Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav Cortado » 2017-03-13 14:17

darkg skrev:Men om det är 8% chans att det blir gudomligt, 35% chans att det blir utmärkt, och 65% chans att det blir bra och 80% chans att det låter rätt ok så kanske det räcker, särskilt som det alltid går att bygga nya lådor.

:-)

Jag får inte ihop det där riktigt.. ;)

Hoppas får vi nog göra, men det är nog troligt att det blir lite lägre avstämning än tänkt och möjligen lite mer flås än vad som skulle vara önskvärt. Å andra sidan är det mycket bättre än många kommersiella subbar.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-03-13 14:22

Cortado skrev:
darkg skrev:Men om det är 8% chans att det blir gudomligt, 35% chans att det blir utmärkt, och 65% chans att det blir bra och 80% chans att det låter rätt ok så kanske det räcker, särskilt som det alltid går att bygga nya lådor.

:-)

Jag får inte ihop det där riktigt.. ;)

Hoppas får vi nog göra, men det är nog troligt att det blir lite lägre avstämning än tänkt och möjligen lite mer flås än vad som skulle vara önskvärt. Å andra sidan är det mycket bättre än många kommersiella subbar.

Ah, jo, det går ihop om du tänker in ett "åtminstone" på lämpliga platser!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-14 18:07

Nu börjar det närma sig :wink:

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-03-14 18:40

Rishna skrev:Nu börjar det närma sig :wink:

[ Bild ]

2 värdiga representanter för svenska uggleholkföreningen :-)
Riktigt snyggt arbete åxå.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-15 11:25

Ikväll ska basarna ut på sin jungfrufärd och det är min förhoppning att det går bättre än det gick för Regalskeppet Wasa. I bästa fall låter det som det ska och i värsta fall har jag konstruerat Sveriges hittills dyraste hårfön.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-03-15 12:21

Spännande!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-15 16:10

Rishna skrev:Ikväll ska basarna ut på sin jungfrufärd och det är min förhoppning att det går bättre än det gick för Regalskeppet Wasa. I bästa fall låter det som det ska och i värsta fall har jag konstruerat Sveriges hittills dyraste hårfön.

kan du göra en film rulle med en papp bit fast tejpad vid porten så man kan se hur mycket det fladrar. :)

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-15 18:30

boom skrev:
Rishna skrev:Ikväll ska basarna ut på sin jungfrufärd och det är min förhoppning att det går bättre än det gick för Regalskeppet Wasa. I bästa fall låter det som det ska och i värsta fall har jag konstruerat Sveriges hittills dyraste hårfön.

kan du göra en film rulle med en papp bit fast tejpad vid porten så man kan se hur mycket det fladrar. :)

Njae, jag vågar nog inte göra det :wink:

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-15 19:22

Rishna skrev:Nu börjar det närma sig :wink:

[ Bild ]

Här går det framåt! Nog många här som är förvånade över- eller avundas din byggtakt!

Till och med lådorna ser förvånade ut. :mrgreen:
.....

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-15 22:40

Nu är högtalarna färdiga att spelas med och det återstår bara att leta reda på ett lämpligt slutsteg till dem. Låter gör de i alla fall om jag kopplar dem till min Denon-receiver och lyssnar på diverse lågfrekventa sinustoner (på modest volym bör påpekas) och de tycks spela djupt och fint. Frågan är nu hur väl de stämmer överens med mina simuleringar och om portarna klarar sig :?. Det har höjts många varningens finger här i tråden rörande just den variabeln.

Jag tänkte använda de två överblivna "surround back"-slutstegen i min Denon 3806 så länge i väntan på slutsteg men det gick tyvärr inte att lösa. Någon som lyckats med detta?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-03-15 22:44

Nu var det länge sedan jag gjorde mig av med min 3806. Fast finns det inte nån meny som heter poweramp assign?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-03-16 00:11

Kanske kanske kan du få ut zone 2 på dessa slutstegs kanaler :wink:

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-16 07:57

Jo, det finns "P. Amp Assign" under inställningar.

Det verkar vara lite lurigt det där med "Zone 2". Jag har kommit så långt att jag kan välja källa till de nämnda slutstegen och spela. Volymen reglerar jag med fjärrkontrollen oberoende av "Master volume" så att säga. Därifrån till att få "Sub woofer"-utgången till att spela har jag inte lyckats med ännu. Det borde egentligen inte vara svårare än att leda SW-lågnivå till vald ingång som är dedikerad "Zone 2". Andra har lyckats så nog sjutton ska jag också klara det. Jag ska snoka vidare ikväll efter jobbet.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2017-03-16 08:23

Härlig byggtakt!
du måste höja zon2 volymen rejält, lfe ut har ju 10 extra db i headroom du måste kompensera för bla.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-16 08:32

Rishna skrev:Jo, det finns "P. Amp Assign" under inställningar.

Det verkar vara lite lurigt det där med "Zone 2". Jag har kommit så långt att jag kan välja källa till de nämnda slutstegen och spela. Volymen reglerar jag med fjärrkontrollen oberoende av "Master volume" så att säga. Därifrån till att få "Sub woofer"-utgången till att spela har jag inte lyckats med ännu. Det borde egentligen inte vara svårare än att leda SW-lågnivå till vald ingång som är dedikerad "Zone 2". Andra har lyckats så nog sjutton ska jag också klara det. Jag ska snoka vidare ikväll efter jobbet.

Zone 2 undra om den skulle ha separatslutsteg för att fungera.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-03-16 13:26

Rishna skrev:Det borde egentligen inte vara svårare än att leda SW-lågnivå till vald ingång som är dedikerad "Zone 2".
Jo just det. Kanske är det det faktum att detta måste göras via kabel, som du missat. Jag har aldrig hört talas om en hembioförstärkare som direkt kan använda inbyggda slutsteg till subkanalen.

//Michael

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-16 13:34

Har nog lite att pyssla med ikväll :wink:

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2017-03-16 20:37

Ingen som kan låna dig ett slutsteg? Bor du i Skåne?
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-17 07:47

Nusse skrev:Ingen som kan låna dig ett slutsteg? Bor du i Skåne?

Jag bor i Halmstad och jakten på slutsteg är inledd på allvar så det ska nog rassla till snart. Frågan är vilket jag ska välja, har hört gott om flera olika slutsteg. Nad C275BEE t.ex., eller Rotels lite nyare modeller. Äldre slutsteg kan också fungera bra men hur är det med driftsäkerheten efter sisådär 15-20 år? Mitt gamla Nad 2200 fungerade oklanderligt efter byte av reläer men man har hört skräckhistorier också om hur äldre förstärkare med kraft gett upp i sot och dragit med sig talspolarna i avgrunden.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-03-17 09:36

Det är ju inga jätteeffekter som krävs för att driva basar.
Räcker med ca 150 W kontinuerligt med 200 W toppeffekt för att driva dessa lådor fullt ut mellan 20 och 40 Hz. Tillfälligt behövs kanske 300W, men då endast över 40 Hz. Enligt simuleringen i basta alltså.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-17 10:28

Kraniet skrev:Det är ju inga jätteeffekter som krävs för att driva basar.
Räcker med ca 150 W kontinuerligt med 200 W toppeffekt för att driva dessa lådor fullt ut mellan 20 och 40 Hz. Tillfälligt behövs kanske 300W, men då endast över 40 Hz. Enligt simuleringen i basta alltså.

Jag tänker ungefär som du, att det inte behövs några monstersteg till de aktuella basmodulerna. Jag har eventuellt ett äldre Nad-slutsteg på gång, ett 216. Det borde räcka mer än väl till ändamålet.

Någon som har ris och ros om nämnda slutsteg?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2017-03-17 11:05

Låna mitt DIY-steg på obestämd framtid!

Det har drivit Unholys pi60 vid en träff för länge sedan och har också tjänat som bassteg hemma hos mig. Står bara i källaren och samlar damm. :-(

Länk: viewtopic.php?t=25384
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2017-03-17 11:16

schmutziger skrev:du måste höja zon2 volymen rejält, lfe ut har ju 10 extra db i headroom du måste kompensera för bla.

?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-03-17 11:23

Kraniet skrev:Det är ju inga jätteeffekter som krävs för att driva basar.

Effekterna är ju också angivna för aktuell impedans vid de olika frekvenserna.
Det är alltså ca 80 W och 130W peak i 8 ohm. alltså 25 V och 32 V ungefär.

Så ett NAD 216 borde fungera utmärkt. Men ett gratis diy-steg är väl inte helt dumt heller :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-18 09:43

bomellberg skrev:Låna mitt DIY-steg på obestämd framtid!

Det har drivit Unholys pi60 vid en träff för länge sedan och har också tjänat som bassteg hemma hos mig. Står bara i källaren och samlar damm. :-(

Jag tackar ödmjukast för erbjudandet men 216 är inhandlat. Det ska bli mycket spännande att koppla in basarna och lyssna på riktigt! Bilder samt lyssningsintryck kommer under dagen :D .

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2017-03-18 10:05

Rishna skrev:
bomellberg skrev:Låna mitt DIY-steg på obestämd framtid!

Jag tackar ödmjukast för erbjudandet men 216 är inhandlat. Det ska bli mycket spännande att koppla in basarna och lyssna på riktigt! Bilder samt lyssningsintryck kommer under dagen :D .

Spännande!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-18 11:57

Så där ja! Nu spelar allt som det ska och det låter riktigt bra! Basen är tight, djup och stark utan att det flåsar ur portarna. Till och med när jag drar på så det rör sig runt om i lägenheten är konrörelserna knappt skönjbara och luftflödet svagt i rören. Detta är riktigt kul!

Nad 216 i bara mässingen efter försiktig invändig rengöring då det låg en hel del damm i henne:

Bild

Bild

Funktionskontroll med hemmabyggda surrar utifall att:

Bild

Hela systemet:

Bild

Bild

Nu återstår mååånga sköööna timmar med bra musik och film :P , och givetvis går det bra att komma förbi på en fika och lyssna om vägarna leder förbi Halmstad :wink:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-03-18 12:28

Duktig nätdel, men är det fotovinkeln eller ser kondingarna ut som om det är lätt rundade kanntoppar?
Vad skulle bli resultatet med nya kondingar, ett värde större och en spänningsnivå upp men samma storlek?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-18 12:54

Perfector skrev:Duktig nätdel, men är det fotovinkeln eller ser kondingarna ut som om det är lätt rundade kanntoppar?
Vad skulle bli resultatet med nya kondingar, ett värde större och en spänningsnivå upp men samma storlek?

Sånt där begriper jag mig inte på men det skulle säkert bli kanon! :D Jag är inte kvalificerad inom området elektroteknik utan håller mig till hemmasnickeri :wink: .

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2017-03-18 15:41

Snabbt jobbat och snyggt blev det också. Det verkar ju tom låta bra :D
Vore lite spännande om du kan få till en impedansmätning så vi alla får lite sinnesro ang avstämningen :wink:
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum