Projek 2x15" Transmission-line med rör

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dac83

Projek 2x15" Transmission-line med rör

Inläggav dac83 » 2017-02-25 14:41

Tänkte visa det projekt jag håller på med, det är en Transmission-Line låda, fast jag har satt in ett rör istället.
Har ritat massor av olika former av lådan men börjar känna mig nöjd med denna, det svåra är att undvika blås ljud och reflexer i toppen av lådan där ljudet vänder.

Fördelar med denna konstruktion är:
1. hög verkningsgra/spl på låga frekvenser på element som annars inte kan det i vanlig basreflex låda. (1st bas spelar som 3st)
2. Låg dist
3. Mindre än vanliga horn/transmission line
(ca 30-40% mindre)
4. Färre resonanser då den runda formen gör att ljudet inte studsar runt lika lätt.
5. Ganska lätt med tanke på storleken(90-100kg)

Nackdelar:
1. Storleken (antal liter) men golv ytan är ju inte speciellt stor.
2. Svårare att bygga än vanlig låda.
Den här lådan är designad för 2st 15" basar, alltså en ganska enorm pjäs! men tänker man på verkningsgrad så spelar den sjukt högt på låg effekt. Lådan är 500x650x1950mm och ska tillverkas i 18mm björk plywood men massa invändiga stag(är inte inritade). röret är tillverkat 2mm aluminium, gjutrör i papp går så klart också använda för den som vill.

Uträknad teknisk data:
Avstämning=25hz
Frekvens omfång= 17-80hz(kan kanske gå högre men måste mäta först)
SPL: 130-135dB@25hz 130dB@17hz
Element: 2 x Zachry D15.

Kommer mäta upp lådan utomhus med en umik för att få lite mer exakta data

Har beställt plywooden så nästa vecka kan jag börja bygga 2st såna här! :-)

rör bas 2x15tums bas 650x500x1950mm_utsida_trä.jpg
rör bas 2x15tums bas 650x500x1950mm_utsida_trä.jpg (143.83 KiB) Visad 4669 gånger

Användarvisningsbild
dac83

Re: Projek 2x15" Transmission-line med rör

Inläggav dac83 » 2017-02-25 14:42

Här är insidan:

rör bas 2x15tums bas 650x500x1950mm_insida.jpg
rör bas 2x15tums bas 650x500x1950mm_insida.jpg (101.6 KiB) Visad 4668 gånger

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-02-25 14:43

Lite mått:

rör bas 2x15tums bas 650x500x1950mm_utsida_med_måyy.jpg
rör bas 2x15tums bas 650x500x1950mm_utsida_med_måyy.jpg (100.46 KiB) Visad 4668 gånger

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-02-25 14:47

Enklare variant som är helt rak och där kan man använda papp rör(gjutrör)

rör bas 1x15tums bas fyrkantig med 400mm rör_test_ritning.jpg
rör bas 1x15tums bas fyrkantig med 400mm rör_test_ritning.jpg (170.72 KiB) Visad 4667 gånger

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2017-02-25 17:28

Häftig!
Kul att se lite nytänkande och se någon som vågar bygga något annorlunda än de flesta andra här!

Ska bli roligt att se mätningarna.

Ett stort lycka till och "kör-så-det-ryker" från mig! :)

mawes

Inläggav mawes » 2017-02-25 22:32

Kul :D Jag har 4 zachry D15 i order själv så jag är mycket nyfiken på hur bra eller dåliga de är och vad man skulle kunna tänkas hitta på med dem.
Grupplöptid, hur ser det ut i din tänkta design? Instämmer med tidigare inlägg, kör hårt!

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2017-02-25 23:56

dac83 skrev:
1. hög verkningsgrad/spl på låga frekvenser på element som annars inte kan det i vanlig basreflex låda. (1st bas spelar som 3st)
2. Låg dist

Hm, låter för bra för att vara sant.

Tror du eller vet du?
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-02-26 00:32

chrisss skrev:
dac83 skrev:
1. hög verkningsgrad/spl på låga frekvenser på element som annars inte kan det i vanlig basreflex låda. (1st bas spelar som 3st)
2. Låg dist

Tror du eller vet du?

Slickar på fingret och håller upp det så klart! Hehe

Nä, jag har provat liknande konstruktioner i många år och den senaste med 15" bas har riktigt fina värden med lägre dist än mina slutna lådor och spelar sjukt högt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-02-26 10:10

Det liknar tappade horn ganska mycket.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Grom

Inläggav Grom » 2017-02-26 13:59

Häftigt projekt! Hur räknade du ut lådorna, Hornresp?
Kul att se byggen med billiga element, har själv två stycken Zachary D12 jag tänkt använda i varsit sonosub rör avstämda till ca 22 Hz.

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2017-02-27 14:05

Den första bilden ser ut att vara ett tappat horn och en bakladdad högtalare i samma låda 8O Intressant.
Lyckas du simulera skapelsen eller kör du på känn?
Varför krångla till det med ett rör på insidan?

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-02-27 20:11

Grom skrev:Häftigt projekt! Hur räknade du ut lådorna, Hornresp?

Nej jag körde bara efter 1/4 dels våglängd principen, sen har jag provat liknande konstruktion innan och vet ungefär hur långt ner i frekvens den kommer gå.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-02-27 20:17

sladdbarn skrev:Den första bilden ser ut att vara ett tappat horn och en bakladdad högtalare i samma låda 8O Intressant.

Nej jag har inte simulerat utan kör på erfarenhet från tidigare varianter så det är lite på känn.

Röret är till för att slippa att det blir så mycket resonanser inne i lådan och så hjälper den till att stadga upp lådan och lådan stadgar upp röret så man kan ta ganska tunt material på mindre varianter och använder man papp rör får man väldigt låg vikt på lådan.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-02-27 20:20

Idag blev det att rita ur alla vinklar på röret och överföra det till platt form så det går att skära ut i 2mm alu, sen ska det valsas upp till rör och svetsas ihop.

utskärnings_ritning_rör_bas_2x15.jpg
utskärnings_ritning_rör_bas_2x15.jpg (162.72 KiB) Visad 4328 gånger

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-02-27 20:33

Spännande projekt :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2017-02-28 09:05

dac83 skrev:
sladdbarn skrev:Den första bilden ser ut att vara ett tappat horn och en bakladdad högtalare i samma låda 8O Intressant.

Nej jag har inte simulerat utan kör på erfarenhet från tidigare varianter så det är lite på känn.

Röret är till för att slippa att det blir så mycket resonanser inne i lådan och så hjälper den till att stadga upp lådan och lådan stadgar upp röret så man kan ta ganska tunt material på mindre varianter och använder man papp rör får man väldigt låg vikt på lådan.

Hoppas att vi får se mätningar på den färdiga kreationen! :)

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-02-28 16:53

Googla "haskeling", en teknik som används i tex orgelpipor. :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-28 17:37

dac83 skrev:
chrisss skrev:
dac83 skrev:
2. Låg dist

Tror du eller vet du?

Slickar på fingret och håller upp det så klart! Hehe

Nä, jag har provat liknande konstruktioner i många år och den senaste med 15" bas har riktigt fina värden med lägre dist än mina slutna lådor och spelar sjukt högt.

Alltså...

Nu jämför du med sluten låda, men det var ju b.r. du jämförde med nyss.

Det anmärkningsvärda är inte det du skrev om "låg dist" för det kan man ju anse om en godtycklig distorsionsnivå. Vad som är lågt är ju subjektivt. Så det kan vi lämna därhän.

Men - påstående att en ljudledningshögtalare ger högre verkningsgrad vid låga frekvenser än en basreflexlåda (samma storlek) strider mot förefintlig kunskap i ämnet.

- - -

En ljudledningshögtalare (kvartsvågspipa) kan teoretisk komma i närheten av en basreflexlåda (av samma storlek) typ någon eller några dB ifrån. Hur nära man kommer beror på lådans geometri. En avsmalnande låda har bättre potential än en som vidgar sig (bashorn har låg effektivitet vid de lägsta frekvenserna).

Påståendet om att det motsvarar TRE gånger flera element, alltså 3 ggr rms-pumpningen, drygt 9,5 dB mer maxljudtryck(!) än med basreflexprincipen är väldigt svårt att ta på allvar. :?

Varifrån kommer uppgiften?

Om de kommer från dig själv, berätta isåfall om hur teorin om beteendet kommit till. Gärna om både de teoretiska grunderna och om experiment du gjort.

Jag kan redan nu garantera att du har fel, men utan att få veta vad du grundar din tro på så kan jag inte säga var det gått snett.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-02-28 17:50

Sen kan man ju porta sina TL också.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-28 17:55

PS. Bara för att undvika missförstånd: Kul projekt!

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-02-28 21:36

IngOehman skrev:Alltså...

Det anmärkningsvärda är inte det du skrev om "låg dist" för det kan man ju anse om en godtycklig distorsionsnivå. Vad som är lågt är ju subjektivt. Så det kan vi lämna därhän.

Men - påstående att en ljudledningshögtalare ger högre verkningsgrad vid låga frekvenser än en basreflexlåda (samma storlek) strider mot förefintlig kunskap i ämnet.

- - -

En ljudledningshögtalare (kvartsvågspipa) kan teoretisk komma i närheten av en basreflexlåda (av samma storlek) typ någon eller några dB ifrån. Hur nära man kommer beror på lådans geometri. En avsmalnande låda har bättre potential än en som vidgar sig (bashorn har låg effektivitet vid de lägsta frekvenserna).

Påståendet om att det motsvarar TRE gånger flera element, alltså 3 ggr rms-pumpningen, drygt 9,5 dB mer maxljudtryck(!) än med basreflexprincipen är väldigt svårt att ta på allvar. :?

Om de kommer från dig själv, berätta isåfall om hur teorin om beteendet kommit till. Gärna om både de teoretiska grunderna och om experiment du gjort.

Jag kan redan nu garantera att du har fel, men utan att få veta vad du grundar din tro på så kan jag inte säga var det gått snett.

Vh, iö

Disten har jag allmänt jämfört med andra baslådor och egna mätningar och ser att den är lägre, inget konstigt.
Allt måste inte ha vetenskapliga studier för att man ska kunna jämföra när man sysslar med en hobby.

Om man simulerar 2st såna här basar i en BR låda på 550liter (typ samma storlek) så får man denna kurva:

Winisd_2_X_zachryD15_550Liter_BR.jpg
Winisd_2_X_zachryD15_550Liter_BR.jpg (326.69 KiB) Visad 4135 gånger

Här ser man tex att 25hz är -1db och 20hz är ca -10db, ganska dåliga siffror men det är så denna bas är och det är just såna här element som verkligen ger mycket mer i en ljudlednings låda.

Du är lite för teoretisk, jag har labbat en hel del men såna här konstruktioner och det jag ville lyfta fram är inte att varenda element i BR låda får smisk utan det varierar och jag har oftast upplevt att det spelar 3ggr starkare runt och under avstämningen, värt att notera är att jag ofta stämmer av runt 18-25hz alltså just där många element har svårt att ge bra tryck i BR låda.

Min uppfattning är att det ofta ger ca 3 ggr mer tryck i djupbas området(15-25hz) och jag skrev faktiskt inte vilken konstruktion jag jämförde med och det hela är mer min egna erfarenheter med mätningar och testade, framför allt för att jag ha tagit hand om mätningarna på bilstereo tävlingar så fick man se en del olika byggen och även jämföra dom med mitt egna ljudlednings "rör" som oftast låg långt över alla andra.

Som ett exempel så spelar mina 2st 15"(css sdx15) i TL rör högre(kan gissa på 6-10dB mer) och renare ner till 15hz (avstämda till ca 19hz) än vad mina 4st Si HT18 gör i slutna lådor(120 Liter/st), jag har inte räknat på det på ett tag men SDX15 har en slaglängd på 30mm och HT18 x-max 23.6mm och jag har för mig att 15" inte borde spela högre trots att dom nu sitter i en TL konstruktion.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2017-02-28 23:23

Som Ingvar säger, Kul projekt!

Låt dig inte nedslås av mothugg ang. Teori och andra petitesser!

Våga prova och experimentera!

Ser gärna en fortsättning av ditt projekt!

Användarvisningsbild
sladdbarn

Re: Projek 2x15

Inläggav sladdbarn » 2017-03-01 12:59

markusA skrev:Sen kan man ju porta sina TL också.

Hade varit oerhört intressant att jämföra TL, MLTL och basreflex med samma avstämning.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-03-01 14:33

Spelade med en MLTQWT i många år med gott resultat. Lyckades få till riktigt trevliga högtalare med ett "full range" element. 4,5" som ändå kom ned till 40Hz hyfsat prydligt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-03-02 02:25

dac83 skrev:
IngOehman skrev:Alltså...

- - -

Vh, iö

Disten har jag allmänt jämfört med andra baslådor och egna mätningar och ser att den är lägre, inget konstigt.
Allt måste inte ha vetenskapliga studier för att man ska kunna jämföra när man sysslar med en hobby.

Ingen har sagt att man inte kan syssla med saker som hobby utan att gå vetenskapligt tillväga. Det jag säger är att det man påstår offentligt (som t ex här på faktiskt.se) bör vara sant.

dac83 skrev:Om man simulerar 2st såna här basar i en BR låda på 550liter (typ samma storlek) så får man denna kurva:

Här ser man tex att 25hz är -1db och 20hz är ca -10db, ganska dåliga siffror men det är så denna bas är och det är just såna här element som verkligen ger mycket mer i en ljudlednings låda.

Det är ett påstående som inte är sant. Bygger du en ljudledningshögtalare med samma volym så kommer den att ge mindre bas, inte mera. Om du avstämmer den lägre så kommer den självklart att kunna ge mera bas i det register som ligger långt under basreflexhögtalarens avstämning. Men då är det ju inte rimligt att jämföra lådorna.

dac83 skrev:Du är lite för teoretisk, jag har labbat en hel del men såna här konstruktioner och det jag ville lyfta fram är inte att varenda element i BR låda får smisk utan det varierar och jag har oftast upplevt att det spelar 3ggr starkare runt och under avstämningen, värt att notera är att jag ofta stämmer av runt 18-25hz alltså just där många element har svårt att ge bra tryck i BR låda.

Det du skriver är tossigt. Det finns inte ett speciellt register "där många element har svårt att ge bra tryck i BR låda". Hur bra "tryck" det blir beror på konstruktionen, och om man stämmer av en låda för just det registret så kommer basreflexlådan att ge högre output än en kvartsvågspipa med samma lådvolym, inte tvärtom.

Det vill säga om båda lådorna är vettigt dimensionerade. Det skall självklart inte stickas under stol med att både basreflexlådor och ljudledningslådor kan dimensioneras så att de presterar långt under sin potential.

dac83 skrev:Min uppfattning är att det ofta ger ca 3 ggr mer tryck i djupbas området(15-25hz) och jag skrev faktiskt inte vilken konstruktion jag jämförde med...

Du skrev vilken konstruktionsprincip du jämförde med - basreflex. Och det du skrev var felaktigt. Sen skrev du senare om jämförelse med sluten lådan, och det du skrev då var riktigt, eller i varje fall riktigare. Och det är ju inte så konstigt då man behöver ungefär tre gånger mera elementyta om man väljer sluten låda istället för basreflex. Det är självklart frekvensberoende, men talar man om maxljudtryck i det svagaste registret inom passbandet, så blir det ungefär en faktor 3 gånger mellan slutet och BR. Ljudledning hamnar någonstans däremellan.

dac83 skrev:...och det hela är mer min egna erfarenheter med mätningar och testade, framför allt för att jag ha tagit hand om mätningarna på bilstereo tävlingar så fick man se en del olika byggen och även jämföra dom med mitt egna ljudlednings "rör" som oftast låg långt över alla andra.

Det har jag inga synpunkter på då jag inte känner till de saker som du berättar om. Men jag varnar bara för problemet med att uttala sig om teoretiska skillander (som du gjort) baserat på mätningar eller högupplevelser av system som vi ju inte kan veta om de var vettigt byggda överhuvudtaget.

Du bör helt enkelt inte såga en teknik baserat på dåliga applikationer.

dac83 skrev:Som ett exempel så spelar mina 2st 15"(css sdx15) i TL rör högre(kan gissa på 6-10dB mer) och renare ner till 15hz (avstämda till ca 19hz) än vad mina 4st Si HT18 gör i slutna lådor(120 Liter/st), jag har inte räknat på det på ett tag men SDX15 har en slaglängd på 30mm och HT18 x-max 23.6mm och jag har för mig att 15" inte borde spela högre trots att dom nu sitter i en TL konstruktion.

Nu jämför du ju TL med slutna lådor igen! Slutna lådor är inte ett exempel på basreflexlådor. Dessutom är jag mycket skeptisk till de siffror du anger. Det är helt omöjligt att två 15" med 27% större slagläng spelar 6-10 dB starkare än fyra 18" i slutna lådor, om du har förstärkare nog för att motionera de senares slaglängd vill säga.

Och att gissa på "6-10 dB mer" utan att specificera frekvens eller någonting blir väldigt knasigt.

Om en basreflexhögtalaren med de två 15" basarna utnyttjas teoretiskt perfekt så kan de spelar 2,43 dB starkare än de fyra 18"-basarna om dessa utnyttjas teoretiskt perfekt i sina slutna lådor. Skillnaden mellan slutet och ljudledning blir mindre.

Nu säger du väl att jag är "för teoretisk" igen, men min invändning är att du kommer med påståenden som gör anspråk på att hävda saker om "hur det är", som är fel. Jag kan inte invända emot dina erfarenheter eftersom jag inte har varit med när du fått dem, men din synpunkt om att teori och praktik är olika saker är felaktig. Jag har inte träffat på några praktiska fall som övertrumfat vad som är teoretiskt möjligt, och det beror nog på att teorierna för hur de här sakerna fungerar är rätt så välutvecklade, och därför ger de korrekta förutsägelser.

Självklart är man alltid välkommen att bevisa att några teorier är felaktiga, och det som bevisas vara felaktigt måste självklart omvärderas. Men jag har inte sett några sådana exempel (bara antydningar om att praktiska försök ger andra svar än teoretiska beräkningar, vilket jag inte tror på eftersom jag aldrig stött på några högtalare som presterar mer än de teoretiskt borde klara). Har du några?

Vh, iö

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-03-02 07:36

IngOehman skrev:
dac83 skrev:Om man simulerar 2st såna här basar i en BR låda på 550liter (typ samma storlek) så får man denna kurva:

Det är ett påstående som inte är sant. Bygger du en ljudledningshögtalare med samma volym så kommer den att ge mindre bas, inte mera. Om du avstämmer den lägre så kommer den självklart att kunna ge mera bas i det register som ligger långt under basreflexhögtalarens avstämning. Men då är det ju inte rimligt att jämföra lådorna.

dac83 skrev:Du är lite för teoretisk, jag har labbat en hel del men såna här konstruktioner och det jag ville lyfta fram är inte att varenda element i BR låda får smisk utan det varierar och jag har oftast upplevt att det spelar 3ggr starkare runt och under avstämningen, värt att notera är att jag ofta stämmer av runt 18-25hz alltså just där många element har svårt att ge bra tryck i BR låda.

Det du skriver är tossigt. Det finns inte ett speciellt register "där många element har svårt att ge bra tryck i BR låda". Hur bra "tryck" det blir beror på konstruktionen, och om man stämmer av en låda för just det registret så kommer basreflexlådan att ge högre output än en kvartsvågspipa med samma lådvolym, inte tvärtom.

Det vill säga om båda lådorna är vettigt dimensionerade. Det skall självklart inte stickas under stol med att både basreflexlådor och ljudledningslådor kan dimensioneras så att de presterar långt under sin potential.

Vh, iö

ok, vi säger att BR låda kan teoretiskt sett spela lite högre än en ljudlednings låda och min simulering med 2 av dessa element i lika stor BR låda så får man en mindre bra kurva som du såg.

Alltså så enligt dig/teorin kommer jag inte kunna få mer ljud tryck vid avstämningen i min TL låda utan antagligen något lägre?

Hur blir det om man skulle avstämma till 20hz på båda konstruktionerna, ger BR lådan mer tryck då med?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-03-02 09:20

Vet inte hur lämpligt det är att stämma av Zachry D15 till 20Hz i en BR? Fs verkar enligt databladet vara 35,8Hz.. Ni som kan? D12 har ett Fs på 26,4Hz och kanske är lämpligare?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-03-02 09:52

pratar ni inte om lite olika saker?

att ett och samma element beter sig olika i olika lådor är väl ganska självklart. I det fallet så är det väl möjligen så att man skulle kunna se att elementet fungerar bättre i en TL än i en BR. Men det säger ju mer om själva elementet än om lådprincipen.

En "optimal BR" kontra en "optimal TL" är ju något helt annat. Det skulle ju kräva två olika element med olika T/S .

För att jämförelsen ska vara möjlig måste ju även lådorna ha samma frekvensgång.

Simuleringen med Zachrybasar i 550 liter låda ovan är ju ett typexempel på en dålig basreflex. Lådan är för stor helt enkelt. Ger väldigt hög grupplöptid och ingen speciellt trevlig bas att lyssna på. Så det är ingen meningsfull jämförelse helt enkelt, ifall det är skillnaden i lådprincip som avses undersökas. Kanske fungerar elementet bättre i en TL, det är ju möjligt. Enda lådan som annars verkar vettigt att försöka sig på en är sluten då elementets T/S är som de där..

edit: elementet passar i en låda runt 45-50 liter och en avstämning runt 40 Hz för en "optimalt rak" frekvensgång. Avstämd vid 30 Hz ger en mer "rumsvänlig" kurva. Om elementet inte har allt för lång slaglängd kan det kanske fungera, men annars är det ju svårt att få plats med tillräckligt stor port i en så liten låda..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-03-02 10:25

Porten måste inte vara intern...
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-03-02 12:44

dac83 skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

ok, vi säger att BR låda kan teoretiskt sett spela lite högre än en ljudlednings låda och min simulering med 2 av dessa element i lika stor BR låda så får man en mindre bra kurva som du såg.

Mindre bra än vaddå?

dac83 skrev:Alltså så enligt dig/teorin kommer jag inte kunna få mer ljud tryck vid avstämningen i min TL låda utan antagligen något lägre?

Det beror på vad du menar med "tryck". Åsyftar du en upplevelse av något slag, eller är det maximalt ljudtryck du talar om?

Det förstnämnda är subjektivt och om någon anser sig uppleva "tryck" så är det svårt för någon annan att säga att personen inte upplevt det.

Men talar du om känslighet eller maximalt ljudtryck med en given insignal så kan basreflexlådan med samma kabinettsvolym spela mera, ja.

dac83 skrev:Hur blir det om man skulle avstämma till 20hz på båda konstruktionerna, ger BR lådan mer tryck då med?

Med samma reservation som nyss; ja vid 20 Hz så kommer en basreflexlåda optimalt dimensionerad och avstämd till 20 Hz att spela med högre känslighet än en lika stor kvartsvågspipa (lådans volym) avstämd till samma frekvens. Hur stor skillnaden blir beror på kavrtsvågspipans geometri och förstås på hur mycket lådvolym som går förlorad på att mellanväggarna som bygger upp pipan.

Men inget av detta skall ses som en krtik mot kvartsvågspipor. De är ju t ex inget som hindrar att man låter dem bli större om de behöver bli det. Och att deras nivå under avstämningen sjunker lite långsammare än hos en normal basreflexlåda kan även vara fördelaktigt. Det finns massor av giltiga argument för de flests typer av högtalare, och varje sorts konstruktion har sin plats. Jag ogillar bara inte att se saker påstås som inte är fysikaliskt korrekta.

Vh, iö

Nästa

Återgå till DIY-forum