Misophonia - ljudtriggad agression - hatat ljud

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vissa ljud kan ge ljudtriggad avsky och/eller aggression

Intämmer inte alls
1
8%
Instämmer till viss del
2
17%
Instämmer helt
9
75%

Antal röster : 12

JM

Misophonia - ljudtriggad agression - hatat ljud

Inläggav JM » 2017-02-03 06:44

Bild

Ljudet av dra naglarna på "svarta tavlan", när andra äter ljudligt eller andas tydligt mm väcker hos vissa individer avsky och/eller aggression.

Misophonia, literally "hatred of sound," was proposed in 2000 as a condition in which negative emotions, thoughts, and physical reactions are triggered by specific sounds. It is also called "select sound sensitivity syndrome" and "sound-rage."[1][2] Misophonia has no classification as an auditory, neurological, or psychiatric condition, there are no standard diagnostic criteria, it is not recognized in the DSM-IV or the ICD-10, and there is little research on its prevalence or treatment. Proponents suggest misophonia can adversely affect ability to achieve life goals and to enjoy social situations. Treatment consists of developing coping strategies such as cognitive behavioral therapy and exposure therapy.
https://en.wikipedia.org/wiki/Misophonia

http://www.bbc.com/news/health-38842561

Nu anar vi var i hjärnan detta sker o hur det skiljer sig från icke känslomässigt laddade ljud.
Senaste studien i ämnet.

Sounds of chewing, breathing, keyboard typing are considered by most people as 'normal' sounds and are ignored as background sounds in everyday listening. However, for a group of people these sounds are not only distracting but also evoke a strong feeling of anger accompanied by an urge to escape from the situation producing these sounds. This condition, marked by sensitivity to a selective group of sounds, was given the name “misophonia” (hatred of sounds) almost a decade ago.

http://jnnp.bmj.com/content/85/8/e3.32

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Re: Misophonia - ljudtriggad agression - hatat ljud

Inläggav HenrikTornquist » 2017-02-03 10:53

Frågan verkar onödig för min del. Det är ju allmänt vedertaget att man kan reagera starkt negativt på vissa ljud.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

JM

Inläggav JM » 2017-02-03 11:33

HenrikTornquist skrev:Frågan verkar onödig för min del. Det är ju allmänt vedertaget att man kan reagera starkt negativt på vissa ljud.

Alla gör det inte - du gör det tydligen.
Det handlar inte om att ogilla ett ljud. Reagerar du med stark känslomässig reaktion typ aggression mm på visst ljud kan du möjligen ha misophonia.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2017-02-03 14:48

JM skrev:
HenrikTornquist skrev:Frågan verkar onödig för min del. Det är ju allmänt vedertaget att man kan reagera starkt negativt på vissa ljud.

Alla gör det inte - du gör det tydligen.
Det handlar inte om att ogilla ett ljud. Reagerar du med stark känslomässig reaktion typ aggression mm på visst ljud kan du möjligen ha misophonia.

JM

Jag reagerar starkt när jag hör country, Justin Bieber mm. Så troligen har jag har jag misophonia.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-02-03 15:03

Ja och vissa individer reagerar också mer eller mindre aggressivt på irritation, negativa och potentiellt farliga situationer generellt.

Tycker det är bra att det forskas på oljud och hälsa dock då det är ett stort och allvarligt problem.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-02-03 15:06

Pulsad musik gör mig ilsken och aggressiv.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2017-02-04 19:25

ibland...... har jag flöjtfobi :| :x
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2017-02-12 19:13

Heter det inte misofoni?