viewtopic.php?f=10&p=1907281#p1907281
...olyckligtvis låstes innan Boom hann mäta och visa resultat, öppnas denna tråd för detta ändamål.
- - - -
Lite historik:
IngOehman skrev:boom skrev:Skall köpa en ballong och testa vad det blir i db på 1cm i från miken.
Du är väl medveten om att du inte kan använda en vanlig enkel ljudtrycksmätare va?
Det är peakljudtryck vi talar om här...
...Men om man skall sätta saken i proportion så är hörselskador från ballongsmällar extremt ovanligt. Jag känner inte till något enda fall.
Men MIN rekommendation är att alltid skydda hörseln, även mot ballongsmällar som sker på meteravstånd.
[Det kan vara intressant att veta att till skillnad från från en pistol så minskar ljudtrycket med bara typ 20 dB när man ökar avståndet från 1 cm till 100 cm från en ballong. Samma avståndsökning från en pistol kan leda till 30-40 dB svagare ljud.]
I närfältet för en pistolpipa har man (enligt de mätningar jag känner till liksom enligt vad man kan beräkna) mer än 190 dB. Det kan betyda både 200, 210... dB eller mera. Så pistolens farlighet är extremt mycket större i närfältet. EXTREMT! På längre avstånd blir en ballong och en pistol mera lika farliga. På långt avstånd är skillnaden i förekommande fall bara typ 10-20 dB.
boom skrev:iö skrev:boom skrev:Mäter upp till 180 dB så vad är problemet.
Jag vet inte. Har ingen aning.
Jag säger bara att enkla ljudtrycksmätare inte duger för den sortens mätningar.
Det handlar inte om vilka ljudtryck de kan registrera utan om hur de mäter ljudtrycket. Vad har du för mätare och hur hade du tänkt dig att ställa in den för mätningen ifråga?
Ljudtrycks mätare för spl men den är inte datorbaserad utan portabel.
Sen brukar jag mäta frekvensgången och delning i delningsfilter med den också .
SPL-mätare brukar som regel inte kunna mäta peakljudtryck. På statiska sinustoner kommer man då närmast då de då visar 3 dB lägre värde än det faktiskt rådande. På transienta ljud blir visningen många dB svagare än det verkliga ljudtrycket. Men utan att veta vad för ljudtrycksmätare du har vet jag inte om den kan mäta peak-nivå. Vissa kan det förvisso.
- - -
Parallell fråga från Svante:
boom skrev:Svante skrev:Intressant, berätta mer om experimentet. Och vad har du för ljudnivåmätare som kan mäta så höga toppnivåer?
Nu är du bra nyfiken och det kan du vara.
- - -
Det kan även nämnas att boom (när TS ville låsa tråden) skrev: -vänta och se vad mätaren ger för resultat.
Eftersom moderatorerna inte gjorde det så är boom välkommen att köra vidare i den här tråden istället.
Vh, iö