Problem med Najda, knäpper i högtalarna.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_ST

Problem med Najda, knäpper i högtalarna.

Inläggav Johan_ST » 2017-02-05 16:01

Hej, jag har till slut ett år efter inköp färdigställt mitt Najda v1.3, efter att ha lagt in delningar och diverse inställningar fungerar det precis som tänkt förutom att det helt plötsligt kan knäppa till i höger eller vänster högtalare. Det är inte regelbundet utan kan komma lite närsomhelst. Det är inte så högt att det är skadligt för högtalarna men likväl fantastiskt irriterande. Är det någon kunnig härinne som kan ha någon teori om vad som orsakar ett dylikt beteende? Najdan ersatte en MiniDSP 2x4 och med minidspn var det inga knäppningar.

Signalkedjan ser ut som följer: HDMI från PC -- Onkyo TX NR808 hemmabioreceiver -- Najda -- Behringer A500.

Kabeldragning i Najda ser ut enligt nedan, och ja jag vet att det blev lite trångt vid strömbrytaren, en tankemiss vid håltagning.....

Bild

Tacksam för teorier.
För varje år som går inser jag hur lite jag faktiskt kan....

Användarvisningsbild
UrSv

Re: Problem med Najda, knäpper i högtalarna.

Inläggav UrSv » 2017-02-05 22:06

Jag TROR att om du sänker volymen på ingången så blir det bättre. Jag TROR också att det beror på att filtret klipper för att du ligger för högt i något steg.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2017-02-05 23:50

Jag hade samma beteende i början och påtalade det för Nicholas. Jag fick dock ingen förklaring eller lösning:

http://www.diyaudio.com/forums/digital- ... ost3669008

Därefter tycker jag att det har försvunnit under en period, för att sedan återvända. Vi borde kanske försöka hitta orsaken? :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Johan_ST

Inläggav Johan_ST » 2017-02-06 10:36

@UrSV

Skulle kunna vara något med ingångsvolymen men då det inträffar även på låg volym bör det inte vara klippning. Jag skall iallafall testa att ställe ner ingångsnivåerna såfort jag kommer hem från jobbet i eftermiddag.

@bomellberg

Det var ju skönt att det inte bara är jag som har problemet, synd att du inte hade en lösning bara. :wink:
Jag har inte hunnit testa om felet uppkommer även om man inte har signalkablarna i på ingången, har du gjort något sådant test?

Skulle det kunna vara strömspikar på elnätet som orsakar knäppandet? Jag bor i en gammal lägenhet där väldigt mycket saker ligger på samma fas.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-02-06 10:41

Jag hade problemet och identifierade det som för hög nivå någonstans. Överföringsfunktionen kan ju göra att saker som ligger under klippning ändå höjs till klippning.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2017-02-06 10:44

UrSv skrev:Jag hade problemet och identifierade det som för hög nivå någonstans. Överföringsfunktionen kan ju göra att saker som ligger under klippning ändå höjs till klippning.

En sak som talar emot detta är att det uppstår även utan signal. Under långa, helt tysta, perioder kommer det ändå knäppningar.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-02-06 11:25

Aha, ja det upplevde inte jag.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2017-02-06 15:28

bomellberg skrev:
UrSv skrev:Jag hade problemet och identifierade det som för hög nivå någonstans. Överföringsfunktionen kan ju göra att saker som ligger under klippning ändå höjs till klippning.

En sak som talar emot detta är att det uppstår även utan signal. Under långa, helt tysta, perioder kommer det ändå knäppningar.

Verkar som en "bugg" dvs mjukvarurelaterat.

Användarvisningsbild
Johan_ST

Inläggav Johan_ST » 2017-02-06 16:11

rikkitikkitavi skrev:
bomellberg skrev:

Verkar som en "bugg" dvs mjukvarurelaterat.

Hmm, skulle kunna vara så men då borde det vara ett mer utbrett problem bland användare (nu har jag iofs dålig koll på folk som använder najda, här hade ju faktiskt 2 av 3 användare problemet).

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-02-06 19:14

bomellberg skrev:

Värmepump, kylskåp, frys , ac, kanske?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-07 02:22

Nu har jag övertagit ursv Najda, och har aldrig drabbats av det...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-02-07 09:19

Inte jag heller under tiden jag körde det. Noteras bör dock att det filtret har ett nätfilter på ingången om det skulle komma in störningar den vägen.

Användarvisningsbild
Johan_ST

Inläggav Johan_ST » 2017-02-07 12:43

UrSv skrev:Inte jag heller under tiden jag körde det. Noteras bör dock att det filtret har ett nätfilter på ingången om det skulle komma in störningar den vägen.

Menar du att najda har det som standard eller har du det på det du byggde ihop?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-02-07 14:03

På det jag byggde ihop.

Bild

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2017-02-07 16:07

UrSv skrev:På det jag byggde ihop.

[ Bild ]

Ahh, nu fattar jag hur din kan vara så tyst. Man kopplar inte in matningsspänningen alls. :-)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-02-07 16:47

Exakt! Man vill väl inte ha in störningarna från nätet i filtret? ;)

Även med nätdelen inkopplad var det fritt från knaster.

Användarvisningsbild
Johan_ST

Inläggav Johan_ST » 2017-02-07 18:08

Ett sådant kan ju vara lämpligt att testa då. Statistiken talar ju faktiskt för det då 100% av de som har filter i filtret i denna tråden inte haft problem med skumma knäppar. :-)

Kostade inte många kronor på ELFA, enda problemet är väl att min låda då blir för liten..... :(

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-02-07 21:40

Vill du ha ett kan jag skicka dig ett så kan du testa genom att koppla det innan bara. Blir det ingen skillnad så har du inte ändrat nåt.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-02-08 01:40

Hur är skyddsjorden kopplad?

Det verkar som den går till nätdelen, men är den kopplad till lådan?

Hur är signaljord kopplad till skyddsjord?

Jag tycker mig ana gul/grön tråd till något annat... hoppas verkligen jag ser fel.

Är apparaten kopplad till skyddsjordat uttag?

//Michael

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2017-02-08 12:39

Nätdelskretskortet är skruvat i lådan och ena skruvförbindningen sitter jordtåten från nätbrunnen.
Det är kutym för jordning av chassi via nätanslutningen.

Givet att skruvhylsan som sitter i lådan har god kontakt alltså med chassit.

Det skulle aldrig gå att få ett sådant nätagg godkänt utan jord ansluten.
Säkerhetsmässigt och EMC mässigt.

Användarvisningsbild
Johan_ST

Inläggav Johan_ST » 2017-02-08 14:02

UrSv skrev:Vill du ha ett kan jag skicka dig ett så kan du testa genom att koppla det innan bara. Blir det ingen skillnad så har du inte ändrat nåt.

Ett så generöst erbjudande tackar jag ju inte nej till, jag PM:ar adress så får du säga till om jag skall swisha pengar för porto. :-)

@Michael

Jag antar att det var mitt Najda du menade i ditt inlägg.

Det är inte med på bilden men som rikkitikkitavi sa om UrSvs kort så är chassijord ansluten vid nätbrunnens skruv.
Det som ser ut som gul/grön kabel till annat än nätjord är gul kabel till Najdat. :-) Blev lite suddig bild så jag förstår dina farhågor.

Och nej det är inte anslutet till ett jordat uttag då lägenheten är från 48 och enda jordade uttagen finns i köket. :-(

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-02-09 02:02

Jag tittade på bilden i första inlägget, för det är väl den apparaten det handlar om.

Har du verifierat att frontplåten har kontakt till skyddsjorden?

Hur är förhållandet mellan signaljord och skyddsjord?

Sitter det några saker på frontkortet i metall (som är anslutna till jord på kortet) som sitter väldigt nära eller kanske till och med ligger emot frontpanelen?

PS. Skyddsjord, skyddsjord, var är du skyddsjord :wink:

//Michael

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2017-02-09 11:34

I första bilden ser jag en grön/gul tråd från centrumstiftet på nätbrunnen som går direkt till en förskruvning på nätaggregatet. Det är på det stiftet PE sitter på en IEC C13 kontakt. Antar att TS har en sådan nätbrunn som också har en förbindelse mellan stiftet och skruvanslutningarna.

Men tänk på att eloxering är en bra isolator!!! Det kan vara kontinuitetsbrytande! Lack ännu värre om det är ett sådant chassi. Men det har nog TS tänkt på.

P o N ledarna går via frontswitchen till nätagget. De är gråa/bruna. .

Jag ser också en grön/gul sekundärjord /matningsjord som går till Najdakortet, men är den gul så är den, ibland ser man saker fel...
(jag såg fel på en grön N ledare och trodde det var PEN i vårt spisuttag, det kunde gått åt h-e, meten is weten och standardanslutningar såklart)

Däremot tycker jag inte om att ha samma färg på +-1XV matningen som till 230VAC matningen oxå :) Och svart till 5V?
Ta det inte som hård kritik men kunde du inte valt andra färger, det är ju klenspänning så vilken tråd som helst duger ju.

Isolerade kabelskor är också en god idee på flatstifsanslutningar till switch och nätbrunn, ser inte om det är det. Helst inte löda...

Jag lovar på min mammas heder att nätaggregatets chassi är anslutet till förskruvningen med jordtåten. Därefter får TS ta ansvar för kontinuiteten mot resten av chassit ;) Är Najdas skruvhål signaljordade, och är några delar av externa kontakter jordade i chassit? Du kan ju få jordslingor den vägen också genom alla kablar.

Hoppas det löser sig med UrSvs filter, det finns externa filter att sätta sladden i men man vill ju ha en så kort sladd som möjligt. Kanske du hittar någon äldre monitor IEC sladd med internt avstörningsfilter/ferritklump på sladden. Man kan också klampa lösa ferriter runt nätsladden. Då får du ett L ingångsfilter o lite gör det alltid. Jag brukar spara sådan lösa om jag hittar. Kan kolla om jag hittar i lådorna.

Med tungan rätt i mun, kanske man kan löda en bra X konding över anslutningarna på nätbrunnen men då måste du säkerställa isoleringen (inte eltejp!) mot chassit mha krympfilm som ger tillräcklig isolering.

Användarvisningsbild
Johan_ST

Inläggav Johan_ST » 2017-02-09 12:40

@Michael

Såvitt jag kan se så är det inte kontakt mellan frontpanelen/displaykortet. Ang, signaljord/skyddsjord vet jag faktiskt inte :oops: det är kopplat enl. tillverkarens instruktioner med +5V och jord samt +-12V och jord till skruvplintarna på filterkortet.

@rikkitikkitavi

Låter som att jag bör skrapa lite färg med andra ord och säkerställa att det verkligen är kontakt mellan chassits olika delar, och kanske leta upp lite fler färger i kabellådan.... :oops:

Apparatkablar med ferrit har jag liggandes så det är ju också ett enkelt test, återkommer med resultat.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-02-09 19:21

Du bör ha ett apparatintag med filter i lådan imorgon.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-02-10 00:26

Mät gärna med multimeter mellan signaljord och skyddsjord, resistans när allt är avstängt. Nu får du nog jordning via slutsteg, men 100 ohm i denna låda vore nog inte fel.

Mät gärna också att alla låddelar har kontakt.

//Michael

Användarvisningsbild
Johan_ST

Inläggav Johan_ST » 2017-02-10 06:38

UrSv skrev:Du bör ha ett apparatintag med filter i lådan imorgon.

Tackar så mycket, blir spännande att testa. Med lite tur så gör det susen. :)

Michael skrev:Mät gärna med multimeter mellan signaljord och skyddsjord, resistans när allt är avstängt. Nu får du nog jordning via slutsteg, men 100 ohm i denna låda vore nog inte fel.

Mät gärna också att alla låddelar har kontakt.

//Michael

Jajjemen, det får bli fredagens kvällsnöje. :-)

Testade med nätsladd med ferrit, gjorde tyvärr ingen skillnad. :-(

Användarvisningsbild
Johan_ST

Inläggav Johan_ST » 2017-02-14 12:56

Nu har jag hunnit testa apparatkontakten med filter som UrSv så generöst skickade. Efter1,5h filmtittande var det fortfarande knäpp-tyst. Vad skönt tänkte jag, problemet löst. Jag hade inte mer än hunnit börja tänka tanken innan det knäppte till så det ser ut som att jag är tillbaka på ruta 1. Dock verkar det som att knäppningarna bara får längre och längre mellanrum vilket också verkar lustigt.

Nu är filtret iallafall bortplockat och skall få sig en översyn med nya lågspänningskablar med de färger som faktiskt rekommenderades i manualen.... samt permanent inbyggnad av den nya apparatkontakten.

Får tacka alla intressenter med bra input/feedback och ett stort tack till UrSv för apparatkontakten.

Återgå till Teknikforum