Testlåda har jag funderat på men det blev för dyrt att få det gjort.
Sen vet jag inte hur mycket det ger när lådformen på riktiga lådan är så annorlunda.
Jag börjar med för långa portar (teoretiskt kalkylerat) helt enkelt, och kortar sedan av dem tills det blir 25Hz.
Jag har fått hjälp med simuleringar av min låda, och 25Hz är lägsta tuning som blir ok. 28Hz blir också bra.
5cu ft låda (ca 140L) och tuning 25-28Hz någonstans har jag blivit rekommenderad av en som har stor erfarenhet av dessa JBL-grejer. Det är samma tuning som JBL M2 Master Reference Monitor också, där jag har dsp-inställninarna att inspireras av.
Orginal 4365 har 119L volym och en tuning på 32Hz. Jag tyckte de saknade den där sista gnuttan lågbas för musik på mina testlåtar för bas.
Greg Timbers (JBL fd chefsdesigner) har sagt att han skulle själv gjort en 5cu ft (ca 140L) låda tunead till 25Hz, med 1500 serie-woofer, och 476-driver i ett vertikalt horn, om han skulle gjort en egen högtalare till sig själv igen. Tvåvägs. Men han har Everest som frontar och K2 som rears hemma nu.
Så jag siktar på att göra Gregs vision, fast i en svensk Kebnekaise-version. Spännande