KUNGSHÖGTALAREN

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

KUNGSHÖGTALAREN

Inläggav _Fredrik_ » 2017-02-18 21:52

Tjena alla hifi-fans, hoppas allt är bra med er.

Jag tittar i detta nu på melodifestivalen, det låter härligt, bra mixat osv. Nu är det så att jag har ett genelec-system som jag är väldigt nöjd med och en av anledningarna till att jag uppskattar "mello" är att det med stor sannolikhet är mixat på just genelec-burkar. Att ett material låter bäst i högtalarna det är mixat i håller väl alla med om, eller?

Jag tänkte kolla med er hur ni tycker att världshögtalaren skulle se ut, vara konstruerad, hur stor/liten och vad den skulle kosta. Det ligger ju nära till hands att välja en högtalare som redan finns. Jag tycker kanske att nån studiomonitor är ett bra utgångsläge (kanske inte NS-10). Ino skulle kunna vara ett förslag, det enda jag kan tycka om Ino är att dom är lite för stränga, både att jobba professionellt med och inte så förlåtande mot halvdassiga mixar, som faktiskt är det de flesta lyssnar på. Genelec är en väldigt bra kompromiss tycker jag.

Kanske ska det finnas möjligheter till olika storlekar på Kungshögtalaren och då enligt filosofin som både Genelec och Ino har, att samtliga modeller låter så likt varandra som möjligt.

När man sätter priset på högtalaren så får man räkna in att det kommer att göras i enorma upplagor och därför bli väldigt billig. Jag tänker att om en genelechögtalare kostar 10000:- så kanske de bara kostar 3000:- iom den att så många tillverkas.

Ev ska högtalaren subventioneras, det handlar ju faktiskt om hälsa enligt mig. Bra ljud skulle även passiva lyssnare må bra av.

Vad ska den kallas, Kungshögtalaren tro jag inte riktigt på. Folkhögtalaren kanske är bättre? Jag tänker ju att det skulle vara en global högtalare, så att ge den ett svenska namn är kanske väldigt dumt?

Jag hoppas vi kanske bortse, i den här tråden, från att samtliga nuvarande högtatartillverkare skulle konka och andra konsekvenser en Kungshögtalare skulle ge.

Jag vet, lite flummig tråd, men hoppas ni kan ta över rodret. Tänk hur fantastiskt allt skulle låta om majoriteten och de som producerar materialet hade samma högtalare!

Bild
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: KUNGSHÖGTALAREN

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-19 16:01

Fast oavsett högtalarvalet för mixningen tror jag det skulle bli olika mixar ändå. Alla delar inte samma ljudideal och det kan skilja en hel del på hur man vill ha det och inte ens den tonala balansen tror jag skulle bli lika. Nu är ju högtalarna bara en del av återgivningen och rummet de spelar i gör stor skillnad.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-02-19 16:17

Sant Roger att rummet är en stor bit. Trots det så är ju högtalarens roll inte liten och kan man få bort "översättningsfel" beroende på den länken så vore det bra.

Låt oss ta detta till nästa nivå och ansöka om utvecklingsbidrag från EU. Vi flyttar upp till Karesuando så ökar det chanserna och ger oss dessutom möjlighet till glesbygdsavdrag och fantastiska möjligheter till att fota norrsken. Analogt eller digitalt för det?

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2017-02-19 16:30

Jag tror att för att alla* i hela världen ska bli nöjda så måste det bli dessa! Kolla bara betygen, så gott som alla tycker att dessa högtalare är skitbra.

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoi ... nish/4683/

*Statistiskt, inte Faktiskt.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2017-02-19 16:40

Hej! Vad har du för Genelecburkar? Själv spelar jag med ett par vita 8040. Mycket nöjd där.

Just det, "världshögtalaren" eller "folkhögtalaren" har redan funnits. Den stavas C A R L S S O N. Kungen av högtalare! ;)

Annars är det väl bara att köpa ett par Genelec 8010 för en ringa slant. Billiga och tillräckligt bra för de flesta lyssningsändamål.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-02-20 00:01

Genelec 8010 duger till datorn om man inte har några högre krav på mer rejäl basåtergivning, knappast mer.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2017-02-20 00:07

ok, borde lagt till "för de flesta". Men visst, 8010 är ingen "folkhögtalare". Den är för mager.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-02-20 00:15

Mycket mager skulle jag säga :wink:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2017-02-20 13:49

Genelec 8010 duger säkert mycket bra till datorn, men då tillsammans med en subwoofer. Jag har själv ett par Genelec 8260. Funderar nu på att äntligen köpa Genelec 7270. Till datorn använder jag Logitech THX tillsammans med en subwoofer.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2017-02-20 14:17

_Fredrik_ skrev: Jag tycker kanske att nån studiomonitor är ett bra utgångsläge (kanske inte NS-10).

<===

Va??

Det var det värsta jag hört, dissa en sån fantastisk högtalare!

8O :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2017-02-20 14:21

Nagrania skrev:Genelec 8010 duger säkert mycket bra till datorn, men då tillsammans med en subwoofer. Jag har själv ett par Genelec 8260. Funderar nu på att äntligen köpa Genelec 7270. Till datorn använder jag Logitech THX tillsammans med en subwoofer.

Grymma högtalare 8260. Kanske den trevligaste högtalare jag någonsin hört faktiskt (men lite för dyr för mig tyvärr).

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2017-02-20 14:41

Kul tråd!
För att folkhögtalaren ska slå så måste man tänka på miljön där den brukas.
Den bör därför:
Inte vara skrymmande.
Inte låta allt för olika i olika rum.
Inte kräva akustiska åtgärder i rummet.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2017-02-20 14:42

Carlsson OA50.2 alltså? Bra pris, bra ljud, lättplacerade, snygga, m.m.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2017-02-20 14:45

Ranefjord skrev:Carlsson OA50.2 alltså? Bra pris, bra ljud, lättplacerade, snygga, m.m.

Jag är inte helt övertygad över ljudet, tycker att diskanten är sådär, det inte så att dom är designade för heltäckningsmatta snarare än parkettgolv?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2017-02-20 14:48

Genelec 8351 låter inte heller så dumt. Framförallt så är den billigare än 8260. Det är bara att sätta igång och spara pengar. :)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2017-02-20 14:52

Har bara hört 8351 i någon multikanalsdemo som Genelec körde på någon mässa. Skulle vara mycket intressant att höra dem som stereopar. Fortfarande lite mycket pengar, men vi får väl se vad framtiden kan bjuda på :).

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2017-02-20 15:17

Ranefjord skrev:Hej! Vad har du för Genelecburkar? Själv spelar jag med ett par vita 8040. Mycket nöjd där.

Just det, "världshögtalaren" eller "folkhögtalaren" har redan funnits. Den stavas C A R L S S O N. Kungen av högtalare! ;)

Annars är det väl bara att köpa ett par Genelec 8010 för en ringa slant. Billiga och tillräckligt bra för de flesta lyssningsändamål.

Jo jag har bara 8030:or. Men det duger fint i ett vanligt vardagsrum. Skulle ju inte va fel med större dock..
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2017-02-20 15:21

Ranefjord skrev:Carlsson OA50.2 alltså? Bra pris, bra ljud, lättplacerade, snygga, m.m.

Ja det är fan en bra kandidat. Det enda jag kan tycka är att alla Carlsson och Larsson jag har hört går fetbort till bild (film). Just bristen på fokus gör det ohållbart, tycker jag. Men egentligen kanske ändå den principen är det bästa..

Om jag får massa pengar nån gång så blir det ett par 8351. Dom ser så otroligt coola ut och är dessutom anpassade för även horisontal placering.
Fan jag kanske ska ta ett lån ändå..
Hifi Is Great Everyday

ante_77

Inläggav ante_77 » 2017-02-20 15:45

Neat Iota Alpha.........kanske.
Måste bara höra dom innan jag bestämmer mig för detta svar.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-02-20 16:35

HEJHEJ! Kul tråd! Jag tror verkligen på konceptet, även om det inte riktigt finns än. Jag är också inne på det där spåret att problemet med att olika rum bidrar med olika ljud innebär en väldigt stor variation i hur högtalarna låter, så det måste nog till en rumsspecifikation också. Det känns ju väldigt exkluderande om tillhandahållaren av högtalaren skulle ha krav på rumsakustiken innan högtalaren fick levereras. Det kanske är närfältsmonitorer projektet borde gälla? Då kan man ju bortse i större utsträckning från rummets akustik.

Men hur ska man egentligen gå till väga för att få alla att inse vikten av att ha samma högtalare överallt?

Här är en lista jag hade tyckt vore kul.
Aktiv närfältsmonitor, så slipper alla tänka på val av för- och slutsteg
Ansluts lätt till mobilen eller tv eller något annat kul
Lampa som blinkar mycket irriterande när den spelar så att det distar för mycket (så att distdöva personer inte höjer för mycket och på så sätt förstör för andra)
Inte särskilt snäv spridning, så att folk som sitter "fel" inte drabbas för mycket.
Inte särskilt riktningsberoende, varken vertikalt eller horisontellt faktiskt.
Medföljande placeringsinstruktioner.
Form som inte bjuder in till att ställa dricka med utvältningspotential som typ öl eller julmust på.
Finns i många roliga färger.

För basknarkomanen som vill fortsätta bygga egna lådor som går riktigt mycket djupare än allt annat finns ett litet behändigt basförsteg att köpa till. KUNGSHÖGTALAREN sköter delningen och spelar själva upp högpassdelen. Lågpassdelen skickas trådlöst till det lilla basförsteget som egentligen bara har ingång för el och en lågnivåutgång. Självklart får man tillgång till inställningar för PEQ, delningsfilter och nivå relativt KUNGSHÖGTALAREN i den tillhörande KUNGSAPPEN.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2017-02-20 16:40

Nagrania: Lite OT kanske, men hur driver du dina Genelec? Kör du Genelecs egna DA, eller matar du dem analogt? Vad kör du för försteg?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-20 16:45

Tarzan skrev:Självklart får man tillgång till inställningar för PEQ, delningsfilter och nivå relativt KUNGSHÖGTALAREN i den tillhörande KUNGSAPPEN.

Fast då finns det stor risk att ratta bort sig från tänket med en passande högtalare för en stor skara. Det bör då kanske finnas ett tänk bakom hur "likriktningen" av klangen ska ske, att högtalarna låter lika? Det lär knappast vara genomförbart i praktiken då placering, rum, lyssningsavstånd, antal lyssnare m.m. påverkar.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2017-02-20 16:49

Bra där Tarzan!

Glömde att skriva det,men alla Genelec jag har testat får ses som väldigt oproblematiska när det kommer till rummet. Vet inte vad det beror på. Jag tycker tex att piP är betydligt mer förlåtande mot sämre rum än pi14, pi60. Dock har jag upplevt Ino som generellt lite kinkiga i detta avseende. Anledningen till att jag tar dom som exempel är att jag haft lite olika modeller och förstås för att många här kan relatera till dom.

Självklart ska KUNGSHÖGTALAREN vara tämligen okänslig när det kommer till akustiska förutsättningar.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2017-02-20 16:53

RogerGustavsson skrev:
Tarzan skrev:Självklart får man tillgång till inställningar för PEQ, delningsfilter och nivå relativt KUNGSHÖGTALAREN i den tillhörande KUNGSAPPEN.

Fast då finns det stor risk att ratta bort sig från tänket med en passande högtalare för en stor skara. Det bör då kanske finnas ett tänk bakom hur "likriktningen" av klangen ska ske, att högtalarna låter lika? Det lär knappast vara genomförbart i praktiken då placering, rum, lyssningsavstånd, antal lyssnare m.m. påverkar.

Precis, tror det är farligt. Tycker Genelecs medföljande inplastade manual är ett föredöme där. Tydligt vilka switchar som ska vippas beroende på placering och efterklang. Ja, jag älskar Genelec som ni märker, tycker det är den enda högtalaren som gjort mig ointresserad av hifi, detta pga att den både är tråkig och kompetent, man håller inte på och tweakar så mycket, det bara funkar.
Hifi Is Great Everyday

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2017-02-20 17:16

Från början körde jag analogt men testade även att köra digitalt. Det visade sig att det egentligen inte blev någon skillnad som jag kunde uppfatta. Nu använder jag den här som försteg från TC electronik. http://www.tcelectronic.com/finalizer-96k/ Jag matar högtalarna
digitalt. In i TC:n kan jag välja både analogt och digitalt och det låter mycket bra. Nackdelen med TC är att jag inte har fjärrkontroll utan med en 190mm lång regel.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2017-02-21 00:03

_Fredrik_ skrev:Självklart ska KUNGSHÖGTALAREN vara tämligen okänslig när det kommer till akustiska förutsättningar.

Vilka egenskaper gör en högtalare okänslig för rummet?

Den enda jag kan komma på är snäv spridning. Det är svårt att få till för lägre frekvenser.
Alternativt kan man sitta så nära att direktljudet dominerar.

Är inte alla högtalare känsliga för rummet?

Ett dåligt rum förstör ju allt.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-02-21 08:20

RogerGustavsson skrev:

Ja, alltså det är bara till basknarkomanförsteget man får tillgång till PEQ.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2017-02-21 09:10

_Fredrik_ skrev:Ja, jag älskar Genelec som ni märker, tycker det är den enda högtalaren som gjort mig ointresserad av hifi, detta pga att den både är tråkig och kompetent, man håller inte på och tweakar så mycket, det bara funkar.

Delar den uppfattningen. :) Jag är också väldigt förtjust i mina. De imponerar kanske inte så mycket, men de gör sitt jobb väl oavsett material man slänger på.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-21 09:35

Ranefjord skrev:Just det, "världshögtalaren" eller "folkhögtalaren" har redan funnits. Den stavas C A R L S S O N. Kungen av högtalare! ;)

Har någon kläm på vilka högtalare som kan betecknas som "världshögtalaren" eller "folkhögtalaren"? Globalt i ett hifiperspektiv - inte skräphögtalare. Det är knappast Carlsson eller Sonab... Någon Acoustic Research eller JBL från 60-70-tal?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-02-21 10:15

_Fredrik_ skrev:Bra där Tarzan!

Glömde att skriva det,men alla Genelec jag har testat får ses som väldigt oproblematiska när det kommer till rummet. Vet inte vad det beror på. Jag tycker tex att piP är betydligt mer förlåtande mot sämre rum än pi14, pi60. Dock har jag upplevt Ino som generellt lite kinkiga i detta avseende. Anledningen till att jag tar dom som exempel är att jag haft lite olika modeller och förstås för att många här kan relatera till dom.

Självklart ska KUNGSHÖGTALAREN vara tämligen okänslig när det kommer till akustiska förutsättningar.

Kungen med sina ministrar:

Bild

Men jag måste dock säga att jag bara uppskattat den största (trevägaren, eller KUNGEN) i denna grupp. Dom andra låter inte lika fylligt någon av dem och ju mindre modell desto mer anemiskt blir det.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi