ekk spelande som bytt till "dyrkablar"?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

ekk spelande som bytt till "dyrkablar"?

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-21 15:37

Jaha.. En stilla undran här... Finns det någon som gått ifrån ekk samt andra former av diy o lts varianter till sk "dyrkablar" här?

Dom som gått åt andra hållet är inte intresanta.. inte heller råd om ditt o datt. Utan endast dom som gått till "dyrkablar" är dom som behöver ge inlägg.. Detta så tråden INTE blir en tråkig kabeldebatttråd som annars alltid är brukligt.. ALLA vet redan dom negativa otroendes åsikt.. Nu skulle det omvända va skoj att se.. Såvida det finns annat här vill säga :)

"Dyrkablar" anses ju spänna ifrån alla summor.. Men man kan väl dra en gräns vid typ billiga supra osv.. Så slipper man göra sig lustig om att "jag köpt mina dyrkablar på biltema" osv..

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-21 15:58

Jag bytte från Biltema 2*2.5 till Supra Rondo 4*4.0 med kabelstrumpa och banankontakter....om det vart bättre ljud? inte en aning, jag hörde ingen skillnad, men det var myccket snyggare :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-21 16:02

Använder just för tillfället Linn högtalarkablar som säkert har kostat en eller två tiopotenser mer än ekk, just för att jag inte hade annat till hands som var tillräckligt fysiskt mjuka för det trånga utrymmet vid inkoppling.

Om det låter bättre ? Nej
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-21 16:04

The_Man skrev:Jag bytte från Biltema 2*2.5 till Supra Rondo 4*4.0 med kabelstrumpa och banankontakter....om det vart bättre ljud? inte en aning, jag hörde ingen skillnad, men det var myccket snyggare :wink:

bra gjort att direkt första inlägg just skriva som jag utryckligen BAD att man INTE skulle göra..

Jag vill med tråden se hurvida diskutioner om kablar på detta forum ens har en tvåsidighet. DVS att båda grupperna existerar här och skriver..

För dom finns nämligen.. Men finns dom BÅDA grupperna här? DET är en annan femma det..

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-21 16:27

Du menar alltså att du endast vill ha inlägg som innebär att den dyrare kabeln lät bättre ?
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-21 16:36

MP skrev:Du menar alltså att du endast vill ha inlägg som innebär att den dyrare kabeln lät bättre ?

nu ber jag vänligt att du slutar och larva dig och förstöra mina trådar mp.
Hoppas du förstår.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-21 16:42

Det vore ju lämpligt att svara på frågan så vi vet vad du tillåter för svar.

Överlåt bedömning om trådförstöring till moderatorerna.

Jag tyckte att det var en intressant tråd, och mitt syfte är verkligen inte att förstöra den, jag kan inte på något sätt se hur jag skulle kunna förstöra en tråd med en vänlig fråga.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-01-21 16:45

Du får nog förtydliga vad du är ute efter Mayro för jag förstår heller inte vad The Man gjorde för fel.

Får man bara skriva att man gått till "dyrkablar" men inte nämna den ev. påverkan på ljudet det medförde?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-21 17:24

"Dyrkablar" anses ju spänna ifrån alla summor.. Men man kan väl dra en gräns vid typ billiga supra osv.

DVS supra är INTE dyrkablar. Supras dyraste kan anses däremot gå in i sk "dyrkabelsläkten"....

sedan ärligt så vet jag själv inte namnen på dom olika suprakablarna för övrigt.....

bedömmningar är väl ok.. Men matra inte på om detta så mycket.. Utan besvara vilka som LÄMNAT ekk kabeltyperna för att gå till dyrare färdiga sortimenten....

Torde va relativt lätt att förstå nu om man vill förstå tycker jag..

Rollo

Inläggav Rollo » 2006-01-21 17:29

Jag har bytt ut hemlödda RG-någonting mot ett par begagnade Nordost-signalsladdar. De var jättesnygga, men tog upp mer brus än koaxen gjorde. Köpte inga fler.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2006-01-21 17:34

Nej men jag har gjort tvärtom, från dyrkablar till EKK, och är helnöjd.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-21 17:40

För ganska så många år sen gick jag över från grå "no name"-kablar till mer exklusiva varianter. Första dyrkabeln var Audioquest Midnight 3 och sen hade jag bl a haft Harmonic Tech, Nordost och Xindak. Nu förstår jag att det var bortkastade pengar, fast jag tror iofs jag har gått plus vid försäljningarna av alla dessa dyrkablar. Nu har jag Supra Ply 3.4 och det är nästan så jag ångrar att jag lade ner så mycket som 400 kr, men det är ju en annan historia och en annan tråd. Tydligen.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-21 17:59

kan man vara snälla och följa topic?.. ekk vet jag redan jag vill finna ut det omvända.. Är det så svårt att respektera jag försöker tala hifi öppet här? om det sedan hadnar om kablar.. ino.. eller akustik.. eller våra referencer.vilka som lirar kinahifi. eller what ever...

Jag har fått ett klart bevis tyvärr solklart bevisat.. man vill INTE diskutera hifi.. Inte om man samtidigtdristar sig att ÄVEN ha ino på tapeten.. Då bombas man direkt..

Detta forum behöver en rejäl översyn helt klart... Det är ett fåtal som styr forumets debatt här. och försöker man som jag gjort ett tag tala om allt möjligt så går det inte..

Men skulle jag enbart sola i glansen från ino.. berömma iö.. o hålla mig i main fåran så.. då vore ja en toppenkille...

fy fan säger jag . bedrövligt...

punkt här också..

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-21 18:03

Mayro skrev:försöker man som jag gjort ett tag tala om allt möjligt så går det inte..

Du menar: Försöker man, som jag gjort, att ställa ledande frågor med givet syfte i tråd efter tråd och dessutom vara otroligt otrevlig mot de som jag uppfattar som auktoriteter, så går det inte.. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-01-21 18:05

Du får gärna sluta att skriva helt och hållet mayro, inte bara i den här tråden :) ;)

Men skulle jag enbart sola i glansen från ino.. berömma iö.. o hålla mig i main fåran så.. då vore ja en toppenkille...

Så därför väljer du att göra precis tvärtom? Du vill itne bli omtyckt kanske?
Senast redigerad av Baltazar 2006-01-21 18:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-01-21 18:08

Mayro:

Den enda som nämnt ett visst högtalarmärke på tre bokstäver i denna tråden är du! Tagga ner lite...
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-01-21 18:08

just nu kör jag lampsladdar, men när dom nya burkarna är klara inom kort funderar jag på att ta ett steg upp, till antingen några flådiga biltema-ormar eller såna ekk, kanske med en sån flashig lådda på magen. kanse billigaste supra kan bli aktuellt också. det är ganska dyrt för mej..
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-01-21 18:10

Jag tycker att det är utvecklande och lärorikt att få ta del av deltagarnas associationer. Däremot är jag förbannat trött på att vissa deltagare ständigt misskrediteras! Vad hade IÖ med det här att göra?

/J

PS. Drar vidare till en annan tråd nu, är inte intresserad av att diskutera det här!

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2006-01-21 19:07

Jag hade för något år sedan Cardas Golden Reference. Sedan bytte jag till "no name" för 5-10kr/metern, för att efter detta köpa AQ CV4

Är 200kr/m för billigt för att kallas dyrkabel? Så att jag inte skriver i fel tråd och bara vill mucka :lol:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-01-21 19:53

Hetsporren skrev:
Mayro skrev:försöker man som jag gjort ett tag tala om allt möjligt så går det inte..

Du menar: Försöker man, som jag gjort, att ställa ledande frågor med givet syfte i tråd efter tråd och dessutom vara otroligt otrevlig mot de som jag uppfattar som auktoriteter, så går det inte.. :mrgreen:

:D :lol: :D
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2006-01-21 20:04

Mayro

Vem talar inte Hifi här :?: 8O

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-21 23:22

Jag tycker du ska fundera på vad det är som du blir så upprörd över, mayro.

Det du brukar efterlysa är bredd.

Själv startar du trådar som är smalare än sytrådar. Typ som denna. Bara att du nämner EKK och att man bara får svara om man bytt från EKK till ett par kablar som kan klassas som dyrkablar.

Det inbjuder ju till en diskussion av den här typen. Man behöver inte vara doktor i psykologi för att förstå detta.

Jag tycker du ska fundera på vad det är du är intresserad av egentligen. Är det EKK och INO och IÖ eller är det kanske helt andra saker. Varför skriver du inte om dem istället för att bidra med sådana här omöjligt smala i praktiken "hifipolitiska" trådar?

I all välmening.
/Martin

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2006-01-21 23:28

Martin

Mycket bra inlägg :!:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-21 23:34

martin. Svaret står redan. Jag vill verkligen veta om dom som gått åt andra hållet finns här på forumet. Eller om dom inte finns alls här..

Inget annat.. Så är det.. Och iö ino o LTS ekk är inte någon måltavla för mig. MEN. Jag förbehåller mig samma rätt att ifrågasätta dessa märken säljare osv som man här gör med alla säljare i övrigt då du säger nåt...

Men målet är INTE att va dum. men man UPPFATTAS direkt som dum om man ens knystar ifrågasättanden. Vilket då startar upp en kedja av fans att aggera försvar..

Sedan sprider detta sig till varenda tråd där man kan gå in ifrån dessa fans...

Men al välmening Martin. Jag vill bara veta hur det ser ut. Inget annat. Men det ser mörkt ut att detta skulle ens vara möjligt att få svar på.. tyvärr..

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2006-01-21 23:37

Mayro

Jag uppfattar dig absolut inte som dum, kanske en smula envis, men det är ju en bra egenskap :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-21 23:50

Jag tror att man får ungefär sådana svar som frågan man ställer förtjänar.

Vad är det för information som du förväntas få utifrån svaren du får?

Frågar man något så får man räkna med olika svar (man kan inte räkna med att man bara ska få en viss typ av svar) och säkert folk som även ifrågasätter meningen med frågeställningen beroende på hur meningsfull de tyckte att den var. Det är sånt man får räkna med om man inte ställer en för de flesta mycket välformulerad och relevant fråga. Det är lite här kärnan i det jag säger ligger.

Man får ju värdera hur pass intressant och relevant andra (=de som ska läsa och svara på frågan) tycker att frågan man ställer är och ta till sig svaren utifrån detta. Får man en massa avvikande svar så kanske inte frågan var så relevant helt enkelt, det behöver inte betyda att folk försöker vara elaka och förstöra.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-01-21 23:53

Jag spelade länge med egenhändigt ihopknåpade kablar (Ekk bl.a) men spelar nu med Purist Venustas och Colossus signalkablar och Mit 750 shotgun som högtalarkabel. Jag tycker att förbättringen är mycket stor. Jag hade också en Purist Digital link digitalkabel som jag ångrar att jag sålde :(

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-21 23:56

saken är att INGEN finns som besvara vad jag undrar.. Så om forumet har topicar och ingen matcjhar in att besvara så torde tråden bara sjunka ner och jag fått svar på det jag undrar och inte det jag INTE undrar.. Jag vet ju relativt väl vilka som lirar INTE med sk dyrkablar.. men jag såg ändå en tråd där det visade sig finnas folk som ansåg relativt höga priser för högtalarkablar kunde vara befogat...

Du vet martin. ALLT som inte ser ut som bra är inte heller dåligt om man låter folk få svar på frågor i stället för enbart söka bråk.. Men söker man bråk så får man detta omgående då det gäller mig..

Men det är väl detta man tycker är kul antar jag ..

Men men. Nu skiter jag i detta här.. Så fråga inte mera saker.. jag har ändå inget mer att tillägga...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-22 00:02

Det borde väl du ha förstått vid det här laget att det inte funkar så på faktiskt. Ställer man en svepande och konstig fråga (i läsarnas tycke) så sjunker inte tråden ner i glömska obesvarad utan man får motreaktioner som talar om att läsarna tycker så.

edit: (Se det positivt, som att folk talar om att ens gylf är öppen innan man gått runt halva dan och visat upp det för alla..)

Dessutom fick du ju nyss det svaret som du efterfrågade, vad du nu ska göra med det för det har jag ingen aning om. Fortfarande inte köpa EKK antar jag... :?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-22 01:18

Kanske rentav leta folk som går att sälja dyrkabel till ?
Ha ett fint liv.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi