Värde på högtalarkablar MIT Terminator 4?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Värde på högtalarkablar MIT Terminator 4?

Inläggav Kalejdokom » 2017-02-03 14:28

Moderering uppskattas ju inte alltid, men idag var det välkommet :) .

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-02-03 22:11

PerStromgren skrev:
Kalejdokom skrev:Oj, nu blev det fel i citeringen, Almen. Det är Johan B som skrivit texten i citatet ovan - inte jag! Däremot är Lennarts kommentar riktad till mig, pga av vad jag skrev i citatet som du klippt bort från det inlägget. Snurrigt värre!

Jag har tydliggjort Almens inlägg.

Ja, oj. Där blev lite galet, tack.

Men frågan till lennartj kvarstår.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-02-04 12:27

@Kalejdokom:
Jag gjorde mitt påpekande för att du verkade ha missat att Johan B gjorde ett hypotetiskt antagande i flera led
1. Någon kabeltillverkare har (i det här hypotetiska fallet) kommit på att ledare av guld påverkar återgivningen (om det är positivt eller ej lämnar jag därhän).
2. Tillverkaren har via redovisade (och repeterbara) mätningar påvisat att de elektriska egenskaperna skiljer sig från exempelvis EKK och/eller (jag vill ta bort Johans eller) blindlyssningstester.
Skulle det då vara likvärdigt att lyssna med guldkabeln eller EKK och en guldtacka på bordet till ett värde motsvarande prisskillnaden mellan kablarna?

Utan blindtester i bagaget håller jag med om att de flesta kabeltillverkares argument för sina kablars förträfflighet sällan är relevanta inom audioområdet och leder till icke-detektion, och i så fall är ju kabeln ok om man inte betalat för mycket.

För egen del avslutade jag eventuella bryderier om högtalarkablar, för över 20 år sedan, med att välja samma kabel internt och externt, lödd i alla kontaktpunkter från banankontakterna till slutstegen via de "hårdvajrade" delningsfiltren direkt till respektive element, inga flatstiftshylsor som kan glappa eller oxidera här, inte!

Signalkablar med guldledare har jag inte träffat på, men med silver. De ger tillräckligt uppenbara avvikelser i min anläggning att den som inte tror mig är välkommen att bjuda med sig en erfaren blindtestledare hem till mig och upprepa nedanstående jämförelser i officiellt vedertagen form.

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1540063#p1540063
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2017-02-07 23:08

Färdigtvinnad EKK. Bra vinstmarginal på den! :D http://www.hifikit.se/kablage/solid

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2017-02-07 23:15

bakerman22 skrev:Färdigtvinnad EKK. Bra vinstmarginal på den! :D http://www.hifikit.se/kablage/solid

Diskuteras för fullt i Guru-tråden.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2017-02-07 23:38

Jag skulle gissa på runt 800 pix för en begagnad i Sverige.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2017-02-07 23:56

bakerman22 skrev:Färdigtvinnad EKK. Bra vinstmarginal på den! :D http://www.hifikit.se/kablage/solid

Undrar hur mycket "skinnbiten" betingar?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Johan B

Inläggav Johan B » 2017-04-03 18:06

Svarar härmed på min egen fråga, då kablarna nu är sålda.
Det kan ju kanske kan vara till nytta för någon annan i framtiden om de skall köpa eller sälja motsvarande kablar...

MIT-kablarna såldes för 1000 kronor (där jag stod för frakten) till en mycket nöjd köpare. :)

Mch
Johan B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-03 22:26

Johan B skrev:Svarar härmed på min egen fråga, då kablarna nu är sålda.
Det kan ju kanske kan vara till nytta för någon annan i framtiden om de skall köpa eller sälja motsvarande kablar...

MIT-kablarna såldes för 1000 kronor (där jag stod för frakten) till en mycket nöjd köpare. :)

Mch
Johan B

Alltid kul med facit. Stefan var ganska nära då :-)
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Köpråd