philipbtz skrev:Intryck på hur de klarar sig mot Profundus P-4 hade varit väldigt intressant

Dessa levererar mer ljudtryck sammantaget över registret 25-90Hz (och givetvis mycket mer ner mot 10Hz). Men det är ingen rättvis jämförelse eftersom jag tidigare hade pp-2 bak och pp-2 fram. Nu har jag 4 infra fram och 2 bak. Och de två extra modulerna fram gör enligt IÖ (som jag talat med om detta eftersom jag inte förstod hur det kunde bli som det blev) Att ljudtrycket ökar mer än normalt när man ökar från 4-6 basar. Enkelt förklarat så motverkar de bakre basarna de främre (typ fast det funkar inte så, det var komplicerat). Så när man sedan adderar mer basar fram så ökar ljudtrycket mer än om alla varit fram.
Men 6st profundusP hade garanterat genererat mer SPL än dessa 6st slutna mellan 25-40Hz. Det kan jag säga utan att ens testa. Sedan är det uppenbart redan nu att dessa nya slutna "Infra" kommer generera en bättre ljudkvalite och en helt klockren integration med I6. Och det utan att ens justerat in något ännu med 2h testande i går kväll.
Det är helt utan EQ och man kan således se att jag får mycket hjälp av rummet, och att den slutna lådans (dåliga egenskap) att fall mycket ner mot botten i mitt fall troligen kommer ge mig en jämnare bas i just mitt rum än vad jag har haft med ProfundusP. (haft en puckel runt 30 där tidigare med profundusP)
Man kan se på bilden varför jag har moduler bakom uppe i hörnen. En kurva har bara fram, sedan adderar jag en bak och den blåa med 2 basar bak (totalt 6st).
Man kan även se att när jag adderar en bas bak så får jag 0% ökning i SPL, (det jag skriver om ovan) förutom just runt 50Hz där problemet var som basen skulle ta hand om. Om jag inte har basar bak så är det i princip 0 (det upplevs så) output runt 50Hz vid lyssningsplatsen. Inget man fixar med EQ med andra ord.
Fan av Ino audio och DIY..