Diskant med plan frontplatta

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersD

Diskant med plan frontplatta

Inläggav AndersD » 2017-03-13 13:42

Efter tips från paa i FUKDIST-tråden köpte jag i höstas ett gäng elliptiska horn från Audio Equipment http://www.audioequipment.se/hogtalare-element/horns/sica-horn-200-x-160mm

Häromdagen ryckte det oroväckande i byggtarmen och jag rotade fram hornen för lite "provskjutning". Insåg dock ganska omgående att det inte skulle gå att kombinera dessa med vilken diskant som helst eftersom infästningen kräver en diskant med helt plan frontplatta.
Någon sådan fanns naturligtvis inte på hyllan så det blir till att köpa hem nåt lämpligt testobjekt.

Då kommer frågan, vilka diskanter har helt plan frontplatta? Detta är ju ingenting som framgår av de måttskisser som finns i databladen och det kan vara vanskligt att se i ett foto.

Är det någon som har förslag på kandidat?
Prestandan i sig är inte jätteviktig, första testerna ska mest gå ut på att jämföra spridningen med och utan horn.
Bilagor
3185236-origpic-fe5456.jpg
3185236-origpic-fe5456.jpg (24.18 KiB) Visad 3289 gånger
.....

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Diskant med plan frontplatta

Inläggav Perfector » 2017-03-13 13:54

http://www.monacor.se/produkter/dome/
Här kan du hitta några med plan frontplatta.
Kanske någon passar dina behov.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-03-13 14:31

seas diskanter har plan front.

men jag undrar om det inte blir en större utmaning att hitta diskanter med en lämplig domediameter?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-03-13 15:01

Ser lite ut som att den är gjord för en kompressionsdrivare - skulle vara intressant att se vad den gör med de nämnda celestiondiskanterna (CDX1415 t.ex.).

Dan och jag har gjort experiment med Daytons horn, det vi gjorde då var att montera fräsen lite som en överarmsfräs för att sen fräsa ned baksidan på tratten tills innerhålet har rätt diameter för diskanten. Dock ser den ju lite annorlunda ut än den du har där.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-13 15:05

Perfector skrev:http://www.monacor.se/produkter/dome/
Här kan du hitta några med plan frontplatta.
Kanske någon passar dina behov.

Tack, men den enda jag hittar där som kanske skulle funka är DT-280. Tyvärr är denna 28mm.....hornet är 25mm i halsdiameter

Kraniet skrev:seas diskanter har plan front.

men jag undrar om det inte blir en större utmaning att hitta diskanter med en lämplig domediameter?

Inser det! Hornet är tajt, 25mm!
Men det kanske funkar om domen är nedsänkt?
Ska kolla genom SEAS utbud!
.....

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-13 15:16

Cortado skrev:Ser lite ut som att den är gjord för en kompressionsdrivare - skulle vara intressant att se vad den gör med de nämnda celestiondiskanterna (CDX1415 t.ex.).

Dan och jag har gjort experiment med Daytons horn, det vi gjorde då var att montera fräsen lite som en överarmsfräs för att sen fräsa ned baksidan på tratten tills innerhålet har rätt diameter för diskanten. Dock ser den ju lite annorlunda ut än den du har där.

Ja, på denna är halsen i princip cylindrisk ca 40mm innan hornet börjar. Misstänker att det ingår i konstruktionen att halsen ska vara så lång, börjar man svarva ner och peta med detta kan väl vad som helst hända! 8)
Bilagor
IMG_20170313_141012.jpg
IMG_20170313_141012.jpg (560.25 KiB) Visad 3238 gånger
.....

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-13 16:44

Efter lite efterforskningar inser jag att det nog blir bäst att köra på det som är tänkt att funka tillsammans, åtminstone till att börja med.
Jag kan ingenting om diskanter så det här kan bli spännande........ 8)

Hittade denna som passar (monteringsmässigt) till waveguiden http://www.audioequipment.se/hogtalare-element/compression-drivers/sica-cd-6038n92-tw

Beställt o klart! 8O
Bilagor
3184535-origpic-42550d.jpg
3184535-origpic-42550d.jpg (33.06 KiB) Visad 3196 gånger
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-03-13 17:00

Dum fråga kanske, men varför funkar det inte med en vanlig dome? Det ser ju ut att vara ett hål för domen att puta ut genom...

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-13 17:15

Kalejdokom skrev:Dum fråga kanske, men varför funkar det inte med en vanlig dome? Det ser ju ut att vara ett hål för domen att puta ut genom...

Det funkar säkert om diskanten får plats, halsen är 25mm i diameter och en 1"-diskant är ju i regel betydligt större om man räknar med upphängningen. Nästa problem är att få hornet att ligga an mot diskantens frontplatta på ett vettigt sätt. Sistnämnda är enligt vad jag läst viktigt, ett par mm spalt räcker tydligen för att det ska bli konstigheter. Problematiken blir ju inte heller bättre av att man isåfall får meka ihop nåt eget till monteringen eftersom skruvhålen inte passar till "vanliga" diskanter.
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-03-13 17:47

Hornet har fi95 för skruvhålen och det är kanske svårt att hitta något med exakt det måttet. De flesta 25mm domar har mellan 85-98 mm dia för skruvhålen, men ingen jag kollat har exakt 95mm. En idé kan väl vara att välja en 3/4-tums dome med frontplatta <95mm så att man kan lägga över en adapterring eller någon form av bleck som drar fast diskanten mot hornet. Men nu har du ju redan beställt diskanter, så det är ju inte aktuellt... Jag blev bara lite nyfiken på vad som skulle kunna passa :oops: .

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-03-13 17:49

AndersD skrev:Efter lite efterforskningar inser jag att det nog blir bäst att köra på det som är tänkt att funka tillsammans, åtminstone till att börja med.

Det kan man tro, lite som Monacors diskant inte alls passar med deras waveguide (DT-300 och WG-300), om man nu är ute efter en jämn tonkurva.. :)

Fast det där är klart intressant att se. Hoppas på en massa detaljerade mätningar med lite olika bafflar osv!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-03-13 20:27

Jag vet att jag är sent ute....men här är billiga testobjekt, för en annan gång :) .
http://www.ljudfokus.se/produkt/diskant ... -aszr/130/
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-13 20:58

NADifierad skrev:Jag vet att jag är sent ute....men här är billiga testobjekt, för en annan gång :) .
http://www.ljudfokus.se/produkt/diskant ... -aszr/130/

Förmodligen ett mycket kompetent element, med tanke på referenserna:

Vanlig modell sitter bl.a. i:
- Genexxa C 10
- Genexxa B 31
- Genexxa C 31 XL

:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-03-13 21:02

Det var ju bara som testobjekt! :P .
Dessutom ser de lite grann ut som de som sitter i Pip's 8)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-13 21:05

NADifierad skrev:Det var ju bara som testobjekt! :P .

Ja' skoja bara med dig, Naddis! Priset är ju riktigt lågt, så de passar nog bra till experiment, precis som du skrev!

Vänner igen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-03-13 21:06

PerStromgren skrev:
NADifierad skrev:Det var ju bara som testobjekt! :P .

Ja' skoja bara med dig, Naddis! Priset är ju riktigt lågt, så de passar nog bra till experiment, precis som du skrev!

Vänner igen?

Hrmmmf....
Ok, då :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-03-13 21:15

AndersD skrev:Efter tips från paa i FUKDIST-tråden köpte jag i höstas ett gäng elliptiska horn från Audio Equipment http://www.audioequipment.se/hogtalare-element/horns/sica-horn-200-x-160mm

Häromdagen ryckte det oroväckande i byggtarmen och jag rotade fram hornen för lite "provskjutning". Insåg dock ganska omgående att det inte skulle gå att kombinera dessa med vilken diskant som helst eftersom infästningen kräver en diskant med helt plan frontplatta.
Någon sådan fanns naturligtvis inte på hyllan så det blir till att köpa hem nåt lämpligt testobjekt.

Då kommer frågan, vilka diskanter har helt plan frontplatta? Detta är ju ingenting som framgår av de måttskisser som finns i databladen och det kan vara vanskligt att se i ett foto.

Prestandan i sig är inte jätteviktig, första testerna ska mest gå ut på att jämföra spridningen med och utan horn.

Tanken var att det skulle användas kompressionsdriver till denna waveguide, lika som för de SEOS som jag nämnde i den tråden.
Jag tror inte domediskanter passar bra till waveguider som har så liten ingångsvinkel som behövs för kompressionsdrivers.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-13 21:47

paa skrev:
AndersD skrev:Efter tips från paa i FUKDIST-tråden köpte jag i höstas ett gäng elliptiska horn från Audio Equipment http://www.audioequipment.se/hogtalare-element/horns/sica-horn-200-x-160mm

Tanken var att det skulle användas kompressionsdriver till denna waveguide, lika som för de SEOS som jag nämnde i den tråden.
Jag tror inte domediskanter passar bra till waveguider som har så liten ingångsvinkel som behövs för kompressionsdrivers.

Jo, jag blev klok på det till slut......
Vände o vred på hur jag skulle kunna fästa en B&C-driver men till slut bestämde jag mig för att ta den enkla vägen. Blir kanske fler köp framöver!

Verkar som B&C följer nån etablerad standard när det gäller fästhålen medan Sica bara verkar följa sin egen..... :?
.....

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-03-13 22:18

Cortado skrev:
AndersD skrev:Efter lite efterforskningar inser jag att det nog blir bäst att köra på det som är tänkt att funka tillsammans, åtminstone till att börja med.

Det kan man tro, lite som Monacors diskant inte alls passar med deras waveguide (DT-300 och WG-300), om man nu är ute efter en jämn tonkurva.. :)

Fast det där är klart intressant att se. Hoppas på en massa detaljerade mätningar med lite olika bafflar osv!

Den passar väl om man montera guiden vi de befintliga skruvhålen på diskanten?
Samma mått som på diskanten.
Har du testat så får du gärna visa bild på att den inte passar.
http://www.monacor.se/produkter/dome/vnr/103860/
http://www.monacor.se/produkter/basrefl ... nr/110110/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-03-13 23:09

Cortado skrev:Det kan man tro, lite som Monacors diskant inte alls passar med deras waveguide (DT-300 och WG-300), om man nu är ute efter en jämn tonkurva.. :)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-03-13 23:32

darkg skrev:
Cortado skrev:Det kan man tro, lite som Monacors diskant inte alls passar med deras waveguide (DT-300 och WG-300), om man nu är ute efter en jämn tonkurva.. :)

.. what he said. :D

Tack darkg! :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-03-14 00:57

Mätning efterfrågas tacksamt

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-03-14 01:30

Perfector skrev:Mätning efterfrågas tacksamt

Monacor skrev:For PA applications of specific room segments

... själv har jag ingen aning :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-03-14 01:31

Perfector skrev:Mätning efterfrågas tacksamt

Mätningarna kommer från Kimmo Saunisto, http://kimmosaunisto.net

Av de tre mätta diskanterna ser ju XT25'an klart bäst ut och DT300 sämst. Fast det är ju bara så om man är ute efter en jämn tonkurva både rakt fram och åt sidorna, samtidigt som det går att nå utan större huvudvärk med filter.
Bilagor
XT25TG30_WG-300_FR.gif
Vifa XT25TG30 i WG300
XT25TG30_WG-300_FR.gif (26.26 KiB) Visad 2980 gånger
27TBFCG_WG-300_FR.gif
Seas 27TBFCG i WG300
27TBFCG_WG-300_FR.gif (24.54 KiB) Visad 2980 gånger
DT-300_WG-300_FR.gif
Monacor DT300 i WG300
DT-300_WG-300_FR.gif (26.36 KiB) Visad 2980 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-03-14 01:33

Tack

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-14 10:27

Cortado skrev:Mätningarna kommer från Kimmo Saunisto, http://kimmosaunisto.net

Trevlig sida, tack för tipset!

Sitter just nu och petar med VituixCAD, verkar klart användbart!
.....

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-03-14 11:12

AndersD skrev:Sitter just nu och petar med VituixCAD, verkar klart användbart!

Tror jag sagt det förut nånstans, men namnet på programmet är lite av det roliga snittet. Såklart är det besläktat med "vittu" (vituiksi) men om man försvenskar andemeningen av ordet så blir det "åt fanders".

Finsk humor i ett nötskal. :D

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-03-21 16:34

Hur gick med detta, har prylarna kommit? :)

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-21 17:49

Cortado skrev:Hur gick med detta, har prylarna kommit? :)

Japp, tyvärr är det inte lika glest i almanackan längre så provskjutning får vänta ett tag........
.....

Återgå till DIY-forum