nilsviktor skrev: Behöver jag säga att jag kör mac och har en iPhone?
Där kom den!

Dags att huka!!

Moderator: Redaktörer
nilsviktor skrev: Behöver jag säga att jag kör mac och har en iPhone?
IngOehman skrev:Bara så ingen skall missa det: De tekniska aspekterna med tvinningen har självklart med saken att göra!
Men poängen med tvinningen är INTE (som påståtts av vissa kabeltillverkare) att en viss tvinningshårdhet gör något magiskt med induktansen. Sett ur elektrisk synvinkel vill jag ha så svag tvinning som möjligt. Men av mekaniska skäl vill jag ha mera. Bäst balans får man med en relativt svag tvinning. Med ett hölje så kan kabeln vara helt otvinnad. Men i gengäld så får man lite sämre kvot mellan induktans och kapacitans, om man inte väljer väldigt extrema material för dielektrikat. Och kabeln blir tveklöst på sätt och vis* osmidigare med ytterhölje också.
Vh, iö
- - - - -
*Men faktiskt inte på alla vis.
sprudel skrev:IngOehman skrev:Bara så ingen skall missa det: De tekniska aspekterna med tvinningen har självklart med saken att göra!
Men poängen med tvinningen är INTE (som påståtts av vissa kabeltillverkare) att en viss tvinningshårdhet gör något magiskt med induktansen. Sett ur elektrisk synvinkel vill jag ha så svag tvinning som möjligt. Men av mekaniska skäl vill jag ha mera. Bäst balans får man med en relativt svag tvinning. Med ett hölje så kan kabeln vara helt otvinnad. Men i gengäld så får man lite sämre kvot mellan induktans och kapacitans, om man inte väljer väldigt extrema material för dielektrikat. Och kabeln blir tveklöst på sätt och vis* osmidigare med ytterhölje också.
Vh, iö
- - - - -
*Men faktiskt inte på alla vis.
Du behöver väl inte försvara något alls här, tycker jag. Är det några som tycker kablen är för dyr så avstår man köp bara, enkelt som den. De får väl bygga själva och tjäna massor med pengar eller vad det nu är vad de vill?
Det hjälper väldigt lite att gny över en produkts pris. Ser framför mig när vissa går till kondiset och ojjar sig över priset på bullarna. Men va f-n det är ju bara lite mjöl och vatten, eller i bygghandeln: För dyyyyrtt, ett d-a träd, det har ju vuxit alldeles av sig själv, kan inte kosta mycket och så det priset för en bit list!!
Laila skrev:petersteindl skrev:...
Jag backar försiktigt ut mot dörren och gläds åt att inte behöva engagera mig i tråden.
Peter, jag måste ändå fråga . . . då ingen annan svarat på min tidigare fråga angående
1.) "tvärimpedansmodulation" . . . är den mätbar?
2.) å i sånna fall, hur mycket av densamma "tål" det mänskliga örat innan deduktion föreligger . . . typ ?![]()
Wiki skrev:Deduktion är generellt identiskt med härledning av slutsatser från givna premisser. Deduktiva slutledningar karakteriseras av att det råder ett hypotetiskt förhållande mellan premisser och slutsats, det vill säga ett förhållande av typen: Om P, så S.
Deduktion är i formella logiska system, som satslogik och predikatlogik ett syntaktiskt begrepp, vilket betyder att det är möjligt att med slutledningsreglerna kontrollera följdriktigheten av deduktionen. Man behöver således inte känna till meningen av, utan endast relationer mellan, de ord som uppträder i premisser och slutsats.
Ett formellt deduktivt system består av ett antal axiom och minst en slutledningsregel. Metafysiska och kunskapsteoretiska resonemang har ofta en deduktiv karaktär. Argumentationen bygger vanligen på premisser, som antas vara självklara och slutledningsregler vilka oftast inte redovisas.
Harryup skrev:Fast Svante, skall man sälja produkter genom butiker så finns det lite hyror och personal och lager och mycket annat att betala för.
Så att kabeln är 10 gr för dyr när det är ett butikspris som man diskuterar är ju helt omöjligt.
Alternativet är ju att man säljer något annat, däremot kan man ifrågasätta prissättningen på extra metrar.
Kabeln borde som jag ser vara dyrare initialt då det redan sitter kontakter på den och den redan ligger i en kartong. Är ju bara priset för kabeln som är extra mellan de olika alternativen. Tar man 1 extra meter så kostar kabeln 250:- metern utan något extra förutom kabeln dvs 500:- för ett extra par.
Det har jag svårare att se rimligt eftersom redan de 4 första metrarna då motsvarar ett värde på 1000:- och följdaktligen arbete, 4 kontakter, läderlappar och förpackning motsvarar ett värde i butik på 195:-. 195 - moms - butiksmarginal så betyder det ett extra pris av 90:- ifrån Guru ungefär. Eller?
/Harryup
Harryup skrev:Fast prissättningen tyder på att det är like svårt att tvinna 3 meters som 4 meters. Svårigheten ökar inte med längden monetärt.
/Harryup
petersteindl skrev:....
Svar 2.) Det finns ju en hel del lyssningstester som är gjorda utav just de som säljer sådana kablar. Jag har för mig att de kan höra extremt klart och tydligt ofantligt stora skillnader och i paritet med dollarn/meter. Det är något psykiskt psykoakustiskt. Naturligtvis börjar man i liten skala och då menar jag låg dollarskala/meter, men vänta tills nästa version kommer, då du. . . typSå det är bäst att passa på att lyssna på de omodulerade tvärimpedanserna härs och tvärs igenom tråden innan nästa version lanseras för då faller helt plötsligt feelgood parametern ner till den hines rike. . . typ
![]()
Jag backar återigen försiktigt ut mot dörren och gläds åt att inte behöva engagera mig ytterligare i tråden.
Med vänlig hälsning
Peter
Laila skrev:Någon som vet/kan-förklara hur "tvärimpedansmodulation" i högiskablar påverkar ljudåtergivningen,samt hur hög grad som behövs för signifikant hörseldetektion . . . typ. ?
sprudel skrev:@Laila!
Vad har du själv för kablage, och varför?
Laila skrev:...jag måste ändå fråga . . . då ingen annan svarat på min tidigare fråga angående
"tvärimpedansmodulation" . . . är den mätbar, å i sånna fall, hur mycket av densamma
"tål" det mänskliga örat innan deduktion föreligger . . . typ ?
Svante skrev:Här är den första tråden där Ingvar nämner "tvärimpedansmodulation":
viewtopic.php?p=24275#p24275
Laila skrev:sprudel skrev:@Laila!
Vad har du själv för kablage, och varför?
Jag kör med en Belden-variant i/av koppar som är en fåtrådig löst tvinnad 2-ledare med
tennpläterade kardeler.
Kabeln har låg induktans å relativt liten kapacitans, duger gott åt mig, tror jag* . . . typ.
*Lite dyr dock . . . har för mig att den kostade drygt 30:-/m men då jag bara behövde
ca 5 meter blev det ändå inte så blodigt. Kontaktering medels lödning.
Svante skrev:Här är den första tråden där Ingvar nämner "tvärimpedansmodulation":
viewtopic.php?p=24275#p24275
IngOehman skrev:Laila skrev:...jag måste ändå fråga . . . då ingen annan svarat på min tidigare fråga angående
"tvärimpedansmodulation" . . . är den mätbar, å i sånna fall, hur mycket av densamma
Har lyckats missa det här inlägget tidigare, kanske för att du ställde frågan till en specifik person och jag därför inte läste frågan?
Men svaret kräver kanske lite historik.
...
Xenod skrev:IngOehman skrev:Laila skrev:...jag måste ändå fråga . . . då ingen annan svarat på min tidigare fråga angående
Har lyckats missa det här inlägget tidigare, kanske för att du ställde frågan till en specifik person och jag därför inte läste frågan?
Men svaret kräver kanske lite historik.
...
Synnerligen trevlig läsning en måndagsmorgon, tack för detta!
Laila skrev:Jättetack för ett intressant å fylligt svar iö!![]()
Vill bara påpeka att hjärnan slant när det blev skrivet "deduktion" istället för det
menade "detektion" å som tyvärr citerats vid ett flertal tillfällen i tråden*.
Bara så att ingen får för sig att jag är ännu tossigare än jag i verkligheten är . . . typ.![]()
Om någon moderator ids gå in å ändra så vore det utmärkt.
Conan skrev:Nu är Guru-sladden inkopplad i anläggningen och det låter utmärkt! Tycker det blivit lite bättre men skulle inte ta gift på att det inte är förväntanseffekter som spökar. Är hur som helst nöjd med köpet.
PerStromgren skrev:Laila skrev:Jättetack för ett intressant å fylligt svar iö!![]()
Vill bara påpeka att hjärnan slant när det blev skrivet "deduktion" istället för det
menade "detektion" å som tyvärr citerats vid ett flertal tillfällen i tråden*.
Bara så att ingen får för sig att jag är ännu tossigare än jag i verkligheten är . . . typ.![]()
Om någon moderator ids gå in å ändra så vore det utmärkt.
När "felet" blivit citerat brukar åtminstone inte jag korrigera i efterhand, det kan ställa till bekymmer. Jag tror nog att alla uppfattade att du bara är lagom tossig...
Svante skrev:Jag tycker det ger bra incitament att kolla sina inlägg och skirva rätt från början.
philipbtz skrev:Tack för kul läsning Ingvar. Nu mår jag lite bättre över att jag tvingade mig själv att dra enkardeligt i hela bion.
Conan skrev:Nu är Guru-sladden inkopplad i anläggningen och det låter utmärkt! Tycker det blivit lite bättre men skulle inte ta gift på att det inte är förväntanseffekter som spökar. Är hur som helst nöjd med köpet.
hifikg skrev:Svante skrev:Jag tycker det ger bra incitament att kolla sina inlägg och skirva rätt från början.
Precis... o hoppas att ingen jäkel hinner citera ens felskrivningar innan man "skirvit" rätt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster