HEM 2017 – nu med bilder

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Panelguy

Re: HEM 2017

Inläggav Panelguy » 2017-02-19 16:29

hifikg skrev:Marten lirade jazz och levererade ljud av toppklass. Om det berodde på akustikfixet eller de dyra jormakablarna kan jag inte bedöma. Ett ljud som jag hade kunnat leva med länge, om jag inte känt till Carlsson alltså.

download/file.php?id=7997

Vad har du siktat in dig på här, inte gubbarna i förgrunden väl :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-19 16:30

Panelguy skrev:
hifikg skrev:Marten lirade jazz och levererade ljud av toppklass. Om det berodde på akustikfixet eller de dyra jormakablarna kan jag inte bedöma. Ett ljud som jag hade kunnat leva med länge, om jag inte känt till Carlsson alltså.

download/file.php?id=7997

Vad har du siktat in dig på här, inte gubbarna i förgrunden väl :wink:

Akustikfixet så klart...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-02-19 17:14

hifikg skrev:I väntan på riktiga bilder så lägger jag även ut den här. Annorlunda formade högtalare, snygga rör, men ljudet lämnade inget bestående minne efter sig. Kanske valde de bara fel musik.

Förstärkaren var tydligen trasig och det kan ju förklara varför jag tyckte det lät dåligt hos Transient Design.

Är det verkligen inga andra som kan bidra med lite lyssningsintryck? Intresset för mässor tycks inte vara på topp här på faktiskt, nästan så man får intryck av att mässor är något fult...nästan skamligt :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-02-19 17:24

Adam ställde ut på senaste LLB mässan i Stockholm där jag lyssnade lite på dom, och jag vill påstå att dom med framgång borde kunna konkurrera med Genelec för hifi bruk.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-02-19 18:33

Panelguy skrev:Är det verkligen inga andra som kan bidra med lite lyssningsintryck? Intresset för mässor tycks inte vara på topp här på faktiskt, nästan så man får intryck av att mässor är något fult...nästan skamligt :D

Missade årets mässa. Men generellt ger det sällan några aha-upplevelser. I bästa fall låter sådant som man vet brukar låta bra nästan lika bra som man minns det. Ofta låter anläggningar i miljonklassen riktigt dåligt. Så egentligen, varför slösa tid och pengar på sådant?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-02-19 18:51

Bill50x skrev:
Panelguy skrev:Är det verkligen inga andra som kan bidra med lite lyssningsintryck? Intresset för mässor tycks inte vara på topp här på faktiskt, nästan så man får intryck av att mässor är något fult...nästan skamligt :D

Missade årets mässa. Men generellt ger det sällan några aha-upplevelser. I bästa fall låter sådant som man vet brukar låta bra nästan lika bra som man minns det. Ofta låter anläggningar i miljonklassen riktigt dåligt. Så egentligen, varför slösa tid och pengar på sådant?

/ B

Visst fanns det en del riktigt dyrt som lät sissådär men det var mycket som lät riktigt bra också. På årets mässa kunde man även se en Stromtank, bara en så´n sak :wink:

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-02-19 18:55

Det mesta låter väldigt tunt och slamrigt. Nästan som att man glömt bort baffelstegskompensation. Det spelas ofta så högt att sibilanter låter direkt illa. Jag gissar att det är lågt delade diskanter som ger upp. Totem var ett av mässans bottennapp. Även det som låter klangligt behagligt saknar släpp (KEF i lilla rummet). HECOs stora skapelser skulle jag nog kunna leva med. Devaliets små klot skulle kunna vara en utmärkt extra party-anläggning för den som är ekonomiskt oberoende. KEF i stora rummet lät bitvis rätt bra för att vara mässa. JBL K2 lät som nämnts riktigt bra, även om jag tycker visst honk gör sig påmint.

En överraskning som jag trodde skulle låta förfärligt var de öppna bafflarna i Sheratons lite mindre avdelning. Vad heter de? Bambusandwichbaffel med vad som verkade vara ett modulsystem med allt från Tangbandbredbandare till trähorn mellan två stora 15"-ish basar. Det demades på en variant med AMT nedsänkt i värsta sortens cirkulära hål, men det lät bra ändå. Vad heter dessa?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-02-19 19:00

paa skrev:Adam ställde ut på senaste LLB mässan i Stockholm där jag lyssnade lite på dom, och jag vill påstå att dom med framgång borde kunna konkurrera med Genelec för hifi bruk.

Det visste jag inte. Men att konkurrera med Genelec är plätt lätt då Genelec är svindyra i jämförelse, och i mina ögon har det märket klara överpriser i jämförelse emot andra studioburkar. Därför förvånar det mig mycket att de inte gör sig mer synliga än de gör.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-19 19:24

Panelguy skrev:
hifikg skrev:I
Är det verkligen inga andra som kan bidra med lite lyssningsintryck? Intresset för mässor tycks inte vara på topp här på faktiskt, nästan så man får intryck av att mässor är något fult...nästan skamligt :D

Skippade mässan. Rapporterna från lördagen gav inget sug alls. Ägnade 6 timmar åt att bestämma mig för taklampor hem istället :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-19 19:24

Panelguy skrev:
hifikg skrev:I

Skippade mässan. Rapporterna från lördagen gav inget sug alls. Ägnade 6 timmar åt att bestämma mig för taklampor hem istället :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-02-19 19:30

gopnik skrev:

Det mesta låter väldigt tunt och slamrigt.

8O , tyckte snarare mycket lät för tjockt och bumligt i basen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-19 19:34

Jag brukar lägga ut bilder på de mässor jag besökt, var väl över hundra bilder med kommentarer från Göteborgsmässan? Det är möjligen så att en del drar sig för att sticka ut hakan. Jag är så pass gammal att jag lärt mig att vi har olika preferenser även när det gäller musik och återgivning av densamma.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-02-19 20:04

Panelguy skrev: 8O , tyckte snarare mycket lät för tjockt och bumligt i basen.

Ja, det gjorde det ibland. Också. Men jag upplevde att det generellt saknades värme och kropp. Alltså inte discobasen, utan 200-500 hz-ish. Det finns i de flesta rum ett muller längst ner, någonting väldigt framåt, slamrigt och påträngande högst upp - och ett hål däremellan. När det dessutom spricker upp i ett ljudbildsbrett fräsande varje gång det kommer det kommer en hård konsonant så är det inte skoj alls.
*inaktiv*

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-02-19 20:19

gopnik skrev:

Ja, det gjorde det ibland. Också. Men jag upplevde att det generellt saknades värme och kropp. Alltså inte discobasen, utan 200-500 hz-ish. Det finns i de flesta rum ett muller längst ner, någonting väldigt framåt, slamrigt och påträngande högst upp - och ett hål däremellan. När det dessutom spricker upp i ett ljudbildsbrett fräsande varje gång det kommer det kommer en hård konsonant så är det inte skoj alls.

Har liknade upplevelser ifrån många mässor genom åren. Är särskilt kritisk till slamrigheten och den påträngande återgivning uppåt som det har gått mode i, då det får en lyssningstrött på två röda och har inget gemensamt med naturligt ljud. Och när man bygger burkar som kostar tex. 200.000kr så är det rent pinsamt med att det blir så i min värld. Annars hade JBL:arna nästan varit värt ett besök då det skulle ha varit småskoj att få höra dem.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-19 20:31

Jag tog inte med kameran för att det känns som att det blir samma bilder år efter år. Det händer inte så mycket nytt i den här branschen. I år fick jag inte ens med mig någon ny musik hem. Eller ens musiktips. Hoppades ett tag på live-musik men det blev det inget med. Förutom hos Lasse då, som bjöd på levande cello :-)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-02-19 21:09

gopnik skrev:

En god iakttagelse. Typiskt blir det så på grund av... ... att högtalare placeras i ett rum (med avstånd skiljt från noll till närliggande ytor)! 8O
Orsaken är destruktiv interferens från närliggande ytor.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-02-19 21:20

Nu har jag ju inte besökt denna mässan, men annars tycker jag nog att åtminstone de två - tre senaste mässorna i Göteborg har låtit bättre än tidigare. Det har låtit från OK till bra i fler rum och det har låtit dåligt i färre rum än för säg tio år sedan. Om det beror på bättre prylar, eller bättre akustiska förhållanden/reglering har jag däremot ingen aning om.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-02-19 21:30

Johan_Lindroos skrev:
gopnik skrev:

En god iakttagelse. Typiskt blir det så på grund av... ... att högtalare placeras i ett rum (med avstånd skiljt från noll till närliggande ytor)! 8O
Orsaken är destruktiv interferens från närliggande ytor.

Menar du att högtalarna felaktigt skulle stå alltför nära väggar eller andra närliggande ytor? Jag skulle säga att de flesta stod väldigt fritt.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-02-19 21:38

Panelguy skrev:Menar du att högtalarna felaktigt skulle stå alltför nära väggar eller andra närliggande ytor?

Nä, motsatsen.

Ja, varför ställer inte fler upp sina högtalare dikt an väggen men med en bautadämpskiva bakom? Speciellt när man spelar på högtalare som långt ifrån har full baffelkomp. Eller, typ, någon alls...
*inaktiv*

Frisk

Inläggav Frisk » 2017-02-19 21:50

hifikg skrev:Jag tog inte med kameran för att det känns som att det blir samma bilder år efter år. Det händer inte så mycket nytt i den här branschen. I år fick jag inte ens med mig någon ny musik hem. Eller ens musiktips. Hoppades ett tag på live-musik men det blev det inget med. Förutom hos Lasse då, som bjöd på levande cello :-)

Samma här, lämnade för ovanlighetens skull kameran hemma, tror kanske det gav lite bättre fokus på mässan dock, tyckte nog myket lät bättre än tidigare år. Jag tyckte myket lät acceptabelt, men fick nog ingen aha-upplevelse eller kände att jag ville ta med något system hem, men kände väl att jag nog kunnat leva med många av de.

Fick nog två "musiktips" dock, i alla fall lite spännande, inte bestämt mig för om det är något som håller i längden, George Benson - the other side of Abbey road, helt andra låtar men man helt känner igen sig i, och Youn Sun Nah där My Favorite Things spelades, intressant låt, får se hur albumet står sig i längden.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-19 22:14

Frisk skrev:
hifikg skrev:Jag tog inte med kameran för att det känns som att det blir samma bilder år efter år. Det händer inte så mycket nytt i den här branschen. I år fick jag inte ens med mig någon ny musik hem. Eller ens musiktips. Hoppades ett tag på live-musik men det blev det inget med. Förutom hos Lasse då, som bjöd på levande cello :-)

Samma här, lämnade för ovanlighetens skull kameran hemma, tror kanske det gav lite bättre fokus på mässan dock, tyckte nog myket lät bättre än tidigare år. Jag tyckte myket lät acceptabelt, men fick nog ingen aha-upplevelse eller kände att jag ville ta med något system hem, men kände väl att jag nog kunnat leva med många av de.

Fick nog två "musiktips" dock, i alla fall lite spännande, inte bestämt mig för om det är något som håller i längden, George Benson - the other side of Abbey road, helt andra låtar men man helt känner igen sig i, och Youn Sun Nah där My Favorite Things spelades, intressant låt, får se hur albumet står sig i längden.

Grattis! Två bra tips. Youn Sun Nah snappade jag upp i Jönköping för några år sedan, där har du mycket att upptäcka. George Benson har jag några album med, bl a ett där han lirar ihop med Al Jarreau. Guitar Man är ett annat tips!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-02-20 09:44

hifikg skrev:George Benson har jag några album med, bl a ett där han lirar ihop med Al Jarreau. Guitar Man är ett annat tips!

George Benson måste man vara försiktig med. Han har gjort en del hissmusik genom åren. Om du hittar sådan musik, dra inte slutsatsen att allt är av den typen. Det finns mycket fin jazz i hans guror!
... tycker jag!

Per

Tell

Inläggav Tell » 2017-02-20 11:52

Så på dessa mässor så lirar dom typ jazz o liknande instrumenal musik på apdyra anläggningar som oftast låter rätt mediokert? Verkar som jag gjorde rätt i att stanna hemma o lyssna på vettig (imho) musik i min egna anläggning istället :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-02-20 11:56

Tell skrev:Så på dessa mässor så lirar dom typ jazz o liknande instrumenal musik på apdyra anläggningar som oftast låter rätt mediokert? Verkar som jag gjorde rätt i att stanna hemma o lyssna på vettig (imho) musik i min egna anläggning istället :)

Dom spelar den musiken man har med sig och frågar om man får spela, gissar att dom spelar jazzen för att den låter bra och att dom gillar det, samt att gissningsvis så gillar även många av deras kunder musiken.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-20 12:17

Jag brukar spela medhavd musik på mässor. Givevis väljer man musik som inte ligger åt Muzak-hållet eller annan slätstruken musik. Att det finns lyssnare som mera föredrar PA-ljud än mera hifi-lik återgivning är inget nytt. Dessvärre känns det som att viss typ av musik inte är tänkt att återges från riktigt välljudande anläggningar... Att en del högtalare är mera finlir än brutal stadionrock är ett faktum.

Tell

Inläggav Tell » 2017-02-20 12:19

Ah såpass, så man får välja lite också, då kan det ju vara lite intressantare iaf :)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2017-02-20 12:19

Här kommer en del av det som spelades på mässan.

Sarah Vaughan - Willow weep for me
Joe Williams - I'd give a dollar for a dime
The Alan Parsons project - Lucifer
Carolin No - Still waters run deep
Kari Bremnes - De halve setningers
Janis Ian - Breaking silence
Lynyrd Skynyrd - Sweet home Alabama
Fink - Perfect darkness
Supermax - Vision (SpinDoc club edit)
Arne Domnerus - Hight life
Diana Krall - Alla or nothing at all
Stevie Ray Vaughan & double trouble - Stang's swang
Malia & Boris Blank - Celestial echo
Jen Chapin - Master blaster (Jammin')
Derrin Nauendorf - Ghost town
Henry Mancini - The pink panther theme
Christine and the queens - Christine
Röyksopp & Robyn - Sayit
Dub colossus - Dub in a time of cholera
Ida Corr feat. Shaggy - Under the sun (Lenny Ibizarre remix)
Equador - Avalon
Youn Sun Nah - Empty dream
Youn Sun Nah - Momento magico
All star percussion ensemble - Canon and gigue in D major: Canon in D major
Monolake - Ping
Dusty Springfield - The look of love

Bäst på mässan var nog Dynaudio "Kontor" Contour 20.
Senast redigerad av bootstrap 2017-02-20 12:42, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2017-02-20 12:21

Hoppas du menar Dynaudio.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2017-02-20 12:25

gflar skrev:Hoppas du menar Dynaudio?

Ja :D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-02-20 12:36

Jag tycks sällan få ut särskilt mycket av mässbesök. Egentligen oavsett vad mässan handlar om.
Sist jag var på hifimässa morsade jag på Peter Steindl och Bosse Bengtsson. Det var trevligt!
I det stora hela intresserar jag mig inte för produkterna, då det allra mesta är "samma-lika". Musiken är till 99% trist. Får lite känsla av bilstereo-tävling fast utan bilar i många rum.
Ber man att få höra lite orkestermusik, så brukar det i 101 fall av 100 inte leda någon vart.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi