Hur viktigt är det med en bra DAC?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fralle

Hur viktigt är det med en bra DAC?

Inläggav Fralle » 2017-02-20 01:24

Som rubriken lyder, hur viktigt är det egentligen? Jag kör just nu med en väldigt enkel ljudomvandlare från Kjell och company (https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... are-p68907) och är alltså ganska långt ifrån ngn hifikomponent. Men hur stor skillnad gör egentligen en ordentlig dac för ljudet? Dyrt eller billigt så tänker jag att det rör ju sig ändå om en omvandlare av en digital signal till en analog, och om omvandlingen fungerar borde väl stärkaren och högtalarna sköta resten? Hela grejen med att betala flera tusen endast i syfte att omvandla signalen från tv-ljudet (som är min enda digitala källa) känns lite sur tycker jag personligen. Hur tänker ni kring detta och hur viktigt är det egentligen?

Magnusjohansson

Re: Hur viktigt är det med en bra DAC?

Inläggav Magnusjohansson » 2017-02-20 01:36

Om det du har inte är väldigt dåligt så är det en av de sista uppgraderingarna du skall lägga pengar på. Enligt mig är det som sitter i en reciever eller liknade väldigt bra nu för tiden. Lägg inga pengar på det.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-20 01:51

Jag TROR att det spelar ganska liten roll, men själv betalade jag ganska mycket för en DAC. Den fungerar även som försteg och hörlursförstärkare så jag tycker det var rätt okej ändå, men jag undrar om jag skulle höra skillnad. Tveksamt. Lutar mer och mer åt att högtalarna är det som gör ljudet. Och för dem som satsar på lådhögtalare är säkert rummet väldigt viktigt också. Andra tycker säkert något annat.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2017-02-20 02:41

Jag tycker det är skillnad på dac:ar. Har senaste året jämfört ett antal, bl.a. Anthem MRX 710 inbyggda mot Chord Hugo och Gustard PRO.
upplevde ett klart lyft med de externa mot Anthems. Det jag upplevde som största skillnaden var framför allt hur röster framträdde bättre, och att det lite dova instängda ljudet lyfte till det bättre.

Andra jag testat är
HK HD 990 (CD)
Emotiva XDA2
Oehlbach XXL
AUNE S16
S.M.S.L M8 (med linjär strömförsörjning)

Har inte bara testat med Anthem, utan även med Sansui au555a och HA PRE 25, och intrycket består genom alla.
De två först nämnda, tillsammans med de två sista i listan tycker jag ger ett lyft gentemot de övriga. Ett litet minus till Aune då den verkar behöva en uppvärmning på ca 20-30 minuter innan den kommer till sin rätt.

Av de fyra jag framhållit här(Aune, S.M.S.L, Chord och Gustard) som i mitt tycke bättre än de övriga, gillar jag nog Gustard bäst även om jag inte tycker det är stora skillnader dem emellan.

Edit: Glömde att jag testat genom Musical Fidelity KW550 också, inte alla men de flesta.
Senast redigerad av gflar 2017-02-20 02:45, redigerad totalt 1 gång.

Tell

Inläggav Tell » 2017-02-20 02:43

Jag har kört med fyra olika DACs senaste tiden, en usb-grej från ebay, den inbyggda i min Lenovo x220, en Behringer UCA202 och nu min MiniDSP 2x4HD. Alla låter exakt likadant med undantag för ebay-grejen som låter knappt märkbart lite sämre, o då kostade den runt fem spänn också. Nä det här med DACs är inget man behöver slösa pengar på imo, så den du har duger :)

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2017-02-20 04:00

Tell skrev:Jag har kört med fyra olika DACs senaste tiden, en usb-grej från ebay, den inbyggda i min Lenovo x220, en Behringer UCA202 och nu min MiniDSP 2x4HD. Alla låter exakt likadant med undantag för ebay-grejen som låter knappt märkbart lite sämre, o då kostade den runt fem spänn också. Nä det här med DACs är inget man behöver slösa pengar på imo, så den du har duger :)

Mätning på Behringer UCA202 (och UCA222 som är exakt samma fast i en annan färg).

http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/behr ... eview.html
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-02-20 09:10

Utan att vara vetenskaplig så upplever jag skillnader på olika Dacar jag provat. Medan en del inte hör någon skillnad alls, så det enda sättet att veta är nog att prova hemma i sin egna anläggning. Har nog mycket med kringutrustningen att göra men framför allt akustiken i lyssningsrummet som avgör tror jag.
Svårare att höra skillnad på någonting alls i kala och odämpade rum.

Tell

Inläggav Tell » 2017-02-20 11:37

Zeeall skrev:Mätning på Behringer UCA202 (och UCA222 som är exakt samma fast i en annan färg).

http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/behr ... eview.html

Japp den har jag sett tidigare, väldigt prisvärd grej alltså, sånt gillae jag :)

RMA skrev:Utan att vara vetenskaplig så upplever jag skillnader på olika Dacar jag provat. Medan en del inte hör någon skillnad alls, så det enda sättet att veta är nog att prova hemma i sin egna anläggning. Har nog mycket med kringutrustningen att göra men framför allt akustiken i lyssningsrummet som avgör tror jag.

Men det som avgör absolut mest av allt är ju inte att förglömma, nämligen placebon!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-02-20 11:47

I MoLT när de testat olika dac:ar verkar de flesta färga hörbart i alla fall.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-02-20 12:26

Nivåkalibrering med nivåskillnad på mindre än 0,1 dB är helt nödvändigt för att sedan kunna växla ljud mellan olika DAC:ar. Har man olika ljudnivå från olika DAC:ar är det då väldigt stor risk att det är nivåskillnaden som man hör framför eventuellt ljudåtergivningsskillnad mellan DAC:arna. Om man jämför två identiska ljudkällor där den ena låter starkare än den andra, brukar det vara den som låter starkast som man uppfattar som "bäst".
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-02-20 12:28

genstruktur skrev:I MoLT när de testat olika dac:ar verkar de flesta färga hörbart i alla fall.

Men det gäller att försöka få ett grepp om hur stor ljudpåverkan är från olika sorters apparater i ljudkedjan. Då brukar det vara så att högtalare och rummets akustiska egenskaper ger långt större ljudpåverkan än mellan två olika DAC:ar. Naturligtvis är det av värde att ha en så bra DAC som möjligt, men det gäller att inse hur stor proportion det är mellan olika typer av ljudpåverkning från olika apparattyper.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-02-20 13:59

Johan_Lindroos skrev:
genstruktur skrev:I MoLT när de testat olika dac:ar verkar de flesta färga hörbart i alla fall.

Men det gäller att försöka få ett grepp om hur stor ljudpåverkan är från olika sorters apparater i ljudkedjan. Då brukar det vara så att högtalare och rummets akustiska egenskaper ger långt större ljudpåverkan än mellan två olika DAC:ar. Naturligtvis är det av värde att ha en så bra DAC som möjligt, men det gäller att inse hur stor proportion det är mellan olika typer av ljudpåverkning från olika apparattyper.

Jo, det håller jag om.

Men det är nog bara en själv som kan värdera hur stor värde/hur viktigt det är med den eventuella (lilla?) ljudpåverkan som finns mellan olika dac:ar.

Tell

Inläggav Tell » 2017-02-20 14:06

På vilket sätt är dom färgade då? På vilka sätt KAN dom färga? Jag tänker mig väl att det är dist och en ojämn frekvensgång som kan vara det man kan höra skillnad på (utöver nivåmatchningen som Johan nämnde) o är inte dom två så låga/platta som möjligt så är det väl egentligen en objektivt dålig DAC (även om man subjektivt kanske gillar den färgningen då)?
Kolla på mätningarna som länkades en bit upp på Behringer UCA202, dom ser ju finfina o neutrala ut, o det låter ju som sig bör också imo. O det för ringa ~300 spänn, behöver man verkligen nåt bättre än det? Eller pja, möjligtvis fler in/utgångar, lägre latency om man jobbar med ljud samt att den är rätt ful då :)

O om man nu gillar det färgade ljudet från nån apdyr DAC, hade det inte varit effektivare att köpa en billig DAC o nån enkel EQ o färga det bäst man vill istället? :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-02-20 14:25

Tell skrev:

På vilket sätt är dom färgade då? På vilka sätt KAN dom färga? Jag tänker mig väl att det är dist och en ojämn frekvensgång som kan vara det man kan höra skillnad på (utöver nivåmatchningen som Johan nämnde) o är inte dom två så låga/platta som möjligt så är det väl egentligen en objektivt dålig DAC (även om man subjektivt kanske gillar den färgningen då)?
Kolla på mätningarna som länkades en bit upp på Behringer UCA202, dom ser ju finfina o neutrala ut, o det låter ju som sig bör också imo. O det för ringa ~300 spänn, behöver man verkligen nåt bättre än det? Eller pja, möjligtvis fler in/utgångar, lägre latency om man jobbar med ljud samt att den är rätt ful då :)

O om man nu gillar det färgade ljudet från nån apdyr DAC, hade det inte varit effektivare att köpa en billig DAC o nån enkel EQ o färga det bäst man vill istället? :)

Absolut, om du vill göra gör det så stoppar jag dig inte! 8)

Ja du, jag kan faktiskt inte redogöra för alla orsaker som gör att man kan höra skillnad på i F/E-test. De flesta produkterna passerar i alla fall inte odetekterade, gäller både dacar och annan elektronik.
Något som ofta nämns är att rekonstruktionsfiltret inte är optimalt, men jag kan inte svara på hur stor påverkan just det har för hörbarhet i F/E-test. Men det kanske Johan kan? :)
Senast redigerad av genstruktur 2017-02-20 14:33, redigerad totalt 1 gång.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2017-02-20 14:28

Men det är ju snarast så att påfallande många spelare och D/A-omvandlare de senaste åren har befunnits vara väldigt bra och svårdetekterade, även i de lägre prisklasserna. Annorlunda uttryckt är de ofta så bra att pris och funktioner spelar lika stor roll för valet av apparat som ljudkvaliteten. Se också Johans inlägg om att sätta D/A-omvandlares eventuella fel i relation till andra imperfektioner i återgivningskedjan.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-02-20 16:58

PekkaJohansson skrev:Men det är ju snarast så att påfallande många spelare och D/A-omvandlare de senaste åren har befunnits vara väldigt bra och svårdetekterade, även i de lägre prisklasserna. Annorlunda uttryckt är de ofta så bra att pris och funktioner spelar lika stor roll för valet av apparat som ljudkvaliteten. Se också Johans inlägg om att sätta D/A-omvandlares eventuella fel i relation till andra imperfektioner i återgivningskedjan.

Med vänlig hälsning

Pekka

Ja och det är verkligen trevligt, speciellt att man inte behöver betala så mycket! :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-20 17:53

Jag erinrar mig att jag upplevde ljudbilden som hopträngd på ett sätt som jag inte är van vid när jag provade Brik-DAC´en. Undrar om jag skulle detektera den i ett blindtest...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-02-20 22:33

hifikg skrev:Jag erinrar mig att jag upplevde ljudbilden som hopträngd på ett sätt som jag inte är van vid när jag provade Brik-DAC´en. Undrar om jag skulle detektera den i ett blindtest...

Prova!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-20 22:59

Det är viktigt att ha en bra DAC, men det finns å andra sidan väldigt många bra DACar. Har man bara några budgetrestriktioner är nog DACen ett av de första ställena man kan spara på.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-02-20 23:25

RMA skrev:Utan att vara vetenskaplig så upplever jag skillnader på olika Dacar jag provat. Medan en del inte hör någon skillnad alls, så det enda sättet att veta är nog att prova hemma i sin egna anläggning. Har nog mycket med kringutrustningen att göra men framför allt akustiken i lyssningsrummet som avgör tror jag.

Men det som avgör absolut mest av allt är ju inte att förglömma, nämligen placebon![/quote]

Kan inte förneka att den kan vara med på ett hörn, men ofta är det tvärtom mot vad man förväntar sig :?. Placebon borde väl följa ens förutfattade meningar?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-02-20 23:35

Jag hör skillander mellan Dacar, annars kulle jag inte lägga ner pengar på en lite bättre som jag har, Hegel Dac20. Så i min värld är den viktig, men långt ifrån de viktigaste i riggen dvs högtalarna.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-21 08:32

sprudel skrev:
hifikg skrev:Jag erinrar mig att jag upplevde ljudbilden som hopträngd på ett sätt som jag inte är van vid när jag provade Brik-DAC´en. Undrar om jag skulle detektera den i ett blindtest...

Prova!

Den lämnades omgående tillbaka. Och nu vill jag inte veta om den egentligen är lika bra, för då e jag ju (delvis) lurad. Precis som att den som köpt en "finkabel" ogärna provar lampsladd...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-02-21 10:24

En del av värdet / värdigheten sitter inte i ljudet... Just Brik-dacen jag provade hade ovanan att klättra med reläerna varje gång jag bytte låt. Men det har blivit som ett mantra att det enda som spelar roll är hur grejerna hanterar musiksignalen, jag tror inte att det är sant för 97% av oss. 8O
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-21 10:42

Det finns ju frågor som handhvande och så som kan vara minst lika viktigt
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2017-02-21 18:43

darkg skrev:En del av värdet / värdigheten sitter inte i ljudet... Just Brik-dacen jag provade hade ovanan att klättra med reläerna varje gång jag bytte låt. Men det har blivit som ett mantra att det enda som spelar roll är hur grejerna hanterar musiksignalen, jag tror inte att det är sant för 97% av oss. 8O

låter som en mycket bra konstruktion där man tänkt på ljudet, normalt använder man transistorer i en simpel muting krets för att klippa signalen vid tex låt byte, mest seriösa prylarna har reläer till det.
detta gäller cdspelare och antar att det samma gäller en separat dac.

hur bra en dac låter beror till (obs! ovetenskaplig gissning följer) 90% på hur strömförsörjning samt analog utgången är gjord.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-02-22 16:25

Svante skrev:Det är viktigt att ha en bra DAC, men det finns å andra sidan väldigt många bra DACar. Har man bara några budgetrestriktioner är nog DACen ett av de första ställena man kan spara på.

+1
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-22 16:29

Jag är lite inne på samma linje. En bra DAC är mycket viktigt, men en bra nog DAC behöver inte vara en speciellt dyr pryl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-02-22 16:59

Jag och empa lyssnade på ett antal DAC:ar som jag råkade ha hemma vid ett tillfälle, och inte ens empas unga öron kunde skilja dem åt. Nu var ingen av dem speciellt dyr (några tusen kronor), men de jämfördes med den som är inbyggd i min nästan 30 år gamla Marantz CD80.

Slutsatsen blev att det för mig inte finns extra välljud att hämta genom att köpa ny DAC.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-02-22 17:14

PerStromgren skrev:Jag och empa lyssnade på ett antal DAC:ar som jag råkade ha hemma vid ett tillfälle, och inte ens empas unga öron kunde skilja dem åt. Nu var ingen av dem speciellt dyr (några tusen kronor), men de jämfördes med den som är inbyggd i min nästan 30 år gamla Marantz CD80.

Slutsatsen blev att det för mig inte finns extra välljud att hämta genom att köpa ny DAC.

Skulle nog snarare dra slutsatsen att ni inte kunde höra skillnader på DAC'ar i den lägre prisklassen. Om en >10.000 skulle ge skillnad vet ni ju inte, även om det nu kanske är en för hög prisklass i sig men den kanske skulle vara ett steg framåt.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-02-22 17:26

Harryup skrev:
PerStromgren skrev:Jag och empa lyssnade på ett antal DAC:ar som jag råkade ha hemma vid ett tillfälle, och inte ens empas unga öron kunde skilja dem åt. Nu var ingen av dem speciellt dyr (några tusen kronor), men de jämfördes med den som är inbyggd i min nästan 30 år gamla Marantz CD80.

Skulle nog snarare dra slutsatsen att ni inte kunde höra skillnader på DAC'ar i den lägre prisklassen. Om en >10.000 skulle ge skillnad vet ni ju inte, även om det nu kanske är en för hög prisklass i sig men den kanske skulle vara ett steg framåt.

Självklart är det så.
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Generellt om hifi