Kabel RCA-XLR - special

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stranne

Kabel RCA-XLR - special

Inläggav Stranne » 2017-03-02 12:01

Hej!
När IÖ var på besök i helgen så pratade vi om att bygga en balanserad kabel från Ino cr80es till slutsteg (Emotiva XPA5). Alltså en kabel från RCA-XLR. Det går att köpa sådana kablar, men Ingvar tyckte att jag ska löda 3:e pinnens kabel via ett motstånd på 100ohm till minus på RCA-kontakten. Jag minns inte den tekniska förklaringen, men det var iaf förslaget från IÖ. Alltså typ såsom den bilden nedan visar, bara det att man lägger in ett motstånd innan man löder fast kabel från pinne 3 till minus på RCA-kontakten.
Det enklaste vore för mig att köpa färdiga XLR-kablar och kapa kabeln i andra ändan för att där löda fast RCA-kontakt och sagda motstånd.
Då till frågan:
Jag behöver tips på färdiga XLR-kablar att köpa! Tidigare har jag köpt en del billig kabel från Thomann. Kanske kan hitta nåt mer där, men ni har säkert även andra tips vilka mottages tacksamt! Även tips på lösa RCA-kontakter som har tillräckligt med plats i höljet för att få dit ett motstånd vore bra.
Det rör sig om 4st längder om ca 7m/st.
Är det någon annan här som gjort samma sak kanske?

Bild

edit: hittade en bättre bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Kabel RCA-XLR - special

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-02 13:14

Det är samma princip som Rane rekommenderar i detta exempel (man använder bara ena utgången). Det ger en impedansbalansering vilket krävs för att den mottagande änden ska kunna göra sin reduktion av instrålade störningar. Motståndet sätts alltså i serie med ledaren till pinne 3 fast vid RCA-kontakten. Den blå ledaren i din bild.

Bild

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2017-03-02 13:18

RogerGustavsson skrev:Det är samma princip som Rane rekommenderar i detta exempel (man använder bara ena utgången). Det ger en impedansbalansering vilket krävs för att den mottagande änden ska kunna göra sin reduktion av instrålade störningar. Motståndet sätts alltså i serie med ledaren till pinne 3 fast vid RCA-kontakten. Den blå ledaren i din bild.

Och där kom den tekniska förklaringen. Tack för det!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-03-02 13:50

Ett par 15-meters rca-rca och lösa XLR-kontakter skulle kanske gå lika bra. Jag tänker mig att det motstånd som behövs ganska lätt får plats i de flesta kontakter, om man väljer ett litet.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-02 14:04

Motståndet ska sitta i sändaränden. Det går alltså att sätt dit XLR-don på Ino cr80s om man vill...

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2017-03-02 14:14

RogerGustavsson skrev:Motståndet ska sitta i sändaränden. Det går alltså att sätt dit XLR-don på Ino cr80s om man vill...

Nu är jag inte särskilt sugen på att bygga om mitt filter iofs...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-03-02 14:28

Aha.

Men jag tror att du lätt-(ish) får in motstånd i rca-donen.

Tänk typ Elfa 160-95-186

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-03-02 16:39

darkg skrev:Ett par 15-meters rca-rca och lösa XLR-kontakter skulle kanske gå lika bra. Jag tänker mig att det motstånd som behövs ganska lätt får plats i de flesta kontakter, om man väljer ett litet.

Nej det går inte, fel kabel.

//Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-02 16:52

Nej, det ska vara en 2-ledare med skärm.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-03-02 17:13

Ja, det är klart, tänkte inte på det! :-) :oops:

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-03-02 17:55

Målet är egentligen att ge jordledaren en identiskt utimpedans som den ordinarie utgången. Normalt använder man 3 resistorer.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-03-02 18:27

markusA skrev:Målet är egentligen att ge jordledaren en identiskt utimpedans som den ordinarie utgången. Normalt använder man 3 resistorer.

Näe inte jordledaren, men den ena av de två "aktiva" ledarna som matar den (förmodade) differentiella ingångsreceivern på slutsteget. :)

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-03-03 12:30

Jordledaren "låtsas" vara en aktiv ledare, skärmen är en skärm som kopplas till chassiet.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-03-03 16:47

När du går från rca till "rca med ett motstånd" så har du tre ledare.. dvs. de som går till den balanserade receiverns input + jord. Jordledaren har inte ett motstånd. Mäter du från jordplan till jordplan på de två ihopkopplade apparaterna så ser du några tiondels ohm, inte det ditlödda motståndet.

Det du kallar skärm är jordledaren i den balanserade kopplingen. Den ledare från "den andra" av receiverns aktiva ingångar är inte en jordledare. Den är ansluten till jord i sändarens ände via ett motstånd, ja, men det är inte jord i den bemärkelsen. Den kan dessutom bli aktiv* på riktigt beroende på hur den mottagande receivern är kopplad.

*Dvs. att den bär en signal motsvarande den som kan ses i den ledare som är ansluten till stiftet på rca i sändarens ände.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-03-03 18:14

Inget att bekymra sig över, vi använder bara olika ord för att säga samma sak. Pin 1 kopplas till chassiet vilket i regel är anslutet till skyddsjord. Signalledaren från RCA kontakten kopplas till tex Pin 2. Signaljord kopplas till Pin 3 med motstånd vid källan, konfigurerade på ett sånt sätt att förstärkeriet ser samma utimpedans för både Pin 2 och Pin 3. Ledaren som ansluter till Pin 3 är alltså bara signaljorden impedansanpassad.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-03-03 19:28

Nej pinne 3 är inte signaljord, det är minusingången.

I det aktuella fallet är den signalstum (men inte störstum, och det är hela poängen med den), men det gör den inte till signaljord.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-03-03 20:02

Signaljorden från RCA kontakten...
Om du tänkt driva en balanserad och differentiell ingång på slutsteget med singleended utgång från källan så får du nog gott koppla det på det viset. Du får inte en inverterad aktiv signal genom att magisk lägga till ett motstånd i början på kabeln.
Vid differentiell signal så har du ingen signaljord eftersom förstärkningen sker differentiellt, dvs skillnaden mellan + och -.
Kalla det vad du vill men RCA honan har signal på ena ledaren och referens på den andra.
Det som populärt kallats jord här är bara chassiekopplingen på pinne 1. Det har inget att göra med signalreferensen om inte konstruktören valt att lägga signalreferensen i chassiet.
Det verkar vara fantastiskt roligt att märka ord. Så istället för att gnälla och försöka verka viktig så kan du förklara med ditt korrekta språk exakt hur det skall utföras. Och inga halvmesyrer, singleended signalen skall ses som fullt balanserad av förstärkaren.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-03 20:23

Utgången hos källan behöver inte vara differentiell för att överföringen ska vara balanserad. För att störundertryckning ska ske i den differentiella ingången hos mottagaränden krävs att impedanserna från källans "hot" och "cold" är välmatchade. Så är inte alltid fallet och då blir störundertryckningen sämre. Jensen Transformers och Rane har mycket information på sina hemsidor. Sedan är frågan om den bättre störundertryckningen man kan få vid en välbalanserad signalöverföring alltid är nödvändig? Har själv kört hyfsat långa icke-balanserade signalkablar mellan mikrofoner och mikrofonförstärkare utan problem.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-03-03 20:33

Tack, väl förklarat. :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-03-04 01:02

markusA skrev:Inget att bekymra sig över, vi använder bara olika ord för att säga samma sak.

Njaaa, du skrev att jordledaren var den som terminerats med ett motstånd till pin3 och att "skärm är skärm".
Det är ju typ fel då skärmen ÄR jord, inte den terminerade ledaren till pin3. :)

Pin 1 kopplas till chassiet vilket i regel är anslutet till skyddsjord.

Signalledaren från RCA kontakten kopplas till tex Pin 2.

Signaljord kopplas till Pin 3 med motstånd vid källan,

Yes

konfigurerade på ett sånt sätt att förstärkeriet ser samma utimpedans för både Pin 2 och Pin 3.

Ja om du menar att "utimpedans" är signalkällans utimpedans.

Ledaren som ansluter till Pin 3 är alltså bara signaljorden impedansanpassad.

Tjaa, bara. :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-03-04 01:20

markusA skrev:Du får inte en inverterad aktiv signal genom att magisk lägga till ett motstånd i början på kabeln.

Det beror på definitionen på signal. :)

Vid differentiell signal så har du ingen signaljord eftersom förstärkningen sker differentiellt, dvs skillnaden mellan + och -.

Menar du att signalen från en impedansbalanserad utgång (via RCA som i detta fall) är differentiell?
Vad menar du med att man inte har signaljord i detta fall?

Du får ursäkta om jag verkar lite bökig, det är bara det att när man går från att titta på länkarna som "black boxes" och grottar ner sig lite i kretsarna och signalflöden så är det inte så självklart vad som är vad längre, som jag ser det.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-03-04 02:01

I en singleended koppling så förstärker förstärkaren skillnaden mellan signalen och referensen vilken oftast brukar kallas signaljord. Vid en balanserad signal och differentiell förstärkare så förstärker man differensen mellan + och -. Skärmen på balanserade kablar brukar i regel kopplas till skyddsjord men den balanserade signalen kan flyta oberoende av jorden eftersom slutsteget bara ser en potentialskillnad mellan + och -.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2017-03-04 09:30

Har ni rett ut det hela nu?

Vad tror ni om den här kabeln?
Jag har tidigare köpt kablar på Thomann som känts välbyggda och med bra kontakter sett till priset.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-04 09:54

Den är väl okej, datablad http://katalog.cordial.eu/media/produkt ... %20209.pdf

Var inne i din medlemspresentation. Du talar om 7 m långa signalkablar här men på ritningen av ditt rum står det en elektronikstapel. Vad ska de långa kablarna gå till?
Senast redigerad av RogerGustavsson 2017-03-04 10:45, redigerad totalt 1 gång.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-04 10:11

Stranne skrev:Har ni rett ut det hela nu?

Jag har tidigare köpt kablar på Thomann som känts välbyggda och med bra kontakter sett till priset.

Men skulle det inte vara rca>xlr du har i den kabeln xlr xlr eller skall du köra med en dålig rca/xlr adapter.
Hur är kabeln i mot rf nu när det blir långa länder ,då borde det vara bättre att löda själv.
http://www.canford.co.uk/Products/30-62 ... ABLE-Black
http://www.canford.co.uk/CANARE-RCA-PHO ... ypes-Crimp
http://www.canford.co.uk/NEUTRIK-RCA-PH ... ofessional
http://www.canford.co.uk/NEUTRIK-XLR-CA ... -HE-series
finns säker billigare någon annanstans.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2017-03-04 11:47

RogerGustavsson skrev:Den är väl okej, datablad http://katalog.cordial.eu/media/produkt ... %20209.pdf

Var inne i din medlemspresentation. Du talar om 7 m långa signalkablar här men på ritningen av ditt rum står det en elektronikstapel. Vad ska de långa kablarna gå till?

Från filter till slutsteg. Steget står i ett annat rum, ovanför vänster fronthögtalare. Därför behöver jag sju meter kabel när jag flyttar elektroniken (övrig elektronik alltså) till stapeln på höger sida.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-04 12:17

I vilket fall måste du löda på RCA-kontakter och ett motstånd. Kan ha länkat till fel Cordial. Kolla om du hittar CAM i katalogen och om det framgår vilka kontaktdon och vilka egenskaper kabeln har. http://www.cordial.eu/images/stories/co ... g_2015.pdf

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2017-03-04 12:23

boom skrev:

Men skulle det inte vara rca>xlr du har i den kabeln xlr xlr eller skall du köra med en dålig rca/xlr adapter.
Hur är kabeln i mot rf nu när det blir långa länder ,då borde det vara bättre att löda själv.

Läs tråden. Jag ska ha ett motstånd mellan pinne 3 och minus på RCA-sidan. Därför tänkte jag köpa färdiga xlr-kablar och kapa ena änden dr jag löder fast RCA-kontakter och motstånd.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-04 13:13

Stranne skrev:
boom skrev:

Läs tråden. Jag ska ha ett motstånd mellan pinne 3 och minus på RCA-sidan. Därför tänkte jag köpa färdiga xlr-kablar och kapa ena änden dr jag löder fast RCA-kontakter och motstånd.

Du får göra precis som du vill jo jag har läst tråden och vad skulle det vara för svårt att löda kontaktdon till en kabel och vad skulle det vara för världsnyhet att löda ett motstånd till pinne 3 minus pol.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-03-04 13:45

Vi pratar förbi varandra och markusA verkar missförstå en del.. svårt att veta då han undviker att svara på de frågar som ställts och att redogöra för sina definitioner.

Nästa

Återgå till Köpråd