vem av er som har eller har hört ino

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-21 09:56

screen skrev:
Har hört bättre på två ställen.

1. I Enkede.

Intressant Nagref!

Vad avlyssnades då?

MVH Björn//

Gissar på Studio Blue, dvs r56 med tillhörande basmoduler Z4. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-01-21 13:00

Haakan_W skrev:
alltså jag tycker det är bra att man verkligen får veta vad högtalarna kan prestera i rätt miljö...naturligvis bör man ju lyssna i andra rum också....helst i sitt eget...

men ni får det att framstå som lurendrejeri för att iö har fixat sitt rum så att man verkligen får se vad dom kan prestera...

Det är inget lurendrejeri med att han har fixat rummet, var får du det ifrån Haakan_W?
Jag har ju lyssnat på pi60 hos två ägare innan jag besökte IÖ och de två besöken gav mig blandade intryck. Nu är det så att jag ska besöka ytterligare en pi60 ägare nästa månad :) , och hos denna person så har jag lyssnat förut, så jag vet hur rummet "låter" hos honom, som är ett ganska normalt vardagsrum utan några jätte stora akustik förbättringar och därmed så hoppas jag att det ska klarna lite på Hifi himlen för min del.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-21 15:00

Hajen.. Självklart är det skoj att ses. Så heja till bara... Har iofs klippt av håret nu. Så Ron o ja ser nog inte lika ut just nu.. :(

Ja. Så säger man igen att iö´s rum är "sparsamt" fixat.. Och ÄNDÅ får ingen till det bättre.... 8) . Vilket torde vara superenkelt med andra ord om "så lite krävs"....

OM det nu stämmer så förklarar någon att skälet att ingen fått till det bättre här beror på att "man inte finns här på forumet".. Men av denna mängd av inospelande med så stora kunskaper som man ofta får sig tillskrivet så torde ju man lätt fixa bättre ljud själva...mycket lätt..

"Er" ofta förekommande "sanning" samt korrekta ljud finns uppenbarligen endast i en källare i täby... Johan Lindros och studio blue..Sedan är ingen i samma nivå fast knappt inget behövs i rummet mer än småfixande som påstås...

En skitbillig denon. dito pioneer o ekk. Kost nada... Och ändå... :?: :?:

Man man blir kallad okunnig av så många av er här.. Men ändå med dom rent skammligt små krav ni säger krävs så kommer ni inte till nivå eller bättre...

Kost är superlåg. Rum behöver INTE så stora ingrepp.. Iö stödjer för minimal kost.. Och ändå :?: :?:

ekvationen går fasiken INTE ihop här tyvärr.. Så är det bara..

Kan ni möjligen överhypa produkten en aning här? Kan detta vara svaret? Att via placebo och grupptyckande påverkan ni faktiskt höjer produkten för högt över vad den faktiskt är..?

Det betyder ju inte den är dålig..det VET jag den INTE är. Den är mycket bra... Men kanske ändå den INTE är världens bästa .. :?:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-21 15:16

Mayro skrev:Ja. Så säger man igen att iö´s rum är "sparsamt" fixat.. Och ÄNDÅ får ingen till det bättre.... 8) . Vilket torde vara superenkelt med andra ord om "så lite krävs"....

Hmmm nu kommer jag ihåg! Visst tusan går det att få det bättre i ett ännu mer sparsamt fixat rum. I princip så sparsamt fixat att det inte är 'fixat' ö h t! 8O Det var hemma hos en kille i Danderyd där det på vissa punkter låter bättre än i källaren i Täby. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2006-01-21 15:25

Heltäckningsmatta, dämpvägg, basabsorbent samt draperier i hela rummet är i alla fall inte enligt mig "sparsamt fixat".
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-21 15:25

Då måste det lirat bra kan man tänka sig.. För hos Iö låter det fantastiskt för pengarna måste man säga...

Jag personligen är mest imponerad av att man med så så enkla kostnader o utrustning kan komma så långt som man gör via Iös grejor o tips.. DÄR är jag en som står och hurrar med stora ovationer...

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-21 15:27

Naqref™ skrev:[...] Visst tusan går det att få det bättre [...]. [...] på vissa punkter [...]

"På vissa punkter" brukar innebära sammantaget sämre. Alltså inte bättre. Med andra ord får jag inte ihop ditt inlägg. :wink:

Red.: Nu ser det upphackade citatet kanske elakt ut, när så många inlägg hamnade emellan. Det var inte meningen.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-21 15:50

Mayro,
1. om du inte vill lyssna på Ino produkter för att bilda dig en uppfattning....
2. avvisar de som lyssnat och bildat sig en positiv uppfattning som någon hjärntvättad sekt....

så blir det ganska svårt för dig att komma fram till en objektiv slutsats

Det måste du väl ändå förstå ?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-21 15:57

MP skrev:Mayro,
1. om du inte vill lyssna på Ino produkter för att bilda dig en uppfattning....
2. avvisar de som lyssnat och bildat sig en positiv uppfattning som någon hjärntvättad sekt....

så blir det ganska svårt för dig att komma fram till en objektiv slutsats

Det måste du väl ändå förstå ?

fattar inte. Jag har lyssnat... Och om ditt mål är att "försvara" för man har en liten diskution så är detta besynnerligt enligt mig.

Har du något att tillföra någon gång Mp så är du välkommen.. Men tills nu verkar du endast ha målet att tala om för mig jag bör INTE diskutera alls...

Och detta överallt där du ger inlägg där jag finns på forumet...

Ser ju lite larvigt ut i mina ögon..

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-21 16:15

Mayro skrev: Har du något att tillföra någon gång Mp så är du välkommen...

Om du för en diskussion bör du väl räkna med att få svar, annars är det kanske en monolog du strävar efter ?
Om du utesluter svar i en riktning är du inte öppen för nå en objektiv slutsats

Jag tror du överskattar din betydelse när du antyder att jag förföljer dig :wink:

Kul att du har lyssnat på Ino produkter, det har inte jag
Vill du berätta lite ?
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-21 16:19

MP skrev:
Mayro skrev: Har du något att tillföra någon gång Mp så är du välkommen...

Om du för en diskussion bör du väl räkna med att få svar, annars är det kanske en monolog du strävar efter ?
Om du utesluter svar i en riktning är du inte öppen för nå en objektiv slutsats

Jag tror du överskattar din betydelse när du antyder att jag förföljer dig :wink:

Kul att du har lyssnat på Ino produkter, det har inte jag
Vill du berätta lite ?

använder du sökfunktionen så finner du nog.. Annars kan du söka i hf.nu trådarna så finner du repotage ifrån inolandet där..

I övrigt inget att komentera ditt inlägg. det är så larvigt tyvärr..

Användarvisningsbild
b_lindroos

Inläggav b_lindroos » 2006-01-21 17:03

Mayro skrev:Ja. Så säger man igen att iö´s rum är "sparsamt" fixat.. Och ÄNDÅ får ingen till det bättre.... 8) . Vilket torde vara superenkelt med andra ord om "så lite krävs"....

OM det nu stämmer så förklarar någon att skälet att ingen fått till det bättre här beror på att "man inte finns här på forumet".

Hur vet du att ingen får till det bättre än IÖ? Har man som IÖ bra storlek på sitt rum har man en bra utgångspunkt. För att få ett riktigt bra ljud så krävs ett rimligt stort rum, annars kommer det svårligen att låta riktigt bra. Det tenderar att bli kompromisser annars, exempelvis kommer man lätt för nära högtalarna eller bakväggen. Men det finns säkerligen många Ino ägare som har lika bra eller bättre rumsmått än IÖ. Varför de trots allt inte uppnår samma välljud som IÖ tror jag främst handlar om att de inte är så intresserade av att göra någonting med lyssningsrummet (eller kanske är inte flickvännen det) för att ljudet skall bli bättre. Vissa audiofiler vill inte ens ha en matta på golvet och en matta är ju en enkel (och diskret) väg att gå mot högre ljudkvalitet. Jag tror även det finns de som försöker att göra något åt rummets akustik men misslyckas eftersom de saknar nödvändiga kunskaper. Man ska heller inte glömma att högtalarnas placering i rummet är betydelsefull, en del kanske inte lägger ner tillräckligt med krut på att finna den bästa platsen för högtalarna (eller lyssnaren)?
Senast redigerad av b_lindroos 2006-01-22 03:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-21 17:42

B lindroos.

Jag delar ditt inläggs tanke..Det är ju helt rätt det du skriver.
Men om så många skriver det inte krävs så mycket av fixande med rummet.. Och jag vet utrustningen är billig samt enkel att "kopiera" vilket många gör o gjort. Så torde väl någon av alla som här alltid berättar om sin stora kunskap.. samt den nivå man anser man själva har mot "oss andra" okunniga...

Då torde snudd alla ändå få till det väldigt bra. Samt många även bättre än på dom referenceplatser som alltid hänvisas till..

Men detta sker inte. Och även här med en ändock stor majoritet medlemmar som är inospelande så kliver inte någon på och säger "här lirar det bättre"....

Detta ÄR för mig oförståerligt helt enkelt...

Men men. Detta är nu inget mer att "bråka" om. Skriver bråka då så många anser man bråkar så fort man ifrågasätter eller efterfrågar mer resultat än dom som uppnås i en källare i täby...

Så.. nu har jag fått mina svar. Hoppas ev spekulanter ser även dom dessa rader så dom kan välja med vetskapen det KRÄVS relativt mycket av fixande INNAN dom kommer dithän som man räknar med.. Det är en enligt mig viktig del man bör ta med i beaktandet av högtalare eller all utrusning...

Dom som är öppet sinnade inser jag endast har diskuterat lika almänt om ino som om vilket märke som helst. DVS tar upp egenheter eller krav dom olika KAN ställa på sina ägare INNAN dom kan prestera det man förväntar sig...

punkt från mig. Så kan hurraropen skrivas här om hur skönt det är min sk "hatkampanj" är avslutad här. För det kallas ju så och inte hifisnack. i alla fall om inos högtalare finns som diskutionsämne..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-21 17:48

alltså kontentan är ju att dom som alla högtalare kräver rumsliga åtgärder...så att säga att dom är svårare än andra tycker jag är fel

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-01-21 17:49

Mitt rum är på 25m2 och akustikbehandlat, det fungerar mycket bra. Högtalarna mår bra och trivs med den varierande musikstilen som den får presentera.

Det som skiljer de rum som jag kallar "akustikbehandlade", ´gör det genom små skillnader som för de mesta finns där pågrund av inredning, geometri och material av rummet.

Tycker att det är charmigt då man kan höra eller notera detaljer som finns i logedelen i ljudbilden. :D

//Lars
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-01-21 18:03

Men men. Detta är nu inget mer att "bråka" om. Skriver bråka då så många anser man bråkar så fort man ifrågasätter eller efterfrågar mer resultat än dom som uppnås i en källare i täby...

Så.. nu har jag fått mina svar. Hoppas ev spekulanter ser även dom dessa rader så dom kan välja med vetskapen det KRÄVS relativt mycket av fixande INNAN dom kommer dithän som man räknar med.. Det är en enligt mig viktig del man bör ta med i beaktandet av högtalare eller all utrusning...

Dom som är öppet sinnade inser jag endast har diskuterat lika almänt om ino som om vilket märke som helst. DVS tar upp egenheter eller krav dom olika KAN ställa på sina ägare INNAN dom kan prestera det man förväntar sig...

Men vad är det du inte begriper? alla högtalare är lika begränsade av fysikens lagar! Det är inga "egenheter" det är tal om.

Ino kräver inte mer än andra högtalare av liknande konstruktion. Det krävs inte mer fixande. Och vadå "dithän man räknar med"? Vem/vilka pratar du om?

Snälla sluta snacka så jävla mycket skit. Det är ju helt uppenbart att det enda du är ute efter är att misskreditera Ino Audio, I.Ö och LTS.

Du underskattar forumets medlemmar grovt om du inte tror att detta inte är uppenbart för de flesta.
I princip alla trådar du skapat den senaste tiden har ju haft detta syfte.

Du har bara pratat om Ino "allmänt", precis som "vilket annat märke som helst"? Hur jävla dum tror du man är? Tror du vi går på att du barra vill ev. Ino-spekulanters bästa eller vad?

Användarvisningsbild
Heaven_and_hell

Inläggav Heaven_and_hell » 2006-01-21 19:08

Det bästa sättet att tysta en idiot är att bemtöte denne med tysssstand. :D :) 8O :o :oops: :twisted: :!:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-21 19:11

Heaven_and_hell:

Vilken idiot avser du, och vad har det med tråden att göra?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-21 19:13

Baltazar:

Lugna ner din ilska, tack.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-01-21 20:15

Vee-Eight skrev:Baltazar:

Lugna ner din ilska, tack.

Skall ske.

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
Rockyxa

Inläggav Rockyxa » 2006-02-04 00:59

Ojoj! Man blir ju helt svettig när man läser på det här forumet. Finns inget som sätter fart på testosteronet som en Ino-tråd som det verkar.

Jag har iaf aldrig hört någon Ino-högtalare, men ett fabrikat som så många är helt fanatiska över måste helt enkelt kollas upp! Jag har för tillfället ett par Tannoy Reveal som borde ersatts för länge sedan, och jag inbillar mig att pr10 är en lämplig ersättare.

Antar att det inte finns någon som har ett par piP/pr10 för provlyssning i Östersunds-trakten?

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-02-04 05:42

"man Behöver INTE säga vad ni hört som lät bättre så slipper vi diskutionen här. utan enbart att ni anser ni hört bättre ljud.."

"OBS. här skall man INTE ha ino som sin etta. Utan endast andra märken.."

"Jag vill bara få en bild av era erfarenheter lite här.."

Denna tråd går alltså ut på att säga att det finns nåt som är bättre än ino. Man ska/får/bör inte argumentera VARFÖR eller ens skriva VAD som är bättre?
Tråden är alltså ett dåligt försök att smutskasta ino audio, eller?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-02-04 05:47

Heaven_and_hell skrev:Det bästa sättet att tysta en idiot är att bemtöte denne med tysssstand. :D :) 8O :o :oops: :twisted: :!:

På film kanske, i verkligheten krävs det en redig smäll! :D
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-02-05 13:49

Nu har jag äntligen hört en INO-högtalare nämligen den omtalade piP. Det var på Gignosmässan i Veteran Hifi:s rum. Dom stod rätt placerade intill bakväggen som bara var dämpad med ett draperi vad jag kunde se iaf.

Hur lät det då? Jo jag tyckte det lät fantastiskt bra, allra bäst på den bakre stolsraden intill väggen faktiskt. Inte idealiskt enligt mångas åsikt mao. Men ändå stort å fylligt ljud, inget register som stack ut utan det lät musik helt enkelt.

Det spelades inte högt. Det går nog inte att spela på öronspräckarvolym med dom men vad gör det när man får ett sånt fylligt ljud med kanonfin 3D känsla på en normal öronvänlig lägenhetsvolym. Mycket imponerande!

Man kan ju bara tänka sig hur dom låter i ett lagom stort akustikbehandlat rum när det lät så bra på en mässa.

Nu vill jag höra pi60 oxå......

edit: stavfel
Senast redigerad av krellmaster 2006-02-05 20:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2006-02-05 18:55

Mayro skrev:Men om så många skriver det inte krävs så mycket av fixande med rummet.. Och jag vet utrustningen är billig samt enkel att "kopiera" vilket många gör o gjort. Så torde väl någon av alla som här alltid berättar om sin stora kunskap.. samt den nivå man anser man själva har mot "oss andra" okunniga...

Då torde snudd alla ändå få till det väldigt bra. Samt många även bättre än på dom referenceplatser som alltid hänvisas till..

Men detta sker inte. Och även här med en ändock stor majoritet medlemmar som är inospelande så kliver inte någon på och säger "här lirar det bättre"....

Njäeee, är det inte ganska självklart.

Högtalarna är så till den milda grad anpassade till Herr IÖ:s "o-fixade" lyssningsrum att de aldrig kommer att låta likadant om du inte duplicerar den akustik han har där + hans elektronikkedja och frontend.

Även jag kanske tycker han har en sunkig hifi-ideologi så är väl ovanstående knappast nåt som kan läggas IÖ till last. Inte heller att han har designers ear och tycker att INO-lablade likkistor är bästast i världen. Det beror ju - som väl alla förstår - på att han aldrig hört ett par Naim SBL med sjysst montering/silikonklistring (något som måste göras med högtalaren på plats i lyssningrummet) och en bra front-end.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-05 19:21

Får hoppas SBL är bättre än NBL då 8O

Bild

Bild

Ser ut att var designade för moget folk över 60 :lol:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
JohanL

Inläggav JohanL » 2006-02-05 21:02

Rydberg (eller någon annan), har du lust att förklara för en okunnig vad den övre grafen beskriver?

Så kanske jag förstår vad du menar.... :)

/Johan

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-05 21:26

Vattenfallsdiagram, axeln framåt (z) är tid. Mycket fördröjd energi i tiden tyder på resonanser.
Senast redigerad av Rydberg 2006-02-05 21:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-05 21:40

Usch den högtalaren kan inte låta bra, är det Naim SBL ?
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-05 21:49

MP skrev:Usch den högtalaren kan inte låta bra, är det Naim SBL ?
NBL är det

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi