Moderator: Redaktörer
paa skrev:Om man väljer att regla med dubbelgips, så blir det mycket bättre ljuddämpning om man gör lite föskjutna reglar så att den ena gruppen når gipsskivorna på ena sidan och den andra gruppen reglar sticker ut lite åt andra sidan, så att gipsskivorna inte är hopkopplade genom reglarna. sedan behövs det isolering i mellanväggen också som ljudabsorbent.
RogerGustavsson skrev:Det kommer att läcka genom en lätt väggkonstruktion typ regelvägg. Tung murad är att föredra. Tegel eller hålsten, inte Leca eller andra lättare material.
bakerman22 skrev:Gjut en vägg i EPS.
danfra skrev:RogerGustavsson skrev:Det kommer att läcka genom en lätt väggkonstruktion typ regelvägg. Tung murad är att föredra. Tegel eller hålsten, inte Leca eller andra lättare material.
Någon känsla för om lättbetong på ca 30 cm plus puts på båda sidor kan anses god lösning. Det är ju betydligt lättare att limma än att mura tre rader tegel i bredd... speciellt som jag bara murat litegrann med Leca förut.
bakerman22 skrev:Jag tror absolut inte att stålreglar är bättre än träreglar ur fuktsynpunkt.
MichaelG skrev:Stålreglar möglar inte om det finns fukt.
bassman skrev:bakerman22 skrev:Jag tror absolut inte att stålreglar är bättre än träreglar ur fuktsynpunkt.
Nu hänger jag inte med alls? Vill du förtydliga hur du menar.
DQ-20 skrev:1. Nojja lagom om träväggar i källare. Man lägger ju någon form av mellanlägg mot golv och väggar, t.ex av EPDM eller skummad polyester, så att trät inte suger kapilärt och fogen blir tät.
/DQ-20
bakerman22 skrev:Är resten klart?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster