Moderator: Redaktörer
Tell skrev:Jag har kört med fyra olika DACs senaste tiden, en usb-grej från ebay, den inbyggda i min Lenovo x220, en Behringer UCA202 och nu min MiniDSP 2x4HD. Alla låter exakt likadant med undantag för ebay-grejen som låter knappt märkbart lite sämre, o då kostade den runt fem spänn också. Nä det här med DACs är inget man behöver slösa pengar på imo, så den du har duger
Zeeall skrev:Mätning på Behringer UCA202 (och UCA222 som är exakt samma fast i en annan färg).
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/behr ... eview.html
RMA skrev:Utan att vara vetenskaplig så upplever jag skillnader på olika Dacar jag provat. Medan en del inte hör någon skillnad alls, så det enda sättet att veta är nog att prova hemma i sin egna anläggning. Har nog mycket med kringutrustningen att göra men framför allt akustiken i lyssningsrummet som avgör tror jag.
Svårare att höra skillnad på någonting alls i kala och odämpade rum.
genstruktur skrev:I MoLT när de testat olika dac:ar verkar de flesta färga hörbart i alla fall.
Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:I MoLT när de testat olika dac:ar verkar de flesta färga hörbart i alla fall.
Men det gäller att försöka få ett grepp om hur stor ljudpåverkan är från olika sorters apparater i ljudkedjan. Då brukar det vara så att högtalare och rummets akustiska egenskaper ger långt större ljudpåverkan än mellan två olika DAC:ar. Naturligtvis är det av värde att ha en så bra DAC som möjligt, men det gäller att inse hur stor proportion det är mellan olika typer av ljudpåverkning från olika apparattyper.
genstruktur skrev:I MoLT när de testat olika dac:ar verkar de flesta färga hörbart i alla fall.
Tell skrev:genstruktur skrev:I MoLT när de testat olika dac:ar verkar de flesta färga hörbart i alla fall.
På vilket sätt är dom färgade då? På vilka sätt KAN dom färga? Jag tänker mig väl att det är dist och en ojämn frekvensgång som kan vara det man kan höra skillnad på (utöver nivåmatchningen som Johan nämnde) o är inte dom två så låga/platta som möjligt så är det väl egentligen en objektivt dålig DAC (även om man subjektivt kanske gillar den färgningen då)?
Kolla på mätningarna som länkades en bit upp på Behringer UCA202, dom ser ju finfina o neutrala ut, o det låter ju som sig bör också imo. O det för ringa ~300 spänn, behöver man verkligen nåt bättre än det? Eller pja, möjligtvis fler in/utgångar, lägre latency om man jobbar med ljud samt att den är rätt ful då
O om man nu gillar det färgade ljudet från nån apdyr DAC, hade det inte varit effektivare att köpa en billig DAC o nån enkel EQ o färga det bäst man vill istället?
PekkaJohansson skrev:Men det är ju snarast så att påfallande många spelare och D/A-omvandlare de senaste åren har befunnits vara väldigt bra och svårdetekterade, även i de lägre prisklasserna. Annorlunda uttryckt är de ofta så bra att pris och funktioner spelar lika stor roll för valet av apparat som ljudkvaliteten. Se också Johans inlägg om att sätta D/A-omvandlares eventuella fel i relation till andra imperfektioner i återgivningskedjan.
Med vänlig hälsning
Pekka
hifikg skrev:Jag erinrar mig att jag upplevde ljudbilden som hopträngd på ett sätt som jag inte är van vid när jag provade Brik-DAC´en. Undrar om jag skulle detektera den i ett blindtest...
RMA skrev:Utan att vara vetenskaplig så upplever jag skillnader på olika Dacar jag provat. Medan en del inte hör någon skillnad alls, så det enda sättet att veta är nog att prova hemma i sin egna anläggning. Har nog mycket med kringutrustningen att göra men framför allt akustiken i lyssningsrummet som avgör tror jag.
Svårare att höra skillnad på någonting alls i kala och odämpade rum.
sprudel skrev:hifikg skrev:Jag erinrar mig att jag upplevde ljudbilden som hopträngd på ett sätt som jag inte är van vid när jag provade Brik-DAC´en. Undrar om jag skulle detektera den i ett blindtest...
Prova!
darkg skrev:En del av värdet / värdigheten sitter inte i ljudet... Just Brik-dacen jag provade hade ovanan att klättra med reläerna varje gång jag bytte låt. Men det har blivit som ett mantra att det enda som spelar roll är hur grejerna hanterar musiksignalen, jag tror inte att det är sant för 97% av oss.
Svante skrev:Det är viktigt att ha en bra DAC, men det finns å andra sidan väldigt många bra DACar. Har man bara några budgetrestriktioner är nog DACen ett av de första ställena man kan spara på.
PerStromgren skrev:Jag och empa lyssnade på ett antal DAC:ar som jag råkade ha hemma vid ett tillfälle, och inte ens empas unga öron kunde skilja dem åt. Nu var ingen av dem speciellt dyr (några tusen kronor), men de jämfördes med den som är inbyggd i min nästan 30 år gamla Marantz CD80.
Slutsatsen blev att det för mig inte finns extra välljud att hämta genom att köpa ny DAC.
Harryup skrev:PerStromgren skrev:Jag och empa lyssnade på ett antal DAC:ar som jag råkade ha hemma vid ett tillfälle, och inte ens empas unga öron kunde skilja dem åt. Nu var ingen av dem speciellt dyr (några tusen kronor), men de jämfördes med den som är inbyggd i min nästan 30 år gamla Marantz CD80.
Slutsatsen blev att det för mig inte finns extra välljud att hämta genom att köpa ny DAC.
Skulle nog snarare dra slutsatsen att ni inte kunde höra skillnader på DAC'ar i den lägre prisklassen. Om en >10.000 skulle ge skillnad vet ni ju inte, även om det nu kanske är en för hög prisklass i sig men den kanske skulle vara ett steg framåt.
Användare som besöker denna kategori: Kevin_Mitnick och 21 gäster