Jag får lust att hylla dessa Philipshörlurar lite ytterligare.
Oljudsborttagningsfunktionen tycks fungera riktigt bra på visst oljud och sämre på annat. Något som de gör bra är att dämpa ljudet från ens steg när man går, som förvisso kanske hörs ovanligt tydligt p g a att de är slutna. Att de är slutna gör dock så att ljud utifrån blir väldigt dämpade redan från början.
Jag anar att lock-för-örateffekten dyker upp mest när oljudskällan är statiskt belägen, t ex från buller från höger sida när man sitter intill fönstren till vänster på bussen. Stark vind är någonting de inte klarar att ta bort och snarare verkar förvärra. Trots det tycker jag ofta det är värt att noisecancella i blåsten för att slippa mina stegljud.
Ett stort mervärde måste också nämnas för den som har sladdbundna hörlurar: jag gick i 45 minuter och lyssnade på Spotify i min telefon och iPhonens batterinivå sjönk 0% under tiden. Den var på 100% när jag kom fram.
Lurarna råkar också fungera utmärkt som handsfree. Man bara petar på högerkåpan för att svara i telefon respektive lägga på.
När man pysslar med musiklyssning så pausar/playar man med samma sorts petning. När man petar och drar uppåt eller nedåt, framåt eller bakåt styr man volymen respektive hoppar framåt eller bakåt i spellistan. Det funkar överraskande utmärkt.
Den, exempelvis DVD-ai, som inte tycker om att ha ljudens ursprung verkande vara mitt i skallen kommer inte gilla dem, för de slänger inte ofta ut ljudkällor särskilt långt ifrån huvudet.
Priset är förresten ca 1300:-. Lite magic är det, vad man får för sina surt förvärvade slantar i dagens samhälle.