Ino audio piPs vs Dali & B&W

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

MorganM

Re: Ino audio piPs vs Dali & B&W

Inläggav MorganM » 2017-02-22 19:41

ante_77 skrev:
MorganM skrev:
ante_77 skrev:
Ja, det är en tudelad värld.

I ena ögonblicket så snackar vi hur viktigt det är med rumsakustik. I andra ögonblicket sitter man i en bilkupé där ingen någonsin har fått en vettig rumsakustik, förutom att sätena kanske fungerar som absorbenter.

Det går faktiskt att få till ljudet i en bil väldigt bra,om man bygger om hela instrumentbrädan,och utnyttjar dagens teknik med eq.Dock blir det inte riktigt lika bra som hemma.

Hur funkar det i motorvägsfart?

Kan tänka mig att det är lika trevligt som att lyssna på musik i ett hus..... under en tyfon i ett sydostasiatiskt land.

Man river ur allt i belen och ljuddämpar den.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-02-22 20:20

ante_77 skrev:
MorganM skrev:
ante_77 skrev:
Ja, det är en tudelad värld.

I ena ögonblicket så snackar vi hur viktigt det är med rumsakustik. I andra ögonblicket sitter man i en bilkupé där ingen någonsin har fått en vettig rumsakustik, förutom att sätena kanske fungerar som absorbenter.

Det går faktiskt att få till ljudet i en bil väldigt bra,om man bygger om hela instrumentbrädan,och utnyttjar dagens teknik med eq.Dock blir det inte riktigt lika bra som hemma.

Hur funkar det i motorvägsfart?

Kan tänka mig att det är lika trevligt som att lyssna på musik i ett hus..... under en tyfon i ett sydostasiatiskt land.

Lätt löst. Öronproppar och högre volym.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2017-02-23 01:22

köp en bättre(tystare) bil så låter det bättre på lagom volym, eller så höjer ni bara

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-23 01:28

Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:
PerStromgren skrev:
Det borde innebära att Guru Q(M)10 borde sålts som smör i solsken. Den är väl nästan som piPs fastän snyggare och med en prislapp på 20k. Hälften av de där 50k-stativarna du refererar till.

Tilltalar ljudet inte alla lyssnare, kanske? Är det kravet på rumsbehandling som ställer till det?

Det har varit svårt att få tag på Guru men som du säger så tilltalar det säkert inte alla. Pris säger inte så mycket i min erfarenhet. Har hört många, många högtalare för 100 000+ kr som inte låter lika bra som mina nuvarande för 66 000. Jag kanske har tur som gillar ljudet :)

Bryr sig butikerna om att tillse att demonstrera dem bra nog? Hur pass mycket är butikerna villiga att pusha för dem (dvs. vad de kan göra i vinst kontra att sälja på kund något annat)?

Själv tror jag att alla hyffsat neutralt ljudande högtalare har ett generellt demo-problem... finns alltid någon annan högtalare som är överdriven på någon parameter som därför vid en snabb jämförelse verkar imponerande. En utbildningsfråga för lyssnaren alltså, men den utbildningen vill sällan handeln stå för då det vore kontraproduktivt...

Intressanta tankar allt det där, men problemet med QM10 var ju att det var för många som ville köpa dem. Företaget Guru i sina första skepnader (Transduktoraktiebolaget och Guru Pro Audio) klarade inte att producera och leverera det som beställdes.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Generellt om hifi