Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Det är svårt att beskriva hur något låter. Prova själv: hur skulle du beskriva skillnaden mellan dina OA- och LTS-högtalare?
Nattlorden skrev:Analytisk = lätt kompression och hissad diskant *IMO*
Perfector skrev:Analytisk låter för mig som en tråkig högtalare.
Jag vill ha en naturell högtalare som kan återskapa rummet som det var tänkt vid inspelning.
Eller om man spelat in med klara studioförtecken.
Om det låter musik så är det precis så bra som det behöver vara.
Men det är jag det.
juanth skrev:Nattlorden skrev:Analytisk = lätt kompression och hissad diskant *IMO*
Intressant. Undrar just varför någon vill ha det? Tack för din åsikt.
Din: Det viktigaste är inte att förstå vad man upplever, utan att inse vad av det man upplever man inte förstår.
Är kanske svaret på varför vissa säger sig söka efter analytiska högtalare.
Perfector skrev:Analytisk låter för mig som en tråkig högtalare.
Jag vill ha en naturell högtalare som kan återskapa rummet som det var tänkt vid inspelning.
Men det är jag det.
Svante skrev:Den här tråden styrker min tro att det är meningslöst att försöka prata/skriva med främmande människor och hur något låter. Vi har inget ljudbeskrivande språk.
För mig betyder analytisk ljudbild att saker och ting inte grötas till, att man tydligt kan höra var i stereobilden ljudkällorna står.
Jag tror ingen tycker att det låter tråkigt när man hör det.
Vilket understryker att vi pratar om helt olika saker.
darkg skrev:Motsatsen till analytisk kanske är "förlåtande"? Till exempel avrullad diskant?
Extremen av icke-analytisk borde innebära någon slags bludder, och det vill man ju inte ha.
Nattlorden skrev:Satt i den fällan en gång i tiden också, men efter att ha hört en anläggning som var så bra på det att den gick övver gränsen så blev det nog för mig med (Wilson med tung Krell-elektronik och strömrening på Arken till prislapp över miljonen). Allt var fruktansvärt upplöst och tydligt,,,, men den musikaliska nerven var borta.
juanth skrev:Svante skrev:Den här tråden styrker min tro att det är meningslöst att försöka prata/skriva med främmande människor och hur något låter. Vi har inget ljudbeskrivande språk.
För mig betyder analytisk ljudbild att saker och ting inte grötas till, att man tydligt kan höra var i stereobilden ljudkällorna står.
Om det är som du säger så borde alla vilja ha en analytisk högtalare då alltså. Det är i så fall något positivt och på samma gång självklart för en välljudande högtalare. Mao ett onödigt beskrivande epitet som skulle kunna bytas ut mot "bra återgivning"
Kan det inte då vara så att ordet analytisk endast bör användas för att beskriva att en högtalare är för mycket eller för lite analytisk?
Jag var medveten om att detta skulle komma att påpekas, att vi inte har något gemensamt ljudspråk. Men det måste väl ändå kunna finnas ord som är mer allmängiltiga än andra?
juanth skrev:Perfector skrev:Analytisk låter för mig som en tråkig högtalare.
Men det är jag det.
Håller med om att analytisk låter tråkigt, men det vore samtidigt intressant att höra någon som kan beskriva det som något de vill ha.
juanth skrev:Svante skrev:Den här tråden styrker min tro att det är meningslöst att försöka prata/skriva med främmande människor och hur något låter. Vi har inget ljudbeskrivande språk.
Om det är som du säger så borde alla vilja ha en analytisk högtalare då alltså. Det är i så fall något positivt och på samma gång självklart för en välljudande högtalare. Mao ett onödigt beskrivande epitet som skulle kunna bytas ut mot "bra återgivning"
Kan det inte då vara så att ordet analytisk endast bör användas för att beskriva att en högtalare är för mycket eller för lite analytisk?
Jag var medveten om att detta skulle komma att påpekas, att vi inte har något gemensamt ljudspråk. Men det måste väl ändå kunna finnas ord som är mer allmängiltiga än andra?
Svante skrev:Enda sättet att kunna diskutera ljud med ljälp av ljudbeskrivande adjektiv är att man kalibrerar sig genom att ha en gemensam lyssningsupplevelse och sedan diskutera den tillsammans. Då kan man komma en bit på väg. På ett forum är det hopplöst eftersom den gemensamma upplevelsen saknas.
Bill50x skrev:Svante skrev:Enda sättet att kunna diskutera ljud med ljälp av ljudbeskrivande adjektiv är att man kalibrerar sig genom att ha en gemensam lyssningsupplevelse och sedan diskutera den tillsammans. Då kan man komma en bit på väg. På ett forum är det hopplöst eftersom den gemensamma upplevelsen saknas.
OM man kunde diskutera ljud och musik med ord skulle vi inte behöva någon musik...
/ B
Panelguy skrev:De svindyra Soulutionförstärkarna brukar ibland beskrivas som analytiska. Jag tolkar det som att ljudet är väldigt korrekt men drar åt det kalla hållet, saknas lite värme och musikalitet i återgivningen.
RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:De svindyra Soulutionförstärkarna brukar ibland beskrivas som analytiska. Jag tolkar det som att ljudet är väldigt korrekt men drar åt det kalla hållet, saknas lite värme och musikalitet i återgivningen.
Varför likhetstecken mellan korrekt och åt kalla hållet? Musikalitet? Gynnas reproduktionen av mera värme i återgivningen? Kan man inte hårddra och lika gärna säga murrigare och sämre detaljåtergivning? Slutresultatet är ju en kedja av flera led och att entydigt peka ut en enskild del är inte enkelt, jag kan det inte. Personliga preferenser i hela kedjan kan påverka rejält. Själva ordet analytiskt har en lite negativ komponent, att något granskas.
Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:De svindyra Soulutionförstärkarna brukar ibland beskrivas som analytiska. Jag tolkar det som att ljudet är väldigt korrekt men drar åt det kalla hållet, saknas lite värme och musikalitet i återgivningen.
Varför likhetstecken mellan korrekt och åt kalla hållet? Musikalitet? Gynnas reproduktionen av mera värme i återgivningen? Kan man inte hårddra och lika gärna säga murrigare och sämre detaljåtergivning? Slutresultatet är ju en kedja av flera led och att entydigt peka ut en enskild del är inte enkelt, jag kan det inte. Personliga preferenser i hela kedjan kan påverka rejält. Själva ordet analytiskt har en lite negativ komponent, att något granskas.
Jag har noterat att förstärkare som anses vara ofärgade/transparenta (Soulution, Spectral, Bryston m.fl) ofta beskrivs som lite kalla och analytiska, inte att de är kalla och analytiska.
Svante skrev:Ja, det framgår väl med all tydlighet att vi inte har något ......... ljudbeskrivande språk?
petersteindl skrev:Svante skrev:Ja, det framgår väl med all tydlighet att vi inte har något ......... ljudbeskrivande språk?
gemensamt
Svante skrev:petersteindl skrev:Svante skrev:Ja, det framgår väl med all tydlighet att vi inte har något ......... ljudbeskrivande språk?
gemensamt
Ja, eller "fungerande".
Det som gör det extra dysfunktionellt är att många TROR att samtalspartnern har samma terminologi, och att man dämed pratar förbi varandra utan att förstå varför samtalet havererar.
Användare som besöker denna kategori: MikeBiker och 3 gäster