hifikg skrev:Den avgörande lösningen ligger i häraden 2000 euro, men det är något HELT annat
En grunka typ försteg/DAC med både analoga och digitala ingångar?
Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Den avgörande lösningen ligger i häraden 2000 euro, men det är något HELT annat
RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Den avgörande lösningen ligger i häraden 2000 euro, men det är något HELT annat
En grunka typ försteg/DAC med både analoga och digitala ingångar?
darkg skrev:Oehlbach själva ger den 3/5 stjärnor
http://www.oehlbach.com/en/home-hifi/el ... /ad-bridge
darkg skrev:Ja, jag skulle inte bli förvånad om den visar sig vara toppen, lite ovanlig marknadsföring baraför vad jag kan se har de ingen vassare modell!
Johan_Lindroos skrev:K.G., du har köpt en A/D-omvandlare utan ingångsnivåkontroll. Det betyder att den högst sannolikt har en AGC (Automatic Gain Control) på ingången. Är du säker på att du vill ha det?Du kan testa om den har AGC eller inte genom att koppla kassettdäcket, ställa det i REC/PAUSE-läge och peta in signal där. Sedan drar du upp inspelningsnivån maximalt och kopplar denna signal till A/D:n och lyssnar om du kan få den att klippa. Om du har tur har de ställt klippnivån på ingången till typ 2 volt fast nivå, men det kan innebära att vissa signalkällor kan låta svagare än andra, om de är svagare alltså.
I mina ögon är det avsevärt bättre att kunna ställa in nivån på adekvat vis.
RogerGustavsson skrev:Databladet för Oehlbach ADC:n är rätt intetsägande, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... %20eng.pdf
markusA skrev:Hade du inte kunnat lösa problemet med en volympot och en vippkontakt?
RogerGustavsson skrev:En volymkontroll skulle kunna minska risken för överstyrning på ADC's ingång. Det kanske inte alls är något problem i ditt fall.
markusA skrev:Jag gillar enkla okomplicerade lösningar.
Du har ett RIA-steg redan, borde inte det gå att koppla direkt till slutsteget? I så fall så behöver du bara en volymkontroll och nått som kopplar mellan vinylsvarven och det digitala försteget.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster