Projek 2x15" Transmission-line med rör

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Projek 2x15" Transmission-line med rör

Inläggav darkg » 2017-03-02 12:59

Pjocke skrev:ok, vi säger att BR låda kan teoretiskt sett spela lite högre än en ljudlednings låda och min simulering med 2 av dessa element i lika stor BR låda så får man en mindre bra kurva som du såg.
IngOehman skrev:Mindre bra än vaddå?

Det är nog fråga om absolut komparativ här :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2017-03-02 15:38

dac83 skrev:
Som ett exempel så spelar mina 2st 15"(css sdx15) i TL rör högre(kan gissa på 6-10dB mer) och renare ner till 15hz (avstämda till ca 19hz) än vad mina 4st Si HT18 gör i slutna lådor(120 Liter/st)...

Det där har ju diskuterats tidigare vet jag.
Du måste ju ha gjort nåt knasigt..

Fyra såna artontummare borde räcka och bli över i ditt rum.
Du borde kunna få ut massor av output långt ner i infraregistret. Och dessutom slippa dubbla delningar och filter hit och dit.

För små lådor? Felplacerat? För lite effekt? Mera EQ?

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-03-02 16:05

Olika lådprinciper för olika element. Man väljer rätt kombo för sitt specifika mål.
Olika principer tenderar att ha sina unika ljudmässiga signaturer vilket kan göra att man föredrar en princip över en annan. Det finns mer än ett sätt att flå en katt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-03-02 23:49

IngOehman skrev:
dac83 skrev:
ok, vi säger att BR låda kan teoretiskt sett spela lite högre än en ljudlednings låda och min simulering med 2 av dessa element i lika stor BR låda så får man en mindre bra kurva som du såg.

Mindre bra än vaddå?

dac83 skrev:Alltså så enligt dig/teorin kommer jag inte kunna få mer ljud tryck vid avstämningen i min TL låda utan antagligen något lägre?

Det beror på vad du menar med "tryck". Åsyftar du en upplevelse av något slag, eller är det maximalt ljudtryck du talar om?

Det förstnämnda är subjektivt och om någon anser sig uppleva "tryck" så är det svårt för någon annan att säga att personen inte upplevt det.

Men talar du om känslighet eller maximalt ljudtryck med en given insignal så kan basreflexlådan med samma kabinettsvolym spela mera, ja.

dac83 skrev:Hur blir det om man skulle avstämma till 20hz på båda konstruktionerna, ger BR lådan mer tryck då med?

Med samma reservation som nyss; ja vid 20 Hz så kommer en basreflexlåda optimalt dimensionerad och avstämd till 20 Hz att spela med högre känslighet än en lika stor kvartsvågspipa (lådans volym) avstämd till samma frekvens. Hur stor skillnaden blir beror på kavrtsvågspipans geometri och förstås på hur mycket lådvolym som går förlorad på att mellanväggarna som bygger upp pipan.

Men inget av detta skall ses som en krtik mot kvartsvågspipor. De är ju t ex inget som hindrar att man låter dem bli större om de behöver bli det. Och att deras nivå under avstämningen sjunker lite långsammare än hos en normal basreflexlåda kan även vara fördelaktigt. Det finns massor av giltiga argument för de flests typer av högtalare, och varje sorts konstruktion har sin plats. Jag ogillar bara inte att se saker påstås som inte är fysikaliskt korrekta.

Vh, iö

Kurvan jag fick i simuleringen tycker inte jag var så bra, jag vill gärna se en ökning över noll sträcket.

Nu är inte jag super påläst om det här som du är men borde inte en BR låda ha ca 6-9db ökning över noll strecket vid avstämmningen?
Och du nämner att "en basreflexlåda optimalt dimensionerad " vad innebär det och om du nu har dessa basar jag ska använda och kör med 550 liter låda och avstämd vid 25hz, hur ska du optimerade den? Eller menar du att du ändrar volymen tills den ger tillräcklig output?

Jag tror vi missförstår varandra lite här, du håller sten hårt på att BR ger mer maximal spl(även vid 20hz bara lådan är "optimal") vilket du säkert har alldeles rätt i!
Men jag tycker jag ser ganska många basar som jag provat simulera har svårt att ge bra spl och känslighet vid låga avstämmningar(ligger under 0 strecket i diagramet) och det är bara några elememt som kan ge bra förstärkning så långt ner i avstämmning.

Så om man ska jämföra en ljudlednings låda (med samma element som jag har) och göra en simulering av den, kommer den komma över eller under 0-strecket? Ett element avstämt till tex 20hz och som ger låg nivå vid BR lda ger den även motsvarande låg nivå i ljudlednings låda?

Mer tryck=maximal spl

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-03-03 00:00

bakerman22 skrev:
dac83 skrev:
Som ett exempel så spelar mina 2st 15"(css sdx15) i TL rör högre(kan gissa på 6-10dB mer) och renare ner till 15hz (avstämda till ca 19hz) än vad mina 4st Si HT18 gör i slutna lådor(120 Liter/st)...

Du borde kunna få ut massor av output långt ner i infraregistret. Och dessutom slippa dubbla delningar och filter hit och dit.

Ja just det där har jag redan undersökt, och det är under 15hz som det inte gav så mycket tryck, dubbel lådstorlek skulle ge lite mer tryck(3db vid 15hz har jag för mig) vid nuvarande effekt, mer effekt kan man peta in men med risk för brända spolar, placering är ju mot väggen så det ska imte vara fel, där emot sitter jag mitt i rummet vilket gör stor skillnad emot att sitta mot bak väggen.
Mer eq leder bara till att jag maxar effekten tidigare.

Där emot så har faktiskt djupbasen blivit bättre sen du var och lyssnade, lekte runt med filtret med olika brantheter m.m och med gamla imställningen kände tydligt att under 15hz fanns inget när man hade rör basarna på men nu så machar dom varandra och är man slår på rören så försämras inte trycket någonting under 15hz och jag har fått basarna att gå ner til 13-14hz.

Jag kommer inte börja bygga om lådorna till 18" basarna utan det får bli nya element och nya (större) lådor i så fall.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-03 01:06

dac83 skrev:
bakerman22 skrev:
dac83 skrev:

Ja just det där har jag redan undersökt, och det är under 15hz som det inte gav så mycket tryck, dubbel lådstorlek skulle ge lite mer tryck(3db vid 15hz har jag för mig) vid nuvarande effekt, mer effekt kan man peta in men med risk för brända spolar, placering är ju mot väggen så det ska imte vara fel, där emot sitter jag mitt i rummet vilket gör stor skillnad emot att sitta mot bak väggen.
Mer eq leder bara till att jag maxar effekten tidigare.

Där emot så har faktiskt djupbasen blivit bättre sen du var och lyssnade, lekte runt med filtret med olika brantheter m.m och med gamla imställningen kände tydligt att under 15hz fanns inget när man hade rör basarna på men nu så machar dom varandra och är man slår på rören så försämras inte trycket någonting under 15hz och jag har fått basarna att gå ner til 13-14hz.

Jag kommer inte börja bygga om lådorna till 18" basarna utan det får bli nya element och nya (större) lådor i så fall.

är du inte nöjd med basarna så kan jag köpa loss dom av dig om du säljer.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-03-03 06:00

boom skrev:är du inte nöjd med basarna så kan jag köpa loss dom av dig om du säljer.

Inte kommit så långt än, det här är mer ett bevis för att Bakermans basrigg är extrem och hans krav är lite extraordinära så jag får vänta till jag får samma krav. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-03-03 08:03

dac83 skrev:
IngOehman skrev:
dac83 skrev:
ok, vi säger att BR låda kan teoretiskt sett spela lite högre än en ljudlednings låda och min simulering med 2 av dessa element i lika stor BR låda så får man en mindre bra kurva som du såg.

Mindre bra än vaddå?

dac83 skrev:Alltså så enligt dig/teorin kommer jag inte kunna få mer ljud tryck vid avstämningen i min TL låda utan antagligen något lägre?

Det beror på vad du menar med "tryck". Åsyftar du en upplevelse av något slag, eller är det maximalt ljudtryck du talar om?

Det förstnämnda är subjektivt och om någon anser sig uppleva "tryck" så är det svårt för någon annan att säga att personen inte upplevt det.

Men talar du om känslighet eller maximalt ljudtryck med en given insignal så kan basreflexlådan med samma kabinettsvolym spela mera, ja.

dac83 skrev:Hur blir det om man skulle avstämma till 20hz på båda konstruktionerna, ger BR lådan mer tryck då med?

Med samma reservation som nyss; ja vid 20 Hz så kommer en basreflexlåda optimalt dimensionerad och avstämd till 20 Hz att spela med högre känslighet än en lika stor kvartsvågspipa (lådans volym) avstämd till samma frekvens. Hur stor skillnaden blir beror på kavrtsvågspipans geometri och förstås på hur mycket lådvolym som går förlorad på att mellanväggarna som bygger upp pipan.

Men inget av detta skall ses som en krtik mot kvartsvågspipor. De är ju t ex inget som hindrar att man låter dem bli större om de behöver bli det. Och att deras nivå under avstämningen sjunker lite långsammare än hos en normal basreflexlåda kan även vara fördelaktigt. Det finns massor av giltiga argument för de flests typer av högtalare, och varje sorts konstruktion har sin plats. Jag ogillar bara inte att se saker påstås som inte är fysikaliskt korrekta.

Vh, iö

Kurvan jag fick i simuleringen tycker inte jag var så bra, jag vill gärna se en ökning över noll sträcket.

Nu är inte jag super påläst om det här som du är men borde inte en BR låda ha ca 6-9db ökning över noll strecket vid avstämmningen?
Och du nämner att "en basreflexlåda optimalt dimensionerad " vad innebär det och om du nu har dessa basar jag ska använda och kör med 550 liter låda och avstämd vid 25hz, hur ska du optimerade den? Eller menar du att du ändrar volymen tills den ger tillräcklig output?

Jag tror vi missförstår varandra lite här, du håller sten hårt på att BR ger mer maximal spl(även vid 20hz bara lådan är "optimal") vilket du säkert har alldeles rätt i!
Men jag tycker jag ser ganska många basar som jag provat simulera har svårt att ge bra spl och känslighet vid låga avstämmningar(ligger under 0 strecket i diagramet) och det är bara några elememt som kan ge bra förstärkning så långt ner i avstämmning.

Så om man ska jämföra en ljudlednings låda (med samma element som jag har) och göra en simulering av den, kommer den komma över eller under 0-strecket? Ett element avstämt till tex 20hz och som ger låg nivå vid BR lda ger den även motsvarande låg nivå i ljudlednings låda?

Mer tryck=maximal spl

Du skriver mycket om br härovan och kommenterar den specifika tonkurva som du fått fram i simuleringen. Men saken är ju den att det du simulerat ju är intressant bara i en jämförelse, nämligen med hur samma element presterar när de sitter i ett kvartsvågshölje med samma volym, och då blir det mindre nivå, inte mera.

Vh, iö

- - - - -

PS. Du nämner även att du vill att output skall hamna ett antal dB över nollinjen vid avstämningen. Jag har ingen synpunkt på det, det är ju upp till var och en att definera sitt mål, men jag har är ändå lite nyfiken på varför just avstämningsfrekvensen är en som du vill höra extra starkt?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-03-03 11:59

Q värdet brukar ge ledtrådar om förväntad kurvform. Om du satsar på Q1,2 så bör du få en liten puckel i botten och en skarp avrullning därefter.
Eftersom mitt minne inte fungerat på flera år så kan jag inte erbjuda så där värst mycket detaljer men jag har för mig att man bör hålla ett öga på impedansen och fasen.
Och kom ihåg att samma akustiska fenomen som man utnyttjar i en kvartsvågspipa också återfinnes inuti en BR högtalare.
Personligen gillar jag kvartsvågspipor och TL men det är mycket mer trixande än med BR. När jag lekt med dessa bitar så har jag haft speciellt skrivna simuleringsblad som hanterat de olika varianterna. Och TL brukar inte bli små högtalare direkt... Inte om du använder stora basar och vill gå djupt iaf.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-03-03 12:03

P.S. Har du övervägt aktiv kompensation? Kanske använda en DSP?

Användarvisningsbild
dac83

Re: Projek 2x15

Inläggav dac83 » 2017-03-03 17:43

markusA skrev:P.S. Har du övervägt aktiv kompensation? Kanske använda en DSP?

Har redan miniDSP så det blir att använda den som bara filter först sen kommer jag ändra kurvan en del och se hur bra det går att få kurvan och hur bra det kommer låta.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-03-03 17:50

Jag kör en open-DRC hemma och den hur funkat fint. Vet inte hur stor skillnad det är mot en miniDSP?

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-03-03 18:09

markusA skrev:Jag kör en open-DRC hemma och den hur funkat fint. Vet inte hur stor skillnad det är mot en miniDSP?

Dom har ungefär samma funktioner, miniDSP 10X10HD som jag har är det även analoga in/ut gångar om man vill använda.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-03-03 18:27

Det enda som IMHO är värt lite extra tankemöda är D/A omvandlingen. MiniDSP är väl inte kända för att ha super D/A...
Och varje kanal ut behöver sin egen D/A om man inte nöjer sig med MiniDSP'n. Så, vill man ha många kanaler så kan det bli en hel bunt med D/A vilket kan dra iväg i pris om man aspirerar till att använda lite mer välrenommerade varianter.
Fixar man bara DAC'ar i tillräckligt antal så tror jag att det kan bli hur kalas som helst.
Jag valde snikvarianten själv, lol. 2-vägs passivt filter och dsp för höger resp. vänster kanal. :)

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-03-03 22:57

markusA skrev:Det enda som IMHO är värt lite extra tankemöda är D/A omvandlingen. MiniDSP är väl inte kända för att ha super D/A...
Och varje kanal ut behöver sin egen D/A om man inte nöjer sig med MiniDSP'n. Så, vill man ha många kanaler så kan det bli en hel bunt med D/A vilket kan dra iväg i pris om man aspirerar till att använda lite mer välrenommerade varianter.
Fixar man bara DAC'ar i tillräckligt antal så tror jag att det kan bli hur kalas som helst.
Jag valde snikvarianten själv, lol. 2-vägs passivt filter och dsp för höger resp. vänster kanal. :)

D/A omvandlare är inget jag prioriterar alls, tycker faktiskt helt vanliga standard låter alldeles utmärkt, utan det finns andra saker så som högtalare/rums akustik som gör mer skillnad så jag är nöjd med att köra digitalt in och analogt ut på minidsp:n, finns inte några andra vettiga lösningar som finns för vettiga pengar.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-04 01:38

markusA skrev:Det enda som IMHO är värt lite extra tankemöda är D/A omvandlingen. MiniDSP är väl inte kända för att ha super D/A...

har du inte gjort en tanke vurpa nu D/A digitalt/analogt koax fiber= digital ,rca= analogt
DSP= digital sound processing. Vad är skillnaden då med D/A.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-03-04 02:15

En DSP behöver inte ha en DAC internt, den kan lika gärna lämna en digital signal ut. Det spelar ingen roll om det går över toslink, coax eller i2s... Se min open-DRC som exempel. En fristående DSP som jag därefter kopplar till min DAC genom en toslink kabel.
Använder man DSP'n som delningsfilter så behövs det fler DAC'ar om man inte har detta internt eller gör valet att låta D/A omvandlingen skötas externt.
Om du har ett digitalt 3-vägs stereo filter så behöver du köra D/A på sex kanaler. En stereo-DAC har i regel två kanaler, dvs vänster/höger. Vissa dac chip har flera kanaler men det är långt ifrån alla och tillämpningen måste dessutom stödja användning av flera kanaler på det viset.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-04 09:52

markusA skrev:En DSP behöver inte ha en DAC internt, den kan lika gärna lämna en digital signal ut. Det spelar ingen roll om det går över toslink, coax eller i2s... Se min open-DRC som exempel. En fristående DSP som jag därefter kopplar till min DAC genom en toslink kabel.
Använder man DSP'n som delningsfilter så behövs det fler DAC'ar om man inte har detta internt eller gör valet att låta D/A omvandlingen skötas externt.
Om du har ett digitalt 3-vägs stereo filter så behöver du köra D/A på sex kanaler. En stereo-DAC har i regel två kanaler, dvs vänster/höger. Vissa dac chip har flera kanaler men det är långt ifrån alla och tillämpningen måste dessutom stödja användning av flera kanaler på det viset.

Så som du har skrivit nu är ett försök att slingra dig ur den situationen du har satt dig själv i .
Du pratar om Minidsp och inget annat nu helt plötsligt så är det en annan typ av Dsp som kommer upp hur vill du ha det med olika informationer.
MinDsp 2x4 är analog in och analog ut . slut

Tell

Inläggav Tell » 2017-03-04 13:35

boom skrev:
markusA skrev:En DSP behöver inte ha en DAC internt, den kan lika gärna lämna en digital signal ut. Det spelar ingen roll om det går över toslink, coax eller i2s... Se min open-DRC som exempel. En fristående DSP som jag därefter kopplar till min DAC genom en toslink kabel.

Så som du har skrivit nu är ett försök att slingra dig ur den situationen du har satt dig själv i .
Du pratar om Minidsp och inget annat nu helt plötsligt så är det en annan typ av Dsp som kommer upp hur vill du ha det med olika informationer.

Du vet att MiniDSP har flera varianter va? Bland annat en heldigital variant om man vill köra med en annan DAC.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-04 18:25

Tell skrev:
boom skrev:

Du vet att MiniDSP har flera varianter va? Bland annat en heldigital variant om man vill köra med en annan DAC.

jo det vet jag notg men trådskaparen har 10x10 och där finns 2 digitala in och 2 digitala ut och resten är analoga https://www.minidsp.com/products/minids ... p-10x10-hd
och vad hjälper 2 digitala om man kör med 6 steg och hur får du till det med digital behandling till steget genom analoga utgångar och ingångar

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-03-04 21:09

Jag har mest bara nämnt att D/A omvandlingen kan bli något kostsam om man väljer att bygga ett system med digitala filter och man väljer en lösning där det ingår extern omvandling. Min burk säljs av MiniDSP och jag har för mig att de har andra varianter med upp till 8??? kanaler? En del har bara analoga ut, andra har endast digitala och en del har både och. Jag kan ärligt säga att jag inte har någon vidare koll på MiniDSP utbudet idag och mina kommentarer har gällt digitala filter i största allmänhet.
För min egen rigg så valde jag väldigt medvetet passiv delning för att jag ville ha lite vassare DAC än MiniDSP hade att erbjuda och jag kunde komma undan med den lösningen.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-03-04 21:10

P.S. Jag noterade precis "10x10" och anar att det är 10 kanaler då eller?

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2017-03-04 22:07

markusA skrev:P.S. Jag noterade precis "10x10" och anar att det är 10 kanaler då eller?

Minidsp 10x10hd har 8 balanserade analoga & 2 digitala kanaler in och lika många ut.

För övrigt är boom ute och cyklar då vi inte har nämnt 2x4 versionen ens utan pratar om minidsp övriga sortiment som har digital in/out som alternativ.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-04 22:26

dac83 skrev:
markusA skrev:P.S. Jag noterade precis "10x10" och anar att det är 10 kanaler då eller?

Minidsp 10x10hd har 8 balanserade analoga & 2 digitala kanaler in och lika många ut.

För övrigt är boom ute och cyklar då vi inte har nämnt 2x4 versionen ens utan pratar om minidsp övriga sortiment som har digital in/out som alternativ.

Vad skrev jag lite längre upp i tråden och länkade till det är stor skillnad på en apparat som har rums korrektion och ett delningsfilter med eq.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-03-05 00:01

Naturligtvis skiljer det på musklerna apparater emellan?
Ingen har väl påstått nåt annat? Nu är det ju iofs inte säkert att man ens behöver en speciellt biffig DSP, ibland räcker det gott med en enklare apparat. Mjukvaran har rätt stor betydelse.

Tell

Inläggav Tell » 2017-03-05 00:10

boom skrev:
Tell skrev:
boom skrev:Så som du har skrivit nu är ett försök att slingra dig ur den situationen du har satt dig själv i .

jo det vet jag notg men trådskaparen har 10x10 och där finns 2 digitala in och 2 digitala ut och resten är analoga https://www.minidsp.com/products/minids ... p-10x10-hd
och vad hjälper 2 digitala om man kör med 6 steg och hur får du till det med digital behandling till steget genom analoga utgångar och ingångar

https://www.minidsp.com/products/minids ... digi-2x8-b :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-05 01:02

Tell skrev:
boom skrev:
Tell skrev:

Ganska värdelös i en hemmabio anläggning .

Tell

Inläggav Tell » 2017-03-05 01:28

boom skrev:
Tell skrev:
boom skrev:jo det vet jag notg men trådskaparen har 10x10 och där finns 2 digitala in och 2 digitala ut och resten är analoga https://www.minidsp.com/products/minids ... p-10x10-hd

Jo men den bara skulle användas på ett par basar. O för övrigt var det du som pratade om MiniDSP 2x4 förut.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-05 10:35

Tell skrev:
boom skrev:

Jo men den bara skulle användas på ett par basar. O för övrigt var det du som pratade om MiniDSP 2x4 förut.

varför skall han använda den till då han har 10x10, och hur skall han koppla den med analoga utgångar ur en AVreciver
Och läser man så kör han digitalt men tydligen inte analogt i från 10x10 men det hade varit lättare om T/S la upp hur det är kopplat
Nu vet jag vad felet ligger om jeppen tänker till lite så får han en jävla fart på basarna och det hjälper inte om han bygger en massa tl .
https://www.minhembio.com/dac83/365200 Här i den länken så finns felet till att hans basar inte funkar.
https://www.minhembio.com/dac83/346439/

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-05 21:14

Okej, vad är felet?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum