Kabel RCA-XLR - special

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Kabel RCA-XLR - special

Inläggav darkg » 2017-03-04 14:44

Om du köper över disk kan du kolla att kabeln inte är för grov för tilltänkt rca-kontakt!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2017-03-04 15:27

boom skrev:
Stranne skrev:
boom skrev:Men skulle det inte vara rca>xlr du har i den kabeln xlr xlr eller skall du köra med en dålig rca/xlr adapter.
Hur är kabeln i mot rf nu när det blir långa länder ,då borde det vara bättre att löda själv.
http://www.canford.co.uk/Products/30-62 ... ABLE-Black
http://www.canford.co.uk/CANARE-RCA-PHO ... ypes-Crimp
http://www.canford.co.uk/NEUTRIK-RCA-PH ... ofessional
http://www.canford.co.uk/NEUTRIK-XLR-CA ... -HE-series
finns säker billigare någon annanstans.

Läs tråden. Jag ska ha ett motstånd mellan pinne 3 och minus på RCA-sidan. Därför tänkte jag köpa färdiga xlr-kablar och kapa ena änden dr jag löder fast RCA-kontakter och motstånd.

Du får göra precis som du vill jo jag har läst tråden och vad skulle det vara för svårt att löda kontaktdon till en kabel och vad skulle det vara för världsnyhet att löda ett motstånd till pinne 3 minus pol.

Är du verkligen säker på att du läst vad jag är ute efter?
Jag har inte pratat om att det skulle vara svårt att löda fast ett kontaktdon till en kabel, eller att ett motstånd till minuspolen skulle vara en världsnyhet.
Det jag vill ha tips på är lämplig kabel som utgångsmaterial. Gärna en färdig balanserad sådan så slipper jag löda dit XLR-kontakterna och behöver bara löda dit RCA-sidan.
Jag sitter med telefon just nu så det är lite jobbigt att skriva. Jag ska kolla de kablarna du länkade till, har inte hunnit än.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2017-03-04 15:28

darkg skrev:Om du köper över disk kan du kolla att kabeln inte är för grov för tilltänkt rca-kontakt!

Absolut!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-03-04 15:52

Med respekt för Strannes tråd kan djupare kretsanalys kanske diskuteras här:

viewtopic.php?f=10&t=27478&p=1912170#p1912170

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-04 17:47

Den här kanske? https://m.thomann.de/se/cordial_cpm_75_fm_flex.htm
Har lägre kapacitans om inte annat.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-03-04 21:14

RogerGustavsson förklarade det ypperligt, behövs det mer?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-03-04 21:44

Nej det gjorde han inte och berörde öht inte det vi pratar om.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-03-04 21:54

markusA skrev:RogerGustavsson förklarade det ypperligt, behövs det mer?

Jag postade lite material i den andra tråden som kanske kan hjälpa dig förstå vad jag pratar om. Om du nu är intresserad av en konstruktiv diskussion förstås. :)

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-03-04 23:41

Jag missade RogerGustavssons inledande post (#2), hade jag sett den så hade jag inte ens skrivit nåt till att börja med. Han fick sagt det jag ämnade säga från början.
Om du pratar om nåt annat så har jag ingen aning om vad det kan vara? Jag har inte försökt mig på något komplicerat eller exotiskt.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-03-04 23:48

Nåt annat än vad?

Jag har ställt vissa frågor och adresserat vissa felaktiga påståenden från dig. Det finns i tråden, bara att läsa och ge respons på det men du verkar inte vara intresserad och det är väl ok.

Jag har också (som redan nämnts) postat material som underlag för detta i den tråd jag länkade till. Jag kan ju inte tvinga dig att titta i den tråden men det känns märkligt att inte kika iaf. då du ändå skriver några rader i den här tråden.

Du verkar ha en förenklad bild av hur det ligger till, ämnet är som det är och förmodligen något komplicerat men det är ju knappast mitt fel. :)

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2017-03-05 00:27

Jag förstår verkligen inte varför du fortfarande driver på? Gå tillbaka till början av tråden och låtsas att det är mitt namn som står under RogerGustanssons poster. Han formulerade sig på ett korrekt sätt och uttryckte det jag ursprungligen ämnade förmedla. Det finns inga väderkvarnar här...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-03-05 00:58

Driver på?

Det här är ett diskussionsforum. Jag försöker diskutera, känns det fel för dig? Du verkar inte vara på humör för det och då är det väl bara säga det. :) Alternativet är att du läser igenom tråden och försöker se vad DU missar. Jag har (för tredje gången) tagit detta till en annan tråd där jag försöker reda ut detta. Att du ignorerar det och i stället står och stampar här känns mycket märkligt.

Glöm Roger, han adresserar inte det som DU felaktigt givit uttryck för i tråden. Om det handlar om ett eller flera missförstånd så blir även det svårt att bli klok på eftersom du INTE svarar på det frågor jag ställt dig.. bla om DIN definition.

Jag försöker förstå och jag försöker förklara, du verkar ha stoppat huvudet i sanden och bestämt dig för att jag inte fattar.. Känns det utagerat och klart då för dig?

Föregående

Återgå till Köpråd