Hur låter dålig kontakt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Hur låter dålig kontakt?

Inläggav Strmbrg » 2017-02-11 15:34

I en annan tråd diskuteras kontakter och vilken metod som är att föredra för god kontakt.
Men, hur låter dålig kontakt? Hur låter halvdassigt kontakttryck? Hur låter oxiderad kontaktyta?

Riktigt dålig kontakt låter inte alls. Nästan riktigt dålig kontakt låter väl lite från och till. Något bättre kontakt än nästan riktigt dålig, låter väl kanske lite sprakigt.

Men hur låter det när det är bättre kontakt än så, utan att vara bra kontakt?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Piotr

Re: Hur låter dålig kontakt?

Inläggav Piotr » 2017-02-11 15:49

Jag har erfarenhet av dåligt kontakt som gav lägre nivå och skitigt ljud.

Inget sprak eller så. Tror det var fråga om en flerkardelig högtalarkabel med lödtenn på änden.. in i skruvterminaler på en högtalare.

Vid kontroll satt kabeln löst och efter att den drogs åt ordentligt lät det som det skulle. Det var förvånande då det var så stor skillnad på nivå framförallt.. flera dB.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-02-11 16:14

Piotr skrev:Jag har erfarenhet av dåligt kontakt som gav lägre nivå och skitigt ljud.

Inget sprak eller så. Tror det var fråga om en flerkardelig högtalarkabel med lödtenn på änden.. in i skruvterminaler på en högtalare.

Vid kontroll satt kabeln löst och efter att den drogs åt ordentligt lät det som det skulle. Det var förvånande då det var så stor skillnad på nivå framförallt.. flera dB.

+1
Mina erfarenheter är inga störningar behöver förekomma. Bara allmänt inte så rent och öppet ljud. Personligen så anser jag att dåliga kontakter också kan låta mindre bra även om man tror att det är bra. Supras bananer som ser fyrkantiga ut i "kroppen" är typiskt klart otrevliga. Kör numera bara med WBT dragna med spärrnyckel och testade ibland.

/Harryup

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2017-02-11 18:57

Man brukar upptäcka det först när ena kanalen ger lägre utnivå.
Det har nämnts flera gånger tidigare; att man bör lossa alla kontakter/anslutningar in och ut och massera dem, åtminstone en gång om året. Tror ingen kan hävda att de märkt/hört någon ljudförsämring innan det blivit helt uppenbart.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-02-11 19:00

Jag har upplevt sprak och konstiga klippande ljud som upplevts som om något är trasigt på höga ljudnivåer...
Sedan har detta åtgärdats genom att slänga skit bananer åt helvete och skruva kabel direkt i terminalen eller köpa bra bananer.

Dåliga banankontakter eller spadar har orsakat dessa problem som jag har hört :)

Jag har aldrig upplevt detta med kabel skruvad rakt i terminalen dock, men det kan säkert hända :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2017-02-11 19:40

Den skillnad jag upplever är lite beslöjat diskantregister och lägre nivå om det är riktigt illa. När jag städar bakom stereon vilket blir nån gång var eller vartannat år så brukar jag passa på att göra rent kontaktytor med kemisk ren bensin el någon form av alkohol. Efter rengöring upplever jag ljudet som att diskantregistret är mindre beslöjat och i brist av bättre beskrivande ordföråd, mikrodynamiken ökat. Vi är fler i vänskapskretsen som upplever detta men inget är vetenskapligt verifierat så det kan ju vara rent inbillat. Men att putsa av kontakterna nån gång då och då kan ju knappast vara till ondo för ljudet..

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2017-02-11 20:48

:D

Tell

Inläggav Tell » 2017-02-11 22:03

Det jag har upplevt med en dåligt lödd rca-kabel (rg59-sladd från Kjell som var omöjlig att löda på) är att det klippte lättare. Men i övrigt lät det precis som det skulle.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2017-02-11 22:17

Är ju nte helt lätt att löda stål. Copper clad steel.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-02-12 20:40

Man måste nödvändigtvis inte skrapa av kopparn innan lödning . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-02-12 21:08

Ja, ja. Jag får väl ta mig in bakom förstärkaren och byta till någon vettig lödad banan då. Jag är övertygad.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-02-13 11:58

Harryup skrev:
Piotr skrev:Jag har erfarenhet av dåligt kontakt som gav lägre nivå och skitigt ljud.

+1
Mina erfarenheter är inga störningar behöver förekomma. Bara allmänt inte så rent och öppet ljud. Personligen så anser jag att dåliga kontakter också kan låta mindre bra även om man tror att det är bra. Supras bananer som ser fyrkantiga ut i "kroppen" är typiskt klart otrevliga. Kör numera bara med WBT dragna med spärrnyckel och testade ibland.

/Harryup

Jag tror att det ofta är detta som gör att folk upplever stora skillnader vid kabelbyte. Och då är ju inte skillnaden inbillad, utan verklig, även om den inte har mycket med skillnader mellan själva kablarna att göra.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Återgå till Generellt om hifi