Det är mycket tänkbart att en liknande tråd varit uppe tidigare. Men ni som samlar på skivor, hur mycket köper ni för per månad ungefär? Jag försöker hålla nere det där då det lätt drar iväg, och mina pengar är nästan alltid slut i slutet av månaden. Drog just iväg en beställning på 1200 kronor och jag brukar nog i snitt köpa skivor (bara vinyl) för mellan 500-1000 kronor i månaden.
Ni som svarar: Skriv gärna också senast köpta skiva/skivor. Min beställning nu innehöll:
Esbjörn Svensson trio: From Gagarins point Freddie Wadling: Deranged - Live 2016 Leonard Cohen: You want it darker Nick Cave: The boatman's call Nick Cave: Murder ballads The Gun Club: Fire of love
chrisss: Hur bygger du något slags varaktigt bibliotek i Spotify/Youtube?
Använder båda själv så klart och bygger rätt mycket stora spellistor i Spotify, men för samlaren i mig så funkar det väldigt dåligt. Glömmer lätt bort vad som finns i vilken spellista, har toksvårt att komma ihåg vad jag kan lyssna på om jag inte ser min samling framför mig osv.
Tycker själv inte att det ena (Premiumkonto på Spotify) utesluter det andra (fonogramköp). Det senare alternativet ser ju också till att artisten får mer betalt än via Spotifyprenumerationen.
Förra året landade på ca 1200 kronor i månaden och då "delar" jag ändå en hel del skivor med en polare. Kanske inte helt enligt regelboken, men bra nära. Så runt 15.000 per år blir det nog.
Någon tusenlapp eller två i månaden blir det nog. Är lite periodare. Mest begagnat via Amazon/Discogs om det inte är nysläppta prylar. Lägger nog 500 pix månatligen på konserter också, typ.
Köpta begagnat förra veckan - Extricate med the Fall, nyutgåva från 2007 dubbel CD, 40 kr - Shiftwork med the Fall, nyutgåva från 2007 dubbel CD, 40 kr - 20 fina CD utgivna på Decca, Phillips och EMI med utvalda inspelningar (LSO, Solti etc), 100 spänn
Ett par hundra kanske. Köper mest begagnat på Amazon.uk, efter att jag lyssnat in mig på skivan via Spotify eller så. Så att jag vet att den är riktigt bra .
Har köpt allt färre skivor de senaste åren. Mindre tid att lyssna men även husrenovering har gjort att skivinköp har halkat ner på prioriteringslistan. Köpte kanske 10-15 skivor förra året. Var på skivmässa i Solnahallen i helgen och gick därifrån utan att ha köpt en enda skiva!