Prisnivå kablar.....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vid vilken prisnivå för en högtalarkabel hamnar den i "ormoljeträsket"

0-100 kr
5
5%
100-500 kr
16
15%
500-2500 kr
42
39%
2500-12500 kr
29
27%
12500-62500 kr
5
5%
>62500 kr
12
11%

Antal röster : 109

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-20 14:49

hajen1 skrev:Martin skrev:
tex det suggestiva bruset i din hörseluppfattning)

Det bruset bör i mitt fall vara min tinnitus :? Kanske det som gör att jag föredrar mina Nordost Blue Heaven framför mina ply 3.4. Till mina förra högtalare föredrog jag ply3.4.
Verklighet, placebo, guldöron (hmmm) eller en öl för mycket? Har inte en aning 8)
Om det gör dig glad så.

Tur att det bara handlar om pengar och inget allvarligare. Typ när man kör bil. "Hoppas det inte kommer mötande trafik nu när jag kör om, jag tror verkligen inte att det gör det."

Själv föredrar jag att iaf minimera riskerna innan. :) Lite reality check skadar aldrig så att man iaf är på rätt väg liksom. Det är ju inte alls omöjligt att du hörde helt rätt. Men spelar det ingen roll så gör det ju inte det. :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-20 15:02

:lol: experten.. jojo...

Små skillnader.. vem har sagt det? Inte jag. Det KAN vara små skillnader som avgör .. Men bt är inte omöjlig pga detta. Men denna del har jag redan förklarat så många ggr så den skiter jag i att igen försöka informera om. Finns inte intresse så är detta helt ok.

När jag var skeptisk till Ino åkte jag dit o lyssnade.. tog reda på.. När ni är skeptiska så gnäller ni i ord på forum.. Mina dörrar har alltid stått öppna för alla..

Jag vet en som besökt mig som numera klart erkänner att detta med nätisar faktiskt gör saker.. Det lustiga va vilket denna person INTE vet.. Det är att han helt prickade in exakt vad skillnaden blev även hos mig...

Så han får exakt samma skillnad med en nätis som jag får här...

Skillnad betyder inte bättre eller sämre. Utan skillnad endast...

Synd ni är så förbannat träiga så folk som provat vågar o vill berätta för er.. folk som är skeptiska och får själva höra..Dom är en del faktiskt...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-20 15:09

Det är väl bara att göra ett blindtest och visa att det går att höra skillnad mellan nätkablar om det nu är så viktigt att övertyga alla skeptiker om det. Att folk blir övertygade om tvivelaktiga saker utan bt är väl ingen nyhet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-20 15:12

Två likadana förstärkare och en växel... först med samma kabel på båda och säkerställa att de låter identiskt... och sedan byta på den ene... och sen köra en lång serie växling(eller inte) och se om man kan få någon signifikans.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-20 15:38

Mayro skrev:
Synd ni är så förbannat träiga så folk som provat vågar o vill berätta för er..

Och vad är det då dom berättar för oss?

- Att dom tycker sig uppleva något som varken dom eller någon annan kan förklara med kunskap, logik, vetenskap, beräkningar eller mätningar.

- Att dom trots denna totala avsaknad av en teknisk förklaring utesluter inbillning som en möjlig förklaring.

- Att dom inte ens vill undersöka/utesluta inbillning som en möjlighet genom att blindtesta.

Hmm...

Kan det vara så att de berättar något om sig själva snarare än om kablar...?

Mvh

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-20 15:41

martin..och andra.

Jag menar vad jag säger då jag säger att det INTE är min uppgift att omvända NÅGON.. Men att jag gärna deltar i att folk får prova.. samt med egna avgöranden utvärdera.. Men då får man respektera att jag samtidigt säger att man inte kan enbart genom BT göra skillnader noterbara.

Jag har tydligt flera ggr skrivit att om två liknande konstruktioner i en ej svarande anläggning låter lika så kan inte heller jag självklart höra skillnader..rätt uppenbart anser man om man tänker efter..

Men men. igen så är det inte min uppgift eller ens intresse att omvända en enda person varken här eller på annan plats. Så vill man inte så är detta helt ok även för mig.

Bara vi andra kan få UTAN att kallas för saker får ha vårt sätt att göra med våra system..Och därmed få våra resultat vi trivs med..

Hoppas ni kan snappa medelandet denna gång eftersom detta börjar likna att ni avkräver rent tjat som till slut ser ut som ert sätt att diskutera.. DVS ett mantra..

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-20 15:41

Den bakomliggande orsaken torde vara en dogmatisk skolning. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-20 15:44

Kan det vara så att de berättar något om sig själva snarare än om kablar...?

tänk att du konsekvent alltid skall misskreditera andra hifiintreserade via skitinlägg av denna typen ovan citerat..

genom att kasta skit finner du alldrig någonsin en samtalsform som är givande..endast inpissande av revir..

du har chans att redivera dig via att aggera seriöst.. och även chans att fortsätta på så sätt du ovan gör.. Men jag anser dig då inte vara intresant ens att läsa oavsett vad..

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-20 15:45

Jag tycker kombinationen att först lyssna som du gör mayro (och säkert alla andra också gör): öppet och testa sig fram. Och sedan verifiera det man upplever att man hör med ett väl utfört bt. bara så att man vet att man har rott i rätt riktning iaf. Annars gör man ju sig lätt en otjänst. Utan reality check med jämna mellanrum så man får reda på vad det är man verkligen hör så bygger man ju hela sin hifi-kunskap på en blandning av hjärnspöken och verkliga ljudskillnader. Det tycker jag verkar onödigt bara om man nu verkligen är intresserad av ljudet och inget annat.

Man kan säga att bt är ett bra kompliment när man navigerar. Utan att hela tiden ta nya riktningar med kompassen och kolla mot kartan så har man ju ingen vidare koll på vart man går någonstans liksom.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-20 15:51

martin

Du skriver ok. så jag slänger inte skit på dig nu. Men martin. OM du har intresse så kan vi talas vid per tel i stället så jag ens KAN o orkar spilla tid mer i ämnet.. Annars lämnar jag här nu i varje fall då detta leder ingenstans alls.. och som sagt. Jag finner det inte som min uppgift att omvända någon..

Men vill inte ens ni skall försöka omvända mig eller andra.. I mitt fall har jag provat era kabeltyper ni anser bäst o korrekta. detta gjort för länge sedan...därmed är min åsikt i ämnet sagd..nu får ni debatera sjäva inbördes om samma sak ostörda.. :)

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-01-20 16:10

Själv är jag helt för blindtest men detta är inget jag själv ägnar mej åt. Är inte skillnaden så stor att jag ganska snabbt hör skillnad då är det ingen intressant kabel för mig ändå. Jag ställer gärna upp på ett blindtest men då får det vara hemma hos mig på min anläggning som jag känner väl. Jag har funderat på att utföra ett blindtest mellan kablar med några Hifiintresserade här i stan (Karlstad). Om det blir av skall jag givetvis redovisa resultaten här på forumet.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-20 16:24

Det sägs ju att man ska ha ett öppet sinne när man testar saker. Det anser jag oxå, annars upptäcker man inte nya saker.

Då menar jag verkligen öppet sinne. Om man utesluter möjligheten att skillnader kan vara inbillade så anser inte jag att man har ett öppet sinne.

Det går inte att utesluta att en upplevd skillnad i en öppen test är inbillad. Det går inte heller att dra slutsatser av en blindtest där skillnader inte upptäcktes.
- Militant slacker

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-20 16:29

Mayro skrev:...skitinlägg..

...kasta skit...

....inpissande av revir..

du har chans att redivera dig via att aggera seriöst..

Jag raderade lite i ditt citat ovan för att förtydliga bakgrunden till min försynta fråga:

Är det enligt din uppfattning en förutsättning för seriöst agerande att använda ett invektivfyllt vokabulär med täta referenser till kroppsavsöndringsprodukter?

Mvh

P.S. För att inkludera något topicrelaterat: hade du några invändningar i sak mot mitt inlägg? Var det något som inte stämde?

Mvh

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-20 16:31

DTH: :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-20 16:44

Morello skrev:DTH: :mrgreen:

Morello.
tänk att jag en gång för inte länge sedan hade respekt för dig.. 8O

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-20 16:56

:lol: Jag tyckte också att det var lite roligt, utan att ta någons parti.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-01-20 17:04

Mayro. Jag har aldrig och kommer aldrig att ha någon som helst respekt för dig som deltagande i diverse hififorum så som du håller på. Som person känner jag dig inte men så som du agerar på detta och andra hififorum så är det så = nada respekt.

När du först började skriva i HF trodde jag att du var typ 14 år eller nåt men till min förvåning visade du dig vara nära det fyrdubbla i ålder vilket är helt otroligt att förstå när man läser skräpet du skriver.

Kan du inte dra dig tillbaka till HF och modda Denvrar istället????

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-20 17:09

Alltså, är det så djävla svårt att diskutera kablar, tester och prisnivåer utan att förfalla till invektiv?

Mayro, exakt vad i DHT´s inlägg var så provocerande? Varför svarade du inte på sakfrågorna istället?

Å så klagar vissa på att politiktrådarna innebär en massa tjafs... Ja herre gud (nej inte du Mats :-))...

Jag funderar på att starta en ny tråd - "Hur billig kan en cd-spelare vara innan man anser den vara dålig?" Svaret ska baseras på en öppen test med prislappen och varumärket fullt tydlig mitt fram och läsbar på fem meters håll.

500:- ?
5000:- ?
50000:- ?

Och självklart ska alla vara så elaka mot varandra som möjligt och avsiktlig missförstå alla försök till framförande av seriösa åsikter. Om ni satsar riktigt hårt kanske ni kan komma ner i nivå till denna tråd 8)

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-20 17:17

Håller med, ta och skruva ner positiva feedbacken i ilskecentrat nu allihop. :)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-20 17:39

DTH skrev:
Mayro skrev:...skitinlägg..

...kasta skit...

....inpissande av revir..

du har chans att redivera dig via att aggera seriöst..

Jag raderade lite i ditt citat ovan för att förtydliga bakgrunden till min försynta fråga:

Är det enligt din uppfattning en förutsättning för seriöst agerande att använda ett invektivfyllt vokabulär med täta referenser till kroppsavsöndringsprodukter?

Mvh

P.S. För att inkludera något topicrelaterat: hade du några invändningar i sak mot mitt inlägg? Var det något som inte stämde?

Mvh

:lol: :lol: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-20 17:42

Birger skrev:Mayro. Jag har aldrig och kommer aldrig att ha någon som helst respekt för dig som deltagande i diverse hififorum så som du håller på. Som person känner jag dig inte men så som du agerar på detta och andra hififorum så är det så = nada respekt.

När du först började skriva i HF trodde jag att du var typ 14 år eller nåt men till min förvåning visade du dig vara nära det fyrdubbla i ålder vilket är helt otroligt att förstå när man läser skräpet du skriver.

Kan du inte dra dig tillbaka till HF och modda Denvrar istället????

Jag kan upplysa dig om att du var den absolut första här som drog igång en håntråd om mig.. Så hurvida du bör utala dig. Eller om ens du är värd uppmärksamhet är högst osäkert...

Du skall minnas att din håntråd drog du igång innan du ens gav mig som medlem eller person en enda chans..

Skriver detta så ser man dina ord i ett annat ljus om man vill.. DVS ljuset av en person som gärna o ofta ger sig på folk.. och sedemera sitter o kaxar med bedömmande om andras ålder osv...

Jo just.. Mig veterligen så gav du helt fan i vem eller vad jag tycker eller va.. Du ansåg dig endast bättre så du kunde kosta på dig hån...

I mina ögon Birger så är du endast en kaxande liten skit som vill vinna poäng o inget annat..

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-20 17:43

Inget illa menat till Mayro men DTH:s kommentar var den roligaste på länge, faktiskt 8) .

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-20 17:44

Birger! Ge Fan i Mayro och gå tillbaka till topic!

Mayro! Ge Fan i Birger och gå tillbaka till topic!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2006-01-20 17:48

Ryst: Sant! Vi kunde inte särskilja dom i slutändan.

Men det roligaste med hela testen var när vi HÖRDE skillnaden... flera gånger! En kvinnoröst som skorrade betydigt tydligare med dina kablar. Det visade sig dock att det var polskruvarna på högtalarna som skallrade.Vi hade glömt att dra åt dom när vi anslöt bananerna på Tara kablarna :lol:

Hade jag uppgraderat klart,skulle jag helt klart kunna tänka mig att köpa ett par sånna dära kablar för rätt pengar, för dåliga var dom inte. Men före det har jag ungefär 3456 andra projekt som går före :wink:

När jag kommer ner till dig ska vi testa särdragen EKUA.. där har vi iallafall helt klart en mycket omanlig kabel 8)
Senast redigerad av David_A 2006-01-20 17:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-20 17:48

Callisto skrev:Inget illa menat till Mayro men DTH:s kommentar var den roligaste på länge, faktiskt 8) .

kan så tyckas. Men finner ingen glädje i det..

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2006-01-20 18:11

David_A skrev:Ryst: Sant! Vi kunde inte särskilja dom i slutändan.
Hade jag uppgraderat klart,skulle jag helt klart kunna tänka mig att köpa ett par sånna dära kablar för rätt pengar, för dåliga var dom inte. Men före det har jag ungefär 3456 andra projekt som går före :wink:

äh, prioritera.

det andra låter kul, när kommer du 8O :lol:

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2006-01-21 00:59

Hmmm, en hel del pajkastning som jag önskade att jag slapp läsa.

Mayro, jag tvekar inte att prova och undersöka om kablar verkligen gör någon signifikant skillnad. Dock kräver det att jag först har en anläggning att testa i. Det har jag inte haft, först nu har jag tillräcklig kvalitet för att jag potentielt skall kunna höra någon skillnad. Så kabelprov får man väl hålla längre fram vid tillfälle.

Dock tycker jag det är tråkigt att du avfärdar blindtest för att kunna höra små skillnader. Med ett rätt konstruerat test så kan även mycket små skillnader komma fram. Dessutom skulle jag gärna vilja få en förklaring till hur jag skall kunna vara säkra på att jag höra verkliga och inte inbillade skillnader när jag testar kabel om jag inte först eleminerar kända faktorer som ger missvisning och då primärt det undermedvetna.

Alltså handlar det om att hitta en blind test metod som är optimerad för att kunna uppfatta de som regel små skillnaderna som olika kablar bidrar med. Måste förhöra mina kollegor som kan sånt här ordentligt vilken metod som är bäst.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-21 04:31

Mayro skrev:
Morello skrev:DTH: :mrgreen:

Morello.
tänk att jag en gång för inte länge sedan hade respekt för dig.. 8O

Dra på trissor. Jag kan tyvärr inte säga detsamma. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-01-21 04:39

hehe det var så jäkla skönt igår när jag skulle mäta upp en baffel hemma hos Morello och tog fram 2 feta transparentormar som han hade inne i garderoben, utan att tänka så sa han, häng tillbaka dom där och ta riktiga kablar istället 8) varpå jag tog fram en härligt röd förhållandevis tunn XLR kabel :) :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi