsyn till.

En av de senaste SBA-10 ryms nog i din budget (elementen går på strax under 9000:- i holland) men har allt ovanstående. Fyrkantiga lådor är klart enklare att bygga.

Morellos är nog bra och vad kostar en pi60 i lösa delar idag? Zaphaudio har väl också kvar några exempel?
Sedan finns ju Linkwitzlab också..

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-02-01 13:39

Vi vet ju inte vad det är TS är ute efter.
Är det viktigt att det är en golvare? Är utseendet viktigt eller är det prestanda som eftersöks?
Vilka krav finns på frekvensgång, basåtergivning etc?

Denna golvare från zaphaudio är ju ett helt annat djur både designmässigt men även i kapacitet. Ser ut att kunna vara väldigt välljudande men med en lite annan pondus i basen.
http://www.zaphaudio.com/SB12.3/

Annars så är jag ju personligen mer intresserad av stativhögtalare med riktiga baslådor till. Ett alternativ är ju små golvare tex som de som Grannilson här på forumet gjorde.
Troels har ju några högtalare där också som kan passa
http://www.troelsgravesen.dk/8008-CORNER.htm är ju lite udda högtalare som jag tror kan låta riktigt bra.
De olika varianterna av 3W-classic tycker jag också ser intressanta ut.
http://www.troelsgravesen.dk/Illumina-66.htm är ju riktig highend. Kopplat till bra baslådor har man nog ett system som inte skämmer ut sig i första taget.
Mvh
Magnus

Mangan82

Inläggav Mangan82 » 2017-02-01 14:30

Kraniet skrev:Vi vet ju inte vad det är TS är ute efter.
Är det viktigt att det är en golvare? Är utseendet viktigt eller är det prestanda som eftersöks?
Vilka krav finns på frekvensgång, basåtergivning etc?

Denna golvare från zaphaudio är ju ett helt annat djur både designmässigt men även i kapacitet. Ser ut att kunna vara väldigt välljudande men med en lite annan pondus i basen.
http://www.zaphaudio.com/SB12.3/

Annars så är jag ju personligen mer intresserad av stativhögtalare med riktiga baslådor till. Ett alternativ är ju små golvare tex som de som Grannilson här på forumet gjorde.
Troels har ju några högtalare där också som kan passa
http://www.troelsgravesen.dk/8008-CORNER.htm är ju lite udda högtalare som jag tror kan låta riktigt bra.
De olika varianterna av 3W-classic tycker jag också ser intressanta ut.
http://www.troelsgravesen.dk/Illumina-66.htm är ju riktig highend. Kopplat till bra baslådor har man nog ett system som inte skämmer ut sig i första taget.

Först vill jag bara säga att det är riktigt kul att så många har skrivit i tråden och kommit med bra feedback tips på olika kit!

Men nu verkar jag äntligen ha bestämt mig för vad jag ska ha, och det blev den här: http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-SEAS-ER.htm
Känns som en bra grund som även verkar ha potential att uppgraderas om andan faller på.

Ang vad som är viktigt för mig, jag vill ha ett par golvare då jag gillar det bättre rent estetiskt, och givetvis är ju utseendet en del av det hela då jag måste sälja in dom till min tjej.
Med det sagt är ju såklart prestandan absolut viktigast, och efter att ha läst lite från folk som byggt denna högtalare så verkar den passa mina önskemål. Snickeriet på dessa är dessutom mer överkomligt
en några av Troels andra högtalare, så har jag tillgång till alla tänkbara verktyg som kan behövas.

Nu till en annan fråga som egentligen kanske borde ha en egen tråd, men jag slänger ut den här också så får vi se vart vi landar.

Jag har två överblivna bara från ett LTS-bygge, elementen är ett par: Seas CS 21-lts, H 1074-06ohm. Dessa skulle jag vilja bygga två aktiva basstöd av, är det någon som har några idéer om det? Finns det några färdiga lösningar? Behöver jag bygga något delningsfilter eller finns det inbyggnadsförstärkare med inbyggt delningsfilter man kan använda?

Ledsen om jag ställer dumma frågor eller formulerar mig dumt, är som sagt nybörjare när det kommer till byggandet av högtalare :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-02-01 15:06

Mangan82 skrev:Nu till en annan fråga som egentligen kanske borde ha en egen tråd, men jag slänger ut den här
Jag har två överblivna bara från ett LTS-bygge, elementen är ett par: Seas CS 21-lts, H 1074-06ohm. Dessa skulle jag vilja bygga två aktiva basstöd av, är det någon som har några idéer om det? Finns det några färdiga lösningar? Behöver jag bygga något delningsfilter eller finns det inbyggnadsförstärkare med inbyggt delningsfilter man kan använda?

Ledsen om jag ställer dumma frågor eller formulerar mig dumt, är som sagt nybörjare när det kommer till byggandet av högtalare :)

Det brukar sägas att man ska dela huvudhögtalarna också i så fall. Då funkar det inte med bara filter i basförstärkaren. Basstöd brukar anses böra betyda passiva förlängningar av huvudhögtalarna på samma plats som dem.
Don’t just do something, sit there.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-02-01 15:54

I kompendiet för trevägaren finns dimensioneringen för cx-21. 55 liter och avstämning runt 28 Hz. Röret bör vara 100mm diameter med rundande avslut i båda ändar.

Sidan 24
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/ltshog ... um_100.pdf
Mvh
Magnus

Mangan82

Inläggav Mangan82 » 2017-02-01 16:14

Kraniet skrev:I kompendiet för trevägaren finns dimensioneringen för cx-21. 55 liter och avstämning runt 28 Hz. Röret bör vara 100mm diameter med rundande avslut i båda ändar.

Sidan 24
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/ltshog ... um_100.pdf

Tack för länken, jag läste informationen i kompendiet.
Nu skulle man bara vilja ha ett förslag på hur delningsfiltret skulle se ut om man skulle använda en inbyggd förstärkare.
Sa förut att de skulle bli basstöd, men jag menar att jag ska använda dom som subbasar.

Det står att man måste göra ett "starkt ingripande i delningsfiltret" med tanke på den höga känsligheten.

Någon som byggt något liknande med dessa element?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-02-01 17:40

till subbas är ju elektroniskt filter att föredra. Där får du inga problem med impedansen hos elementet.

själv använder jag en minidsp. Fördelen med en sådan är att du även kan göra frekvenskorrigeringar för att mildra rumsproblem.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-02-25 12:14

Googla SEOS kit, det finns lite olika att välja mellan. Det finns rätt ok byggbeskrivningar också men det kräver lite mer efterforskningar än färdiga kit.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-02-26 13:09

Personligen skulle jag aldrig lägga de pengarna på amatörbyggen. Jag tycker det är lite humbugg runt Troels konstruktioner ofta och det här med att han envisas med Jantzens svindyra komponenter är för mig en varningsklocka. Han ger mig intrycket av att han bygger efter en dyrare är bättre-princip och så är det ju inte alls.

Jag skulle mycket hellre bygga någon mindre stativhögtalare och lägga krut på ett ordentligt bassystem som håller lång tid framöver. Då kan man byta ut toppen när man tröttnat eller är sugen på något nytt. Kanske kan man spara nån komponent och bygga vidare på den, typ göra en TM till TMM för att få lite mer power. Viktigt då är att välja element som är lämpliga för just det ändamålet.

SEAS DXT-diskant har jag lyckats fastna för av någon anledning:

http://www.audioexcite.com/?page_id=2386

http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=365
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-02-26 17:48

Troels varningsklocka? Han jobbar ju åt Jantzen och bygger på deras uppdrag så det är väl inget konstigt att han bara använder deras grejor? Hans hemsida är ju ett säljhjälpmedel för Jantzen...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-02-26 18:23

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-02-26 18:32

UrSv skrev:Troels varningsklocka? Han jobbar ju åt Jantzen och bygger på deras uppdrag så det är väl inget konstigt att han bara använder deras grejor? Hans hemsida är ju ett säljhjälpmedel för Jantzen...

Framgår det någonstans att det är så, eller är det bara någonting man förstår? Så här står det ju på jantzens hemsida:

"Troels Gravesen is an independent Danish speaker designer and is not directly affiliated with Jantzen Audio Denmark."

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-26 22:11

"Alla" vet om det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-02-27 09:06

Precis, han är en omodern "youtuber" utan youtube som visar upp de märken han är sponsrad av. Jantzen Audio defenitivt, SEAS, SS, SB? Troligtvis om nu inte allt går via Jantzen. Till hans försvar tycker jag att det dock bara är kondingarna som är överprisade, övriga komponenter är ju standardsaker som "alla andra" också bygger med. De sista åren har han tyvärr börjat utelämna komponentvärden i del byggbeskrivningar och hänvisar direkt till Jantzen som säljer färdiga kit. Dessa har iofs ofta ok priser, tex OB-15 är ca 3000:- billigare där än att köpa löst hos "holländaren".

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-02-27 10:26

Troels Gs webbsida skrev:Crossover components found on this website are sponsored by Jantzen Audio, Denmark. Jantzen Audio has the most extensive range of baked coils available, supplemented by a wide range of audio grade capacitors. In addition to this a wide selection of components for speaker building.

Complete crossover kits for the shown constructions can be ordered at: contact@jantzen-audio.com. For SEAS, ScanSpeak, SBA and AudioTechnology constructions, this can include drivers as well.
I'm particularly grateful to Jantzen Audio for taking the financial risk of launching the JA8008 and JA8008-HMQ drivers. Without their support these drivers would never have been made.

Some of the drivers used in the constructions were sponsored by Jantzen Audio (SEAS drivers), ScanSpeak, AudioTechnology and SBAcoustics.
Thanks to those who made this possible! Without your support only a few constructions would have made these pages.

None of the constructions shown at my website were suggested by any of my sponsors and I'm not financially affiliated with any of my sponsors. For questions regarding the constructions on this site, please contact me at
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Nästa

Återgå till DIY-forum