HEM 2017 – nu med bilder

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: HEM 2017

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-20 12:37

bootstrap skrev:Bäst på mässan var nog Dynaudio Contour 20.

De imponerade även på Göteborgsmässan i höstas. Då spelades i ett stort rum 9x12 m och ändå lät det bra.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-02-20 12:48

RogerGustavsson skrev:
bootstrap skrev:Bäst på mässan var nog Dynaudio Contour 20.

De imponerade även på Göteborgsmässan i höstas. Då spelades i ett stort rum 9x12 m och ändå lät det bra.

Jepp, dessa är riktigt intressanta!
Imponerade stort på mig när dom spelades på hifipunkten i Trollhättan.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-02-20 15:08

Strmbrg skrev:Jag tycks sällan få ut särskilt mycket av mässbesök. Egentligen oavsett vad mässan handlar om.
Sist jag var på hifimässa morsade jag på Peter Steindl och Bosse Bengtsson. Det var trevligt!
I det stora hela intresserar jag mig inte för produkterna, då det allra mesta är "samma-lika". Musiken är till 99% trist. Får lite känsla av bilstereo-tävling fast utan bilar i många rum.
Ber man att få höra lite orkestermusik, så brukar det i 101 fall av 100 inte leda någon vart.

Om du träffade Bosse på din senaste HiFi-mässa så var det nog ett tag sedan skulle jag tro. Det du och någon annan beskriver känner jag inte alls igen. Musiken var väldigt varierad i de flesta rum jag var i och det gick ofta att få höra det man ville. Det förekom t.o.m större orkesterverk. Kanske dags att masa sig dit och finna att allt inte är som man hör eller tror att det är.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-02-20 16:15

Panelguy skrev:
Strmbrg skrev:Jag tycks sällan få ut särskilt mycket av mässbesök. Egentligen oavsett vad mässan handlar om.
Sist jag var på hifimässa morsade jag på Peter Steindl och Bosse Bengtsson. Det var trevligt!
I det stora hela intresserar jag mig inte för produkterna, då det allra mesta är "samma-lika". Musiken är till 99% trist. Får lite känsla av bilstereo-tävling fast utan bilar i många rum.
Ber man att få höra lite orkestermusik, så brukar det i 101 fall av 100 inte leda någon vart.

Om du träffade Bosse på din senaste HiFi-mässa så var det nog ett tag sedan skulle jag tro. Det du och någon annan beskriver känner jag inte alls igen. Musiken var väldigt varierad i de flesta rum jag var i och det gick ofta att få höra det man ville. Det förekom t.o.m större orkesterverk. Kanske dags att masa sig dit och finna att allt inte är som man hör eller tror att det är.

Ja... kan mitt senaste mässbesök varit för sex år sedan?.. Minns inte.
Visst, saker kan förändras, självklart! Men de få gånger jag har besökt hifi-mässor (Norra Latin, Sheraton, Älvsjömässan) så har den största behållningen varit att jag blivit helt utmattad.
Jag kan ju inte alls bedöma produkterna ljudmässigt eftersom X-faktorerna är väldigt många.
Jag är inte ute efter någon ny produkt.
De flesta produkter känns ganska likriktade.
Det är trångt, köigt och en stor del musik som tröttar ut mig.

Annorlunda uttryckt:
Jag är inte bara gnällig, jag är även negativ. (För att travestera någon gammal reklam typ "Jag är inte bara tandläkare, jag är även mamma!" :D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-20 16:30

Jag var lite förvånad över att Göteborgsmässan inte var som Strmbrg's beskrivning. Det var rätt avslappnat och några bjöd på riktigt bra återgivning. Musikvalet kan man ofta påverka om man inte är för blyg... Visst det finns de som kör avdankad och intetsägande musik men då klagar man!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-02-20 17:02

Jag har ofta bett om orkestermusik, men det har aldrig hörsammats.
Kanske att det är en alltför svåråtergiven musikgenre...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-20 17:08

Mässljud är svårt, alltså ur besökarperspektiv...

Det som är bra kan låta dåligt. Det som är dåligt kan låta... Bättre än det som är sämre, på riktigt.

Det som är svårt för besökaren är alltså att dra slutsatser.

Så jag brukar mest gå runt och titta. :) Vill inte döma ut något baserat på mässljud, om det inte är väldigt uppenbart att det är dåliga grejor man hör och inte en inte så lyckad uppställning.

Att träffa människor och få tips på musik är också kul. Det mesta som spelas på mässor intresserar mig nästan noll, men en och annan pärla träffar man på ibland. :)

- - -

Det jag gillade bäst på denna mässa var att träffa och prata med Edgar choueiri. Han pratade noll strunt, visade kul saker (bortreörat-cancellation, högtalaremulering i hörlurar med huvudvridningsinput) och "hjälpte man till lite" (i betydelsen såg till att få lyssna på sådant som blir svårt för den typen av system) så var det förvisso även lätt att visa hur mycket som återstår innan de tekniker han visade, blir riktigt bra. Det vill säga, det finns svårigheter som nog aldrig kommer att kunna lösas.

Problemen är i hög grad intrinsiska, det vill säga dessvärre olösbara. Sweet spot blir extremt liten, övre basområdet blir väldigt anemiskt om man inte offrar "bortre-örat-kancellationen". Men mycket blir spektakulärt och en rolig leksak är det. Sådant skall inte undervärderas! Intressant är dock hur gamla uppfinningar de är. Alla delar har som enskildheter funnit i många årtionden.

Bäst/roligats musik/ljud spelades (i varje fall just när jag var i rummet) det i Häggmarksrummet, tyckte jag. Man blev lätt sittande. :)

Noll mässjazz.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-02-20 17:31

Vilket var Häggmarksrummet? Barbapappahögtalarna från Vidid eller Devialetbollarna, eller några andra?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-20 17:38

Vivid.

Jag är så dålig på namn men jag var där då snubben med Jazz-skägget spelade musik (ingen Jazz!). Jag vet ju precis vem han är men suger på att komma ihåg vad folk heter. :oops:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-02-20 17:54

IngOehman skrev:Vivid.

Jag är så dålig på namn men jag var där då snubben med Jazz-skägget spelade musik (ingen Jazz!). Jag vet ju precis vem han är men suger på att komma ihåg vad folk heter. :oops:

Vh, iö

Är det möjligtvis Ludwig Swanberg som är "jazzskägget"? Han brukar spela varierad och bra musik och jag hörde att han på en tidigare mässa t.o.m. demat med en "Hemma hos" platta :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-20 18:04

Vh, iö

Kolla min bild, där lirades Miles Davis Tutu när jag var där. Tror den sorterar i jazzfacket, fast den e ju mycket mer än "bara" jazz.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-02-20 18:27

Hur ser ett "Jazzskägg" ut?
Jazzar det omkring lite hit och dit i nyllet?

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-02-20 18:37

Så här.
jazz_skagg.jpg
jazz_skagg.jpg (14.83 KiB) Visad 3771 gånger

Fast jag gissar att det var pipskägg som avsågs. En underfundighet där tutjazz blev piPjazz blev pipskägg. Hu(rra) för jazz. Inte död, men luktar konstigt.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-20 19:01

Häggmarksrummet är väl detta?

Bild

Även Göteborg spelades bra musik av Ludvig och då andra högtalare/elektronik.

Bild

Har Audionord efter runt 40 år släppt agenturen för Audio Research?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-20 19:07

Det var trevligt på mässan. Framförallt pga det trevliga sällskapet med doofus och bootstrap. Det är dock alltid skoj att kolla in nya saker. Jag hittade tyvärr inte jättemånga välljudande rum. Bäst i min mening var Dynaudio med sina Countour 20. Dessa var också bland de billigare högtalarna på mässan vilket jag tycker var trevligt. Ett par av dessa skulle jag nog kunna leva med om jag fick ett gäng basar till 8)

Annars så var det några rum som hade helt ok ljud och några som var katastrofalt dåliga. Bumlig bas pga av dåliga rum och/eller placering och dist och vass diskant pga det spelades för starkt var återkommande problem.

Vi tog en sovmorgon innan vi satte oss i bilen för att resa till sthlm så vi hade inte tid att sitta någon längre tid i var rum, men vi hann ta en titt in i varje rum iaf. Utöver detta så tog jag en sväng förbi LTS bordet och hejade på Alexi också.

Jag tog bilder på några produkter som jag tyckte var intressanta av olika anledningar:

Snygga högtalare i koppar. Dessa skulle passa bra i mitt sovrum där jag redan har kopparhögtalare :lol:
De lät ganska trevligt också, men vi lyssnade väldigt kort i detta rum.
Bild

Över till Devalitet med något av mässans mer udda kreationer. I dessa små plastleksaker har de visst tryckt in 4500w och de kunde enligt säljaren spela ned till 14Hz. Med tanke på att de små plastmembranen slog frenetiskt även till popmusik utan en tillstymmelse av infra så hade det förmodligen vart väldigt skoj att se dessa försöka spela infra. De varken lät bra eller såg bra ut i min mening.
Bild

Gato audio lät inte alls dumt, men det spelades också inte jättestarkt i detta rum.
Bild

Mycket snyggt slutsteg ifrån technics.
Bild

Focal låter lika trevligt som de ser ut, men vi flydde snabbt när vi insåg att vi var i ett rum som krängde kablar och det kom väldigt udda påståenden om hur mycket deras grenuttag påverkade ljudkvaliten.
Bild

MBL är spännande högtalare. Det kanske inte är något jag själv skulle vilja ha i vardagsrummet, men de är intressanta att både att se och lyssna på.
Bild

Heco hade också en lite udda högtalare. Om man tänker på att det är ett 15" element så inser man hur bred baffeln är och här spelades det bilbasmusik på 11 :lol:
Bild

I år var det verkligen streaming som var på temat, men några svarvar fanns det allt.
Bild

Ett rum som jag missade att ta foto i var Canton. Det lät ganska bra i detta rum, men inget exceptionellt. Det roliga var dock att de hade en riktig stor mcintosh cd-spelare och en väldigt liten klass-D streamingförstärkare till. Det såg lite skoj ut när cd-spelaren var flera gånger större än förstärkaren.

EDIT: Höll på att glömma att vi träffade Östberg på Bishops en sväng också. Det var som alltid trevligt :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-02-20 19:13

Heco Direkt, hur lät det? Varit sugen på att hör dem ett tag.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-02-20 19:41

genstruktur skrev:Heco Direkt, hur lät det? Varit sugen på att hör dem ett tag.

Jag hörde på håll att dom spelade Sofia Karlsson från det rummet, och det verkade låta bra, men när man kom in i rummet så lät det allt annat än bra. Jag har varit med om den besynnerligheten nån gång förr när man spelat kapabla system i små rum. Men jag kan inte dra några logiska slutsatser av detta, det fattas för många pusselbitar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-02-20 20:07

Man vill för mycket, helt enkelt. Har gjort samma erfarenhet med Sofia Karlsson. Hon sjunger fantastiskt och på rätt volym låter det också fantastiskt på en bra rigg. Men så tror man att det ska bli ännu bättre om man höjer volymen över det vi brukar kalla för 1:1. Det blir helt enkelt inte njutbart när det blir för starkt. Och då spelar riggen ingen roll - det låter lika illa oavsett prislappen på högtalarna.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-02-20 21:02

paa skrev:
genstruktur skrev:Heco Direkt, hur lät det? Varit sugen på att hör dem ett tag.

Jag hörde på håll att dom spelade Sofia Karlsson från det rummet, och det verkade låta bra, men när man kom in i rummet så lät det allt annat än bra. Jag har varit med om den besynnerligheten nån gång förr när man spelat kapabla system i små rum. Men jag kan inte dra några logiska slutsatser av detta, det fattas för många pusselbitar.

Okej! Får försöka ta mig och lyssna på dem någon gång. Ser lite fräna ut.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-20 21:49

Panelguy skrev:

Vh, iö

Är det möjligtvis Ludwig Swanberg som är "jazzskägget"? Han brukar spela varierad och bra musik och jag hörde att han på en tidigare mässa t.o.m. demat med en "Hemma hos" platta :D

Javisst!
Ludvig var det som spelade, som nästan alltid spelar bra saker!

Med jazzskägg menar jag ett väldigt smalt pipskägg.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-20 22:38

AndreasArvidsson skrev:...Över till Devalitet med något av mässans mer udda kreationer. I dessa små plastleksaker har de visst tryckt in 4500w och de kunde enligt säljaren spela ned till 14Hz. Med tanke på att de små plastmembranen slog frenetiskt även till popmusik utan en tillstymmelse av infra så hade det förmodligen vart väldigt skoj att se dessa försöka spela infra. De varken lät bra eller såg bra ut i min mening.

Bild
Jag blev lite förbryllad över de prestanda som redovisades... Det hävdades ljudtrycksförmåga om 105 dB (några dB olika från olika versioner av högtalaren) när man luskade lite så var det maximalt ljudtryck på en meters avstånd, vid 1 kHz. Det betyder ungefär 10 dB mindre på normalt lyssningsavstånd (t ex 3,16 meter). 95 dB alltså. En symfoniorkester spelar 105 dB rms på publikplats, eller mera, då det spelas FFF, och de tar ingen hänsyn till att vissa frekvenser är svårare att återge av en högtalare. Mer om detta strax.

Nästa sak som förbryllade mig var att de hävdar att deras tekknologi: "...allows Phantom to reproduce levels of sound at the edge of infrasound (14Hz)".

Vad betyder det?

"Levels?"

Vilka levels då? 105 dB? 99 dB? 93 dB? 87 dB?

Jag ifrågasätter inte att högtalaren kan spela säg 69 dB* eller kanske 75 dB vid 14 Hz, på normalt lyssningsavstånd i fritt fält. Men det når ju inte ens över hörtröskeln. Jag hörde inte en tillstymmelse till infrabas. Att den demonstrerande fransmannen sedan spelar Beyonce-låten så att basgången (som gled nedåt mot... kanske 35 Hz? Minns inte lägsta tonen) distorderade >20% skall förstås inte högtalaren lastas för.

De spelades på tok för starkt på den helt enkelt. Långt över sin förmåga.

Men vad menar de med att de kan producera "nivåer" (ja, odefinierade) vid 14 Hz?

En sak är solklar - högtalaren kan inte spela i närheten lika starkt vid 14 som vid 3000 Hz. Men den är aktiv så kanske har de gjort något klurigt så nivån begränsas då man försöker spela mycket låga frekvenser starkt? Det måste den nästan göra om insignaler med hög infrainnehåll skall kunna hanteras (men förstås ändå inte komma ut ur högtalaren) när man vrider på lite.

AndreasArvidsson skrev:Gato audio lät inte alls dumt, men det spelades också inte jättestarkt i detta rum.

Bild
Jag tyckte de lät bland de bättre på mässan, men de spelade väldigt svagt när jag var där. Så var det bra eller fick öronen vila bara? Jag tror det var rätt så bra på riktigt faktiskt.

Vh, iö

- - - - -

*69 dB är 1/4000-del av ljudeffekten för 105 dB, lite förenklat.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: HEM 2017 – nu med bilder

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-20 23:03

Jag delar helt dina tankar Ingvar. Jag blev inte riktigt klok på denna produkt och fransmannens "säljsnack" gjorde det inte bättre sas.

Bästa tycker jag dock är att det är en sk. "life style" produkt och den ser ut som jag vet inte vad :lol:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-02-20 23:14

Jag tycker om dem (på bild). Otroligt smidigt system också, väldigt plug & play.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-02-20 23:22

AndreasArvidsson skrev:
Gato audio lät inte alls dumt, men det spelades också inte jättestarkt i detta rum

Instämmer, då de spelar naturligt med bra basprestanda för storleken
Focal låter lika trevligt som de ser ut

Däremot instämmer jag inte alls, alla Focal lider av för mycket fokus på de övre registren. Långt ifrån naturligt ljud.Och jag gillar naturligt ljud, sedan om basen har lite extra ohmp så gör det bara lyssningen extra rolig. Så man kan säga att min indre reference säger natuligt ljud med lite extra ohmp i botten och då blir det :P Ångrar lite att jag inte gick i år, nu när man sett en del bilder.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-02-21 10:05

Kan hålla med om att Focal ofta verka ha lite mycket "High End Diskant"

Annars tyckte jag Marten fått till bra ljud i år, dom hade väl ett av dom bättre rummen plus att dom tagit med extra mycket akustikfix.
Det är väl det rummet, på bottenvåningen, som man demat TAD Referenca One i några gånger under tidigare år, och det har ju också funkat bra där.

Så här såg det ut i år:

Bild
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2017-02-21 10:07

Jag har helt missat att det varit hifimässa i Göteborg !! 8O

Visserligen har jag tillbringat helgen delvis i garaget för att hjälpa en kompis med hans gamla MC (Bonneville -77) men ändå. Skräp också för det som hade varit kul är ju träffen med en del forumrävar om man nu känt igen nån :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-02-21 10:12

Vadå Göteborg?
Marten var på Sheraton i Stockholm!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-02-21 10:44

Hörde Devialet Phantom på hifimässa i Warszawa i höstas och blev positivt överraskad av hur mycket bättre den lät än jag trodde när jag sett den på bild. Med det sagt distade friskt i de lägre registren och det stackars elementet såg ut som det skulle skjutas rakt ut och flyga genom rummet som en projektil. Men den överträffade fortfarande mina förväntningar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2017-02-21 13:25

Devialets Phantom har en kompis köpt och det är en intressant produkt helt klart. Basen är sanslös för storleken och den fungerar inte riktigt som ett vanligt högtalarelement utan mer som en "motor". Vad som däremot inte framgår i marknadsföringen är att ju starkare högtalaren spelar så minskar basen djup i frekvens. Alltså inte på samma sätt som en vanlig Förstärkare och högtalarkombination. Så Ni har rätt i att det inte spelas någon infrabas på 105db t.ex. Då skulle man få ändra fysikens lagar om jag förstår saken rätt.

Nu är det ju en imponerande bas hursomhelst och högtalaren appelerar säkert till många, men påståenden att det skulle vara "världens bästa högtalare" etc. är i min mening högst överdriven. :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-02-21 13:27

paa skrev:Annars tyckte jag Marten fått till bra ljud i år, dom hade väl ett av dom bättre rummen plus att dom tagit med extra mycket akustikfix.
Det är väl det rummet, på bottenvåningen, som man demat TAD Referenca One i några gånger under tidigare år, och det har ju också funkat bra där.

Visst lät det bra i Martens rum men jag tyckte att det trots allt akustikfix ändå förekom en hel del basbummel när det spelades ståbas. Det visar väl om inte annat hur svårt det är att få till en ren och tight bas samtidigt som den är djup och kraftfull.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi