IngOehman skrev:dac83 skrev:
ok, vi säger att BR låda kan teoretiskt sett spela lite högre än en ljudlednings låda och min simulering med 2 av dessa element i lika stor BR låda så får man en mindre bra kurva som du såg.
Mindre bra än vaddå?
dac83 skrev:Alltså så enligt dig/teorin kommer jag inte kunna få mer ljud tryck vid avstämningen i min TL låda utan antagligen något lägre?
Det beror på vad du menar med "tryck". Åsyftar du en upplevelse av något slag, eller är det maximalt ljudtryck du talar om?
Det förstnämnda är subjektivt och om någon anser sig uppleva "tryck" så är det svårt för någon annan att säga att personen inte upplevt det.
Men talar du om känslighet eller maximalt ljudtryck med en given insignal så kan basreflexlådan med samma kabinettsvolym spela mera, ja.
dac83 skrev:Hur blir det om man skulle avstämma till 20hz på båda konstruktionerna, ger BR lådan mer tryck då med?
Med samma reservation som nyss; ja vid 20 Hz så kommer en basreflexlåda optimalt dimensionerad och avstämd till 20 Hz att spela med högre känslighet än en lika stor kvartsvågspipa (lådans volym) avstämd till samma frekvens. Hur stor skillnaden blir beror på kavrtsvågspipans geometri och förstås på hur mycket lådvolym som går förlorad på att mellanväggarna som bygger upp pipan.
Men inget av detta skall ses som en krtik mot kvartsvågspipor. De är ju t ex inget som hindrar att man låter dem bli större om de behöver bli det. Och att deras nivå under avstämningen sjunker lite långsammare än hos en normal basreflexlåda kan även vara fördelaktigt. Det finns massor av giltiga argument för de flests typer av högtalare, och varje sorts konstruktion har sin plats. Jag ogillar bara inte att se saker påstås som inte är fysikaliskt korrekta.
Vh, iö
Kurvan jag fick i simuleringen tycker inte jag var så bra, jag vill gärna se en ökning över noll sträcket.
Nu är inte jag super påläst om det här som du är men borde inte en BR låda ha ca 6-9db ökning över noll strecket vid avstämmningen?
Och du nämner att "en basreflexlåda optimalt dimensionerad " vad innebär det och om du nu har dessa basar jag ska använda och kör med 550 liter låda och avstämd vid 25hz, hur ska du optimerade den? Eller menar du att du ändrar volymen tills den ger tillräcklig output?
Jag tror vi missförstår varandra lite här, du håller sten hårt på att BR ger mer maximal spl(även vid 20hz bara lådan är "optimal") vilket du säkert har alldeles rätt i!
Men jag tycker jag ser ganska många basar som jag provat simulera har svårt att ge bra spl och känslighet vid låga avstämmningar(ligger under 0 strecket i diagramet) och det är bara några elememt som kan ge bra förstärkning så långt ner i avstämmning.
Så om man ska jämföra en ljudlednings låda (med samma element som jag har) och göra en simulering av den, kommer den komma över eller under 0-strecket? Ett element avstämt till tex 20hz och som ger låg nivå vid BR lda ger den även motsvarande låg nivå i ljudlednings låda?
Mer tryck=maximal spl