Väggmaterial

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

danfra

Väggmaterial

Inläggav danfra » 2017-02-13 15:23

Jag är i startblocken att sätta igen en öppning i mitt blivande ljudrum i källaren. Förra ägaren ville av någon anledning ha en S-trapp istället för original U-trapp. Man öppnade då upp för trappen i väggen. Nu kommer jag sätta in en ny U-trapp och återställa väggen. Väggen är från början murad i tegel. Frågan är hur jag på enklast och bästa sätt återställer väggen. Mura med tegel känns som om det går bort. Har funderat på dubbelreglad och dubbelgipsad vägg alternativt att mura upp med lättbetongplattor. Någon som har några ideér?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Väggmaterial

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-13 15:54

Det kommer att läcka genom en lätt väggkonstruktion typ regelvägg. Tung murad är att föredra. Tegel eller hålsten, inte Leca eller andra lättare material.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-02-13 16:56

Om man väljer att regla med dubbelgips, så blir det mycket bättre ljuddämpning om man gör lite föskjutna reglar så att den ena gruppen når gipsskivorna på ena sidan och den andra gruppen reglar sticker ut lite åt andra sidan, så att gipsskivorna inte är hopkopplade genom reglarna. sedan behövs det isolering i mellanväggen också som ljudabsorbent.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

danfra

Inläggav danfra » 2017-02-13 17:00

paa skrev:Om man väljer att regla med dubbelgips, så blir det mycket bättre ljuddämpning om man gör lite föskjutna reglar så att den ena gruppen når gipsskivorna på ena sidan och den andra gruppen reglar sticker ut lite åt andra sidan, så att gipsskivorna inte är hopkopplade genom reglarna. sedan behövs det isolering i mellanväggen också som ljudabsorbent.

Det var det jag avsåg med dubbelreglad :wink: Ledsen för otydligheten.

danfra

Inläggav danfra » 2017-02-13 17:25

RogerGustavsson skrev:Det kommer att läcka genom en lätt väggkonstruktion typ regelvägg. Tung murad är att föredra. Tegel eller hålsten, inte Leca eller andra lättare material.

Någon känsla för om lättbetong på ca 30 cm plus puts på båda sidor kan anses god lösning. Det är ju betydligt lättare att limma än att mura tre rader tegel i bredd... speciellt som jag bara murat litegrann med Leca förut.

Frisk

Inläggav Frisk » 2017-02-13 20:03

Att bygga en vägg i en källare i organiska material är ju inte helt "rätt" du hade ju markfukt under plattan som också går upp i väggarna och kanske stängs in inuti din nya vägg. Men beror ju på hur orolig man är och hur mycket risker man vill ta, innerväggen är ju ändå lugnare än en yttervägg.

Edit: jag har själv sen några månader träreglar på källar-ytter och inner-vägg, dock inte lufttätt. Håller tummarna för att inte detta ska ställa till med problem. Nydränerat och huset ligger på en sandås så borde gå bra, men lite "nervöst"är det.

Vet inte var hålet idag sitter i förhållande till hur rummet ska användas och vilka mål som finns. Har du inte ambitioner att spela infa kanske öppningen till och med kan göra nytta som en membranabsorbent eller liknande. Också beroende på om/hur mycket rummet behöver ljudisoleras.

Mitt förslag är att först mäta upp rummet och därefter sätta igen öppningen på det sätt mätningen påvisar.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2017-02-13 21:34

Gjut en vägg i EPS. :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-02-13 21:39

Lecablock eller lättbetong med puts på båda sidor skulle jag satsat på i en källarvåning.
Men alla vet ju att en dubbel vägg av murat tegel i praktiken är så bra det går att få det, om man ska ha det bästa.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

danfra

Inläggav danfra » 2017-02-14 00:01

bakerman22 skrev:Gjut en vägg i EPS. :wink:

Misstänkte att den skulle komma. :D
Frågan är bara hur man gjuter ända upp? Det går inte komma åt uppifrån pga taket/valvet.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-02-14 01:30

Det är väl inte super flytande. Så sista biten pressar du in, hårt och sedan lock på. Bör nog innan det sista även ha en större öppning. Alltså under tiden gjutningen görs, sätta dit en bit. Jag gjöt med expander betong och byggde liksom upp formen efter hand. Foglim och skruv. Allt förberett så klart. ...men det var tunnt utrymme som gjöts. Ville se att det flöt ut.

PS. Vet dock inte om EPScement är bäst i detta läge. Puts måste väl ändå på.

//Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-14 08:32

danfra skrev:
RogerGustavsson skrev:Det kommer att läcka genom en lätt väggkonstruktion typ regelvägg. Tung murad är att föredra. Tegel eller hålsten, inte Leca eller andra lättare material.

Någon känsla för om lättbetong på ca 30 cm plus puts på båda sidor kan anses god lösning. Det är ju betydligt lättare att limma än att mura tre rader tegel i bredd... speciellt som jag bara murat litegrann med Leca förut.

På mitt jobb har vi en motionslokal nere i källarplanet. När man passerar i korridoren utanför läcker ljudet därifrån väldigt olika beroende på om befinner sig vid den gjutna betongväggen eller vid den murade med lättbetongblock. Det förvånande stor skillnad. Nattlorden hade ju problem med ljudläckage genom Leca-block.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2017-02-14 09:53

Ta en bild så vi får se :).
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-02-14 12:39

Man kan ju ha lättbetong med puts på ena sidan och regla upp med stålreglar och dubbel våtrumsgips på andra sidan, då blir det betydligt bättre ljudisolering än med bara lättbetongen, och det bör klara av ev fukt utan problem.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2017-02-14 17:30

Jag tror absolut inte att stålreglar är bättre än träreglar ur fuktsynpunkt.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-02-14 17:52

Stålreglar möglar inte om det finns fukt.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-02-14 18:09

bakerman22 skrev:Jag tror absolut inte att stålreglar är bättre än träreglar ur fuktsynpunkt.

Nu hänger jag inte med alls? Vill du förtydliga hur du menar.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-02-14 22:05

1. Nojja lagom om träväggar i källare. Man lägger ju någon form av mellanlägg mot golv och väggar, t.ex av EPDM eller skummad polyester, så att trät inte suger kapilärt och fogen blir tät. Syllet på en träregelstomme brukar ju liksom klara sig. Det uppenbara undantaget är utreglade väggar vilket är ett jävla påfund.
2. Massiva väggar får gärna vara massiva: förlusterna är små i materialen och metoden förlitar sig på massa. Dämpning står i proportion till ytvikten.
3. Träregelväggar kan man göra med mycket stora förluster, men det blir svårare ju längre ned i basen man kommer. Om man måste "saxa" väggarna beror det på att man har så tunna väggar att man inte får plats med reglarna mitt för varandra. Sådana väggar är inte särskilt extrema på något sätt men ofta tillräckliga. Skall man ha stor dämpning i regelvägg behöver man tjocka väggar och dubbelt+dubbelt eller dubbelt+tredubbelt gips. Man behöver också dörrar som håller måttet vilket kan innebära dubbla ljudklassade dörrar.
4. Basområdet är svårt att hantera.
5. Flanktransmission kan ödelägga allt. Det är ingen idé att maxa EN vägg utan man måste försöka optimera över hela konstruktionen.
6. Skall man som amatör ljudisolera ett rum bör man läsa på ordentligt och gärna utveckla en anal personlighet om man inte redan har det. Hejochhåare göre sig icke besväret.

Från källarhålet,

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2017-02-15 20:06

MichaelG skrev:Stålreglar möglar inte om det finns fukt.

Träreglar rostar inte om det finns fukt.
Dessutom möglar mycket sällan (om ens någonsin) trä. Eventuell mikrobiell påväxt finns oftast i behandlad cellulosa.
Tänk t.ex traditionell kartonggips.
Senast redigerad av bakerman22 2017-02-15 20:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2017-02-15 20:08

bassman skrev:
bakerman22 skrev:Jag tror absolut inte att stålreglar är bättre än träreglar ur fuktsynpunkt.

Nu hänger jag inte med alls? Vill du förtydliga hur du menar.

Metall rostar ganska fort. Trä ruttnar ganska långsamt.
Räcker med luftfuktighet för att metall ska rosta. Räcker inte med luftfuktighet för att trä ska ruttna.

danfra

Inläggav danfra » 2017-02-16 00:55

Ah nån gång skall väl vara den första man murar :wink:
Får ta lite bilder när jag väl drar igång sen.
Vill gärna få så tyst som möjligt just där eftersom det kommer läcka upp i trapphuset .

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2017-02-16 08:41

Är resten klart? :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-02-16 09:31

DQ-20 skrev:1. Nojja lagom om träväggar i källare. Man lägger ju någon form av mellanlägg mot golv och väggar, t.ex av EPDM eller skummad polyester, så att trät inte suger kapilärt och fogen blir tät.
/DQ-20

Just dessa kapillärbrytande mellanlägg mellan betong och trä är jätteviktiga. Det kan vara hela skillnaden mellan att det går bra eller att man får mögel och röta.
Numera pensionär.

danfra

Inläggav danfra » 2017-02-20 22:09

bakerman22 skrev:Är resten klart? :wink:

Resten är inte klart :wink:
Tricket är att jag helst vill få dit väggen innan trappen monteras då det blir lite knöligt göra ngt när den är på plats.
Kan berätta att jag fick ett ryck och bar ut all bortbilad golvbetong ur det kommande badrummet i källaren i julas.
Det tog knäcken på mig och jag har i princip legat sjuk sedan (i omgångar) dess. Det projektet får vila lite tills trappen är på plats.... :)

Återgå till Generellt om hifi