Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Vad är det för fel med en hårddisk direkt ansluten till datorn som är ansluten till DAC-en som är ansluten till slutsteget som är anslutet till högtalarna (via aktiva subbor)?
PappaBas skrev:Jag kör en Qnap TS-251+ och är supernöjd, väldigt kapabelt och lättanvänt OS med en otroligt mängd funktioner. Synology eller Qnap är väl hugget som stucket. DIY är säkert också gångbart men då måste man ju sätta sig in i det och bygga något (kan ju vas en poäng i sig själv). Se till att ta en NAS-modell med Intel CPU i för framförallt 64-bitars stöd då det krävs för OS-uppdateringar (och nyare filsystem) och de ger bäst prestanda. Ditcha raid 5 och kör raid 10 istället.
Raid 5 är mycket långsammare och mycket mer krångligare vid rebuild och Underhåll. Du förlorar bara lite langringskapacitet.
Talar av erfarenhet.

peterh skrev:Raid 10 kräver minst 4 diskar och ger capacitet av 2 diskar ( hälften går bort)
gopnik skrev:peterh skrev:Raid 10 kräver minst 4 diskar och ger capacitet av 2 diskar ( hälften går bort)
Det går utmärkt att köra 10 på två diskar. Det ser ut som RAID1, fast stripat och med lite spridning mellan data och kopia. För en arbetsbelastning med många och stora läsningar och få skrivningar kan man lägga data och kopia med stor spridning och få RAID0-liknande läshastigheter och RAID1-liknande skrivhastigheter. För mycket små filer och/eller många IO-trådar kommer 1 vara snabbare. Prova 'mdadm -C namn -l10 --layout=far disk1 disk2'. Man kan bygga en RAID5 med bara två diskar också. Det ser ut som en RAID10, fast kopian kommer vara bitflippad. En poäng med dessa "knasiga" tvådiskars 5/10-varianter är att man kan bygga ut arrayen med fler diskar senare och få mer lagringsutrymme, i stället för fler speglar.
n3mmr skrev:Raidz2 med 6 diskar.
n3mmr skrev:Blir robust, går maskinen sönder kan diskarna importeras in i en maskin med annan mjukvara som supportar zfs.
gopnik skrev:n3mmr skrev:Raidz2 med 6 diskar.
ZFS har ett designfel som gör att RAIDZ är begränsat i skrivhastighet till hastigheten av en enda disk. Om vi antar diskar på 3 TB vardera kommer det ta nästan två dygn att fylla poolen med data - i absolut bästa fall. Re-silver och scrub-tiderna är rätt avskräckande de också. Därför avråder man ofta från att använda RAIDZ - speciellt med så "många" diskar - och rekommenderar i stället flera RAID1 i samma pool. RAIDZ kan heller inte expanderas med fler diskar efterhand så som Linux MDRAID kan, även om man kan lägga till fler RAIDZ-arrayer till samma gamla pool.n3mmr skrev:Blir robust, går maskinen sönder kan diskarna importeras in i en maskin med annan mjukvara som supportar zfs.
Fast det samma gäller MD med exempelvis XFS.
peterh skrev:Om zfs har dett designfel som begränsar skrivhastigheten så må jag ha använt diskar som skriver med 700MB/s. Och detta kontenuerligt. Jag skulle nog säga att han har fel i allt han skriver här.
peterh skrev:Allvarligt talat så verkar "gopnik" inte ha använt zfs och dessutom gått på spridda rykten.
gopnik skrev:peterh skrev:Om zfs har dett designfel som begränsar skrivhastigheten så må jag ha använt diskar som skriver med 700MB/s. Och detta kontenuerligt. Jag skulle nog säga att han har fel i allt han skriver här.
Eller så finns inte problemet kvar, men jag minns att det diskuterades när ZFS-volymhanteraren var ... väldigt ung. Och att det var en konsekvens av det sätt man valt att förhindra 'write holes' på. Är det verkligen kontinuerligt, för en ensam vdev, och utan ARC? Det vore ju högst intressant för min del.
Att utöka en RAIDZ-array är inte möjligt. Det går byta ut diskarna en och en och köpa en resilver mellan varje byte, men inte restripa över fler diskar. I varje fall så sent som 28.peterh skrev:Allvarligt talat så verkar "gopnik" inte ha använt zfs och dessutom gått på spridda rykten.
Visst har jag det, men inte mer än på skoj. Jag har helt enkelt inte haft mycket intresse för det med tanke på turerna kring offline-räddningsverktyget som aldrig behövdes förrän det behövdes och inte ens då, licensinkompatibilitet och försäljningen till Oracle.
peterh skrev:Vad man gör är att addera ytterligare 'vdev's till en pool.
gopnik skrev:peterh skrev:Vad man gör är att addera ytterligare 'vdev's till en pool.
Vilket jag berörde i första inlägget och inte är samma sak som att utöka och bredda en vdev, eller hur? Det är att lägga till fler vdevs i samma pool. Om vi har tre diskar i RAIDZ i en pool, och lägger till tre till i en ny RAIDZ, så kommer de ha antingen sämre kapacitet eller redundans jämfört med sex diskar i samma vdev (eller traditionell array) och i båda fallen sämre prestanda. Man kommer bara vara säkrad mot ett diskfel i stället för två om de alla hade kunnat integreras i samma vdev som RAIDZ2/RAID6. Alternativt tappar man en hel disks lagringsutrymme, jämfört med sex diskar i RAIDZ/RAID5. Även prestandan påverkas negativt eftersom man bara har hälften så många diskar som jobbar med den nya datan.
Senaste officiell dokumentation jag hittar (2015) säger fortfarande att rekommendationen är max nio diskar i en RAIDZ(/2) vdev av ospecificerade skalbarhetsskäl. Jag vill minnas att det förr rekommenderades ännu färre och att det fanns gott sifferunderlag för det från de som pulade mest. Speciellt skalade ZIL på disk mot "breda" vdevs riktigt illa och det blev nog aldrig riktigt löst. I varje fall inte då. Därav SLOG.
peterh skrev:du får inte bättre redundans av att det är fler diskar i en vdev.
peterh skrev:Du får däremot längre återskapandetider med fler diskar.
peterh skrev:Inte heller kan du i zfs konvertera en raidz/raid5 till raidz2/raid6 genom att addera diskar.
peterh skrev:Prestanda ökar när man tillför en ny vdev då zfs kommer att stripa mellan dem när man byggt upp dem till
samma fyllnadsgrad.
peterh skrev:Det maskin jag refererade till som gjorde > 700MB/s hade 3 vdev om 6 3TB som raidz
samt ett pad ZIL och LOG diskar.
peterh skrev:Att döma ut zfs för att andra system kan göra vissa omkonfigar "i flykten" är att hälla ut barnet med
badvattnet, används zfs som det är tänkt så blir det bra.
n3mmr skrev:Allmänt bör man välja diskantalet så att man har ett jämnt antal
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster