Jag tittar i detta nu på melodifestivalen, det låter härligt, bra mixat osv. Nu är det så att jag har ett genelec-system som jag är väldigt nöjd med och en av anledningarna till att jag uppskattar "mello" är att det med stor sannolikhet är mixat på just genelec-burkar. Att ett material låter bäst i högtalarna det är mixat i håller väl alla med om, eller?
Jag tänkte kolla med er hur ni tycker att världshögtalaren skulle se ut, vara konstruerad, hur stor/liten och vad den skulle kosta. Det ligger ju nära till hands att välja en högtalare som redan finns. Jag tycker kanske att nån studiomonitor är ett bra utgångsläge (kanske inte NS-10). Ino skulle kunna vara ett förslag, det enda jag kan tycka om Ino är att dom är lite för stränga, både att jobba professionellt med och inte så förlåtande mot halvdassiga mixar, som faktiskt är det de flesta lyssnar på. Genelec är en väldigt bra kompromiss tycker jag.
Kanske ska det finnas möjligheter till olika storlekar på Kungshögtalaren och då enligt filosofin som både Genelec och Ino har, att samtliga modeller låter så likt varandra som möjligt.
När man sätter priset på högtalaren så får man räkna in att det kommer att göras i enorma upplagor och därför bli väldigt billig. Jag tänker att om en genelechögtalare kostar 10000:- så kanske de bara kostar 3000:- iom den att så många tillverkas.
Ev ska högtalaren subventioneras, det handlar ju faktiskt om hälsa enligt mig. Bra ljud skulle även passiva lyssnare må bra av.
Vad ska den kallas, Kungshögtalaren tro jag inte riktigt på. Folkhögtalaren kanske är bättre? Jag tänker ju att det skulle vara en global högtalare, så att ge den ett svenska namn är kanske väldigt dumt?
Jag hoppas vi kanske bortse, i den här tråden, från att samtliga nuvarande högtatartillverkare skulle konka och andra konsekvenser en Kungshögtalare skulle ge.
Jag vet, lite flummig tråd, men hoppas ni kan ta över rodret. Tänk hur fantastiskt allt skulle låta om majoriteten och de som producerar materialet hade samma högtalare!