Bygger surroundsystem från Zaph|Audio

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rednaxela

Inläggav Rednaxela » 2016-01-24 17:44

Hej.

Blev lite byggsugen på julledigheten och bestämde mig för att beställa lite element och filter från USA. Har otaliga gånger kikat på ZaphAudio och dreglat över ett flertal av hans skapelser. Har läst mycket gott om många av Zaph's kreationer på andra sajter och tycker att han har en sund inställning till hi-fi.

Bygger fem st kit från hans ZA5 serie.

Två frontar ZA5.5tt - MMTMM 2.5-way vertical array
Två surrar ZA5.2 - TM vented 2-way
En center ZA5.3c MTM Center channel

Bild
Principskiss hur lådorna är tänkta att se ut.

Bild
Börjar med att sätta sticksågen upp och ner karva ut lite sånna här
Bild

Bild
Bild
Bafflar.

Bild
Var 25 minusgrader ute när jag började på att bygga 8) som tur kunde jag värma garaget med en gasolkanon.
Tog ca 1 minut så var det bra arbetstemp där inne :)

Har kommit mycket längre och har flera bilder att posta, men nu blir det en bastu innan jag fortsätter.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Bygger surroundsystem från Zaph|Audio

Inläggav Nattlorden » 2016-01-24 17:51

8O

Tur inte trädgårdsslangen fattade eld då!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rednaxela

Inläggav Rednaxela » 2016-01-24 21:00

Nattlorden skrev:8O

Tur inte trädgårdsslangen fattade eld då!

Nja. Risken är nog låg, slangen är full med is och vill aldrig riktigt tina trots den tillfälliga värmeböljan :)

Användarvisningsbild
Rednaxela

Inläggav Rednaxela » 2016-01-24 22:47

Fortsätter byggloggen då.

Bild
Börjar få ihop ett skelett

Bild
Förbereder för portar. Svårt att få något lim att hugga på sån där pp/pe-plast Har slipat ändarna med grovt slippapper, verkar hålla än så länge iallafall.

Bild
Dessa portar hade jag fått till bättre passform på, satt bra även utan lim.

Bild
Nu har element och delningsfilter kommit. Hade totalt glömt av tull/momskostnad vid beställningar från andra sidan sjön 8O Ursäkta att man ser strukturen i väggen bättre än högtalarna, men lyckas inte få till fotona med den nya telefonen :?

Bild
Har nu limmat på första lagret 6mm MDF.

Bild
Bild
Andra och sista lagret på limning. Många tvingar blir det, önskar jag hade fler.

Bild
Efter mycket fräsning och slipning får de komma in i värmen.

Bild
Har förberett lock till ändarna på lådorna av stavlimmad ek. Kommer att passa mina subbar bra :D

Bild
Börjat klä lådorna med syntetläder. Använder vanligt vit trälim som jag spär ut med vatten. Stryker både tyget och MDF med lim. Gör en kant mot kant skarv på baksidan.

Bild
Lite limrester kvar i porten men inget som lite knivande och en tuschpenna kan fixa. Använde en glasflaska som plugg för att forma tyget mot avrundningen.

Bild
90st skruv i uppställning inför spraymålning.

Bild
Så här blev skarvarna på baksidan. Hade helst haft noll skarvar, men får duga då jag inte tänkt titta så mycket på baksidan ändå :)

Bild
Lite svarta skruvar på det här så :)

Bild
Nu spelar de små :D

Bild
De stora på limning. Slutjobbat för helgen.

Återkommer nästa helg med mätning och förhoppningsvis bättre bilder på slutresultatet.

/Alexander

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-01-24 23:19

Hej!

Kul bygge! Ser ut att bli fina lådor!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-01-25 09:36

Kul bygge, ser ut att bli fint.

Ett tips om man vill dölja en skarv även på baksidan är att ha en list över skarven, gärna nedfräst i lådan.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2016-01-25 10:03

Stiligt! Återkom gärna med lyssningsintryck! :)

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2016-01-25 10:20

Snyggt jobbat.

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2016-01-25 12:05

Jag blir lätt avundsjuk av de fina byggbilderna. Önskar att jag också hade förutsättningarna för att styra upp såna där projekt. Gillade faktiskt inklädnaden av högtalarna också, frågan är hur det funkar akustiskt? Hur låter det?

Användarvisningsbild
Rednaxela

Inläggav Rednaxela » 2016-01-28 22:06

rotel2 skrev:Hej!

Kul bygge! Ser ut att bli fina lådor!

Tackar :)
Emanuelgbg skrev:Kul bygge, ser ut att bli fint.

Ett tips om man vill dölja en skarv även på baksidan är att ha en list över skarven, gärna nedfräst i lådan.

Bra tips där, hade helt klart varit snyggast med en smal infräst eklist men tyvärr lite försent nu. Blir kanske en tunn remsa av någon metall limmad över skarven.
kodapa skrev:Stiligt! Återkom gärna med lyssningsintryck! :)

Tackar. Lite besviken på ljudet än så länge men beror nog mer på delningen till subbarna som inte är optimal ännu. Har ett hål mellan 70 och 150Hz som måste kompenseras i miniDSP'n till basarna. Har DSP'n urkopplad och delar nu med vanlig hembioförstärkare. Så de låter lite tunna i mellanbasen just nu. Men uppåt i frekvens är det inget som stör.
landa skrev:Snyggt jobbat.

Tack :)
ostmaccan skrev:Jag blir lätt avundsjuk av de fina byggbilderna. Önskar att jag också hade förutsättningarna för att styra upp såna där projekt. Gillade faktiskt inklädnaden av högtalarna också, frågan är hur det funkar akustiskt? Hur låter det?

Jag är snickare och har lite maskiner att leka med. Däremot har jag kort om tålamod och vill bli färdig så snabbt som jag börjat, så slutresultatet brukar bli att jag sitter halvnöjd :?
Tror inte konstlädret har någon hörbar inverkan på ljudet, iallafall inte i de frekvenser jag kan höra :)

Bild
Man tager vad man haver. Sprang runt som en dåre i huset för att hitta något som passade som plugg till portarna medans limmet torkar.

Bild
Så här blev de små tillslut.
Upptäckte att ekskivorna slagit sig litegrann :( Kan det bero på att jag bara oljade ena sidan? Limmade dem mot lådan med halvelastiskt montagelim, så det är inget som håller emot precis.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-29 01:22

Ja, man måste olja båda sidorna - annars slår de sig snabbt :(

Men där man limmar är det dumt med lim...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-01-29 11:45

Fast slår de sig om hela biten är limmad?

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-01-29 18:44

Jag hade fräst in ett par plattjärn på undersidan av limträskivan. Sen är saken biff.

Användarvisningsbild
Rednaxela

Inläggav Rednaxela » 2016-01-29 23:23

MagnusÖstberg skrev:Ja, man måste olja båda sidorna - annars slår de sig snabbt :(

Men där man limmar är det dumt med lim...

rotel2 skrev:Jag hade fräst in ett par plattjärn på undersidan av limträskivan. Sen är saken biff.

Har bestämt att jag byter ut de där ekplankorna mot något finare senare. Är stavlimmat från Rusta som inte är någon vidare finish på, mycket porer, små stavar och mycket stora nyansskillnader. Dessutom har jag sågat och slipat dem för små. Är snyggare om de bygger utanför lädret en millimeter istället för innanför som de är nu.

Bild
Har fått ihop de stora nu. Spelar på ganska bra :)

Bild
Så här mäter de fullrange en meter rakt framifrån i höjd med diskanten.
Bild
Så här ser det ut tillsammans med subbarna. Ser ut som en fasar fel runt 70Hz, har provat att vända 180 men ingen större skillnad. Kan det vara rummet? Förut har jag EQat bort det värsta men tänkte om det kan vara något annat som spökar.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-01-31 16:46

snyggt. jag tycker dock det ser väldigt basfattigt ut, du upplever inte att det låter "ljust"?

nu vet jag förstås inte hur du mäter men Zaphs egen mätning ser mer "balanserat" ut

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Rednaxela

Inläggav Rednaxela » 2016-01-31 21:45

Kraniet skrev:snyggt. jag tycker dock det ser väldigt basfattigt ut, du upplever inte att det låter "ljust"?

nu vet jag förstås inte hur du mäter men Zaphs egen mätning ser mer "balanserat" ut

Spoiler:
Visa
[ Bild ]

Sitter nu och lyssnar på frontarna "pure direct" (alltså fullrange utan någon EQ och subwoofer) och tycker att de presterar ungefär vad jag förväntat mig. Zaph säger också att det inte är några basmonster, vilket jag kan hålla med om. Finns inte mycket att hämta under 40Hz. I och med att jag vanligtvis lyssnar med subbasarna påkopplade är det inget som bekymrar mig nämnvärt. Mätningen med subbar är också lite missvisande då jag normalt kör dem ca 10dB hetare när det är filmtajm.

Största problemet med anläggningen just nu är brus/jordbrum som verkar manifestera sig från grafikkortet. Använder grafikkortet som ljudkort kopplat direkt till en receiver via HDMI för att få 8 kanalers PCM. Får små störningar när jag scrollar och flyttar fönster i Windows. Att belasta GPU'n med 3D spel blir en outhärdlig kakafoni av tjut och brum. Körde förut med optisk toslink som inte uppvisade några problem alls av detta slag. Finns det måhända isolationstransformatorer för HDMI?

Edit: Texten blev väldigt konstig här :?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-01-31 23:22

Gällande texten, så har du lyckats få till en Size-tag på texten. Ta bort den så blir texten som vanligt. Man ser taggen i redigeringsläge i början och slutet av texten.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-01 10:19

Rednaxela skrev:Största problemet med anläggningen just nu är brus/jordbrum som verkar manifestera sig från grafikkortet. Använder grafikkortet som ljudkort kopplat direkt till en receiver via HDMI för att få 8 kanalers PCM. Får små störningar när jag scrollar och flyttar fönster i Windows. Att belasta GPU'n med 3D spel blir en outhärdlig kakafoni av tjut och brum. Körde förut med optisk toslink som inte uppvisade några problem alls av detta slag. Finns det måhända isolationstransformatorer för HDMI?[/size]

Edit: Texten blev väldigt konstig här :?

Prova med en sån här:
http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud- ... end-p24137

Sonen hade samma problem, löste sig helt med detta avströnings filter. Ser nu att du använder HDMI även för ljudet, sonen använder RCA.
Får fundera på en lösning. Men med optiskt koppling hade du per automatik en avstörd koppling.

Troligtvis är enda lösning att gå tillbaks till optiskt eller RCA koppling.

Henrik

Användarvisningsbild
Rednaxela

Inläggav Rednaxela » 2016-02-01 14:08

Bild

Hittade en pryl på Dustin som skulle kunna lösa problemet. En hdmi till rj45 adapter som man bara drar vanliga cat5/6 kablar mellan. Såvitt jag förstår är det optoisolerat mellan kontakterna.

Någon som har erfarenhet av något liknande? Måste även kunna överföra bild då jag har en projektor kopplad från recivern.
https://www.dustinhome.se/product/5010846330/hdmi-over-cat5-cat6-extender-w-ir

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-01 15:19

Tvivlar på att den är jordbrytande, men jag kan ha fel.

Henrik

Användarvisningsbild
Rednaxela

Inläggav Rednaxela » 2016-02-13 22:48

nuffe skrev:Tvivlar på att den är jordbrytande, men jag kan ha fel.

Henrik

Fungerade faktiskt :D Är inte optiskt isolerande men innehåller någon typ av isolationstransformator som jag förstått. Nu är det samma brusnivå som när jag körde med optiskt. Så slipper höra när jag scrollar forat genom högtalarna :)

Bild
På inspelning.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-02-14 01:25

Jag trycker på "Gilla knappen" :D

/Johan

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2016-02-14 19:24

Riktigt fina högtalare!
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2016-02-14 20:54

Rednaxela skrev:[ Bild ]

Hittade en pryl på Dustin som skulle kunna lösa problemet. En hdmi till rj45 adapter som man bara drar vanliga cat5/6 kablar mellan. Såvitt jag förstår är det optoisolerat mellan kontakterna.

Någon som har erfarenhet av något liknande? Måste även kunna överföra bild då jag har en projektor kopplad från recivern.
https://www.dustinhome.se/product/5010846330/hdmi-over-cat5-cat6-extender-w-ir

Ska ni skicka bild över TP-kabel så rekommenderar jag inget annat än skärmad Cat6.
Vid längder över 20m kan det till och med behövas en speciellt tvinnad kabel gjord för ändamålet. Speciellt om sändar-/mottagartekniken inte är av toppskiktet
Kramer har en de kallar för DGKat: http://www.kramersweden.com/products/mo ... C-DGKat623

Lite kuriosa
Något som börjar leta sig in i konsumentteknik som bl.a. projektorer från Panasonic är HDBaseT och HDBaseT Lite; en teknik att skicka bl.a. bild och ljud upp till 100m med vanlig skärmad Cat6.
@Rednaxela: Om du har en nyare projektor ska du kolla efter en nätverksport märkt "HDBaseT, då gäller det bara att hitta en bra sändare!

HDBaseT har "5 play" vilket innebär stöd för 4K okomprimerad bild, audio pass through för alla de aktuella flerkanalsljuden upp till 7.1 (är jag 99% på, kanske fler kanaler), "Power over HDBaseT" (PoH) upp till 100W (för att driva skärmar, Bluray-spelare mm), 100mbit Ethernet och styr som RS232 och IR samt USB. Allt simultant upp till 100m i en Cat6-kabel 8)

HDBaseT Lite som bara har "4 Play" klarar allt ovan förutom Ethernet upp till 60m i en Cat6-kabel.

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-15 10:02

Gott att du blev av med bruset. Jag upplever det mycket iriterrande.

Henrik

Användarvisningsbild
Rednaxela

Re: Bygger om.

Inläggav Rednaxela » 2017-03-09 22:43

Bild
Mycket sladdar blir det.
På gång igen. Nya subbar och frontar med egen design. Fortsättning kommer.
Bild

Användarvisningsbild
Rednaxela

Inläggav Rednaxela » 2017-03-09 23:23

Bild
Just nu vid lyssnigplats. En hel del småfix återstår men börjar låta bra i mina öron.
Bild Från 5hz

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-09 23:54

:) :) :) :) :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Rednaxela

Re: Bygger om subbarna

Inläggav Rednaxela » 2017-03-10 13:21

Bild
En trave spånskivor som ska bli stag.

Bild
Lite plyfa och lim så ser det ut så här.

Bild
Då var alla fyra ihoplimmade.

Bild
Lite mera stag.

Bild
Börjar med portar. Lite underdimensionerat med bara en 100mm port per låda men blir så jäkla långa om jag går upp till 150mm.
Porthastighet ligger precis på rött i WinISD när jag simmar. Märker nu i efterhand att jag får hörbart flås om jag lyssnar på sinusar runt 15Hz
på hög volym.

Bild
Limmar på sidorna. Dubbla 6mm MDF. Också lite i underkant kanske men tyckte det blev tillräckligt styvt.
Hjälper nog till att minsta ostagade yta är ca 20x20cm samt att skivan är böjd. Lådan blir ganska lätt iallafall:)

Bild
På fronten ska det limmas en 6mm MDF sen ska elementhålet tas. Har tyvärr inga bilder på det.

Bild
På baksidan har jag fräst ett spår som en list ska läggas i för att hålla klädnaden på plats.

Bild
På spackling.

Det kommer mera...

Användarvisningsbild
Rednaxela

Inläggav Rednaxela » 2017-03-10 17:56

Bild
Mätning ca 5cm från bas och rör Element=Röd Port=Grön
Avstämningen ser ut att ligga runt 17hz. Siktade på 20hz men tror att böjen på röret ställer till det med uträkningen.

Bild
1m ifrån=Blå. Alla fyra mätt på lyssningsplats=lila

Bild
Så här står de uppställda just nu. Har provat lite olika positioner men tycker det blir krångligt att tidskompensera när de hamnar för långt ifrån varandra.
Fick bort en stor dipp i kurvan när jag hade två av lådorna bak i rummet men tyckte att basen blev lite grötigare istället. Rummet jag har är inte optimalt på långa väggar för att återge djupbas

Bild
Det var så här jag menade med spåret på baksidan av lådan.

Bild
Bild

Detta är tredje kabinettet dessa Dayton 15 fått spela i. Första vändan var det två gigantiska 300liters br avstämda till ca 15hz vilka inte ens hann få en målning innan de åkte ut till förmån för fyra 130liters slutna. De slutna fick tjänstgöra fram till nyår då jag hade byggt de nya frontar och surrounder som tråden börjar med och ville matcha utseendet på dessa. Hade först tänkt att göra dem slutna igen men började simma lite och såg att jag kunde få ut ganska mycket mer om jag gjorde dem till BR istället.
Nackdelen med små portade är förstås hög group delay vilket jag ioförsig inte märkt att det gjort någon skillnad.
Fördelen är såklart mer output jämfört med de slutna. Tycker mig kunna spela filmer dubbelt så starkt jämfört med tidigare. Det är kul :D

Nästa

Återgå till DIY-forum