Nu så!!

Moderator: Redaktörer
DQ-20 skrev:AndersD skrev:DQ-20 skrev:...Slitsportar har typiskt större förluster för samma tvärsnitt, men blockeras inte av turbulens lika tidigt...
?
Kan du utveckla det där?
Vet inte om min hjärna redan gått på helgledigt men de "förluster" du nämner, är de inte en funktion av turbulens?
Vid samma tvärsnittsarea skjuter "Reynold" i höjden snabbare på ett runt rör jmf med en slits, det är ju därför den är "tåligare".
Man lever inte av Reynoldstal allena. Under det kritiska Reynoldstalet antas flödet röra sig laminärt. Eftersom en slitsport får större omkrets för ett en given tvärsnittsarea så blir friktionsförlusterna större under den kritiska punkt där flödet blir turbulent. Tänk yta. En rund form har alltid minsta möjliga omkrets i förhållande till ytan och därför lägre friktionsförluster. Ju smalare slits i förhållande till tvärsnittsarean, desto svårare har turbulensen att utvecklas eftersom Reynoldstalet påverkas mycket av det minsta måttet i porten. Ju smalare slits i förhållande till tvärsnittsarean, desto högre blir förlusterna när flödet är laminärt.
/DQ-20
AndersD skrev:Får nog gräva fram mina gamla excelblad och titta lite närmare på tryckfallsresultaten, känns lite som det blir distorsion vs output.
Väldigt intressant.......men en topic för en ny tråd nån gång kanske.
DQ-20 skrev:Kan man dimensionera så att runda flödesoptimerade portar ger upp lite före elementet så är det nog optimalt.
/DQ-20
Rishna skrev:Det blir 2x80 mm portaroch jag har hållit på med första lådan sedan 07:30 imorse. Det är ett jäkla slit att sticksåga, raspa, slipa och limma. Bilder kommer snart.
Rishna skrev:Det skulle bli svårt att få plats med större rör än de jag har. Då skulle lådan få ändamålsenliga men inte särskilt estetiskt tilltalande proportioner. Om jag inte räknat alldeles uppåt väggarna ska jag klara mig långt med mina 80 mm. rör. Det ska till en hel del innan de ger upp och så starkt kommer jag inte att spela i närheten av då jag bor i lägenhet och har grannar med småbarn.
MagnusÖstberg skrev:Alltså, 2x80mm är bättre än en styck 100mm. Bara så det inte finns någon som tror annat.
Jag tror inte du kommer känna dig begränsad där.
Rishna skrev:De båda rören är 80 mm invändigt.
boom skrev:Rishna skrev:De båda rören är 80 mm invändigt.
20Hz= 601.5mm
21 = 545.6mm
22 = 497.1mm
23 = 454.9mm
Och det är st längden basserat på 10% moff i lådan, mer moff i lådan kortare rör.
paa skrev:DQ-20 skrev:Kan man dimensionera så att runda flödesoptimerade portar ger upp lite före elementet så är det nog optimalt.
/DQ-20
När porten ger upp blir dämpningen av elementets rörelser sämre, inte bättre. Dvs elementet måste slå längre när inte porten längre fungerar som den ska.
Kraniet skrev:isidor menade ju att när en slitsport har höjden <D/4,6 så kommer slitsporten prestera bättre än den runda porten.
DQ-20 skrev:Kraniet skrev:isidor menade ju att när en slitsport har höjden <D/4,6 så kommer slitsporten prestera bättre än den runda porten.
Vad menar du med "prestera"? Du visar flera uträkningar men definierar inte vad målet är.
/DQ-20
DQ-20 skrev:...Kan man dimensionera så att runda flödesoptimerade portar ger upp lite före elementet så är det nog optimalt...
AndersD skrev:Först, detta är väl inte helt on topic, hoppas TS ryter till om det blir för mycket!DQ-20 skrev:Kraniet skrev:isidor menade ju att när en slitsport har höjden <D/4,6 så kommer slitsporten prestera bättre än den runda porten.
Vad menar du med "prestera"? Du visar flera uträkningar men definierar inte vad målet är.
/DQ-20
Kraniet svara säkert själv men jag gissar på att detta gäller "hastighetståligheten" i form av Reynolds tal och alltså distorsion i slutändan. Isidor är ju noga med att påpeka att den extra resistansen från laminär friktion i en slitsport är försumbar.DQ-20 skrev:...Kan man dimensionera så att runda flödesoptimerade portar ger upp lite före elementet så är det nog optimalt...
Det här är intressant, har sett detta skrivas ett flertal ggr här på faktiskt men aldrig förstått riktigt vad man har i åtanke.
Som paa skrev ökar ju konutslaget om porten "proppar igen", med andra ord är inte denna dimensionering till för att skydda elementet?
Eller är det helt enkelt så att det ska betraktas som en "elegant och väldimensionerad konstruktion" när både port och element ger upp ungefär samtidigt?
AndersD skrev:DQ-20 skrev:...Kan man dimensionera så att runda flödesoptimerade portar ger upp lite före elementet så är det nog optimalt...
Det här är intressant, har sett detta skrivas ett flertal ggr här på faktiskt men aldrig förstått riktigt vad man har i åtanke.
Som paa skrev ökar ju konutslaget om porten "proppar igen", med andra ord är inte denna dimensionering till för att skydda elementet?
Eller är det helt enkelt så att det ska betraktas som en "elegant och väldimensionerad konstruktion" när både port och element ger upp ungefär samtidigt?
Perfector skrev:AndersD skrev:Först, detta är väl inte helt on topic, hoppas TS ryter till om det blir för mycket!DQ-20 skrev:
/DQ-20
Kraniet svara säkert själv men jag gissar på att detta gäller "hastighetståligheten" i form av Reynolds tal och alltså distorsion i slutändan. Isidor är ju noga med att påpeka att den extra resistansen från laminär friktion i en slitsport är försumbar.DQ-20 skrev:...Kan man dimensionera så att runda flödesoptimerade portar ger upp lite före elementet så är det nog optimalt...
Väldigt intressant det här.
Det är ju det jag har sagt länge.
Ett rör som belastar konrörelsen och styr den håller emot mycket längre.
Men varje gång jag framför den åsikten blir jag halshuggen.
Vem ska lyfta yxan idag tro?
AndersD skrev:DQ-20 skrev:...Kan man dimensionera så att runda flödesoptimerade portar ger upp lite före elementet så är det nog optimalt...
MagnusÖstberg skrev:AndersD skrev:DQ-20 skrev:...Kan man dimensionera så att runda flödesoptimerade portar ger upp lite före elementet så är det nog optimalt...
Det är bättre att det låter illa än att elementet slår hårt i bottenplattan. Då får man ett tydligt besked att systemet är underdimensionerad utan att något går sönder.
Men man vill ju inte ha för stora marginaler så man inte kan utnyttja så mycket av elementens kapacitet, och inte så snäva marginaler att det kan braka åt helsike heller.
Så jag gör nog så att jag skiter i elegansen och dimensionerar så porten inte blir begränsande i en basmodul och räknar på det istället och känner jag att jag skulle hamna i gränslandet - så blir det fler moduler. Iallafall när det kommer till basmoduler.
I fullregister så är det nog så att tänket blir annorlunda.
MagnusÖstberg skrev:Elegant är att porten ger upp lite tidigare så det låter sämre.
Men det skiter jag i när det gäller basmoduler. Ligger man så nära gränsen har man för få. Alltså dimensionerar jag för att porten aldrig blir begränsande - och ökar antalet istället.
Jag gillar mycket konarea och små konutslag, så jag begränsar hur starkt jag kan spela med antalet basmoduler hellre än inbyggda begränsningar i varje enskild modul och tillser att det finns tillräckligt headroom i systemet som helhet.
Klarare så?
(Den principen är ju inte riktigt tillgänglig i en ren 2-bägare så där kan porten få vara en begränsande faktor där ljudstyrkan som är möjlig att spela styrs av överstyrning av porten)
MagnusÖstberg skrev:Elegant är att porten ger upp lite tidigare så det låter sämre.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 227 gäster