Dämplim

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Dämplim

Inläggav DQ-20 » 2017-03-16 13:55

petersteindl skrev:
DQ-20 skrev:
Svante skrev:
Usch...

Max kraft kan ligga på över 100 ton, dvs. 3 kg/cm2 för en vanlig skiva. Inte så mycket tryck egentligen men ska man göra en stor yta så plockar det på.

/DQ-20

Du tror inte att Svante skrev Usch på grund av att han anser att du använder fel enhet för kraft? :)

Nej, faktiskt.se inte. Livet går ju liksom ut på så många andra saker än att använda SI-enheter eller för den delen fullständiga uttryck. Jag upplevde att han tyckte det är läskigt stora krafter det handlar om - det tycker i alla fall jag. Att skriva att max limtryck är 0,3 MPa eller att fanérpressen utvecklar nästan 981 kN säger inte så mycket om vad det blir i svenska pengar.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-03-16 14:40

DQ-20 skrev:
darkg skrev:Hur skulle butyltätning funka tro?

Dåligt. Av en rad skäl. Ska man göra så avancerade konstruktioner som en dämpad sandwich ska man använda rätt produkter så att merarbetet ger rimligt mervärde. Det finns bara tre produkter på den svenska marknaden för trä. Man betalar för dem eller låter bli om det är resultat man är ute efter. Om man bara tycker det är roligt att GÖRA dubbelmackor så kan man ta vad som helst.

/DQ-20

Tack! Fungerar det dåligt så tror jag att jag hoppar över det experimentet. Är butyltätningen för elastisk?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-03-16 20:11

darkg skrev:
DQ-20 skrev:
darkg skrev:Hur skulle butyltätning funka tro?

Dåligt. Av en rad skäl. Ska man göra så avancerade konstruktioner som en dämpad sandwich ska man använda rätt produkter så att merarbetet ger rimligt mervärde. Det finns bara tre produkter på den svenska marknaden för trä. Man betalar för dem eller låter bli om det är resultat man är ute efter. Om man bara tycker det är roligt att GÖRA dubbelmackor så kan man ta vad som helst.

/DQ-20

Tack! Fungerar det dåligt så tror jag att jag hoppar över det experimentet. Är butyltätningen för elastisk?

För mjukt, för låg dämpning, för dåliga långtidsegenskap, oljebaserat. Kanske. Problemet är att produkterna varierar sinsemellan och är blandade för helt andra egenskaper. Egenskaperna hos dämplim när det härdat är inte riktigt som man intuitivt tänker att de skall vara. Det är inte särskilt "guckaliknande".

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud