Diffusion mellan högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker

Diffusion mellan högtalare

Inläggav Belker » 2017-03-12 16:07

Hur är det med det egentligen? Alltså den kala, hårda ytan mellan högtalarna. Ska den förbli kal eller ska man diffusera med allehanda pryttlar? Ge mig tumregel!*

*Triggerord för att Ingvar ska skriva en mycket omfattande artikel här nedan!

Användarvisningsbild
NADifierad

Re: Diffusion mellan högtalare

Inläggav NADifierad » 2017-03-12 16:17

Belker skrev:Hur är det med det egentligen? Alltså den kala, hårda ytan mellan högtalarna. Ska den förbli kal eller ska man diffusera med allehanda pryttlar? Ge mig tumregel!*

*Triggerord för att Ingvar ska skriva en mycket omfattande artikel här nedan!

Smart med triggerord. 8)
Vad gäller din fråga, så är jag också nyfiken. Själv har jag en stor jvla platt-TV mellan fronthögtalarna. Den är svår att diffusera eller dämpa.
Problemet blir lättare att hantera när projicerad hologram TV, blir uppfunnit :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-03-12 16:44

Vet inte hur mycket jag som amatör har att tillföra här.. men det är ju internet så jag är knappast den första eller sista som talar ur arslet.. :

Kör man enligt LEDE (Live End Dead End) vilket verkar vara populärt bland (men inte exklusivt) studiobyggare så ska framväggen mellan högtalarna vara död, där ska man inte ha diffusion utan absorption. Det är naturligtvis svårt att få till, speciellt om ens chef vill ha ett normalt vardagsrum. Dessutom ställer ju en stor platt-tv till det med en stor reflektiv yta. Har man en hembio så kan man ju lyxa till det med en ljudtransparent duk som kan stå framför högtalarna.. då kan man ju dämpa massor. :)

Väggen bakom lyssnaren är det man då kallar för Live End, där ska man ha diffusion för att akustiskt skjuta bakväggen längre bak och ge intrycket av ett större rum. Gissar att man vill ha lite avstånd till bakväggen för att diffusion skall fungera. Kanske kan en kombination av absorption och diffusion vara en bra tanke för bakväggen, om man har dåligt med utrymme mellan soffa och bakvägg.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-03-12 16:58

Jag skulle vilja kalla LEDE för en sorts studiobyggartumregel. Som alla tumregler så är den dålig/korkad/vilseledande, samtidigt som det ligger något i den. Det är kanske det sistnämnda som är det som gör tumregler så bedrägliga.

Sant är att den som söker så mycket kunskap om innehållet på en inspelning som möjligt, bör undvika att ställa till transientåtergivningen i den främre halvan av rummet, där reflexer är svårskilda från direktljudet. Bakre halvan av rummet och reflexerna från det, är avsevärt mycket lättare för hörseln att sorters isär och därför maskerar de inte på samma sätt. Dock spelar både tid och riktning roll och reflexer från högtalarväggen fördröjda mer än 15-20 ms obsurerar inte ljudbilden.

Kontentan av detta är att hårda ytor på framväggen som ljudet från högtalarna studsar mot således att ljudet reflekteras mot lyssningsplats, är av ondo medan hårda ytor på samma vägg som bara reflekterar ljud som varit ute i rummet och studsat i de andra väggarna inte stör.

Frågan är då - om de inte stör, betyder det att det är egalt om de finns eller inte?

Svar: Nej, det är inte egalt, det är fördelaktigt om de finns (med lagom delay, nivå och diffusitet) eftersom de läker igen artefakter från själva stereosystemet.

- - -

Sammanfattning - en vettigt placerad TV kan vara ljudkvalitetsförhöjande (genom att den bidrar med sen reflektion av rummets diffusfält framifrån), men diffusorer på högtalarväggen är undantagslöst återgivningsdestruktivt - eftersom de skapar tidiga reflexioner som förstör transientåtergivning och därmed drabbas den spatiella (rumsliga) upplösningen.

Sätt ALDRIG diffussorer på högtalarväggen! Bara absorbenter och hårda platta ytor passar där. När det gäller de platta ytorna får de inte vara beskaffade så de blir speglar ut mit rummet av direktljudet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-03-12 17:13

Perfekt svar, tack! Fast tyvärr inte vad jag ville höra... Jag hade planer att sätta lite skulpturala byggen där samt blommor, men får nu tänka om. Blommorna låter jag nog vara kvar dock. Ögat och lungorna ska ha sitt med.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-03-12 17:51

Belker skrev:Perfekt svar, tack! Fast tyvärr inte vad jag ville höra... Jag hade planer att sätta lite skulpturala byggen där samt blommor, men får nu tänka om. Blommorna låter jag nog vara kvar dock. Ögat och lungorna ska ha sitt med.

Du kanske kan flytta på blommorna och ha blommotivklädda absorbenter på högtalarväggen? :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-03-12 17:55

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-03-12 18:16

Ungefär så, ja!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-03-12 18:20

Fast blomster är som regel skapligt bra absorbenter. Det märker man i djungeliknande miljöer.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Generellt om hifi