Jag är igång med basbygge till vårt vardagsrum och tänkte dela med mig av bygget. Inspiration och kopiering av andras byggen design har kokat ihop till det här. Södertälje Specialsnickeri gjorde en baspall åt någon en gång i tiden och när jag såg bilder på den började det spinna i huvudet. Jag ville ha något sådant men med lite mer krusiduller på och med en mer äkta möbelfinish så det blev björkplywood av fin kvalitet. Tanken är att måla den med äggoljetempera, samma färg som vårt grammofonskåp. Bild på skåp och kulör ser ni i tråden.
Elementen då? Det blir två w104 i varje låda, i en "twin holder" med öppning på undersidan av lådan. 100% barnsäkert, inga fula element syns, elementen står upp, kanske distar det mindre också, vem vet. En bra lösning hoppas jag. For the record har Ingvar inte något att göra med hur jag har måttsatt min, jag har bara sett bilder på hur han gjort, kapat iden och försökt åstadkomma något likanande. Jag är en klåpare dock så kanske blir det bra, kanske inte.
Volymen på lådan är lite över 80l när med twin holderns volym räknats av. Lådan har till stor del fått rita sig själv efter hur den skulle kunna passa in i rummet, utan att bli för stor eller för liten, för tjock eller smal osv. Höjden på konstruktionen sattes efter höjden på socklarna i vardagrummet(sekelskifteshus...) djup och bredd efter vad som är rimligt med avseende på andra möbler och lämpliga proportioner. Jag har helt enkelt gjort dom(2st) så stora jag kan utan att det ska skära sig med resten av rummet.
Ang. stagning av lådan, jag blir paranoid när jag tänker på stagning och överarbetar det garanterat, no further comments.
En annan sak jag vill nämna är att om jag tycker att det blir för klent med totalt 4st 10 tummare så är lådorna och stagen dimensionerade så att det får plats med 12" istället.
Lådorna kommer att paras med toppar såklart. PiP initialt, för jag har ett par och det är en trevlig högtalare, men senare blir det nog något hemmasnickrat, det är mycket roligare.

- Baspall_justerad.jpg (40.17 KiB) Visad 4496 gånger

- Inre delar.jpg (53.16 KiB) Visad 4496 gånger

- skelett.jpg (286.36 KiB) Visad 4496 gånger

- limma.jpg (246.93 KiB) Visad 4496 gånger

- lådaosockel.jpg (172.1 KiB) Visad 4496 gånger

- färdiglåda.jpg (157.79 KiB) Visad 4496 gånger

- grammofonskåp.jpg (205.42 KiB) Visad 4496 gånger