Bluetoothhörlurar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ronnie

Bluetoothhörlurar

Inläggav Ronnie » 2017-03-14 14:58

Nån som har tips på bra trådlösa hörlurar för långa promenader?
Gärna osvettiga och neutralt klingande. De får inte vara av i-örat-modell, för såna ploppar alltid ut ur mina öron.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Bluetoothhörlurar

Inläggav paa » 2017-03-14 15:05

http://www.ljudochbild.se/test/horlurar ... beoplay-h8
http://www.ljudochbild.se/test/horlurar ... comfort-35
Jag känner ett par som har var sin av dessa, och ingen vill byta med den andra, så det är viktigt att provlyssna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

BosseS

Inläggav BosseS » 2017-03-14 16:37

Sennheiser momentum II wireless, finns både on-ear och over-ear. Ca 3,000:-
http://www.ljudochbild.se/test/horlurar ... r-wireless

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2017-03-14 16:54

Insåg att jag har en budget; 2000:- :P
Philips SHB9850NC ligger klart bäst till efter att även ha testat Urbanears Plattan, Philips SHB8850NC och nån Pioneermodell.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2017-03-14 19:59

Philips SHB9850NC blev vinnare till slut.
Oljudscancelleringsfunktionen känns som konstigt tryck i öronen, men jag undrar om jag inte håller på att vänja mig. Kan bli användbar när det är mycket bullrigt.
Låter bra gör det! Rekommenderar alla på jakt efter hörlurar som har exakt samma smak som jag att testa dessa :wink:
Oavsett om man är ute efter lur med sladd eller blåtandare alltså.

Jays U-Jays får en honourable mention såsom obesvärliga att lyssna på, kanske lite uttråkande. Anar en dipp i värmeregistret.

AKG Y50 var bedrövliga, inte nödvändigtvis så att de spelade musik dåligt, men minsta rörelse på huvudet eller användande av ansiktets muskler förstärktes mekaniskt till ett dånande oljud.
Testade två olika Pioneer. Tyckte de lät onaturliga på nåt vis. Djupbastunga gissar jag. Ena hette SE-MS7BT.
JBL 50-nånting gillade jag inte heller.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-03-14 21:00

Sony har ett par runt tusenlappen som fungerar både trådat och trådlöst. Klurar på om jag ska plocka ut ett par någon dag. Kommer inte ihåg exakt modellbeteckning nu, men kolla på netonnet t ex
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-03-15 11:42

Om du tänkte använda dem tillsammans med en Androidtelefon så finns det ju en del trevlig EQ-funktionalitet om du rootar den. Då kan man kanske välja lite friare m a p "varma" eller "kalla register".
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

mawes

Inläggav mawes » 2017-03-15 12:38

paa skrev:http://www.ljudochbild.se/test/horlurar/bang-olufsen-beoplay-h8
http://www.ljudochbild.se/test/horlurar ... comfort-35
Jag känner ett par som har var sin av dessa, och ingen vill byta med den andra, så det är viktigt att provlyssna.

Beoplay H8 anser jag låter ganska dåligt. Jag jämförde den mot mina gamla qc15 och ett par qc25. qc15 och 25 är ganska lika, jag är van vid mina qc15 så jag fördedrar dom. Beolab-lurens bas låter "fel", överdriven om bumlig i mina öron. Jag gillade den inte alls faktiskt. Den låter ännu konstigare om man stänger av brusreduceringen, byter helt karaktär. Nu lyssnade jag med sladd förvisso för den ville inte para sig med telefonen så innan jag dömer ut den helt måste jag prova med bluetooth.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2017-03-16 01:43

Jag får lust att hylla dessa Philipshörlurar lite ytterligare.

Oljudsborttagningsfunktionen tycks fungera riktigt bra på visst oljud och sämre på annat. Något som de gör bra är att dämpa ljudet från ens steg när man går, som förvisso kanske hörs ovanligt tydligt p g a att de är slutna. Att de är slutna gör dock så att ljud utifrån blir väldigt dämpade redan från början.
Jag anar att lock-för-örateffekten dyker upp mest när oljudskällan är statiskt belägen, t ex från buller från höger sida när man sitter intill fönstren till vänster på bussen. Stark vind är någonting de inte klarar att ta bort och snarare verkar förvärra. Trots det tycker jag ofta det är värt att noisecancella i blåsten för att slippa mina stegljud.

Ett stort mervärde måste också nämnas för den som har sladdbundna hörlurar: jag gick i 45 minuter och lyssnade på Spotify i min telefon och iPhonens batterinivå sjönk 0% under tiden. Den var på 100% när jag kom fram.

Lurarna råkar också fungera utmärkt som handsfree. Man bara petar på högerkåpan för att svara i telefon respektive lägga på.
När man pysslar med musiklyssning så pausar/playar man med samma sorts petning. När man petar och drar uppåt eller nedåt, framåt eller bakåt styr man volymen respektive hoppar framåt eller bakåt i spellistan. Det funkar överraskande utmärkt.

Den, exempelvis DVD-ai, som inte tycker om att ha ljudens ursprung verkande vara mitt i skallen kommer inte gilla dem, för de slänger inte ofta ut ljudkällor särskilt långt ifrån huvudet.

Priset är förresten ca 1300:-. Lite magic är det, vad man får för sina surt förvärvade slantar i dagens samhälle. :-)

Återgå till Generellt om hifi