Nad 208 brum...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

sverker

Nad 208 brum...

Inläggav sverker » 2006-06-06 17:41

Hej!

Har lite problem med min NAD 208 som brummar lite granna. Har varit så sedan jag köpte den (begagnat) och har inte brytt mig om att fixa det förräns nu då det ändå knappt hörs. Förre ägaren sa att problemet i alla fall för några år sedan varit ett jordfel - han hade fått den fixat men den hade på senaste tiden börjat brumma igen.

Troligen ett jordfel alltså. Någon som har någon uppfattning om hur svårt det kan vara att fixa själv? Känns som det borde vara ganska enkelt, typ att en lödning släpppt eller något liknande? Just den modellen är ju känd för att inte vara superkvalité heller...

I annat fall undrar jag om någon vet något bra ställe som reparerar gamla NAD208:or i GBG-trakten :) Vet att t ex hifiklubben gör det man de tar sån jäkla tid på sig...:(

/sverker

Tekko

Inläggav Tekko » 2006-06-06 18:33

Sverker från plus ? 8O 8O

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-06 18:55

Det jag tänker på vid första tanken är följande:
Bor du i hus med centralantenn? Bor/bodde förre ägaren i ett sådant hus?
Det är ju ett känt faktum om man har den konstellationen, så kan det lätt uppstå brum i vissa förstärkare!

Om så är fallet, har du video, eller TV kopplad till stereon?

En del tycker kanske att denna teori är enkel, men ibland förbiser man det enklaste. :wink:

Om så är fallet, koppla ur antennsladden och testa!

Hoppas det löser sig för dig, för jag vet hur irriterande brum kan vara.
Mitt minne är blott ett minne numera.

sverker

Inläggav sverker » 2006-06-06 19:19

Ingen video, tv eller dylikt kopplad till stereon...

Tekko: Den har jag inte hört förut... :D

ps. jag heter faktiskt.se så 8O

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-06-06 20:05

Kan vara en skruv som inte sitter bra? Kanske...???
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-06 20:25

skrutten skrev:Kan vara en skruv som inte sitter bra? Kanske...???

En skruv lös?? Det har väl de flesta på detta forum!! :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-06-06 21:05

:D :D :D

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-06-07 00:27

sverker skrev:Ingen video, tv eller dylikt kopplad till stereon...

Tekko: Den har jag inte hört förut... :D

ps. jag heter faktiskt.se så 8O

Det behöver inte vara kopplat till steron.
Spring iväg till antennuttaget och dra ur, mkt möjligt det löser problemet, då är det bara ett mantelströmfilter du behöver.

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Nad 208 brum...

Inläggav n3mmr » 2006-06-07 07:56

sverker skrev:Hej!

Har lite problem med min NAD 208 som brummar lite granna. Har varit så sedan jag köpte den (begagnat) och har inte brytt mig om att fixa det förräns nu då det ändå knappt hörs. Förre ägaren sa att problemet i alla fall för några år sedan varit ett jordfel - han hade fått den fixat men den hade på senaste tiden börjat brumma igen.

Troligen ett jordfel alltså. Någon som har någon uppfattning om hur svårt det kan vara att fixa själv? Känns som det borde vara ganska enkelt, typ att en lödning släpppt eller något liknande? Just den modellen är ju känd för att inte vara superkvalité heller...

I annat fall undrar jag om någon vet något bra ställe som reparerar gamla NAD208:or i GBG-trakten :) Vet att t ex hifiklubben gör det man de tar sån jäkla tid på sig...:(

/sverker

Jag har också brum i min 208, om jag använder obalanserad ingång.

Om jag gör en "pseudo-balanserad" anslutning så försvinner brummet.

Ditt problem skulle ju kunna vara av liknande natur.

"pseudobalanserad"=skärmen till '-', signal till '+', en extra jordsladd från chassie till XLR jord, från RCA-phonon på förförstärkaren. Se till att omkopplaren på 208an står i "balanserad".
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2006-06-07 08:44

"pseudobalanserad"=skärmen till '-', signal till '+', en extra jordsladd från chassie till XLR jord, från RCA-phonon på förförstärkaren. Se till att omkopplaren på 208an står i "balanserad".

Öhh, va?
Skulle inte just det du beskriver göras med omkopplaren för balanserat/obalanserat? Eller har den någon helt annan "brittisk" funktion. :wink:
Någon som vet får gärna förklara - undertecknad har ingen 208 att titta i...

/Alexander

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-06-07 12:42

W201 skrev:

Öhh, va?
Skulle inte just det du beskriver göras med omkopplaren för balanserat/obalanserat? Eller har den någon helt annan "brittisk" funktion. :wink:

/Alexander

Jag tycker att just den omkopplaren borde ha den funktionen (alltså jorda
ingången för - polaritet).
I detta fall låter det ju som om just den omkopplaren har något fel (aka
den jordar inte - ingången som den ska).
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-06-07 14:31

För att det ska funka med balanserad koppling måste ju dels 208-an vara inställd för balanserad ingång (omkopplaren på baksidan) och dessutom måste man ha en balanserad kabel (om förförstärkaren har balanserad utgång) eller pseudo-balanserad kabel (om förförstärkaren har obalanserad utgång).
om kabeln är fel så brummar det, om omkopplaren står fel så brummar det, om man använder obalanserat i båda avseenden kan det brumma, också.

Som upplysning kan sägas att ingångskortet i 208an har en jordtåt i närmaste högra hörnet, sett bakifrån ner i lådan.

Den lödningen är av nån anledning ofta trasig.

Wolfie skrev:
W201 skrev:

Öhh, va?

/Alexander

Jag tycker att just den omkopplaren borde ha den funktionen (alltså jorda
ingången för - polaritet).
I detta fall låter det ju som om just den omkopplaren har något fel (aka
den jordar inte - ingången som den ska).
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

sverker

Inläggav sverker » 2006-06-08 15:49

Har kollat jordtåten nu och den lödningen är hel. Alla andra lödningar verkar också se okej ut tycker jag.

Kan det alltså vara så att det brummar bara för att jag kör obalanserat?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-02-09 19:14

Var lite småsugen på att prova ett NAD 208. Säljaren säger dock att det brummar ur högtalarna med det inkopplat. Man hör det dock inte cirka 50 cm från högtalarna säger han.

Jag tycker inte det låter normalt/friskt. Eller?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-09 21:11

genstruktur skrev:Var lite småsugen på att prova ett NAD 208. Säljaren säger dock att det brummar ur högtalarna med det inkopplat. Man hör det dock inte cirka 50 cm från högtalarna säger han.

Mitt är tystare än musen. Men om vi ändå ska surra (sic!) om NAD så undrar jag vad den där omkopplaren mellan balanserad och obalanserad gör. Det blir inte tyst om den står i fel läge, eller? Och om man kör obalanserat o har den på balanserat, eller tvärtom, vad innebär det?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-02-09 23:24

hifikg skrev:
genstruktur skrev:Var lite småsugen på att prova ett NAD 208. Säljaren säger dock att det brummar ur högtalarna med det inkopplat. Man hör det dock inte cirka 50 cm från högtalarna säger han.

Mitt är tystare än musen. Men om vi ändå ska surra (sic!) om NAD så undrar jag vad den där omkopplaren mellan balanserad och obalanserad gör. Det blir inte tyst om den står i fel läge, eller? Och om man kör obalanserat o har den på balanserat, eller tvärtom, vad innebär det?

Låter lite oroväckande då precis som jag befarade. Tror jag hoppar det steget.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-02-10 00:19

Brummar det från högtalarna och det är inkopplat, så kan det mycket väl vara insignalen som kommer ut... och det vill man, för annars blir det ingen musik :wink:

Däremot om det brummar när den inte är inkopplad :(
Eller om det brummar från steget :( (kan dock bero på 230n i väggen)

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-10 01:34

Definiera brum, det är inte brus han menar?

Kan bli så om högtalarna har mycket hög känslighet.

Äh, det är en 208:a - då skall nått vara fel :wink:
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-02-10 09:16

Michael skrev:Brummar det från högtalarna och det är inkopplat, så kan det mycket väl vara insignalen som kommer ut... och det vill man, för annars blir det ingen musik :wink:

//Michael

Va? Jag hänger inte med.

Det är inte från själva steget, utan brummet kommer från högtalarna med steget inkopplat. Det har jag redan frågat.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-02-10 09:18

MagnusÖstberg skrev:

Definiera brum, det är inte brus han menar?

Kan bli så om högtalarna har mycket hög känslighet.

Äh, det är en 208:a - då skall nått vara fel :wink:

Nä han sa så här. Det brusar nästan inte alls, men det finns ett brum som hörs cirka 50 centimeter från högtalarna. Säljaren menade att det var normalt för slutsteg.
Jag blev lite skeptiskt. Men jag har inte hört ljuden själv, utan bara fått de beskrivna för mig av säljaren.

Med mitt nuvarande slutsteg varken brummar eller brusar det ur högtalarna.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2017-02-10 09:26

genstruktur skrev:
Michael skrev:Brummar det från högtalarna och det är inkopplat, så kan det mycket väl vara insignalen som kommer ut... och det vill man, för annars blir det ingen musik :wink:

//Michael

Va? Jag hänger inte med.

Det är inte från själva steget, utan brummet kommer från högtalarna med steget inkopplat. Det har jag redan frågat.

Om det enbart är högtalare och slutsteg inkopplat dvs inga rca in i 208an, om det fortfarande låter illa då kan det vara problem med slutsteget.
Annars kan han ha problem med jordbrum i anläggningen.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-02-10 09:28

blixten_no1 skrev:
genstruktur skrev:

//Michael

Va? Jag hänger inte med.

Om det enbart är högtalare och slutsteg inkopplat dvs inga rca in i 208an, om det fortfarande låter illa då kan det vara problem med slutsteget.

Okej, jo jag frågade om han hade problem med jordbrum i anläggningen. Men säljaren verkar hela tiden mena att det är normalt att det brummar ur högtalarna med slutsteg inkopplat och tycker att mina "runtomkringfrågor" inte verkar vara riktigt relevanta.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2017-02-10 09:37

genstruktur skrev:
blixten_no1 skrev:
genstruktur skrev:
Va? Jag hänger inte med.

Okej, jo jag frågade om han hade problem med jordbrum i anläggningen. Men säljaren verkar hela tiden mena att det är normalt att det brummar ur högtalarna med slutsteg inkopplat och tycker att mina "runtomkringfrågor" inte verkar vara riktigt relevanta.

Vart finns slutsteget? Kanske nån här på faktiskt som kan åka och lyssna.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-02-10 09:39

blixten_no1 skrev:
genstruktur skrev:
blixten_no1 skrev:

Vart finns slutsteget? Kanske nån här på faktiskt som kan åka och lyssna.

Det finns i närheten av mig, får åka bil i någon timme. Men tänkte om det var uppenbarligen fel på det så orkar jag inte :). Jag kan åka själv i sådana fall men tack för omtanken :).

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-02-10 12:35

genstruktur skrev:
blixten_no1 skrev:
genstruktur skrev:
Va? Jag hänger inte med.

Om det enbart är högtalare och slutsteg inkopplat dvs inga rca in i 208an, om det fortfarande låter illa då kan det vara problem med slutsteget.Mikkeller Nelson Sauvin

Det är ju enkelt att kolla, brummar det när rca inte är inkopplat är det något knas. Han kanske kan ha en sladdvinda som nätkabeln till steget ligger över, men det känns osannolikt att en el-medveten 208-ägare gör på det viset.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-02-10 14:18

bassman skrev:
genstruktur skrev:
blixten_no1 skrev:
Om det enbart är högtalare och slutsteg inkopplat dvs inga rca in i 208an, om det fortfarande låter illa då kan det vara problem med slutsteget.Mikkeller Nelson Sauvin

Det är ju enkelt att kolla, brummar det när rca inte är inkopplat är det något knas. Han kanske kan ha en sladdvinda som nätkabeln till steget ligger över, men det känns osannolikt att en el-medveten 208-ägare gör på det viset.

Jo är det säkert om jag varit på plats.

Han bodde i Tidaholm, så det var inte så nära mig som jag trodde. Åker inte dit bara för att kolla så steget är ok.

Tack för hjälp och synpunkter dock! :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-10 14:21

Använd brummet som argument för rejält prut o fixa steget sedan (om det ens behövs) :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-02-10 14:26

hifikg skrev:Använd brummet som argument för rejält prut o fixa steget sedan (om det ens behövs) :-)

En idé iofs men köper ogärna något som är sönder :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-25 22:16

Och vad hände?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-02-25 22:21

MagnusÖstberg skrev:Och vad hände?

Jag köpte aldrig steget. Köpte ett annat 208 som inte brummar :).

Återgå till DIY-forum