HEM 2017 – nu med bilder

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pinnen

Re: HEM 2017 – nu med bilder

Inläggav pinnen » 2017-02-21 13:43

Vadå Göteborg?
Marten var på Sheraton i Stockholm!

Ahh tack. Då blev jag lugnare. Jag åker inte 40 mil längre för stereoprylar. :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-21 13:45

Panelguy skrev:
paa skrev:Annars tyckte jag Marten fått till bra ljud i år, dom hade väl ett av dom bättre rummen plus att dom tagit med extra mycket akustikfix.
Det är väl det rummet, på bottenvåningen, som man demat TAD Referenca One i några gånger under tidigare år, och det har ju också funkat bra där.

Visst lät det bra i Martens rum men jag tyckte att det trots allt akustikfix ändå förekom en hel del basbummel när det spelades ståbas. Det visar väl om inte annat hur svårt det är att få till en ren och tight bas samtidigt som den är djup och kraftfull.

Diffusorerna på bilden är väl verksamma i ett register ovanför basen? Fanns det något annat ingrepp som inte syns i bilden?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-21 13:56

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:
paa skrev:Annars tyckte jag Marten fått till bra ljud i år, dom hade väl ett av dom bättre rummen plus att dom tagit med extra mycket akustikfix.
Det är väl det rummet, på bottenvåningen, som man demat TAD Referenca One i några gånger under tidigare år, och det har ju också funkat bra där.

Visst lät det bra i Martens rum men jag tyckte att det trots allt akustikfix ändå förekom en hel del basbummel när det spelades ståbas. Det visar väl om inte annat hur svårt det är att få till en ren och tight bas samtidigt som den är djup och kraftfull.

Diffusorerna på bilden är väl verksamma i ett register ovanför basen? Fanns det något annat ingrepp som inte syns i bilden?

Feta Jorma-kablar...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-02-21 14:00

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:

Kolla bakom vingarna i plexi...
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-02-21 14:18

Panelguy skrev:Visst lät det bra i Martens rum men jag tyckte att det trots allt akustikfix ändå förekom en hel del basbummel när det spelades ståbas. Det visar väl om inte annat hur svårt det är att få till en ren och tight bas samtidigt som den är djup och kraftfull.

Spelades vinyl vid tillfället? Jag tror att man hade rätt stora problem med återkoppling, nämligen. De har visserligen galler för basarna så det syntes kanske inte så tydligt, men högra högtalaren stod perfekt placerad under en lampa så att basarnas upphängning kastade en skugga på baffeln. Den fladdrade många centimeter, fullt synligt från lyssningsplats. Mycket riktigt kunde man se membranen förflytta sig vad som måste varit hela sitt Xmax och lite till om man gick närmre. Trots snällt musikval och måttlig volym.

Jag tror inte basartikulationen bara ska tillskrivas rummet. Det var nog lika mycket vinylriggens och överstyrande högtalares fel.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-02-21 14:22

gopnik skrev:
Panelguy skrev:Visst lät det bra i Martens rum men jag tyckte att det trots allt akustikfix ändå förekom en hel del basbummel när det spelades ståbas. Det visar väl om inte annat hur svårt det är att få till en ren och tight bas samtidigt som den är djup och kraftfull.

Spelades vinyl vid tillfället? Jag tror att man hade rätt stora problem med återkoppling, nämligen. De har visserligen galler för basarna så det syntes kanske inte så tydligt, men högra högtalaren stod perfekt placerad under en lampa så att basarnas upphängning kastade en skugga på baffeln. Den fladdrade många centimeter, fullt synligt från lyssningsplats. Mycket riktigt kunde man se membranen förflytta sig vad som måste varit hela sitt Xmax och lite till om man gick närmre. Trots snällt musikval och måttlig volym.

Jag tror inte basartikulationen bara ska tillskrivas rummet. Det var nog lika mycket vinylriggens och överstyrande högtalares fel.

Minns inte riktigt men det kan mycket väl ha varit vinyl man spelade just då.

RogerGustavsson skrev:Diffusorerna på bilden är väl verksamma i ett register ovanför basen? Fanns det något annat ingrepp som inte syns i bilden?

Som sagt, bakom vingarna står ett gäng basfällor.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-21 14:36

Aha, nästan hela väggen bakom diffusorerna och högtlarna är alltså basfällor från Svanå?

Är det någon som vet vad detta är för skivspelare?

Bild

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-02-21 14:46

Simply Black med något dyrplintsalternativ?

---

Jag tar tillbaka det. Ser ut att vara Clearaudio Innovation.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-02-21 16:10

shaft skrev:Devialets Phantom har en kompis köpt och det är en intressant produkt helt klart. Basen är sanslös för storleken och den fungerar inte riktigt som ett vanligt högtalarelement utan mer som en "motor". Vad som däremot inte framgår i marknadsföringen är att ju starkare högtalaren spelar så minskar basen djup i frekvens. Alltså inte på samma sätt som en vanlig Förstärkare och högtalarkombination. Så Ni har rätt i att det inte spelas någon infrabas på 105db t.ex. Då skulle man få ändra fysikens lagar om jag förstår saken rätt.

Nu är det ju en imponerande bas hursomhelst och högtalaren appelerar säkert till många, men påståenden att det skulle vara "världens bästa högtalare" etc. är i min mening högst överdriven. :)

Har hört dom i hem-miljö.
Förvånande bra bas givet storleken.
Dock på tok för dyra givet prestandan.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-02-21 16:20

Ja, jag har förvisso inte hört dem.
Priset måste jämföras med högtalare, streamer, dac, slutsteg, möbel och kablar för alternativet.

Största bristen, utöver synpunkter på designen, är kanske att det inte går att komplettera basen om ljudtrycket inte räcker?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2017-02-21 17:20

Ljudtrycket i basen är inget problem för Devialet - tro mig :D

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-02-21 18:07

Underförstått: med bibehållen kvalitet :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-22 20:04

sportbilsentusiasten skrev:Vad som däremot inte framgår i marknadsföringen är att ju starkare högtalaren spelar så minskar basen djup i frekvens. Alltså inte på samma sätt som en vanlig Förstärkare och högtalarkombination.
Fast precis det där borde du hitta i Guru QM60, som snillrikt bildar ett mottryck när luftrörelsen i porten blir för hög och hindrar överstyrning - de växlar mot ett mer slutet beteende och offrar några Hz mot en renare återgivning.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-02-22 20:30

MagnusÖstberg skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Vad som däremot inte framgår i marknadsföringen är att ju starkare högtalaren spelar så minskar basen djup i frekvens. Alltså inte på samma sätt som en vanlig Förstärkare och högtalarkombination.
Fast precis det där borde du hitta i Guru QM60, som snillrikt bildar ett mottryck när luftrörelsen i porten blir för hög och hindrar överstyrning - de växlar mot ett mer slutet beteende och offrar några Hz mot en renare återgivning.

Det där tror jag är mest sälj-fluff.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-22 21:11

Möjligt, jag har aldrig nåt, och kommer aldrig nå, den gränsen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2017-02-23 04:10

Vad krävs egentligen för att man ska få ställa ut på en sådan mässa? kostnad? inbjudan? tillåtelse från företagen vars produkter man tänkt använda givetvis

Leker med tanken att ta med sig några ramar med snyggt paketerad isolering, nå aco och typ i14 och x-4 parat med HA elektronik. Eller ännu roligare med guru, hemmabyggen med typ 26w och no name elektronik.
Får man ett rum som är tillräckligt brett och långt behövs kanske inte så mycket jobb med sido och bakvägg

Detta har jag själv upplevt att HA har gjort men vore kul att arrangera och prova själv. Vad jag skulle sälja? ja kanske sälja in guru, min musik och vikten av akustikreglering.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-23 08:06

HK430 skrev:Vad krävs egentligen för att man ska få ställa ut på en sådan mässa? kostnad? inbjudan? tillåtelse från företagen vars produkter man tänkt använda givetvis

Leker med tanken att ta med sig några ramar med snyggt paketerad isolering, nå aco och typ i14 och x-4 parat med HA elektronik. Eller ännu roligare med guru, hemmabyggen med typ 26w och no name elektronik.
Får man ett rum som är tillräckligt brett och långt behövs kanske inte så mycket jobb med sido och bakvägg

Detta har jag själv upplevt att HA har gjort men vore kul att arrangera och prova själv. Vad jag skulle sälja? ja kanske sälja in guru, min musik och vikten av akustikreglering.

Halvkul idé. Ännu roligare vore några rum med hifi-nostalgi. Det ligger förstås inte i de andra företagens intresse, men visst vore det skoj. Skulle de senaste prylarna stå sig? I Sverige borde det vara obligatoriskt med ett Carlsson-rum. Möblera upp en kopia av hans eget rum som vi sett på olika bilder. Sätt på en gammal "Jazz at the Pawnshop" eller "Famous Blue Raincoat" bjud på kaffe, malt i den beryktade kaffekvarnen och se hur publiken sugs in i rummet likt ett svart hål.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-02-24 10:16

HK430 skrev:Vad krävs egentligen för att man ska få ställa ut på en sådan mässa? kostnad? inbjudan? tillåtelse från företagen vars produkter man tänkt använda givetvis

Javisst, 20.000:- borde väl räcka för att hyra ett litet rum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-24 16:04

Om någon är sugen att göra ett notalgirum på Sweetspot, kan jag meddela att det är långt billigare... Säg att vi raggar upp några äldre högtalare som Sonab, Carlsson, JBL, Acoustic Research eller Quad ESL och tidsmässig kringutrustning sisådär 35-50 år gammal. Det skulle vara kul.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-02-24 17:19

RogerGustavsson skrev:Om någon är sugen att göra ett notalgirum på Sweetspot, kan jag meddela att det är långt billigare... Säg att vi raggar upp några äldre högtalare som Sonab, Carlsson, JBL, Acoustic Research eller Quad ESL och tidsmässig kringutrustning sisådär 35-50 år gammal. Det skulle vara kul.

Jag kan inte bidra, men jag tycker att det vore kul om någon har lust och möjlighet att göra det!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-24 17:53

Yeah, skulle vara ett kul rum att besöka bland allt nytt. Har själv ingen lust att baxa ner vare sig ESL eller OA till Jönköping, men det finns säkert någon som har närmare (eller mer ändamålsenlig bil för ändamålet). Den där pioneerspelaren som vi brukar tala om ibland, en enkel skivspelare och ett NAD 208 vore väl inte helt fel. Och så möblerar man rummet som ett "normalt" vardagsrum utan särskilt akustikfix, lite fetare gardiner, tjocka mattor och sköna möbler att sitta i räcker bra. Vore väl tusan om det inte blev mässans mest välljudande rum (oavsett om man går på ESL eller OA) :-)

Eller kanske... om jag tar husvagnen... hmmm...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-02-24 17:56

Det vore roligare med ett par gamla Klipschorn och en Audo-Research D-150, Eller ett par LEAK TL12.

1 par OA6-typ 1 i bra skick är väl också ok.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-24 18:31

petersteindl skrev:Det vore roligare med ett par gamla Klipschorn och en Audo-Research D-150, Eller ett par LEAK TL12.

Finns det inte en risk att något av det nya låter bättre?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-02-24 20:52

hifikg skrev:
petersteindl skrev:Det vore roligare med ett par gamla Klipschorn och en Audo-Research D-150, Eller ett par LEAK TL12.

Nånting bör väl ha hänt på de senaste 74 åren. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-24 20:57

petersteindl skrev:
hifikg skrev:

Det har det. Så vi kanske får begränsa oss till de senaste 40...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-02-24 21:42

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:Finns det inte en risk att något av det nya låter bättre?

Hur vet du att det har det? Jag tror inget modernt kan mäta sig med Paul W Klipsch gamla hemanläggning som han spelade på 1943. 8)

Dessutom körde han med centerkanal. 3 högtalare alltså. Ingen annan körde mer än 1 högtalare. :wink:

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-24 23:35

petersteindl skrev:
hifikg skrev:
petersteindl skrev:

Hur vet du att det har det? Jag tror inget modernt kan mäta sig med Paul W Klipsch gamla hemanläggning som han spelade på 1943. 8)

Dessutom körde han med centerkanal. 3 högtalare alltså. Ingen annan körde mer än 1 högtalare. :wink:

Med vänlig hälsning
Peter

Nu blir jag nyfiken, ta med underverket till sweetspot så lyssnar vi :)

JM

Inläggav JM » 2017-02-24 23:58

Bild

Jag vet var det finns några Klipsch hörnhorn.

Bild
Eller har du några Peter.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-02-25 00:08

Finns dävälan relativert göttöm, men finnsdä centerhögisar enmasse . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-02-25 00:28

JM skrev:[ Bild ]

Jag vet var det finns några Klipsch hörnhorn.

[ Bild ]
Eller har du några Peter.

JM

I Åkersberga kanske? :)

Nej, jag har tyvärr inga. Lech på forumet hade ett par. RIP. Var finns de? Någon som vet?

Med vänlig hälsning
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi